Uitbreiden Wi-Fi bereik (ervaringen)

Pagina: 1
Acties:

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
Hallo Tweakers,

In mijn huidige huis situatie heb ik problemen met het Wi-Fi signaal.
Ik heb bijna geen Wi-Fi bereik op de verschillende verdiepingen.

Dit wil ik oplossen door op elke verdieping minimaal 1 router te plaatsen. (kabels zijn aanwezig)
Deze routers Wil ik gebruiken als acces point. Ik wil geen acces points kopen zodat ik eventueel in de toekomst de routers voor andere fucnties kan gebruiken.

Het idee is om het netwerk als volgt te maken: (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/3055924/netwerk%20meerdere%20routers%20small.png

De afbeelding is gebaseerd op de "howdo van HyperBart: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Alle routers hebben het zelfde SSID, PW en een ander Wi-Fi Channel.
De DHCP server is op de 'routers as acces point' uitgeschakeld.

- Budget is max E100 per router / accespoint.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met de verschillende routers als accespoint.
ik heb namelijk ergens gelezen dat een TP link router dit niet vanuit de stock firmware ondersteund.

De gevonden routers die waarschijnlijk voldoen:
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
pricewatch: TP-Link TL-WDR4300

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:47
Dat zou met 1 goeie router inderdaad op te lossen zijn, helemaal met een TL-WR1043ND met DD-WRT erop :).

Zou verder prima moeten werken, genoeg functie's op de TP link routers om dit in orde te maken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Je geeft aan dat je bijna geen WiFi hebt, zou je dan niet eerst kijken wat daar de oorzaak van is voordat je het hele spectrum gaat voorzien van (stoor) signalen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Killerbert
DukeBox schreef op maandag 03 december 2012 @ 23:19:
Je geeft aan dat je bijna geen WiFi hebt, zou je dan niet eerst kijken wat daar de oorzaak van is voordat je het hele spectrum gaat voorzien van (stoor) signalen ?
Ik heb bijna geen WiFi signaal doordat het gekregen modem-router(vdsl2) in de kelder staat. Daar heb ik wel signaal.
De constructie van de vloeren bestaat uit ijzeren balken en beton. Hier gaat bijna geen signaal door heen.
Boven de WiFi modem-router heb ik wel een zwak WiFi signaal.

De plaatsing van de WiFI modem-router is ook vere van optimaal.
Deze staat namelijk bij het instap punt. (kabel moet korter zijn dan een meter)
Mektheb schreef op maandag 03 december 2012 @ 23:15:
Dat zou met 1 goeie router inderdaad op te lossen zijn, helemaal met een TL-WR1043ND met DD-WRT erop :).

Zou verder prima moeten werken, genoeg functie's op de TP link routers om dit in orde te maken.
Ik heb de vraag niet helemaal goed gesteld. 8)7 Ik ben namelijk op zoek naar geschikte routers als accespoints. Daarvan heb ik er dus meerdere nodig.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Killerbert schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 00:02:
Deze staat namelijk bij het instap punt. (kabel moet korter zijn dan een meter)
Want ?
Ik ben namelijk op zoek naar geschikte routers als accespoints.
In princiepe is iedere router met minimaal 1 LAN poort waarvan je de DHCP server kan uitschakelen daarvoor geschikt. (mits je geen eisen hebt als VLAN, multi SSID) Aangezien het 'router' gedeelte niet gebruikt wordt kan je je in reviews dan volledig richten op wireless performance.

Aangezien je al veel last hebt van metaal/beton e.d. zal 5GHz niet veel toevoegen aan signaal sterkte maar dual radio (!=dual band) kan wel een voordeel bieden voor bandbreedte (verspreiding) wanneer je er dicht bij zit.

Overigens, je zou natuurlijk ook alleen je antenne kunnen verplaatsen wanneer de plaatsing van een AP niet optimaal is.
Hoe dan ook, je opzet is niet slecht, stukken beter dan met van de wifi repeaters werken. Houd bij 2,4GHz wel alleen de kanalen 1,6 en 11 aan (helemaal wanneer je van N gebruik gaat maken).

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 04-12-2012 08:53 ]

• Killerbert
In het verleden had ik ADSL2+ van xs4all. Hierbij had ik ook mijn instap punt verlengt.
Dit zorgde voor een lagere snelheid. (minder tonen beschikbaar) Ook bij problemen werd er gezegd door Xs4all dat de kabel tussen het instap punt en de modem/router maximaal 1 meter mag zijn.
Zo kom ik aan deze info waar ik sindsdien rekening mee houw.
DukeBox schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 08:50:

In princiepe is iedere router met minimaal 1 LAN poort waarvan je de DHCP server kan uitschakelen daarvoor geschikt. (mits je geen eisen hebt als VLAN, multi SSID) Aangezien het 'router' gedeelte niet gebruikt wordt kan je je in reviews dan volledig richten op wireless performance.

