• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Voor JBL E80 ben ik op zoek naar spikes. Ze hoorden er wel bij te zitten maar de eerste eigenaar had ze niet meer. Hebben die dingen een standaard maat? En als dat niet zo is, hoe kom ik dan vooraf aan de maten?

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 195780 op 29-11-2012 16:26 ]

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 15:41
Voor zover ik weet zijn er maar 2 standaard maten in de HiFi wereld voor Spikes. Volgens mij M2 en M4, maar dat weet ik zo niet uit m'n hoofd.

Hmm; korte zoektocht (had je zelf ook kunnen doen ;) ); levert M6 en M8 op voor wat ik zo kan zien.

[ Voor 26% gewijzigd door Bloemstukje op 29-11-2012 17:30 ]

gewoon nee.

Op verzoek verwijderd

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kijk eerst eens of een standaard bout qua draad er in past. Zoja, dan kun je wellicht sneller iets vinden. Of bijv. op de draaibank van een bout een spike maken.

• Saturnus
  • Niet online
Ok, bouten erbij gepakt.
Geen M8, geen M4.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/119789g.jpg

Met een omtrekberekening komt er ongeveer 19mm uit, oftewel een doorsnede van 6mm.

M6 dus.

Nu nog een shop vinden. http://shop.speakerenco.nl/index.php?cPath=23_33 heeft slecht een M6 product, dat maal 8 is veel te duur.

http://www.divineaudio.co.../atacama-m6-carpet-spikes voor 20 euro in huis, en zo zijn er nog een paar uit de UK.
Heet dit anders in NL ofzo?

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waarom maal 8? Het is een set van 4, dus dan zou je aan 2 setjes toch genoeg hebben? Alhoewel die alsnog M8 zijn...
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2273 hier wel M6, maar wel bijna 30€/set, maar dan zijn ze wel goudkleurig :+
volgens mij moet ik ze maar op de draaibank gaan maken. Gouwe handel als ik het zo zie :Y)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:32

DjVe

Hatsaflats!

Is er op Ebay niets te vinden?

• Saturnus
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:02:
Waarom maal 8? Het is een set van 4, dus dan zou je aan 2 setjes toch genoeg hebben? Alhoewel die alsnog M8 zijn...
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2273 hier wel M6, maar wel bijna 30€/set, maar dan zijn ze wel goudkleurig :+
volgens mij moet ik ze maar op de draaibank gaan maken. Gouwe handel als ik het zo zie :Y)
Woops, verkeerd gelinkt.
http://shop.speakerenco.n...ath=23_33&products_id=696
http://shop.speakerenco.n...ath=23_33&products_id=700
Ebay, dat bestaat inderdaad ook nog.
http://www.ebay.nl/itm/M6...ES-NUTS-x-8-/230805124256
Niet gek, die ga ik proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 29-11-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Dikker hmm. De M6 ging er met wat moeite in. Ik kan me niet voorstellen dat er een nog dikkere schroef in moet. Een andere schroefdraad is natuurlijk wel mogelijk.

Ik zal JBL eens e-mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
JBL stuurt mij door naar http://www.webshop.cerepair-mijdrecht.nl.
Daar staan 4 spikes onder het nummer 338076-001. Deze worden blijkbaar op meerdere modellen speakers gebruikt.

Nadat alles is opgeteld staat er een bedrag van € 28,89. Dat is mij teveel.

Tenzij iemand een beter idee heeft, ga ik gokken op eBay. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:53
Saturnus schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:36:
Voor JBL E80 ben ik op zoek naar spikes. Ze hoorden er wel bij te zitten maar de eerste eigenaar had ze niet meer. Hebben die dingen een standaard maat? En als dat niet zo is, hoe kom ik dan vooraf aan de maten?
Spikes ?? tot zover ik weet zitter er enkel rubbervoetjes onder, een aantal jaar geleden een set gekocht (nieuw in doos) en daar zaten ze niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Anoniem: 195780 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:44:
[...]

Lekker handig systeem heeft die online shop zeg. |:(

Het is 2x €6,04ex btw, ex "behandelingskosten" à €6,-.
Dan kom ik uit op een totaal van -uit het hoofd- iets rond de €21,-??

Zijn zij zo vriendelijk geweest door te geven welke draadsoort het nu is?? :?
En dat is nog ex verzendkosten. :P

Nee, ik moet nog antwoorden op de e-mail maar verwacht geen opheldering (vooral niet zodra ze door hebben dat ik niet ga kopen).
LightStar schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:45:
[...]

