• Tijgertje84
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06-2025
• Wat is je beschikbare budget?
Ik wil max 400,- uitgeven (inclusief extra accu en andere rattaplan), al is dit al wel voor mij aan de hoge kant.
• Wat voor formaat wil je?
Compact, broekzak formaatje
• Wat voor eisen stel je eraan?
Goed en scherp beeld bij weinig licht. Ook als ik bij de schemring een foto maak van de omgeving dat ik niet verplicht ben om een statief te gebruiken ivm lange sluitertijd om geen wazige foto's te krijgen...
Ik wil de lichtgevoeligheid (ISO) zo laag mogelijk houden (onder de 400) en toch scherpe foto's krijgen (liefst zonder statief).
Daarnaaast wil ik de flits zomin mogelijk gebruiken, omdat ik persoonlijk foto's met flits niet mooi vind en te onnatuurlijk overkomen. Daarnaast verlies je daardoor ook de sfeer van het moment, want ik juist wil vastleggen.
• heb je nog specefieke doelen?
• Heb je al een voorkeur?
Op dit moment heb ik de volgende op mijn lijst staan:
Canon S95
Canon S100
Canon S110 (deze is eigenlijk wel wat te duur)
Olympus XZ-1
Nikon P310

Ik zag al een ander topic met een soortgelijke vraag. Daarin werd ook het oudere model van de S100 genoemd de S95.

Maar doe ik er bijvoorbeeld goed aan om voor de P310 te gaan of ga ik een hoop missen of inleveren op kwaliteit? Enige voordeel wat voor mij duidelijk is dat die Nikon veel goedkoper is dan de rest.
Bij de Olympus kan je voor zover ik weet zelf de sluiter tijd aanpassen, maar gebruik je dit dan ook vaak of is het gebruik van auto functies handiger? Heeft dit impact op kwaliteit?

Zijn de verschillen groot tov de S95, S100 en de recente verschenen S110?

Alvast bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Tijgertje84 op 29-11-2012 14:03 ]

Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-01 16:12
Al gekeken naar de Samsung WB150F? Deze camera komt goed uit de testen en is maar 135euro.

Heb je 18x optische zoom, 14,1mp en wifi functie erop. Deze camera schijnt ook goeie beelden te schieten in het donker.

• Tijgertje84
G.Scholtens schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:23:
Al gekeken naar de Samsung WB150F? Deze camera komt goed uit de testen en is maar 135euro.

Heb je 18x optische zoom, 14,1mp en wifi functie erop. Deze camera schijnt ook goeie beelden te schieten in het donker.
Maar die heeft een diafragma van 3,2. Dat spreekt in mijn ogen juist tegen dat hij goed in het donker kan schieten zonder flits.
Ik wil dus scherpe foto's in de schemering (liefts zonder statief) met lage lichtgevoeligheid (ISO onder de 400) zonder last van ruis. Om dit te krijgen moet ik dus al zoeken naar camera's met een lager diafragma en valt in mijn ogen alles af die een diafragma van 2,5 of hoger hebben.

Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 11:19
Je kunt ook een Nex 5N scoren. Grote sensor. prachtige platen met ISO 3200.

Een compact met goede kwaliteiten in het schemerdonker gaat niet echt samen. Ik heb zelf een Canon S90 gehad, en hoewle deze het beter doet in het schemer, verbleekt deze bij de platen die de Nex 5N maakt.

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-01 16:12
Tijgertje84 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 14:00:
[...]

Maar die heeft een diafragma van 3,2. Dat spreekt in mijn ogen juist tegen dat hij goed in het donker kan schieten zonder flits.
Ik wil dus scherpe foto's in de schemering (liefts zonder statief) met lage lichtgevoeligheid (ISO onder de 400) zonder last van ruis. Om dit te krijgen moet ik dus al zoeken naar camera's met een lager diafragma en valt in mijn ogen alles af die een diafragma van 2,5 of hoger hebben.
Zover gaat mijn kennis niet ;) Lees ook alleen maar de reviews en kijk naar de prijzen haha

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

G.Scholtens schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:23:

Voor (compact)camera's zou ik wegblijven van Samsung meuk. Voor een travelzoom koop je toch beter de Canon SX240.
Tijgertje84 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 14:00:
Zo een lichtsterke camera is redelijk moeilijk te krijgen voor dat geld. Ik denk dat de pricewatch: Nikon Coolpix P7700 Zwart Nikon P7700 (één van) de beste keuze(s) is. Je hebt veel zoom (7x 28-200mm), een lichtsterke lens (f2.0 wide angle) en een geleidelijke "daling" naar f4.0 op tele (bv. op 140mm heb je nog altijd maar f3.5 ofzo).

Het is een high-end compact dus ISO prestaties zouden relatief goed moeten zijn, net zoals IQ. Je hebt trouwens ook IS (maar dat is standaard tegenwoordig) voor 4 stops lagere sluitertijd.

Als je geen statief wilt, is ene monopod dan geen optie? Heb er wel geen ervaring mee dus weet niet hoeveel mobieler dat is. Of een externe flitser?

