Probleem met netwerk via homeplug

Pagina: 1
Acties:

• Basssment
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 08:59
Beste allemaal,

Ik heb sinds 3 jaar een internet verbinding via een sitecom homeplug.
Deze zit achter de modem (in de meterkast in onze gezamenlijke hal (appartement)).
In huis een 2e plug met daar het accespoint aan geknoopt. Werkte perfect!

Vorige week werkte de plug niet meer. Kan gebeuren.
Een set van tp-link gekocht en aangesloten.
Wederom werkte het prima. Helaas maar voor 2 uur.
Mijn snelheid ging naar 5 mb.
Toen een andere set van sitecom geprobeerd. Ook slechts een half mb.
Nu de oude set er weer in 10 mb. (voorheen 55)

Als ik de kabel gebruik haal ik 68 mb plaats ik ergens in huis deze kabel in een homeplug en ergens anders er weer uit in de pc wederom maar 5 mb.

Ik heb geen nieuwe apparaten aangesloten welke kunnen storen.
Diverse stopcontacten geprobeerd ( nooit via verlengkabel enz).

Ik snap niet wat er na 3 jaar ineens mis kan zijn. En waarom werkt de tp-link 2 uur prima en vervolgens niet meer.
Hoop op goede adviezen.

Alvast bedankt B.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16
Heb je dimmers in huis?

Verwijderd

je zegt gezamelijke hal, daar zit dus ook de homeplug?
Word vanaf daar de stroom verdeeld of heeft iedere een eigen meterkast?
Het kan anders ook zo zijn dat als je 1 groot stroomnetwerk hebt iemand anders misschien een nieuw apparaat heeft aangesloten.

• Basssment
Ik heb geen dimmers in huis op de lampen, immers heeft het ook al 3 jaar prima gewerkt..
Ik heb wel een aparte meterkast inderdaad waar ik mijn homeplug geplaats heb.
De verbinding tiussen de plugs werkt ook meteen geen enkel probleem alleen de snelheid is belabbert.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Enige wat mij op basis van deze info logisch lijkt, is dat er nu één of meerdere van die dingen bijgekomen zijn, ik neem dan aan dat jij niet de enige bent die het modem in de meterkast heeft staan? Is het eigenijk een kabel of ADSL modem? TVkabel is nog wel te verlengen met een goede kwaliteit F-connector, ADSL ook wel mits je goede kabel gebruikt zodat je het modem naar binnen kan halen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Basssment
Het gaat om een kabel modem.
De kabel die ik moet trekken is 20 meter en heb bij tv al behoorlijk verlies dus de modem binnen is geen optie.
ik zat wel te twijfelen om de cat5 kabel naar binnen te voeren maar heb geen loze leidingen meer.
een andere optie zou zijn een wifi repeater met 4 lan poorten maar weet niet of dit nou zo goed zou werken?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt een cat5E langs je coax trekken, dat zou mijn voorkeur dan hebben. Vaste verbinding en klaar.

• Basssment
Ik weet dat stroom kabels elkaar kunnen storen is dit niet zo als ik een cat 5 kabel strak langs een coax kabel leg?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Beide kabels zijn shielded en signaalkabels, de stromen zijn werkelijk zeer laag , dus dat zou mee moeten vallen. Idee is misschien wel om dan gelijk de huidige coax te vervangen door een nieuwe (evt met dubbele shielding [vlechtwerk + folie dus] zou dat passen) en alle aansluitmateriaal dan ook gelijk te vervangen (ivm de storing die zegt te hebben - of het signaal moet ik de meterkast al gestoord zijn - dan helpt niets behalve je kabelboer bellen). De kabel moet er sowieso toch uit, de andere kan je er niet zomaar naast trekken.
Powerline is leuk, maar juist powerline veroorzaakt enorm veel storing (zoek maar eens op Powerline + QRM - kan dus ook goed dat je slechte signaal komt van de powerline, via je stroomstekker!)

edit:// vraagje van mijn kant - is er eigenlijk ook 4 draads ethernet kabel te koop voor dit soort grapjes, aangezien er toch maar 4 van de 8 draadjes gebruikt worden tot 100mbit?

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 30-11-2012 18:39 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb in mijn 230V installatie ook netwerkkabel zitten, gewoon tussen de draden door... Als er ergens storingen op treden zou het bij mij wel zijn, en op wonderbaarlijke wijze haal ik nog zo'n 800mb/s...

Powerline is zowiezo iets dat je eigenlijk niet moet willen. Afgezien dat het een hele zooi storing veroorzaakt (en kan voorkomen dat je aardlek uitgaat bij een storing), werken die prullen vaak niet als de magnetron of koelkast aangaat...

Offtopic: uit een onderzoek is gebleken dat de hoogfrequente signalen een condensator opladen/ontladen waardoor de aardlek niet meer uitspringt. Daarom zijn er aardlekschakelaars te krijgen speciaal voor groepen waarin veel pc's worden gebruikt.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

230V en een andere kabel mag niet echt - kan bij brand vervelende verzekeringsgevolgen hebben. Staat helaas wel in een niet openbare NEN.

Dat van die aardlek is interessant overigens, heb je daar een bron van?

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 17:46
Wat als je alles uit de stopcontacten trekt en het dan probeerd?
Misschien is er een apparaat wat ineens rare frequentieschommelingen geeft op het lichtnet?

• Basssment
Ik heb alles uit het stopcontact gehad in bijna het hele huis (afgezien van de ketel en lucht circulatie).
niets hielp.
Het vreemde is dat ik 2 setjes van site com heb.
1 drie jaar oud geeft 10 mb een een week oud geeft 150 kb door. dit op zich is al raar.
de nieuwe set aan de kabel in een verlengdoos daarin ook de ander geeft gewoon 60 mb door.

Ik zit er aan te denken een wifi in de meterkast te plaatsen (router dus) en in huis een versterker met 4 ethernet poorten. maar wat ik nu al merk zit ik meer dan 5 meter van de wifi af zit ik al weer op 25 mb dus die versterker krijgt maar 25 mb door en daarna komt de pc pas dus houd ik denk ik ook maar weer 20 a 15 mb over of redeneer ik dan niet goed?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is er recentelijk niets veranderd aan de electrische installatie?
Zoals bijplaatsen van aardlekschakelaar(s) of instalatieautomaten in plaats van ouderwetse smeltveiligheden?

• Basssment
Nee. Niets verandert.
Anders had ik daar ook aan gedacht. Maar bedankt voor het mee denken
Pagina: 1