Hardware vervangen -> blijft Windows 7 werken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:07
Ik heb een al wat oudere PC, met als inhoud o.a. AMD AthlonX2 AM3+ 7750 dualcore, Asus mobo met nVidia chipset, losse PCI-e AMD 4770 videokaart, Crucial M4 SSD. Er draait Windows 7 home (OEM) op, volledig bijgewerkt met updates.
Nu wil ik het moederboard vervangen door een wat moderner exemplaar (FM2 met AMD A75 chipset en onboard VGA) met een bijbehorende CPU (A10-5700K). De SSD wil ik behouden, ook met de bedoeling geen herinstallatie te hoeven uit te voeren.
Als ik dit ga doen, heeft dit dan gevolgen voor Windows 7 activatie? Ik heb ooit ergens gehoord dat je maar 2 of 3 componenten mag vervangen voor Windows moeilijk begint te doen. En alleen al door de mobo-swap worden wel heel veel devices vervangen (VGA wordt onboard, hdd-controllers, USB-controllers, enz).
Ik zou graag willen voorkomen dat het systeem niet meer werkt na de swap en wil ook liever geen nieuwe Windows 7 licentie hoeven aan te schaffen.

Computers follow your orders, not your intentions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je een OEM of retail licentie? Bij een OEMlicentie mag je die niet zomaar op een compleet nieuw systeem installeren (wat dit uiteindelijk is), bij een retail is dat geloof ik niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:59
Als je hem niet kan activeren bel je die activatielijn op en voila, dan is hij weer geactiveerd :)
Sowieso is het wel slim om opnieuw te installeren bij het vervangen van zoveel componenten, alhoewel er wel grote kans is dat het gewoon gaat werken. Maar wie weet krijg je ook wel een BSOD bij het opstarten ;)

[ Voor 51% gewijzigd door maarud op 30-11-2012 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Het is een OEM-licentie op een zelfbouwsysteem. De oude hardware krijgt een 2e leven als Linux-server, dus daar is de Windows licentie helemaal niet voor nodig.

Op het huidige mobo draait storage in de AHCI-mode. Op het nieuwe mobo is dat ook zo. Dus daar verwacht ik eigenlijk geen problemen. Hooguit VGA-driver bijwerken en wat misschien wat extra drivers voor o.a. USB.
Waar ik me het meest zorgen over maakte is dat Windows zegt dat hij niet meer geactiveerd is en dat je daar niets aan kunt doen. Maar dat is dus niet onoverkomelijk begrijp ik, alleen even de activatielijn bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Big Mama schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:58:
Het is een OEM-licentie op een zelfbouwsysteem. De oude hardware krijgt een 2e leven als Linux-server, dus daar is de Windows licentie helemaal niet voor nodig.
Maar is er wel aan gekoppeld. Dat is de OEM voorwaarden die je bent aangegaan door die editie te kopen. Je vervangt je hele PC, je mag dan niet de licentie overdragen zoals dat bij retail wel mag.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
Hero Of Time schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:23:
[...]

Maar is er wel aan gekoppeld. Dat is de OEM voorwaarden die je bent aangegaan door die editie te kopen. Je vervangt je hele PC, je mag dan niet de licentie overdragen zoals dat bij retail wel mag.
Maar ik verkoop de oude hardware toch niet inclusief Windows? Of is dat niet relevant?
Dus even voor mijn begrip: stel dat mijn huidige moederboard kapot gaat, maar dat model is niet meer te koop en ik vervang hem door iets wat nu wel te koop is, waardoor ik ook een nieuwe CPU en geheugen nodig heb -> dan moet ik ook een nieuwe Windows licentie kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is niet relevant, je licentie is gekoppeld aan dat systeem. Wat je met dat systeem doet maakt verder niet uit.

Als je je systeem om wat voor reden dan ook vervangt, dan mag je daar niet die licentie op gebruiken, omdat die alleen geldig is bij die configuratie.

[ Voor 19% gewijzigd door TERW_DAN op 30-11-2012 15:47 . Reden: kromme zin gefixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Mama
TERW_DAN schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:46:
Dat is niet relevant, je licentie is gekoppeld aan dat systeem. Wat je met dat systeem doet maakt verder niet uit.

Als je je systeem om wat voor reden dan ook vervangt, dan mag je daar niet die licentie op gebruiken, omdat die alleen geldig is bij die configuratie.
Mmm, dan wordt het een no-go. Want dan zullen ze bij de 'activerings-telefoon' ook wel niet-thuis geven wanneer ik vertel waarom ik hem opnieuw moet activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met ^^. PC dood == licentie weg. Dat zijn de spelregels van MS OEM licentie. Wat je verder doet moet je zelf weten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:59
Big Mama schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:50:
[...]

Mmm, dan wordt het een no-go. Want dan zullen ze bij de 'activerings-telefoon' ook wel niet-thuis geven wanneer ik vertel waarom ik hem opnieuw moet activeren.
Is computergestuurd dus dat maakt niet uit. Het werkt, maar het mag alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het hoeft niet altijd te werken hoor. Maar goed, als je het toch wilt proberen kun je net zo goed een gecrackte versie draaien, beide zijn niet legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Big Mama schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:50:
Dat is in ieder geval het officiele standpunt.
Dat in de praktijk je regelmatig wel een reactivatiecode krijgt als je uitlegt dat er geen gelijkwaardig vervangend moederbord geleverd kon worden is iets waar je alleen achterkomt door te bellen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1