Edit:
-Bij je links staat de Olympus XZ-1. Die is lichtsterker, maar het beetje winst dat je ermee haalt wordt gecompenseerd door door de optische vs mechanische stabilisatie, aka, 4 vs 2 stops.
-De Nikon P310 is dan wel f0.2 lichtsterker op wide angle, maar wordt f4.9 op tele.
-De S95 en S100 en de S110 hebben hetzelfde probleem. De S110 moet je sowieso niet nemen... Je neemt een S100, je verwijderd GPS, de grip en misschien nog wat andere ding(en) en je voegt WIFI en touch toe en je hebt een S110 die even duur is als de S100 1 jaar geleden ;) (maar verder dezelfde featureset als de S100).

[ Voor 13% gewijzigd door witeken op 29-11-2012 20:09 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• auroortje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-01 17:35
Al eens gedacht aan een Fuji x-10 ??

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

witeken schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:48:
Ik denk dat de pricewatch: Nikon Coolpix P7700 Zwart Nikon P7700 (één van) de beste keuze(s) is. Je hebt veel zoom (7x 28-200mm), een lichtsterke lens (f2.0 wide angle) en een geleidelijke "daling" naar f4.0 op tele (bv. op 140mm heb je nog altijd maar f3.5 ofzo).
Maar is niet echt broekzakformaat meer en ook (ruim) boven het aangegeven budget -- zeker als er nog extra's als geheugenkaart en tasje bij komen.

Een Canon S95/S100 is een stuk compacter en heeft een (iets) grotere sensor, wat de beeldkwaliteit over het algemeen wel ten goede komt (minder storende ruis bij hogere ISO-waardes),
Compacter betekent uiteraard dat er -andere- concessies zijn gedaan: minder zoombereik, minder lichtsterkte in de lens. Wat een voordeel kan zijn (afhankelijk van hoe TS 'm wil gebruiken) is dat de S100 bij 24mm groothoek begint, waar de P7700 bij 28mm begint.

Als beeldkwaliteit en relatief compacte behuizing allebei belangrijk is, is wellicht een Nikon J1 ook te overwegen. Past ook niet bepaald in een broekzak met de standaard 10-30mm lens (omgerekend: 27-80mm), maar -vanwege de nog grotere sensor- is de beeldkwaliteit zeer prima. Daardoor kun je gemakkelijker de ISO omhoog gooien bij schemering/weinig licht, wat de sfeer ten goede komt.
(Bij zonnetje op ISO100 maakt elke hedendaagse camera fantastische foto's, daar hoef je geen geld aan uit te geven).
Bovendien zijn de lenzen verwisselbaar, waardoor je -als je zou willen- nog zou kunnen uitbreiden. Moet je ook allemaal aanschaffen en meezeulen, maar is een optie.
Het is een high-end compact dus ISO prestaties zouden relatief goed moeten zijn, net zoals IQ. Je hebt trouwens ook IS (maar dat is standaard tegenwoordig) voor 4 stops lagere sluitertijd.
Het nut van IS is relatief beperkt, afhankelijk van hoe/waar je de camera gebruikt. Bij voldoende licht is het niet nodig; bij weinig licht helpt het alleen bij onderwerpen die stilstaan. Het is handig om te hebben, maar staar je er niet blind op.
Als je geen statief wilt, is ene monopod dan geen optie? Heb er wel geen ervaring mee dus weet niet hoeveel mobieler dat is. Of een externe flitser?
Een zeer compact alternatief voor een monopod is een touwtje van ~1,5-2m met 2 lussen erin. Stop een voet in de ene lus, en je camera in de andere lus en "trek je camera omhoog tot het touw strak staat". Dan is de verticale beweging zo goed als weg. Een ander alternatief (wat niet altijd voorhanden is), is steun zoeken tegen een muur of lantaarnpaal ofzo.

Externe flitser past niet op elke camera (wel op die P7700 overigens). De J1 heeft een ingebouwde fliter "op een pootje", wat het rode-ogen effect aardig beperkt (maar niet altijd 100% wegneemt).
-De S95 en S100 en de S110 hebben hetzelfde probleem.
Wat is het probleem met de S95/S100/S110 volgens jou?

• witeken

witeken

nieuwsgierig

pipo76 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:01:
Maar is niet echt broekzakformaat meer en ook (ruim) boven het aangegeven budget -- zeker als er nog extra's als geheugenkaart en tasje bij komen.
Ik heb de lens nog niet vastgehouden, maar ik verwacht ongeveer dezelfde grootte als de G15 die ik op Photokina ff heb vastgehouden. In de winkel ook onlangs gezien, en het formaat lijkt me niet te groot. Maarja, dat zal hij eens in real life moeten bekijken, als dat echt zo'n groot probleem is.

De 25 euro overschreiding van zijn budget lijkt me niet zoveel. Het extra plezier dat ervan zult hebben (tenzij de koper alleen de auto stand zal gebruiken) lijkt me die kleine meerprijs waard.
Een Canon S95/S100 is een stuk compacter en heeft een (iets) grotere sensor, wat de beeldkwaliteit over het algemeen wel ten goede komt (minder storende ruis bij hogere ISO-waardes),
Vanwaar haal jij dat de P7700 een kleinere sensor heeft? Ze zijn gewoon even groot.
Compacter betekent uiteraard dat er -andere- concessies zijn gedaan: minder zoombereik, minder lichtsterkte in de lens. Wat een voordeel kan zijn (afhankelijk van hoe TS 'm wil gebruiken) is dat de S100 bij 24mm groothoek begint, waar de P7700 bij 28mm begint.
Compact betekent niet per se minder zoom (zie travelzooms ;)).

