Defect product bij aankoop repareren ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:26

Patrick89

PSN : Gamesource

Topicstarter
Beste Mensen,

Onlangs een Lens gekocht bij een online winkel. De lens bleek bij aankoop defect, ik heb de lens teruggebracht naar een filiaal (Zelfde dag als ik hem kreeg )waar deze nu is verzonden om ter reparatie aan te bieden bij Nikon Nederland. Ik heb diverse fora's al bekeken maar nergens staat waar je nou daadwerkelijk recht op heb (wel geld terug maar dat wil ik niet)?

Optie 1, Geld terug ?

Zelf heb ik liever geen geld terug omdat ik voor de prijs van de lens geen nieuwe kan halen bij een andere winkel (Lens was extreem goedkoop)

Optie 2, Reparatie ?

Tjah dan heb je een defecte lens wie zegt dat dit probleem niet weer terug komt ?

Optie 3, Een nieuwe ?

Voor mijn gevoel wil ik liefst een nieuwe, maar ook deze kan na verloop van tijd een mankement hebben natuurlijk.

Wat zijn mijn rechten ? En kan ik een nieuwe lens eisen mocht ik een gerepareerde terugkrijgen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Patrick89 op 30-11-2012 13:48 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt recht op een werkend product, punt!

Maar de winkel moet wel de gelegenheid krijgen om het te fixen. En nergens staat dat het direct vervangen moet worden voor een ander exemplaar, reperatie mag dus ook. Dan ben je dat ding wel een tijdje kwijt natuurlijk.

Of de problemen terug kunnen komen, vast wel, maar dat hou je altijd, maar valt ook onder garantie. De koop ontbinden kan, maar alleen als reperatie niet lukt, of blijvend terugkomt.

Geld terug had gekund, als je beroep had gedaan op de wet-koop-op-afstand. Dan krijg je je geld terug (incl. de verzendkosten naar jou toen, niet het terugsturen). Maar dat zie ik in je bericht nergens staan.

Je kan een nieuwe lens eisen, maar wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan. De shop kan uit coulance dat wel doen.

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 30-11-2012 13:57 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:26

Patrick89

PSN : Gamesource

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie. Ik had ook mijn geld terug kunnen krijgen als ik er om gevraagd had maar dat is een bewuste keuze. Dit omdat de goedkoopste internetprijs zo'n 270 euro boven de aanschafwaarde lag.

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 23:08
Geld terug vragen, en dag erna terug gaan om nieuwe te halen, en kijken of je niet dezelfde meekrijgt....

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjiwa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-10 18:06
Dit is een geval van een DOA (Dead on Arrival). Product hoort vervangen te worden, of geld terug. Indien er geen vervangend product is, dan zou je het kunnen laten repareren, maar je hebt daadwerkelijk wel recht op optie 1 en optie 3.

PSN/XBL: DarkTaufu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tjiwa : Kan je daar eens een onderbouwing voor geven?
Afaik hoeft een leverancier enkel een goed werkend product af te leveren (binnen een redelijke termijn). En pas als het onmogelijk blijkt te zijn om een goed werkend product af te leveren heb je vanuit rechtswege de mogelijkheid om geld terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Dit zegt Consuwijzer over dit geval.
quote: Consuwijzer
U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.
bron

[ Voor 11% gewijzigd door sjaool op 30-11-2012 23:09 . Reden: bronvermelding ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 16:35
Tjiwa schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:45:
Dit is een geval van een DOA (Dead on Arrival). Product hoort vervangen te worden, of geld terug. Indien er geen vervangend product is, dan zou je het kunnen laten repareren, maar je hebt daadwerkelijk wel recht op optie 1 en optie 3.
Ik hoop dat je beseft dat je met het verspreiden van dit soort informatie mensen enorm in de problemen kan krijgen. Wat jij redelijk vindt komt geenzins overeen met de werkelijkheid. En als ze met zo'n verhaal op hoge poten terug gaan naar de leverancier dat elke kans op coulance mogelijk wordt wegvaagd.

Enniewees, Raz en sjaool hebben al de correcte antwoorden gegeven. Leverancier is wettelijk verplicht in ieder geval optie 2 uit te voeren. Optie 1 & 3 kunnen uit coulance voorgesteld worden.
(Wet KoA daarbuiten gelaten om optie 1 te forceren)

[ Voor 6% gewijzigd door Jwlb op 02-12-2012 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Precies. DoA is een term die in het Nederlandse consumentenrecht helemaal niet voorkomt.

RaZ slaat de spijker op zijn kop: je hebt recht op een deugdelijk product. Levert de verkoper een ondeugdelijk product, dan moet de verkoper dat kostenloos oplossen. Daarbij is de keuze in eerste instantie aan de verkoper of dat middels reparatie of vervanging gebeurt. Zo lang er maar geen ernstige overlast voor de koper is.

Pas als bij herhaaldelijk repareren/vervangen geen oplossing geboden kan worden door de verkoper, dan is er de optie om de koop te ontbinden en alle kosten terug te krijgen.

Zie onder andere de bron die sjaool aanhaalt.

Het kan natuurlijk wel zijn dat de verkoper zelf in bijvoorbeeld Algemene Voorwaarden een speciale (extra coulante) behandeling heeft vastgelegd voor 'DoA' gevallen. Dus dat zou je nog even kunnen nakijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 02-12-2012 18:51 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1