Toon posts:

resolutie naar beneden door te laag wattage?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen, ik heb sinds gisteren van iemand een videokaart overgenomen, en heb hem werkend gezien
en hij is dik in orden, maar ik ondervind een probleem in m'n eigen kast.
Ik heb net een gebruikte HD4870 X2 aangeschaft en na een probleemloze installatie met de nieuwst
catalyst driver voor windows7 64bit, heb ik een probleem met de resolutie, lichtjes wazig, tevens zie ik
bij de instellingen dat catalyst hem standaard op 1024 x 768 heeft gezet en ik maximaal tot 1600 x 1200 kan gaan.
Nu is mijn vraag of dit komt doordat mijn voeding aan de licht kant is, namelijk 500watt, ik dacht voor de
aankoop dat ik een 600 watt exemplaar er in had zitten, en degene bij wie ik hem getest heb had een
700watt, dus ik denk eerst maar eens proberen op mijn 600 watt, maar dat bleken er dus 100 minder te zijn.
Mijn overige systeem eigenschappen zijn:
1 x 7200 hdd
1x phenom X2 processor
2x 2gb ddr3
1 x dvd rom
gigabyte am3 mobo
asus hd4870 X2 videokaart.
Mijn oude videokaart was een hd5870.

Binnenkort wil ik mijn moedebord plus processor iets upgraden , dus ik wil sowiezo een zwaardere voeding
hebben, helemaal nu ik weet dat hij 'slechts' 500 watt is, hij bedraagt overigens wel over 2x 6pins plus
2x 2 pins pci-E aansluiting.
M'n vraag is dus dat als ik een zwaardere voeding erin zet, zet bijvoorbeeld catalyst de standaard waarden
dan ook hoger bij mij en is het beeld dan iets minder wazig.
alvast bedankt voor het meedenken.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:09
500Watt zou voldoende moeten zijn, volgens wikipedia heeft de HD4870 X2* een TDP van 286Watt. Rond dat af naar 300Watt. Ik denk niet dat je processor plus de rest van de componenten nog eens 200Watt verbruiken. (welke Phenom heb je eigenlijk precies? Zit nogal een groot verschil tussen de verschillende versies)

Je zou je proc + mobo kunnen upgraden mits je een zuinigere processor uitkiest, of eentje die hooguit hetzelfde verbruikt. De grootste winst qua verbruik is echter te halen als je die HD 4870 X2 eruit doet en er een single-chip van de nieuwere generatie in stopt. Een HD 7850 zou volgens mij al beter moeten presteren terwijl deze al met gemak 150Watt minder verbruikt.**

* Wikipedia: Comparison of AMD graphics processing units

** Ik weet niet zeker of de prestaties van de 7850 beter zijn dan de 4870 X2 maar zelfs een 7970 die nog beter presteerd, verbruikt zo'n 40Watt minder dan die 4870 X2.

Ik denk echter niet dat het van invloed is op je resolutie, problemen zou je pas moeten ondervinden als het systeem onder full load komt te staan en niet al simpelweg op de desktop (idle).

Heb je de videokaart drivers verwijderd met driversweeper en nieuwe drivers geïnstalleerd? Heb je drivers van je monitor geïnstalleerd? Heb je een andere kabel of aansluiting tussen kaart en monitor geprobeerd?

Edit:
hij bedraagt overigens wel over 2x 6pins plus 2x 2 pins pci-E aansluiting.
Uhm, bedoel je met die 2x 2 pins, twee vierpins aansluitingen of één vierpins aansluiting? Die zijn namelijk voor op het moederbord en niet voor op de videokaart (en volgens mij is een HD4870 X2 een 6 pins en 8 pins PCIe aansluiting nodig).

[ Voor 10% gewijzigd door NitroX infinity op 29-11-2012 21:27 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie, Heb even op nieuw de drivers geinstalleerd , met eerst de oude gedeinstalleerd,
ziet er nu al prima uit, ik heb de resolutie nu op 1600x1200 staan, wat ook de max is bij mij in catalyst, m'n oude kaart draaide altijd op 1680 x 1050, deze waarde kan ik nu niet meer terugvinden, weet je hoe dit kan?

Mijn huidige processor is de phenomII X2 550 black edition 3200mhz, ik wilde eigenlijk voorlopig het moederbord houden en er een Phenom II X6 1100T in zetten, dit is volgens mij de snelste op mijn huidige socket.

Ik heb op mijn videokaart een 6 pins en een 8 pins aansluiting zitten, ik bedoel de met mijn stekkers dus
2 x die 6 pins plus daarnaast 2pins om ook een 8 pins op te vullen.
Zal zo iets van een benchmarkt draaien om hem eens te testen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat je geen 1680x1050 kan instellen kan ook aan je monitor liggen, dat had die van mij (T200) ook van de ene op de andere dag. Probeer eens een andere monitor om uit te vinden waar het probleem ligt.

En nee, van een te zwakke voeding gaat je resolutie niet omlaag, als het echt te weinig is dan valt je pc gewoon uit (of je krijgt crashes door te laag voltage, dat zou ook nog kunnen bij sommige voedingen). Het vermogen alleen zegt trouwens niet alles, merk + model zeggen net zo veel.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels via regedit de resolutie van 1680 x 1050 toegevoegd, en kan deze nu ook in catalyst selecteren, alles draait nu als een zonnetje.
De voeding is toch te licht, als ik bij far cry 3 handmatig de settings wat opschroef , houd m'n computer er mee op.
Dus eerst op zoek naar een andere voeding.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:54:

asus hd4870 X2 videokaart.
Mijn oude videokaart was een hd5870.
Waarom heb je de HD4870X2 genomen als ik vragen mag? Een HD5870 is misschien 10% trager gebruikt veel minder stroom, heeft geen last van schalings problemen en geen last van microstuttering.
De HD5870 heeft meer overclock potentieel en op 1ghz is deze een stuk sneller als de HD4870x2.

Dus voor je een andere voeding gaat kopen bekijk voor je zelf of het wel zo nuttig is om daarmee door te gaan.
Zoek bijvoorbeeld even benchmarks op voor de games die jij van plan bent te gaan spelen.

Reden dat ik je dit vraag is omdat ik bij de introductie van de HD5870 daar naar ben overgestapt (ik kwam van een HD4870X2). Ik begrijp natuurlijk dat het nu winter is en dat deze nieuwe kaart een makkelijke manier is om je kamer op te warmen :+ .

Verwijderd

Topicstarter
Moet zeggen de 4870x2 was een beetje een impulsieve aankoop, de prijs was er dan ook naar, tevens
ondersteund hij geen directX 11, ook iets waar ik niet aan gedacht had.
Dus wellicht even op zoek naar iets anders, aangezien ik niet zo veel spellen speel maar een game
als de nieuwe hitman toch wel graag wil proberen, en volgens mij is dit ook een directX11 game.

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

:) ik ben destijds van een 4870x2 naaer een 5870 gegaan.
Man wat een herrie makende, stroomslurpende kachel is die 4870x2 toch.
Ik zou zeggen doorverkopen die hap en je 5870 OC-en / mits je hem nog hebt.

In de meeste gevallen is de 5870 gewoon al sneller als de 4870x2
Dus je kunt eigenlijk spreken van een downgrade :)
Pagina: 1