Weet niet of die 4mm belangrijk is, een dealbreaker. De P7700 heeft dacht ik een built-in panorama modus. Dan heb je opeens 2mm ofzo :+. Er zijn ook stitch programma's zat.
Als beeldkwaliteit en relatief compacte behuizing allebei belangrijk is, is wellicht een Nikon J1 ook te overwegen. Past ook niet bepaald in een broekzak met de standaard 10-30mm lens (omgerekend: 27-80mm), maar -vanwege de nog grotere sensor- is de beeldkwaliteit zeer prima. Daardoor kun je gemakkelijker de ISO omhoog gooien bij schemering/weinig licht, wat de sfeer ten goede komt.
(Bij zonnetje op ISO100 maakt elke hedendaagse camera fantastische foto's, daar hoef je geen geld aan uit te geven).
Bovendien zijn de lenzen verwisselbaar, waardoor je -als je zou willen- nog zou kunnen uitbreiden. Moet je ook allemaal aanschaffen en meezeulen, maar is een optie.
In vergelijking met een CX sensor heeft een 1/1,7" sensor een cropfactor van 1.6. In wideangle heb je 2 stops winst ten opzichte van een gewone kitlens. Het verschil is dus uiteindelijk niet zoo groot.
Het nut van IS is relatief beperkt, afhankelijk van hoe/waar je de camera gebruikt. Bij voldoende licht is het niet nodig; bij weinig licht helpt het alleen bij onderwerpen die stilstaan. Het is handig om te hebben, maar staar je er niet blind op.
Relatief beperkt? Het is altijd handig om te hebben. In wideangle heb je er in de meeste gevallen weinig aan, omdat je FOV gewoon te groot is. Maar vanaf 35-50mm is het zeer handig. Vier stops is ontzettend veel. Zelfs een effectieve 3(,5) stops. Ook bij video helpt het veel.
Dat het alleen bij stilstaande onderwerpen helpt is eigenlijk te logisch om te moeten zeggen. Hoewel, bij zacht bewegende onderwerpen, en gewoon om een rustiger beeld te zien, is het ook handig.
Een zeer compact alternatief voor een monopod is een touwtje van ~1,5-2m met 2 lussen erin. Stop een voet in de ene lus, en je camera in de andere lus en "trek je camera omhoog tot het touw strak staat". Dan is de verticale beweging zo goed als weg. Een ander alternatief (wat niet altijd voorhanden is), is steun zoeken tegen een muur of lantaarnpaal ofzo.
Lol, nice truk met je touwtje :D. Heb je dat zelf al gebruikt?
Externe flitser past niet op elke camera (wel op die P7700 overigens). De J1 heeft een ingebouwde fliter "op een pootje", wat het rode-ogen effect aardig beperkt (maar niet altijd 100% wegneemt).
Is maar 2 centimeter verschil ofzo? Er zijn tools zat om rode ogen weg te doen. De P7700 heeft ook ook pop-up flash.
Wat is het probleem met de S95/S100/S110 volgens jou?
De OP wilt een lichtsterke lens. De S100 kan dat alleen in wide angle bieden. Voor een meerprijs van relatief slechts 75 euro, heeft de P7700 een betere prijs/kwaliteit (tenzij je het alleen in auto zult gebruiken, natuurlijk).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

