dedicated HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:10
Ik heb op dit moment een netbookje als HTPC. Dit had toen als voordeel dat het heel goedkoop was (had hem gekocht voor 100 euro, plus het verbruikt niet zoveel). Maar ondertussen ben ik toch aan het uitkijken naar een nieuwe HTPC. Want dit laptopje heeft wel wat nadelen:
  • geen HDMI maar VGA
  • wordt enorm heet
  • kan grotere MKV's niet aan. Bestanden groter dan 1GB en dan is het een slideshow in plaats van een film.
dus om het lijstje maar eens af te gaan.
  • Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
    zoals gezegd. het wordt een dedicated HTPC. Niks downloaden of surfen. Er komt XBMCBuntu op. Dit heb ik nu ook al en ik ben er heel tevreden van
  • Wat mag het systeem gaan kosten?
    maximaal 300 -350 €
  • Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
    HTPC specifiek niets.
    Ik heb wel een server staan waarop alle bestanden zich bevinden. Er komen geen bestanden op de HTPC zelf (buiten xbmcbuntu dan)
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben?
    Alles :)
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
    merkvoorkeuren niet echt. Het moet gewoon werken op de momenten dat ik dat wil. Ik zou wel graag een afstandsbediening hebben. Ik heb op dit moment een logitech toetsenbordje, maar dit is ook niet alles.
  • Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
    Het liefste zo stil mogelijk. Geluid moet ook via HDMI gaan. Op langere termijn komt er een nieuwe audioset en dan wil ik deze kunnen gebruiken icm met deze HTPC
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 60,95€ 60,95
1Techsolo TC-2200€ 75,40€ 75,40
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 23,50€ 23,50
1Crucial v4 SSD 2.5" (Desktop kit) 32GB€ 44,99€ 44,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,59

dit zou het lijstje zijn. De reden waarom ik een kleine SSD verkies is omdat er toch enkel XBMCbuntu op komt. Het heeft dan geen nut (volgens mij) om een 128GB schijf te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Eigenlijk heb ik maar heel weinig op je lijstje aan te merken. Alleen is de voeding van die Techsolo kast relatief luidruchtig en van slechte kwaliteit. Die zou ik vervangen door een SFX variant van Bequiet (of seasonic).

Verder zijn de ervaringen met die Crucial v4 niet zo denderend, echter is een 64GB Samsung of Crucial M4 maar 15 euro goedkoper, waar je dus 2x zoveel opslag voor terug krijgt en een kwalitatief betere en snellere SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Ik zou zelf voor een andere SSD kiezen. De v4's zijn niet zo heel geweldig. Een m4 of een Samsung 830 is een logische keuze, en zijn qua prijs niet heel schokkend veel duurder dan een v4 32GB
Verder zou ik zelf voor een ander bord kiezen, namelijk de Asus F2A85M LE, zodat je over een nieuwere chipset beschikt, en kwalitatief lijken de borden van asus nog steeds beter dan die van asrock. Kost 10,- meer, maar lijkt mij het in ieder geval wel waard. Verder een logische setup. Hou er wel rekening mee dat je hier dus geen bluray 3d kan afspelen; dan zul je een FM1-based systeem moeten nemen, of een A8 of hoger kiezen.

Als je écht stil wilt gaan kun je nog overwegen de voeding te vervangen, maar zou je ook altijd later nog eens kunnen doen als dit toch nog niet stil genoeg blijkt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
@jaapsander
Steeds dezelfde meningen delen begint ook saai te worden ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Als ik op jullie tips afga, dan zou dit een betere configuratie zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1Asus F2A85-M LE€ 70,60€ 70,60
1Techsolo TC-2200€ 75,40€ 75,40
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 23,50€ 23,50
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:48
Al eens naar OpenELEC gekeken? Is een minimale linux distro geoptimaliseerd voor XBMC. Draait vanaf een USB stickje, dus je SSD kan dan komen te vervallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
ThinkPadd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:49:
Al eens naar OpenELEC gekeken? Is een minimale linux distro geoptimaliseerd voor XBMC. Draait vanaf een USB stickje, dus je SSD kan dan komen te vervallen :)
ik denk dat ik toch maar voor xbmcbuntu ga. is puur subjectief. dat wel :)

edit: ik ben niet echt voorstander om dit door middel van een USB stick te doen. Een harde schijf is toch wel een must voor mij. teveel (katten)poten die eraan kunnen komen...

