Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-11 12:15
Ik krijg vanavond weer een android phone nadat mijn vorige een flinke tijd geleden gejat was. Ondertussen is er flink veel veranderd. Google heeft zijn voorwaarden aangepast en ik heb daar heel expliciet niet mee ingestemd. Ik heb mijn oude google account verwijderd en ben bezig de meeste diensten waar ik een google account voor nodig had zelf te hosten of ergens anders onder te brengen.

Voordat je verder leest en wilt gaan replyen in de trend van "stel je niet aan etc" -> don't, ik heb geen behoefte aan die discussie, ik maak deze keuze zelf en als je het er niet mee eens bent is het jammer voor je.

Goed, een aantal dingen die google voor android bood zijn gewoon erg relaxed, calender sync contact sync etc. Die eerste 2 ga ik zelf regelen, ik heb al mijn eigen mailserver met imap en ook webmail en er zijn zat open source producten die ik daarbinnen kan gebruiken als CardDAV en CalDAV server. Dat is wel te regelen dus.

Waar ik me meer zorgen over maak is het installeren van apps en dus Google Play, geen Google account is uiteraard geen Google Play gebruiken ;) Nou weet ik dat er behoorlijk veel apps gewoon ook zelf de APK bestanden online zetten, daar heb ik geen play voor nodig. Games e.d. zal ik niet echt missen dus wat dat betreft is het ook geen ramp. Ik heb natuurlijk niet echt een goed zicht op de rest, zal ik tegen applicaties aanlopen die ik echt graag wil hebben die niet vrij beschikbaar zijn? En zijn er goede, betrouwbare, alternatieven voor de Play store ?

Uiteraard is Google Maps ook een no-go, Google Maps gebruiken betekend immers alsnog akkoord gaan met de voorwaarden, ik heb de voorwaarden gelezen die bij maps horen en ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik er echt vrolijk van wordt ;) Zijn er hier alternatieven voor? In het verleden gebruikte ik google maps vooral als ik ergens in een nieuwe stad rondliep en moest weten waar ik heen moest, natuurlijk kan ik ook zonder, maar een alternatief is toch best fijn ;)

Zijn er andere dingen waar ik tegen aan kan lopen ? Of zijn er misschien bepaalde phone-home functies ingebouwd in android die ik er middels een custom rom uit zou moeten halen?

too weird to live too rare to die

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

terror538 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:27:
Waar ik me meer zorgen over maak is het installeren van apps en dus Google Play, geen Google account is uiteraard geen Google Play gebruiken ;) Nou weet ik dat er behoorlijk veel apps gewoon ook zelf de APK bestanden online zetten, daar heb ik geen play voor nodig. Games e.d. zal ik niet echt missen dus wat dat betreft is het ook geen ramp. Ik heb natuurlijk niet echt een goed zicht op de rest, zal ik tegen applicaties aanlopen die ik echt graag wil hebben die niet vrij beschikbaar zijn? En zijn er goede, betrouwbare, alternatieven voor de Play store ?
Je kan genoeg apps vinden die buiten de Play Store van google vallen, amazon store of de firefox store(binnenkort dacht ik). Betrouwbare andere stores zijn er zat. Ik zou sowieso voor een custom rom gaan omdat je dan veel makkelijker veel dingen aan kan passen(en je hebt de google apps niet standaard).

Verder, Android en Google zijn awesome :D

Maar succes, kan je helaas met je andere problemen niet helpen :(

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:45
Wat is er mis met een anoniem account aanmaken met een pseudonym? Dat heb ik ook voor enkel van dit soort dingen als Play store.

[ Voor 89% gewijzigd door Turismo op 29-11-2012 17:34 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-11 10:31

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dit soort advies is niet toegestaan op GoT. Als je er even over had nagedacht dan was je daar zelf ook op gekomen.

[ Voor 73% gewijzigd door janvanduschoten op 29-11-2012 17:51 ]

---RAWE CEEK!!!---

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Turismo schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:33:
Wat is er mis met een anoniem account aanmaken met een pseudonym? Dat heb ik ook voor enkel van dit soort dingen als Play store.
Het labeltje wat je erop plakt verandert niks aan wat Google wel / niet over je verzameld en bijhoudt :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 18:52

AzzKickah

06-CENSORED

Volgende keer graag een topic report aanmaken

[ Voor 85% gewijzigd door janvanduschoten op 29-11-2012 18:19 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
*Knip

]Daar zegt de TS niets over, als het maar geen spyware van Google is :P

Als alternatief voor Google Maps is misschien iets van Openstreetmaps een idee? Hier staan alle apps die het gebruiken :)

[ Voor 28% gewijzigd door janvanduschoten op 29-11-2012 18:19 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• terror538
*Knip*

In dat geval zou de kuur inderdaad net zo erg zijn als de kwaal ;)

Er zijn in ieder geval alternatieven, dat is een flinke plus. En dan ga ik zeker eerst kijken bij dingen als een Mozilla store of Amazon store, die zijn wat dat betreft een stukje betrouwbaarder ;)

Sowieso wil ik de phone rooten en er een firewall overheen gooien, dat zou in ieder geval een klein beetje bescherming geven. En omdat de vorige gejat is gaat er nu ook zeker een trace programma op. Bij voorkeur 1 die een factory reset overleefd.