witeken schreef op donderdag 29 november 2012 @ 23:12:
De 25 euro overschreiding van zijn budget lijkt me niet zoveel. Het extra plezier dat ervan zult hebben (tenzij de koper alleen de auto stand zal gebruiken) lijkt me die kleine meerprijs waard.
Uiteindelijk zal TS moeten beoordelen hoeveel geld hij waar aan uitgeeft; zoals ik het las was EUR400 absolute bovengrens, en inclusief geheugenkaart en tasje. Een S100 of een P310 vallen er ruim binnen, dus scheelt het in elk geval meer dan "slechts EUR25" -- eerder 25% van het budget.
Vanwaar haal jij dat de P7700 een kleinere sensor heeft? Ze zijn gewoon even groot.
My bad. Ik keek naar de P310, die heeft een 1/2.3" sensor. De P7700 inderdaad ook een 1/1,7".
Weet niet of die 4mm belangrijk is, een dealbreaker. De P7700 heeft dacht ik een built-in panorama modus. Dan heb je opeens 2mm ofzo :+. Er zijn ook stitch programma's zat.
Niet iedereen is zo met techniek / nabewerking bezig, en panorama is niet hetzelfde als een wijdere hoek.
4mm meer aan het wijde eind is een fors verschil, je kunt (zeker binnenshuis) niet altijd nog een stapje achteruit. Anderzijds (zeker buitenshuis) kun je ook niet altijd nog een paar stappen dichterbij; dus afhankelijk van het beoogde gebruik door de TS kan een ander zoombereik handig(er) zijn.
In vergelijking met een CX sensor heeft een 1/1,7" sensor een cropfactor van 1.6. In wideangle heb je 2 stops winst ten opzichte van een gewone kitlens. Het verschil is dus uiteindelijk niet zoo groot.
Beide typen camera's kunnen prima toonbare plaatjes leveren -- het is maar net waar de voorkeur naar uit gaat. Overigens gaat de cropfactor over de diagonaal; het sensor*oppervlak* is bij een 1,6x zo grote diagonaal ruim 2,5 keer zo groot. Dat heeft meer invloed op de beeldkwaliteit dan meer/minder IS en/of meer/minder lichtgevoeligheid van de lens.
Relatief beperkt? Het is altijd handig om te hebben. In wideangle heb je er in de meeste gevallen weinig aan, omdat je FOV gewoon te groot is. Maar vanaf 35-50mm is het zeer handig. Vier stops is ontzettend veel. Zelfs een effectieve 3(,5) stops. Ook bij video helpt het veel.
IS is ontzettend handig om te hebben -- maar staar je er vooral niet blind op. Uiteindelijk werkt de camera goed stilhouden beter dan welk technisch hulpmiddel ook.
Lol, nice truk met je touwtje :D. Heb je dat zelf al gebruikt?
Vroeger wel, met een ixus eerste generatie hoefde je niet boven ISO400 te komen en toen was IS "nog niet zo gebruikelijk". Tegenwoordig is (bij voldoende grote sensor) ISO3200 (en op FF ISO6400 of nog hoger) prima bruikbaar en is het voor mijn gebruik niet meer nodig ;-)
Is maar 2 centimeter verschil ofzo? Er zijn tools zat om rode ogen weg te doen. De P7700 heeft ook ook pop-up flash.
Het is inderdaad maar een paar cm, maar dat scheelt enorm. Alles wat je niet hoeft weg te poetsen in de nabewerking (die lang niet iedereen doet / leuk vindt) scheelt.
De OP wilt een lichtsterke lens. De S100 kan dat alleen in wide angle bieden. Voor een meerprijs van relatief slechts 75 euro, heeft de P7700 een betere prijs/kwaliteit (tenzij je het alleen in auto zult gebruiken, natuurlijk).
Nee, de OP wil bij weinig licht en binnen diens budget sfeervolle plaatjes kunnen maken en *denkt* dat hij daarvoor een lichtsterke lens moet hebben. Dat is een goede oplossing, maar niet de enige. Een goed alternatief is een grotere sensor, zodat de ISO "veilig" omhoog kan indien nodig.

De P7700 is een prachtige camera, maar er zijn voor de OP een aantal alternatieven die (beduidend) goedkoper zijn en waar hij mogelijk net zo veel of meer plezier aan kan hebben.

• Tijgertje84
Poeh, bedankt voor de reacties! Nog geen 2 weken geleden had ik 0% kennis van alles, dus ik doe mijn best om zoveel mogelijk kennis bij te spijkeren :)
107mb schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:18:
Je kunt ook een Nex 5N scoren. Grote sensor. prachtige platen met ISO 3200.

Een compact met goede kwaliteiten in het schemerdonker gaat niet echt samen. Ik heb zelf een Canon S90 gehad, en hoewle deze het beter doet in het schemer, verbleekt deze bij de platen die de Nex 5N maakt.
Dat is dan weer een spiegelreflex/hybride camera. Ik snap ook wel die velen malen beter zijn, maar die wil ik niet. Daarnaast komt er ook nog de aanschaf van de lenzen erbij...
Ik ben ook op de hoogte van de Nikon J1, maar om dezelfde reden valt die nog buiten mijn scope.
pipo76 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:00:
Uiteindelijk zal TS moeten beoordelen hoeveel geld hij waar aan uitgeeft; zoals ik het las was EUR400 absolute bovengrens, en inclusief geheugenkaart en tasje. Een S100 of een P310 vallen er ruim binnen, dus scheelt het in elk geval meer dan "slechts EUR25" -- eerder 25% van het budget.
Klopt, de P7700 ziet er zeer interessant uit, maar ben wel bang dat deze (voor mij iig) te prijzig is.
witeken schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:48:
Zo een lichtsterke camera is redelijk moeilijk te krijgen voor dat geld. Ik denk dat de pricewatch: Nikon Coolpix P7700 Zwart Nikon P7700 (één van) de beste keuze(s) is. Je hebt veel zoom (7x 28-200mm), een lichtsterke lens (f2.0 wide angle) en een geleidelijke "daling" naar f4.0 op tele (bv. op 140mm heb je nog altijd maar f3.5 ofzo).

