Versleutelde gegevens terug krijgen.

Pagina: 1
Acties:

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:23

M0nkeymen

Monkeystyle!

Topicstarter
Hallo,

Probleem stelling:
Ik ben onlangs van windows 7 naar windows 8 verhuist en heb hierbij gelijk ook mijn Hardeschijf omgewisseld voor een SSD. Nu staan er echter nog bestand op een andere harde schijf die versleuteld zijn met: rechtermuisknop>eigenschappen>geavanceerd> vinkje bij "Inhoud versleutelen om gegevens te beveiligen". De gebruiker die bij de details staat vermeld was de gebruiker van de windows 7 installatie die ik dus niet meer heb.

Vraag:
Hoe ontsleutel ik deze bestanden? Ik heb weet nog wel het wachtwoord van die gebruiker maar waar moet je dat dan bijvoorbeeld invullen. Er staat ook een vingerafdruk van een certificaat bij, kan ik daar wat mee?

Vinkje uit en op ok drukken gaat niet. dan ben je niet gemachtigd. Google help ook niet echt, dan krijg je de standaard windows oplossingen die niet werken. :(

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Je hebt geen export van het certificaat?
Zonder de cert en key gaat het je niet lukken ben ik bang.

[ Voor 45% gewijzigd door Squ1zZy op 29-11-2012 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Je kan het met 2 dingen oplossen.
1) Met het machine certificaat en Administrator account van de originele machine, in jouw geval heb je Win 7 niet meer dan ben je dat kwijt;
2) Met een export van je eigen certificaat, en die heb je ook niet meer, dus einde oefening.

Tips in dit soort gevallen, altijd upgraden op bestaande disk met behoud van accounts of data onversleuteld veilig stellen voor upgrade/vervanging.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:33
Dit is ook 1 van de grootste risico's van versleuteling van gegevens.
Mijn advies, nooit doen, tenzij je heel goed weet wat je doet. Maar 95% van de gebruikers heeft dit niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Vergelijk het met je eigen huissleutels.
Daarvan zorg je ook dat je die ten allen tijde in tweevoud hebt (al dan niet gescheiden, bij de buurman bijvoorbeeld, of je ouders).
Raak je ze kwijt of breek je die dan heb je nog een [tadaaa!] backup.

Je versleutelt je data, dus wil je die sleutel ook zorgvuldig behandelen.

Voor anderen die hier nog tegenaan lopen:
Files encrypted with EFS can only be decrypted by using the RSA private key(s) matching the previously used public key(s). The stored copy of the user's private key is ultimately protected by the user's logon password.
Accessing encrypted files from outside Windows with other operating systems (Linux, for example) is not possible — not least of which because there is currently no third party EFS component driver.
Further, using special tools to reset the user's login password will render it impossible to decrypt the user's private key and thus useless for gaining access to the user's encrypted files.

The significance of this is occasionally lost on users, resulting in data loss if a user forgets his or her password, or fails to back up the encryption key. This led to coining of the term "delayed recycle bin", to describe the seeming inevitability of data loss if an inexperienced user encrypts his or her files.
Als je data écht belangrijk is, kun je nog http://www.elcomsoft.com/aefsdr.html proberen.
Wie weet.

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 02-12-2012 15:52 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Je hebt dus je oude HD met de bestanden nog intact aangezien je de HD vervangen hebt voor een SSD? Dan kun je daar toch van booten en vervolgens de bestanden terughalen?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het EFS encrypted bestand : ja.
het userprofile waar de FEK en KRA in staan: Gone with the Win8. (upgrade = wipe disk)
En zonder die certs kun je niks.
Tenzij die profiles nog op de spindel disk staan, dan heb je nog mogelijkheden.

[ Voor 28% gewijzigd door alt-92 op 02-12-2012 16:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:23

M0nkeymen

Monkeystyle!

Topicstarter
Hmm helaas, ik heb de oude installatie niet meer, en het certificaat niet gebackupd. De gegevens zijn niet kostbaar genoeg om het via een bedrijf terug te laten halen. Toch bedankt voor de reacties!

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Pagina: 1