GPU traag/stuk retina MBP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Sinds gisteravond een vreemd probleem met m'n 15" retina MBP. Al m'n games draaien opeens voor geen meter.

Assassin's Creed 3, Mass Effect 3 en Diablo 3 draaiden voorheen simpelweg super. Nu is zelfs 1280x800 met alles op Low teveel gevraagd. Dit allemaal op Windows 7 met Bootcamp.

Eerste dat ik geprobeerd heb is nieuwe drivers van nvidia. Geen resultaat.

Tweede dat ik geprobeerd heb is Diablo 3 spelen onder OS X om te kijken of daar verschil in zit. Ook hier zie ik dat het spel heel erg schokkerig speelt. Alsof de dedicated 650M niet meer gebruikt wordt.

Vervolgens heb ik gfxCardStatus geinstalleerd om de 650M te forceren. Hierbij geeft het programma geen problemen en geeft aan dat het gewoon gebruik maakt van de dedicated GPU. Helaas geen resultaat in Diablo.

Als laatste heb ik de uitgebreide hardware diagnostiek van Apple gedraaid (opstarten met toets D). Gaf geen enkel probleem aan met de hardware. Vreemd, aangezien het probleem zich zowel op Windows als OS X voordoet.

Zou ik nog iets kunnen proberen om te achterhalen wat er mis is? Of zal ik maar een beroep moeten doen op mijn garantie en de macbook 6 weken op reis sturen?

Update:

Als ik de geïntegreerde GPU forceer met gfxCardStatus draait Diablo 3 zelfs béter dan wanneer de 650M gebruikt wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Interfico op 30-11-2012 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Hoe warm is je CPU/GPU op het moment dat hij onder load staat?
Het kan zijn dat de zooi te warm wordt en daarom trager gaat draaien.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 10:08

Spockz

Live and Let Live

Wat ze zullen vragen is of je de gebruikelijke dingen al hebt gedaan, settings reset, verse installatie. Heb je dat al geprobeerd? Dan kun je in iig aangeven tegenover de support afdeling dat je die dingen al geprobeerd hebt.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Ik heb nog geen reinstall gedaan omdat ik simpelweg niet zomaar alles kwijt wil zijn. Zie daar eerlijk gezegd ook niet direct heil in omdat zowel Windows als OS X hetzelfde probleem vertonen.

Update: Als ik de geïntegreerde GPU forceer met gfxCardStatus draait Diablo 3 zelfs béter dan wanneer de 650M gebruikt wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door Interfico op 30-11-2012 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SMC/PRAM reset uitvoeren, komt door laatste efi update.

http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/6606352204?page=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
SCM/PRAM reset uitgevoerd. Geen resultaat.

Uiteindelijk heb ik de SSD gewist en OS X opnieuw geïnstalleerd. Net als allereerste Diablo 3 geïnstalleerd en geprobeerd. Weer slechte resultaten. Zometeen even Apple support opbellen of zij nog iets weten en anders toch maar naar een service punt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:38
Je hebt OSX opnieuw geinstalleerd terwijl het niet correct werkt onder Windows 7 zeg je, ergens ontgaat mij de logica. Heb je Windows al opnieuw geinstalleerd?

edit:

Ik zie dat je het spel ook onder OSX hebt geprobeerd, mja gamen onder OSX is vaak een Wine Wrapper ofzo welke vaak gewoon trager is in mijn ervaring dan de Windows tegehanger. Zo heb ik hier Flatout 2 onder OSX waar ik de instellingen vrij laag moet hebben, maar onder Windows kan ik ze juist weer vrij hoog.

Probeer eens gewoon enkel de meegeleverde drivers dan te gebruiken van Apple.

[ Voor 40% gewijzigd door ZpAz op 30-11-2012 17:20 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
ZpAz schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 17:19:
Je hebt OSX opnieuw geinstalleerd terwijl het niet correct werkt onder Windows 7 zeg je, ergens ontgaat mij de logica. Heb je Windows al opnieuw geinstalleerd?

edit:

Ik zie dat je het spel ook onder OSX hebt geprobeerd, mja gamen onder OSX is vaak een Wine Wrapper ofzo welke vaak gewoon trager is in mijn ervaring dan de Windows tegehanger. Zo heb ik hier Flatout 2 onder OSX waar ik de instellingen vrij laag moet hebben, maar onder Windows kan ik ze juist weer vrij hoog.

Diablo 3 werkte uitstekend op OS X. Nu niet meer. Verder is het bijzonder merkwaardig dat de HD4000 Diablo een heel stuk beter draait dan de 650M. Starcraft zelfde verhaal.

Morgen gaat hij naar het service centrum en dan zien we wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
ZpAz schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 17:19:

edit:

Hij geeft aan dat hij Diablo 3 in OSx getest heeft. Diablo 3 maakt geen gebruik van Wine Wrapper toestanden, deze is gewoon officeel voor OSx (ook verkrijgbaar inde app store)

Waarschijnlijk is de 650 inderdaad defect, heb je al een hardware check gedaan? (D inhouden bij opstarten?)
zie ook klik.

Heb je hem trouwens minder dan 14 dagen? Dan ruilen ze hem direct zonder opgaaf van reden om ;) 6 Weken op reis is wel erg lang namelijk, misschien kun je ook even naar apple bellen dat gaat vaak sneller dan een premium reseller bij zulke problemen..

[ Voor 6% gewijzigd door RVE_NL op 30-11-2012 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

RVE_NL schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 19:11:
[...]
Waarschijnlijk is de 650 inderdaad defect, heb je al een hardware check gedaan? (D inhouden bij opstarten?)
zie ook klik.
Dit staat toch in zijn tekst.. Lees je nou niet het volledige verhaal?

En ik denk inderdaad dat als een her-install ook niks uitvoert je het beste je Macbook kan laten nakijken bij een servicepoint.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe eens een paar keer die SMC reset. het is een bekend probleem dat met nieuwe SMC opgelost moet worden, GPU throttling.
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1452267

pram reset:
http://support.apple.com/kb/HT1379

SMC reset:
http://support.apple.com/kb/HT3964

als het echt niet werkt dan langs de store idd..
maar ik lees meer berichten dat heb na 5x smc reset wel weer werkt.. kan altijd proberen

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2012 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 19:23:
doe eens een paar keer die SMC reset. het is een bekend probleem dat met nieuwe SMC opgelost moet worden, GPU throttling.
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1452267

pram reset:
http://support.apple.com/kb/HT1379

SMC reset:
http://support.apple.com/kb/HT3964

als het echt niet werkt dan langs de store idd..
maar ik lees meer berichten dat heb na 5x smc reset wel weer werkt.. kan altijd proberen
Fantastisch! Ik heb een aantal keer een SMC reset moeten uitvoeren, maar de performance is weer zoals het hoort! Vreemd dat ze dit bij Apple support niet direct hebben aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interfico schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 20:59:
[...]

Fantastisch! Ik heb een aantal keer een SMC reset moeten uitvoeren, maar de performance is weer zoals het hoort! Vreemd dat ze dit bij Apple support niet direct hebben aangegeven.
beste support vind je niet bij apple:)
Pagina: 1