-De Nikon P310 is dan wel f0.2 lichtsterker op wide angle, maar wordt f4.9 op tele.
Dus ik moet ook letten op de diafragma bij tele (volledig uitgezoomd neem ik aan?) dat deze niet te hoog is. Dus als ik het goed begrijp heb ik waarschijnlijk alleen maar voordeel van de lage lichtsterkte als ik NIET inzoom bij de Canon S1x0 en Nikon P310. Dit omdat deze een hoge diafragma (tele) van 4,9 hebben? Dus om duidelijke foto's te krijgen (zonder flits) in de schemering mag ik dan eigenlijk al niet (of niet veel) inzoomen.
Nee, de OP wil bij weinig licht en binnen diens budget sfeervolle plaatjes kunnen maken en *denkt* dat hij daarvoor een lichtsterke lens moet hebben. Dat is een goede oplossing, maar niet de enige. Een goed alternatief is een grotere sensor, zodat de ISO "veilig" omhoog kan indien nodig.
Dus ik moet ook nog letten op de sensor grootte, zodat ik een hogere ISO waarde kan gebruiken (extra licht en kortere sluitertijd?) met goede kwaliteit?
Dit is nieuw voor me, maar zal even voor mezelf een overzicht maken (inclusief mijn huidige camera):
(Olympus u1010: Zoom (wide) 37mm - Zoom (tele) 260mm - Diafragma (wide) 3,5 - Diafragma (tele) 5,3 - Sensor: 1/2.33")
TypeSensor
Canon S951/1,7 type CCD
Canon S100Canon CMOS type 1/1.7
Nikon P3101/2,3-inch CMOS
Olympus XZ-11/1.63'' Live CCD sensor
Nikon P77001/1.7-in. type CMOS
FujiFilm X102/3-inch EXR CMOS with primary color filter
Olympus u1010 (mijn camera)1/2.33"

Dus hoe groter de sensor, hoe beter de kwaliteit zal zijn met hogere ISO waarden.
Maar hoe verhoud dit dan met de zoom wide en zoom tele? Waar moet ik op letten?

Voor zover ik weet kan je normaal gesproken niet met een compact camera's de sluitertijd/diafragma zelf aanpassen (de Olympus kan dit wel dacht ik).
Overigens ben ik bang dat mijn gebruik (en voornamelijk van mijn vriendin) veelal automatisch zal zijn. Dus als er al iets handmatig ingesteld wordt (is leuk, maar niet noodzakelijk) zal dat door mij zijn, maar vermoed niet dat ik dit vaak zal doen (tenzij ik er de tijd voor heb/neem).
Dus het verhaal omtrend de "stops" ivm sluitertijd/diafragma en verhoudingen ervan is bij mij nog een grijs gebied. (had hier wel wat info over gelezen)

Per ongeluk (achteraf) zijn al mijn fotos van mijn vorige vakantie geschoten met ISO op 1600 (max). Want dan had ik meer licht in de schemer.....
Leuk, maar toen ik ze op de TV zag baalde ik enorm, omdat alle foto's zo korrelig als de pest zijn. En hoe donkerder de foto's zijn hoe erger het is.
En dit wil ik vermijden, vandaar mijn "grondig" onderzoekje naar een nieuwe camera :)

Als ik naar de sensor kijk zal de P310 niet veel verschillen tov mijn camera dus ik denk dat ik op de P310 net zo korrelige foto's krijg als op mijn huidige camera. Of is dit niet het geval omdat de P310 (zonder in te zoomen) al meer licht heeft bij lagere ISO?

Anyway wat mij wel duidelijk is dat de diafragma van mijn Olympus wel aan de hoge kant is waardoor deze per definitie al geen scherpte foto's kan maken met weinig licht (zonder flits en zonder hoge ISO waarde).

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

Tijgertje84 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:20:
Dus ik moet ook letten op de diafragma bij tele (volledig uitgezoomd neem ik aan?) dat deze niet te hoog is. Dus als ik het goed begrijp heb ik waarschijnlijk alleen maar voordeel van de lage lichtsterkte als ik NIET inzoom bij de Canon S1x0 en Nikon P310. Dit omdat deze een hoge diafragma (tele) van 4,9 hebben? Dus om duidelijke foto's te krijgen (zonder flits) in de schemering mag ik dan eigenlijk al niet (of niet veel) inzoomen.

[...]

Dus ik moet ook nog letten op de sensor grootte, zodat ik een hogere ISO waarde kan gebruiken (extra licht en kortere sluitertijd?) met goede kwaliteit?

Dus hoe groter de sensor, hoe beter de kwaliteit zal zijn met hogere ISO waarden.

Anyway wat mij wel duidelijk is dat de diafragma van mijn Olympus wel aan de hoge kant is waardoor deze per definitie al geen scherpte foto's kan maken met weinig licht (zonder flits en zonder hoge ISO waarde).
Om een technisch goede foto te maken is licht nodig. Als er ruim voldoende licht is (denk: zonnige dag in de zomer) is dat met elke camera prima mogelijk. Maar wat als er minder licht is? Dan zijn er een paar variabelen waaraan je camera kan sleutelen:

1. ISO-waarde. Door de ISO te verhogen, heeft de camera minder licht nodig. Maar, gevolg is wel dat er meer ruis is. Over het algemeen geldt: hoe groter de sensor, hoe minder "last" van ruis de camera heeft. Dus hoe hoger je de ISO kunt zetten zonder dat het "storend" is. (Overigens verbetert de sensor-technologie nog steeds; dus ook hedendaagse camera's met een kleine sensor zijn weer "beter" dan kleine sensors van een paar jaar terug).