[ Voor 16% gewijzigd door janvanduschoten op 29-11-2012 18:20 ]

• anandus
  • Niet online
Overigens, over games: De games van de Humble Bundle (zitten vaak goede games tussen) gaan ook buiten de market om :)

• terror538
anandus schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:51:
Overigens, over games: De games van de Humble Bundle (zitten vaak goede games tussen) gaan ook buiten de market om :)
Hebben ook een erg cool model zie ik :) Ik ben wel een fan van betaal wat je zelf waard vind :)

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:02
BtM909 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:36:
Het labeltje wat je erop plakt verandert niks aan wat Google wel / niet over je verzameld en bijhoudt :)
Als ze het toch niet kunnen herleiden naar een echt persoon is dat toch geen probleem?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

terror538 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:47:
Sowieso wil ik de phone rooten en er een firewall overheen gooien, dat zou in ieder geval een klein beetje bescherming geven. En omdat de vorige gejat is gaat er nu ook zeker een trace programma op. Bij voorkeur 1 die een factory reset overleefd.
Cerberus kun je er op flashen en overleeft een factory reset.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ph4ge schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:08:
[...]

Als ze het toch niet kunnen herleiden naar een echt persoon is dat toch geen probleem?
Ik denk dat als iemand er voor kiest om absoluut geen Google te gebruiken het gaat om het principe. En niet zozeer dat ze je bij naam kennen of niet.

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:44
Mag ik een voorbeeld uit de voorwaarden van bijvoorbeeld Maps waar je het dus echt niet mee eens bent?

• terror538
Pino112 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:14:
Mag ik een voorbeeld uit de voorwaarden van bijvoorbeeld Maps waar je het dus echt niet mee eens bent?
Ik kan helaas de volledige voorwaarden van google maps mobiel niet meer terugvinden. Ik weet wel nog toen ik nog een windows phone had dat bij het installeren in de voorwaarden bepalingen waren waardoor google feitelijk het recht kreeg om ook mijn mobiele verkeersgegevens te bewaren en verwerken. Of ze dit feitelijk doen weet ik niet, ik ben hier dus wel principieel mee oneens. Het gaat mij al ver genoeg dat mijn provider verplicht is deze gegevens belachelijk lang te bewaren. Dan hoeft er dus niet een 3e bedrijf ook over deze gegevens te (kunnen) beschikken.

Ik zal nog is kijken of ik het terug kan vinden.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Deze is van Google maps (mobile): http://www.google.com/mobile/gmm/terms.html

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:00

Quad

Doof

Veel apps zijn gelukkig ook te downloaden via de website van de maker. Whatsapp bijvoorbeeld kan gewoon via hun website. Verder snap ik het niet echt, wat wil je samengevat precies hebben wat wij jou vertellen? Veel dingen zijn volgens mij ook prima op te zoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Quad op 29-11-2012 19:01 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
ik denk dat je het best een anoniem account aan kan maken. jij bent als persopn niet traceerbaar, het is dan ook niet boeiend dat google weet wat jij doet en waar je uithangt, toch?

• terror538
Die heb ik ook gevonden, is wel een flink stuk minder tekst dan dat ik indertijd heb gelezen (jaar of 3-4 geleden toen ik nog een Touch Diamond had).
Punt blijft dat ze sowieso je locatie gegevens ontvangen, wat an sich niet erg is, maar met de data-mining en retentie van Google is het iets waar ik dus liever niet aan begin.
Schnor schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:00:
ik denk dat je het best een anoniem account aan kan maken. jij bent als persopn niet traceerbaar, het is dan ook niet boeiend dat google weet wat jij doet en waar je uithangt, toch?
Het idee is juist dat er geen gegevens naar Google verstuurd worden ;) Ik ben het niet eens met het privacy beleid van Google, een principiele kwestie. Ongeacht of het anoniem is wil ik gewoon niet dat er informatie die prive hoort te zijn (de inhoud van mijn telefoon) zomaar terecht komt bij een bedrijf om gebruikt te kunnen worden voor datamining en het opbouwen van een profiel over mij.
Net zo goed als dat ik geen bedrijf laat meekijken in mijn computer en mailbox wil ik niet dat dat gebeurd op mijn telefoon ;)

• anandus
  • Niet online
terror538 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:15:
[...]
Punt blijft dat ze sowieso je locatie gegevens ontvangen
Dat kan je gewoon uitzetten? Heb ik ook uitstaan.

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:39
Waarom uberhaupt weer de keuze voor een Android device dan? Windows Phone / IOS geen optie?

