[NAS] Hulp/info bij keuze NAS apparaat

Pagina: 1
Acties:

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-02 09:04
Hoi iedereen,

Nu mijn thuisnetwerkje eindelijk deftig vorm heeft zou ik graag nog een stapje verdergaan met een NAS apparaat.

Alleen is de keuze zo groot dat ik hier wat info hoop te vinden van andere mensen ivm hun NAS opstelling.

De NAS zou gebruikt worden voor volgende doelen:
  • Backup (ongeveer 7 apparaten, Windows - Mac)
  • Downloaden (Bittorent en HTTP)
  • Opslag voor mijn films (Momenteel ongeveer 2x 1,5 TB usb harde schijven - deze worden dan op de NAS gezet)
  • Koppeling naar mijn WD Live Hub mediaspeler
De 2 externe HD's zouden dan 2e hands verkocht worden nadat de films gekopieerd zijn.

Nu heb ik wat rondgekeken en kwam bij Synology terecht omdat deze een zeer gebruiksvriendelijke interface hebben, daarvan waren er 2 modellen die mij in het ook sprongen.

De DS713+ en DS1512+ (deze zijn beide nog uitbreidbaar), als HD was ik aan het denken aan de nieuwe WD RED 3TB schijven.

Nu heb ik hier 2 scenario's

1. Ik koop de DS713+ met 2x 3TB en koop later een uitbreidingseenheid (DX513) - Mijn voorkeur

2. Ik koop de DS1512+ met 5x 3TB

3. Iemand anders heeft een betere optie ;)

Ik volg Intformatica - Netwerkbeheer op school en wil dus zeker ook eens wat prutsen met dit apparaat. Daarom dat de DS713+ mij meer aanspreekt aangezien deze Windows Server 2012 kan draaien (waar de DS1512+ blijft hangen op 2008R2).

Iemand die mij wat info kan geven of bedenkingen heeft?

Alvast Bedankt

Verwijderd

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!) :)

Dus mag een schopje van OM naar CAA

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Gegeven dat je over vrij serieuze storage-oplossingen praat met bijbehorende bedragen én dat je er ook (toekomstig) professioneel mee aan de gang wil gaan vraag ik me af of een Synology wel the way to go is eigenlijk. Ze zijn geweldig voor thuis-gebruik, maar ik vermoedt dat je mogelijk nog wel wat verder wilt gaan, bijvoorbeeld door een VMWare-omgeving te gaan bouwen met meerdere hosts en een centrale storage. Om niet direct een enorm kapitaal er tegenaan te moeten gooien voor een SAN (alhoewel je nog relatief goedkoop een overjarig modelletje MSA2012 op de kop zou kunnen tikken) kun je ook aan een zelfbouw gaan denken, waardoor je alle services zelf kan bepalen (wat weer op een SAN vaak niet mogelijk of erg lastig gaat). Een iSCSI-based storage kan voor de toekomst een goede basis vormen voor een gevirtualiseerde omgeving, maar kan je nu ook al geheel voorzien van je wensen, plus dat het schaalbaar is en zo duur of goedkoop kan worden als je zelf wilt.
Een G830-CPU, 8GB geheugen en een Z77-bord kan je voor pakweg 300,- al wel opduikelen. Eventueel neem je een B75-bord met losse controllers, maar dat kan later ook nog eens een upgrade worden. De behuizing kan je een grote case voor nemen, zodat je ook schaalbaarheid kan realiseren, en ben je alles bij elkaar (exclusief disks) voor pakweg 500,- klaar. De stroom-consumptie zal waarschijnlijk wel iets hoger liggen, maar kost je denk ik ook niet de wereld als je het een beetje knap configureert. Qua software zou FreeNas je voor de komende tijd prima uit de brand helpen. Lijkt me mogelijk nog wel een interessantere optie dan een DS1512+ (welke overigens ook mijn voorkeur zou hebben boven de DS713+ aangezien ik liever alles in 1 behuizing zou willen hebben, en ik eigenlijk wel verwacht dat deze ook Server2012 zal kunnen draaien, danwel dat er een firmware-update zal komen die ervoor zorgt dat het kan. Qua hardware verwacht ik daar in ieder geval geen problemen mee)

iRacing Profiel

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-02 09:04
Wel, dat wou ik nu liever niet eigenlijk.

Het kant-en-klaar pakket zie ik meer zitten dan zelf bouwen (het is makkelijk en kleiner - compact).

Het is zeker niet de hoofdzaak van de NAS om de hele tijd Windows Server 2012 te draaien in Vmware.

Het zou meer een testomgeving zijn waar ik voor school allerlei zaken in kan proberen.

Ik heb het wel overwogen om een zelfbouw te doen maar dan moet je ook alles zelf configureren (mijn programeerskills zijn niet om over naar huis te schrijven)

Het probleem is dat ik niet met zekerheid kan zeggen dat de DS1512+ die update voor Server 2012 wel zal krijgen (waar ik dit voor de DS713+ wel is, alleen zit ik dan met 2 units wanneer ik wil uitbreiden naar meer schijven dan 2).

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:34
Als je 700 euro over hebt voor een nas, dan koop je een nas. Alleen ben je niet op zoek naar een nas maar naar een Hyper-V bak. Voor 700 euro bouw je een leuke bak waarmee je alles kan doen wat je wil en je houdt nog performance over.