2. Diafragma (="de grootte van de lensopening"). Door het gat groter te maken, komt er meer licht binnen (en kan bij weinig licht de ISO dus omlaag).
Het maximale diafragma wordt over het algemeen beïnvloed door de lengte van de lens, en is bij zoomlezen vaak verlopend. Hoe verder je de lens inzoomt (=langer maakt, meer mm zoombereik), hoe minder licht er "aan het einde op de sensor terecht komt", en dus hoe kleiner je maximale diafragma (=hoe groter het f-getal). Dus: als een zoomlens op zijn wijdst is, krijgt de sensor meer licht dan als deze maximaal is ingezoomd.

3. Sluitertijd; Als er minder licht is, duurt het maken van "dezelfde foto" langer dan als er meer licht is. De kans bestaat dat je onderwerp intussen beweegt, of jijzelf. Met IS / VR / beeldstabilisatie compenseert de camera de beweging van jou. Wat ook kan is de camera op een statief / muurtje te zetten, dan is er geen beweging.

4. Flits. Als er onvoldoende omgevingslicht is, kan de flitser tijdelijk wat extra licht toevoegen. Als je mensen/dieren fotografeert is er kans op rode ogen, en -als je het niet goed doet- er is de kans op "sfeerloze foto's" (een wit uitgelicht mens in een zwarte kamer, in plaats van een gezellig sfeervol feestje). Ook is flitsen niet altijd gewaardeerd door de omgeving / het onderwerp.

De hedendaagse generatie compactcamera's heeft nog iets wat telkens verbetert: de intelligentie van de besturingssoftware. Een compactcamera op stand "auto" maakt steeds "betere" foto's. Als in: de software is steeds beter in staat om in te schatten wat de fotograaf van plan is, en stelt de bovenstaande variabelen daar dan "zo optimaal mogelijk" voor in.

Wat is nu wijsheid voor je keuze? Bedenk wat je er -hoofdzakelijk- mee wil gaan doen; bepaal hoeveel (en in welke range) zoombereik je daarvoor "nodig hebt".
Ga kijken naar de reeds genoemde camera's / die je aanspreken. Zoek reviews en met name voorbeeldfoto's. Hier http://www.dpreview.com/reviews/canons100/10 kun je tot 4 camera's onderling vergelijken op hun output.

(Let op: output is maar 1 ding; goede auto-stand, gebruiksgemak, lekker kunnen vasthouden, fijne menustructuur, mooi om te zien zijn andere factoren die meer of minder belangrijk kunnen zijn.). Succes!

• 107mb
@pipo: goed verhaal

Ik denk dat jij even de prio's moet aangeven:

Wat is de juiste volgorde?
prijs / formaat / beeldkwaliteit (IQ)

Aan de hand van deze volgorde zul jij je eisen/verwachtingen bijstellen c.q. compromissen sluiten. Volgens mij is de prioriteitenlijst zoals ik hem heb weergegeven en stel je formaat van de camera boven IQ. Dan zul jij nooit de beste IQ voor het geld krijgen.

Je zit nu volgens mijn idee heel krampachtig te zoeken naar de grootste sensor-oppervlakte binnen de compactklasse. Maar als je nu het oppervlakte van een sensor erbij zet, dan praat je ineens in de juiste proportie:

1/1.7" = 43 mm2
1/2.33" = 30 mm2
APS-C (sony) = 377 mm2

heel grof gezegd komt er op een nex sensor 9 keer zoveel licht als op een S100. Dat zegt genoeg over de potentie van een grotere sensor

[ Voor 5% gewijzigd door 107mb op 30-11-2012 15:52 ]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Warning: Quote wall :$
Zeker, maar budgetten kunnen variabel zijn :). (als je denk dat je met een laptop van 400 euro bf3 zult kunnen spelen, en dat blijkt niet zo, ga je je budget, als de mogelijk is, ook verhogen)
Niet iedereen is zo met techniek / nabewerking bezig, en panorama is niet hetzelfde als een wijdere hoek.
4mm meer aan het wijde eind is een fors verschil, je kunt (zeker binnenshuis) niet altijd nog een stapje achteruit. Anderzijds (zeker buitenshuis) kun je ook niet altijd nog een paar stappen dichterbij; dus afhankelijk van het beoogde gebruik door de TS kan een ander zoombereik handig(er) zijn.
4mm bij wide angle, is inderdaad al best wat. Maar geen dealbreaker. In the end is panorama eigenlijk wel een wijdere hoek, alleen niet in de hoogte.
Beide typen camera's kunnen prima toonbare plaatjes leveren -- het is maar net waar de voorkeur naar uit gaat. Overigens gaat de cropfactor over de diagonaal; het sensor*oppervlak* is bij een 1,6x zo grote diagonaal ruim 2,5 keer zo groot. Dat heeft meer invloed op de beeldkwaliteit dan meer/minder IS en/of meer/minder lichtgevoeligheid van de lens.
Dat het bij cropfactor over de diagonaal gaat, is gewoon een standaard die iedereen gebruikt. Er is geen nood aan om er de oppervlaktes bij te halen.
IS is ontzettend handig om te hebben -- maar staar je er vooral niet blind op. Uiteindelijk werkt de camera goed stilhouden beter dan welk technisch hulpmiddel ook.
Je erop trainen om een camera stil vast te houden levert 1 (?) stop op. Nikons nieuwe iteratie VR, VRIII, geeft je 5 stops! Alleen een tripod kan beter doen.
Het is inderdaad maar een paar cm, maar dat scheelt enorm. Alles wat je niet hoeft weg te poetsen in de nabewerking (die lang niet iedereen doet / leuk vindt) scheelt.
Rode ogen correctie zit standaard op elke camera. Maar de P7700 is ook pop-up, dus dat is geen probleem.
Hij wilt een goede camera hebben. Met minder lichtsterke oplossingen kan je ook, zelfs bij wat minder licht, nog nette resultaten krijgen. Maar hij wilt zeker zijn van zo goed mogelijke resultaten. Ik probeer hem aan te bevelen wat zo dicht mogelijk bij zijn budget ligt.
De P7700 is een prachtige camera, maar er zijn voor de OP een aantal alternatieven die (beduidend) goedkoper zijn en waar hij mogelijk net zo veel of meer plezier aan kan hebben.
Wat stel jij dan voor? Maar met 1 van jouw goedkopere alternatieven meer plezier hebben? Ik vrees ervoor ;).