Spikes ?? tot zover ik weet zitter er enkel rubbervoetjes onder, een aantal jaar geleden een set gekocht (nieuw in doos) en daar zaten ze niet bij.
Ik heb het techsheet bekeken (E80 TS.pdf), die is wat lastig te vinden, daar staan ze wel op genoemd.
"E80 BK/BE/CH 338076-001 KIT,SPIKE FT-S310II/

De spikes lijken dus afkomstig te zijn van de JBL S310II.

[ Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 04-12-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 09:51
Heb zelf een set JBL E90 waar de spikes ook gewoon bij zitten. Deze dienen toch gebruikt te worden in combinatie met vloerbedekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-05 10:16
Ik heb zelf ook de JBL E80's, en daar zaten gewoon spikes bij hoor. Gebruik ze niet omdat ik laminaat heb en de JBL's rubberen voetjes heeft. (wil ze overigens niet kwijt :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
bluecupra schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 18:37:
Heb zelf een set JBL E90 waar de spikes ook gewoon bij zitten. Deze dienen toch gebruikt te worden in combinatie met vloerbedekking?
Hangt af van wat je wil. Met spikes koppel je de kast goed aan de vloer. Hierdoor trilt de luidsprekerkast minder mee (en de vloer + muren meer). Of dat positief of negatief is, hangt van je situatie af. Met de zoekfunctie valt hier een hoop over te vinden, inclusief discussies over wat spikes nou precies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Donderdag bestelt van eBay, nu binnen.

Net als de M6 schroef past het, maar verder dan een draai of 1,5 kom ik niet. Met tang heb ik daar 'non-brute force' nog een half bij gedaan.

Rechts zweeft 1 spike net, dat is wel jammer.

Ik heb geen idee of het geluid nu anders is. Bass was standaard altijd al in misselijkmakende vorm aanwezig. Ik moet ze vaker gebruiken om verschil te kunnen vast stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Nadat ze met de hand niet verder wilden, heb ik ze een stukje aangedraaid omdat het anders teveel wiebelt. Bij de spikes zaten bouten, die konden er een stuk verder om heen.

Dus het zal niet precies M6 zijn inderdaad. Tappen, snijden...ik ben er geheel niet bekend mee. Is dat iets wat je bij de bouwmarkt doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:25
Tappen is schroefdraad aanmaken. Het is een soort boortje, maar in plaats van dat je een rond gat boort in je speakers, boor je er schroefdraad in. Dus als je met een M8 'tapboortje' gaat tappen, past er een M8 bout in.

En doordat je zelf weet wat voor schroefdraad je getapt hebt, kan je ook het juiste boutje vinden, die perfect past omdat het nu 100% op elkaar afgestemd is. Maar ja, dan moet je wel in je speaker boren, en daarom schrijft hij dat het niet de schoonheidsprijs verdiend.

edit: zie ook bijvoorbeeld: Wikipedia: Schroefdraad
Wikipedia: Draadtap
voor als je achtegrondinformatie wilt hebben :+

[ Voor 18% gewijzigd door maarud op 12-12-2012 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ok. Ik zat te denken aan de schroefdraad van de spike zelf zo te snijden dat hij er wel in past, maar dan met de helft minder draad. In de speaker zelf boren word ik niet zo vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:25
Dat is inderdaad de andere mogelijkheid.. het boutje verknallen (mocht het bij de 1e niet lukken bijvoorbeeld) is niet erg, speaker zou ik inderdaad ook niet snel wat aan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd

• Saturnus
  • Niet online
Ik kan de situatie in de speaker niet beoordelen. Behalve dat heb ik het gereedschap niet.

De juiste maat heb ik dus ook niet. M6 met niet-standaard draad is de beste gok.

Voor 10 euro is die eBay oplossing niet slecht.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er zijn tooltjes te koop waarmee je kunt kijken welk schroefdraad het is. Dat zijn allemaal dunne plaatjes, met elk een iets andere karteling. 1 voor 1 langsgaan, en kijken welke perfect past.
Alleen zal zo'n setje waarschijnlijk net zo duur zijn als een set originele spikes :P

Op verzoek verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 195780 op 13-12-2012 18:27 ]

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 12:11

HENNEP

Just Someone

Ik heb zelf de JBL E100, en deze hebben niet echt spikes, maar grote rubberen voeten.
Ik neem aan dat de JBL E80 ook diezelfde rubberen voeten heeft.

Anders moet je inderdaad met een M6 bout te werk gaan en zelf schoteltjes maken waarop de M6 bouten kunnen rusten.. dan maak je zelf spikes! Als je dat ook gaat doen ; PLEASE POST PICS :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1