Aangezien je al veel last hebt van metaal/beton e.d. zal 5GHz niet veel toevoegen aan signaal sterkte maar dual radio (!=dual band) kan wel een voordeel bieden voor bandbreedte (verspreiding) wanneer je er dicht bij zit.

Overigens, je zou natuurlijk ook alleen je antenne kunnen verplaatsen wanneer de plaatsing van een AP niet optimaal is.
Hoe dan ook, je opzet is niet slecht, stukken beter dan met van de wifi repeaters werken. Houd bij 2,4GHz wel alleen de kanalen 1,6 en 11 aan (helemaal wanneer je van N gebruik gaat maken).
Thanks voor de info.
Het idee was idd om geen overlappende frequenties te gebruiken.
Momenteel ontvang ik maar 1 (zwak)netwerk van een buurman op zolder (-89dBm), waardoor ik veel vrije kanalen heb.

Ik heb de link ook weer terug gevonden van het probleem met de TP-Link TL-WR1043ND as accespoint (default firmware) Verwijderd in "[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND"

Bij smallnetbuilder heb ik de volgende grafiekjes gevonden (speciaal voor WiFi):
http://www.smallnetbuilde...harts/bar/93-2_4-ghz-updn
http://www.smallnetbuilde...ts/bar/94-2_4-ghz-updn-40

de Cisco Linksys EA3500 komt goed uit de 1e test. (en zit binnen het budget)
de TP-Link TL-WR1043ND komt er wat minder goed uit, maar ik denk dat deze goed is in prijs kwaliteit verhouding. Zeker met DD-WRT / OpenWRT

Het liefst heb ik wel meerdere SSID's voor bijvoorbeeld een guest netwerk.
Ik weet alleen niet of dat gaat werken met routers as accespoints. (helaas geen ervaring mee). Zou iemand dit kunnen bevestigen?

Overige suggesties?

Verwijderd

[...]

Als je dat verlengt met een of andere "vage" kabel, ja, dat gaat fout. Als je gewoon een getwiste (bv. CAT3 of hogere) kabel gebruikt, is er niets aan de hand. Denk je nou echt dat jouw 2 of 5 meter iets uitmaakt op de vaak honderden meters (600-900 meter) van de centrale naar jouw huis, met alle "stoorinvloeden" van buitenaf?

• Smarty_6000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11-2020
Ik heb dezelfde set-up als jij nu voorsteld. In mijn huis had ik ontvangst van zo'n 10-15 wifi-netwerken vanuit de buurt.

Ik heb vervolgens op elke verdieping bedraad een router geplaatst met hetzelfde SSID en pw.
Op de begane grond waar ook het kabelmodem staat een router bijgeplaatst Sitecom WL330 op kanaal 1. Op de eerste verdieping DIR-655 op kanaal 6 en op zolder een tweede DIR-655 op kanaal 11. Allen wireless N en de DHCP uit, de DIR-655 op de eerste verdieping is aangesloten op de kabelmodem en heeft de DHCP server aanstaan. Werkt uitstekend, prima wireless dekking ook buiten in de achtertuin en voor de deur.

Hetgeen jij voorsteld gaat dus prima werken, alleen voor dat guest network zal je even moeten uitzoeken welke routers dat ondersteunen en of dat ook gaat werken op alle routers als je daar de DHCP server van uit zet...
Kan best zijn dat je guest network alleen werkt op de router die de DHCP regelt, maar dan zou je die op de begane grond kunnen zetten, waar je waarschijnlijk toch de enige guests heb zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door Smarty_6000 op 05-12-2012 09:19 . Reden: typo's ]

-=Mijn PC Specs=-

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Smarty_6000 schreef op woensdag 05 december 2012 @ 09:17:
...alleen voor dat guest network zal je even moeten uitzoeken welke routers dat ondersteunen en of dat ook gaat werken op alle routers als je daar de DHCP server van uit zet...
Als je een guest optie wilt hebben in een appart (afgesloten van je LAN) netwerk dan zal je dat SSID moeten scheiden van je normale netwerk. Dat zou kunnen door het SSID aan een andere LAN poort op de AP te hangen en dubbele bekabeling trekken, maar makkelijker zou zijn om dat middels een VLAN te doen.
In beide gevallen moet je huidige router dat wel ondersteunen.

• Killerbert
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 08:58:
Als je dat verlengt met een of andere "vage" kabel, ja, dat gaat fout. Als je gewoon een getwiste (bv. CAT3 of hogere) kabel gebruikt, is er niets aan de hand. Denk je nou echt dat jouw 2 of 5 meter iets uitmaakt op de vaak honderden meters (600-900 meter) van de centrale naar jouw huis, met alle "stoorinvloeden" van buitenaf?
Oke thanks! wel logisch natuurlijk
DukeBox schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:11:
[...]