• jvvj
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-10 16:28
Mrk87 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:03:
Waarom uberhaupt weer de keuze voor een Android device dan? Windows Phone / IOS geen optie?
De voorwaardes van MS en Apple zijn toch minimaal zo erg? Misschien is een n900 (al is die wat oud) meer voor je?

site

Verwijderd

Turismo schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:33:
Dat overweeg ik ook. Maar dan kan je neem ik aan niets kopen uit de Play Store, omdat er geen anonieme betalingsmogelijkheden zijn?

• terror538
Mrk87 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:03:
Ik heb de telefoon gekregen ;) Dan ga ik dus niet zeggen doe maar niet want bla bla ;) Dan zorg ik dat het werkt zoals ik dat wil, ben toch niet voor niets een tweaker ;)

Als ik er 1 zou kopen weet ik niet zeker of ik android zou kopen, misschien zou ik zelfs erg ver gaan en openmoko kopen, al is dat wel een stuk minder bruikbaar ;)

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Als je denkt dat welke fabrikant dan ook je niet kan volgen ook al haal je alles eraf kom je van een koude kermis thuis denk ik :)

• terror538
Brummetje schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:32:
Als je denkt dat welke fabrikant dan ook je niet kan volgen ook al haal je alles eraf kom je van een koude kermis thuis denk ik :)
Ik mag toch wel hopen dat na een custom rom (en dus ook custom kernel) er zeker geen phone home gebeuren meer in een telefoon zit ;) Als dat wel zo is dan gebeurd dat in de bootloader of gesloten drivers. Lijkt me niet geheel positief als dat zo is ;)

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

terror538 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:21:
[...]

Ik mag toch wel hopen dat na een custom rom (en dus ook custom kernel) er zeker geen phone home gebeuren meer in een telefoon zit ;) Als dat wel zo is dan gebeurd dat in de bootloader of gesloten drivers. Lijkt me niet geheel positief als dat zo is ;)
Want een custom rom/kernel is geen Android ?;)

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:53
Ik ben wel benieuwd, is het je inmiddels gelukt volledig Google-vrij te gaan? En is het bruikbaar? Ik zit er ook sterk aan te denken om hetzelfde te doen namelijk. Het gaat mij ook voornamelijk om alternatieven voor de appstore en maps. E-mail / Calendar sync enzo moet allemaal geen probleem opleveren qua alternatieven :)

*bookmark*

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Alternatieve stores zijn natuurlijk ook erg veilig.
Als je malware wilt moet je andere applicaties gaan gebruiken die dezelfde functies hebben als de google play store, het installeren van applicaties.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:53
Bedankt voor je nuttige toevoeging aan dit topic.

[ Voor 57% gewijzigd door spokje op 06-04-2013 13:55 ]

• humptydumpty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-04 22:14
Nu wil ik ook android zonder google account of in ieder geval zonder het delen van info met google en anderen maar een echt antwoord heb ik nog niet gelezen. Het antwoord je zult betaal software moeten gebruiken vind ik geen probleem maar welke software dan? (nb: ik heb een synology nas met dsm 5)
Ondertussen heb ik wel de Xprivacy app aangeschaft.
Heeft iemand een idee wat je nog meer zou kunnen doen?

Mijn dank!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:42

Rannasha

Does not compute.

humptydumpty schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 16:06:
Nu wil ik ook android zonder google account of in ieder geval zonder het delen van info met google en anderen maar een echt antwoord heb ik nog niet gelezen. Het antwoord je zult betaal software moeten gebruiken vind ik geen probleem maar welke software dan? (nb: ik heb een synology nas met dsm 5)
Ondertussen heb ik wel de Xprivacy app aangeschaft.
Heeft iemand een idee wat je nog meer zou kunnen doen?

Mijn dank!
Je kunt kijken naar een custom ROM gebaseerd op AOSP (Android Open Source Project), bijvoorbeeld CyanogenMod. De Google-Apps (Maps, Play Store, enz...) zijn bij deze ROMs optioneel, dus als je zonder Google account aan de slag wil, kun je die gewoon overslaan.

Daarna is het een kwestie van apps uitkiezen die hun APKs direct aanbieden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:38
Aptoide (store)! Staan erg veel apps, games en what not op. Werkt volgens mij ook gewoon zonder de Google diensten. :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
reviews: OnePlus One: Nexus-concurrent van Chinese nieuwkomer

Kijk eens bij het kopje Privacy Guard. Geen idee of dit standaard is in CM.

• humptydumpty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-04 22:14
Hartelijk dank voor jullie input. Ik ben een stukje wijzer geworden:

Met een custom ROM gebaseerd op AOSP is een google account optioneel (in mijn geval gewoon niet doen).

In plaats van play store (google) een alternatieve store gebruiken Aptoide bijvoorbeeld.(kende ik nog niet)

En de meeste apps (zelfs waarvoor je betaald) willen ook toegang tot al je data en willen dit door sturen.
Dan zou LBE Privacy Guard een optie kunnen zijn. Na wat lezen vind ik XPrivacy beter voldoen omdat die wel bogus info kan versturen zodat apps blijven werken.

Resistance is NOT futile.

Aanvullingen lees ik graag. Nogmaals mijn dank!
Pagina: 1