[ Voor 18% gewijzigd door Tarkin op 30-11-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsjuhz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 09:07
Kan XBMCubunutu niet op een usb stickje draaien?
Lijk me veel goedkoper namelijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Om knappe performance te krijgen bij een grote content-database zal je dan naar een USB3-stick moeten gaan, en dan kan je qua prijs net zo goed, en qua performance en afwerking zelfs beter een SSD nemen. USB2 met een grote database van films en tv-series met alle poster-art en fan-art erbij wordt niet heel erg snel, en dat is imho toch zonde van de build.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Nog een vraag. Lukt de combinatie kast-koeler, als in is de kast niet te laag? Ik heb verder geen ervaringen van andere koelers dan de stock, daarmee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Volgens mij past het wel (koeler is 65mm), maar als je twijfelt kan je ook de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B nemen. Die is een klein centimetertje lager, en past zeker.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:48
Tarkin schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:20:
[...]

ik denk dat ik toch maar voor xbmcbuntu ga. is puur subjectief. dat wel :)

edit: ik ben niet echt voorstander om dit door middel van een USB stick te doen. Een harde schijf is toch wel een must voor mij. teveel (katten)poten die eraan kunnen komen...
USB-stick kan je misschien intern aansluiten via verloopkabeltje, of achterin je PC drukken?
kroegtijger schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:54:
Om knappe performance te krijgen bij een grote content-database zal je dan naar een USB3-stick moeten gaan, en dan kan je qua prijs net zo goed, en qua performance en afwerking zelfs beter een SSD nemen. USB2 met een grote database van films en tv-series met alle poster-art en fan-art erbij wordt niet heel erg snel, en dat is imho toch zonde van de build.
XBMC library kan je ook centraal plaatsen: http://wiki.xbmc.org/inde...O:Sync_multiple_libraries

Maargoed een SSD is niet zo duur, dus voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik vind het zelf alleen redelijk onzin om in deze casus een SSD te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Die koeler gaat makkelijk passen in de behuizing. Met een A4 heeft het ook niet heel veel voordeel om een big shuriken te nemen. Deze is ook behoorlijk stil.

@Kroegtijger, we zijn het niet over alles eens gelukkig, ik zou gaan voor dat Asrock bordje omdat de A85 chipset niets toevoegt wat in dit geval belangrijk is en de kwaliteit van Asrock prima is (doet helemaal niet onder voor Asus tegenwoordig).

Ook heeft het ASrock bordje 4x DDR3 dimms ipv 2 bij de asus, en heatsinks op de stroomvoorziening terwijl de prijs ook nog eens een 10tje minder is.

[ Voor 15% gewijzigd door jaapsander op 30-11-2012 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
ThinkPadd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:29:
[...]

USB-stick kan je misschien intern aansluiten via verloopkabeltje, of achterin je PC drukken?

[...]

XBMC library kan je ook centraal plaatsen: http://wiki.xbmc.org/inde...O:Sync_multiple_libraries
Dat is afhankelijk van hoe de rest van het netwerk is opgebouwd. Op lang niet alle NASsen is dat bijvoorbeeld mogelijk omdat je er geen MySQL op kan draaien. Het is wel de mooiste oplossing, maar helaas niet altijd haalbaar. Als je een centrale database draait is USB wel weer een goede optie, maar dat is imho wat op de zaken vooruit lopen. Afgaande op wat we weten zou ik een SSD nemen.
Maargoed een SSD is niet zo duur, dus voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik vind het zelf alleen redelijk onzin om in deze casus een SSD te gebruiken.
Het kan ook prima zonder, dat is zeker waar

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Hmm, omdat het budget een beetje krapper is (eindejaar he). ga ik op dit moment misschien besparen op de SSD. Ik heb nog een laptopharde schijf liggen met voldoende capaciteit hiervoor. Nu is de vraag of ik dit gewoon zonder extra adapter in een PC kan stoppen. Of heb ik hier nog extra connectors voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ligt natuurlijk aan de aansluitingen op die laptop HDD. Zit dat een standaard SATA aansluiting + standaard sata voeding aansluiting op dan gaat dat natuurlijk prima. Overigens lijkt mij dit prima iets wat je zelf uit kan zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Ok, alles is gekocht, geinstalleerd en eht werkt.

Enkel die remote. Ik kan maar niet vinden waar ik dat op het moederbord moet inprikken. Iemand een ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-07 15:03
welke remote heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
De standaard van de kast zelf

Er zit een connector aan, maar als ik hem op de ene manier probeer aan te sluiten, dan start alles op (maar werkt de remote niet) sluit ik hem aan (en neem ik daarbij een deel van de USBconnector mee) dan start hij op maar geen beeld. Echt raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Je moet de afstandsbediening op 3 manieren aansluiten. Eerst moet je de iR ongvanger aansluiten op de voeding door een afsplitsing van de ATX 24 pins stekker. Vervolgens sluit je de powerbutton stekker van het iR oog aan op het moederbord. En als laatste doe je de usb aansluiting van de iR ontvanger in een usb header.
Pagina: 1