Tijgertje84 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:20:
Poeh, bedankt voor de reacties! Nog geen 2 weken geleden had ik 0% kennis van alles, dus ik doe mijn best om zoveel mogelijk kennis bij te spijkeren :)
Ik raad je aan om dan ook te zorgen dat je kennis wat beter is, want je bent ten slotte van plan een high-end compact te kopen. Je moet zeker weten of dat wel voor jou geschikt is.
Dat is dan weer een spiegelreflex/hybride camera. Ik snap ook wel die velen malen beter zijn, maar die wil ik niet. Daarnaast komt er ook nog de aanschaf van de lenzen erbij...
Ik ben ook op de hoogte van de Nikon J1, maar om dezelfde reden valt die nog buiten mijn scope.
Vele malen beter, niet direct. Het ligt eraan wat de eisen zijn.
Klopt, de P7700 ziet er zeer interessant uit, maar ben wel bang dat deze (voor mij iig) te prijzig is.
Dat kan inderdaad het geval zijn. Net zoals bij computer hardware is het een voordeel als je weet wat de hardware betekent.
Je hoeft niet per se uitsluitend op het diafragma bij tele te letten. Maar lenzen kunnen de neiging hebben om snel minder lichtsterk te worden en daar te blijven voor de rest van hun zoom. In wide angle heeft de S100 bv f2.0. Maar op tele is dat ergens in de f5.x. Het zou kunnen dat die dus meteen (in 20mm ofzo) naar f5.0 schiet, en daar te blijven. Maar dat is moeilijk te achterhalen. Sowieso zal je van die f2.0 alleen op z'n wijdst gebruik kunnen maken.

Ik denk dat je trouwens bedoelt: "...dat ik voor een hoge lichtsterkte niet teveel inzoom..."

Lichtsterk betekent dat de lens veel licht kan vangen. Maar je conclusie dat je niet mag zoomen klopt inderdaad.
Dit is nieuw voor me, maar zal even voor mezelf een overzicht maken (inclusief mijn huidige camera):
(Olympus u1010: Zoom (wide) 37mm - Zoom (tele) 260mm - Diafragma (wide) 3,5 - Diafragma (tele) 5,3 - Sensor: 1/2.33")
Sensor grootte is inderdaad van belang bij hoeveel licht elke pixel kan opvangen. Maar bij de compacts die jij wilt is dat toch hetzelfde: 1/1.7".
Inderdaad. Maar sensortechnieken en ruisreductie algoritmes spelen ook een rol. Dat geldt zowel bij wide angle als tele.
Voor zover ik weet kan je normaal gesproken niet met een compact camera's de sluitertijd/diafragma zelf aanpassen (de Olympus kan dit wel dacht ik).
De camera's die jij nu wilt zijn high-end compacts, en die hebben dus gewoon allemaal manual modes.
Overigens ben ik bang dat mijn gebruik (en voornamelijk van mijn vriendin) veelal automatisch zal zijn. Dus als er al iets handmatig ingesteld wordt (is leuk, maar niet noodzakelijk) zal dat door mij zijn, maar vermoed niet dat ik dit vaak zal doen (tenzij ik er de tijd voor heb/neem).
De PASM modes, en dan vooral de A en S modes, zijn best interessant als je zo'n high-end compact zult kopen. Met die modes kies je de sluitertijd of diafragma (iso kan je natuurlijk ook zelf instellen), en de andere instellingen worden door de camera bepaald. Eigenlijk zijn het dus niet zo'n ingewikkelde modes. Ervaring leert hoe je ze best kunt gebruiken.
Dus het verhaal omtrend de "stops" ivm sluitertijd/diafragma en verhoudingen ervan is bij mij nog een grijs gebied. (had hier wel wat info over gelezen)
Stops zijn eigenlijk het verband tussen ISO, sluitertijd en diafragma. Een stop meer betekent dubbel zoveel licht, dus het is exponentieel. Bij ISO en sluitertijd betekent dubbel zoveel ISO of de sluitertijd halveren een extra stop, maar bij diafragma is een dubbele f-waarde (bv f2.0 vs f4.0) 2 stops waard (dat is gewoon wiskunde: de straal verdubbelen, betekent oppervlakte maar 4, en dat zijn dus 2 stops).