Als je een guest optie wilt hebben in een appart (afgesloten van je LAN) netwerk dan zal je dat SSID moeten scheiden van je normale netwerk. Dat zou kunnen door het SSID aan een andere LAN poort op de AP te hangen en dubbele bekabeling trekken, maar makkelijker zou zijn om dat middels een VLAN te doen.
In beide gevallen moet je huidige router dat wel ondersteunen.
Ik heb hier nog een D-link 855 liggen.
Deze ondersteund guest mode. De vraag is alleen hoe ik de extra AP's zover krijg om zowel een normaal als een guest SSID uit te delen. Daarnaast moeten alle guests aan elkaar hangen (het moet mogelijk zijn om van AP1 naar AP3 te gaan zonder verlies van de verbinding).

Volgens mij is dit een specifieke feature. Ik heb alleen geen idee hoe dit heet en welke router dit ondersteund.

• Thoughtless
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-11 21:10
Bron: Wikipedia
Virtual LAN
Een VLAN (afkorting van het Engelse Virtual LAN) is een virtueel lokaal netwerk (LAN). Een VLAN bestaat uit een groep eindstations en switches die zich fysiek in één of meerdere netwerken, of zelfs gebouwen, kunnen bevinden, maar toch logisch gezien één enkele gemeenschappelijke LAN vormen. In een netwerk kunnen meerdere VLAN's naast elkaar bestaan. De IEEE-standaard IEEE 802.1Q definieert VLAN's in Ethernetnetwerken.

Wat je wil kan je verdeelt dus nu het "platte" netwerk op in kleinere stukjes, hiervoor moeten de routers hardwarematig wel de 802.1Q ondersteunen, en de software ook. (DD-WRT, Open WRT...)

Let ook goed op dat het wifi gedeelte van je routers de mogelijkheid bied voor virtuele interfaces, dus de mogelijkheid tot het draaien van een 2e SSID

Zelf heb ik een soortgelijke setup draaien in het studentenhuis waar ik op dit moment woonbaar ben.
Internet komt binnen op de pfsense router , die verdeeld het over verschillende vlan's , waaronder 1 voor een wifi gast netwerk. Het wifi gast netwerk wordt uitgezonden door 2 verschillende wrt54gl routers die tevens ook het normale wifi netwerk uitzenden. Dus wat je wil kan.....

Mocht je intresse hebben kan ik hier uiteindelijk een kleine uitleg / beschrijving posten incl. screenshots.
Maar let op dit zal geen simpele implementatie zijn, en voor diegene met geringe netwerk kennis zeer zeker af te raden. Dus zeg het maar O-)

Verwijderd

Ik heb een netgear WNR3500V2 (van Ziggo) welke ik wil gebruiken als repeater achter een
tplink 1043nd (van de buren :P )
Nu heb ik alle info wel om de netgear in te stellen als repeater, maar ik weet niet hoe ik de tplink 1043nd in moet stellen. :'( Ik kan (bedraad met de laptop van de buurman) niet inloggen op de tplink via http://tplinklogin.net :(

Iemand een idee?

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 12:38
Ik wil ook dezelfde opstelling als in de topic start.
Ik zie hier op mijn werk dat alle routers zowel dezelfde naam hebben als op hetzelfde kanaal zitten. Maar dat is dus niet aan te raden? Beter is dus om elke router zijn eigen kanaal te geven?

Alle routers krijgen dus hetzelfde SSID en PW. Maar geldt dit zowel voor 2,4 als voor 5 GHz? Of krijgt 2,4 en 5 ieder hun eigen SSID?

PVOutput

Verwijderd

Ik zou zelf niet te "groot" inzetten en beginnen met 2 routers (als AP) en dan de WiFi op je modem uitschakelen (aangezien je daar nu toch niets aan hebt). Teveel afzonderlijke AP's zou zelfs weleens averechts kunnen werken. Mijn huis bestaat ook voor een groot deel uit gewapend beton en ik kan het met 2 AP's af. AP1 is het Ziggo modem in de meterkast (begane grond, bij de voordeur). AP2 is een Linksys routertje op de studeerkamer (1e verdieping, achterkant van het huis). Op de zolder heb ik geen AP, maar nog wel redelijk bereik.

Mocht je toch nog behoefte hebben aan een 3e AP, dan kun je er natuurlijk altijd gewoon later nog een router kopen.

Voor je je kanalen gaat kiezen, moet je wel eerst even een paar keer scannen op reeds aanwezige WiFi netwerken. Je wil hoe dan ook niet 2 AP's op hetzelfde kanaal hebben, ookal zitten ze in hetzelfde netwerk. Je wil er minimaal 1 (bij voorkeur 2) ongebruikte kanalen tussen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2013 13:34 ]

Pagina: 1