Dat is in de praktijk: de lichtomstandigheden bepalen hoeveel EV's je hebt (exposure value) je (nodig) hebt. Daar kan je dan mee spelen: een stop ISO naar beneden doen in ruil voor een stop kortere sluitertijd, of verdelen tussen diafragma en sluitertijd. Of je diafragma van f4 naar f8 doen voor veel DOF (dept of field, hoeveel er in focus is), en daardoor bv je ISO 1 stop omhoog doen en je sluitertijd halveren.

Als je camera op auto staat hoef jij je natuurlijk nergens zorgen om te maken. Maar de computer kan natuurlijk niet perfect bepalen wat jij wilt. Een tussenoplossing zijn presets als sport mode enz.
In de manual modes A en S bepaal jij de sluitertijd of diafragma en eventueel nog de ISO. En dan bepaalt de camera het diafragma of sluitertijd en eventueel ISO waarde.
Per ongeluk (achteraf) zijn al mijn fotos van mijn vorige vakantie geschoten met ISO op 1600 (max). Want dan had ik meer licht in de schemer.....
Niet zo slim... Meer iso betekent meer ruis. En dat wil je natuurlijk niet, vooral niet op een point and shoot (met kleine sensor).
Leuk, maar toen ik ze op de TV zag baalde ik enorm, omdat alle foto's zo korrelig als de pest zijn. En hoe donkerder de foto's zijn hoe erger het is.
En dit wil ik vermijden, vandaar mijn "grondig" onderzoekje naar een nieuwe camera :)
Hoge ISO waardes zijn niet in elke situatie nodig. Op een zonnige dag kan het gerust op 100 staan.
Als je ruis wilt vermijden kan je inderdaad een betere camera kopen met een lichtsterke lens, die ook nog betere ISO waardes heeft, enz.
Als ik naar de sensor kijk zal de P310 niet veel verschillen tov mijn camera dus ik denk dat ik op de P310 net zo korrelige foto's krijg als op mijn huidige camera. Of is dit niet het geval omdat de P310 (zonder in te zoomen) al meer licht heeft bij lagere ISO?
Naar de sensorgrootte kijken is ook niet alles. Technieken verbeteren om betere sensors te maken en ook algoritmes voor ruisreductie verbeteren. En de beste algoritmes en sensors worden natuurlijk in de meest high-end camera's gebruikt.
En de sensor is slechter (een CCD geeft sowieso slechtere ruisprestaties als CMOS), enzovoort, ziehierboven.

pipo76 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:34:
1. ISO-waarde. Door de ISO te verhogen, heeft de camera minder licht nodig. Maar, gevolg is wel dat er meer ruis is. Over het algemeen geldt: hoe groter de sensor, hoe minder "last" van ruis de camera heeft. Dus hoe hoger je de ISO kunt zetten zonder dat het "storend" is. (Overigens verbetert de sensor-technologie nog steeds; dus ook hedendaagse camera's met een kleine sensor zijn weer "beter" dan kleine sensors van een paar jaar terug).
Juist, maar je mist wel het onderdeel van "stops".
2. Diafragma (="de grootte van de lensopening"). Door het gat groter te maken, komt er meer licht binnen (en kan bij weinig licht de ISO dus omlaag).
Het maximale diafragma wordt over het algemeen beïnvloed door de lengte van de lens, en is bij zoomlezen vaak verlopend. Hoe verder je de lens inzoomt (=langer maakt, meer mm zoombereik), hoe minder licht er "aan het einde op de sensor terecht komt", en dus hoe kleiner je maximale diafragma (=hoe groter het f-getal). Dus: als een zoomlens op zijn wijdst is, krijgt de sensor meer licht dan als deze maximaal is ingezoomd.
Maximale diafragma wordt bepaald door de lengte van de lens? Dus "mijn" pancake lens is 2cm lens, en kan dus niet lichtsterk zijn? Het maximale diafragma wordt berekend: focal lenght gedeeld door een getal is de grootte van het diafragma.

Trouwens wordt een lens niet altijd langers als je inzoomt, zie Canon 24-70 f2.8 :+.

In theorie zou een lens op tele lichtsterker kunnen zijn dan op wide angle. Maar om logische redenen wordt dat niet gedaan (grootte van de lens). Want het diafragma van een zoomlens wordt groter als je inzoomt.
3. Sluitertijd; Als er minder licht is, duurt het maken van "dezelfde foto" langer dan als er meer licht is. De kans bestaat dat je onderwerp intussen beweegt, of jijzelf. Met IS / VR / beeldstabilisatie compenseert de camera de beweging van jou. Wat ook kan is de camera op een statief / muurtje te zetten, dan is er geen beweging.
Niet als je met de hierboven genoemde instellingen speelt: meer ISO, kleiner diafragma.

107mb schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 15:51:
Je zit nu volgens mijn idee heel krampachtig te zoeken naar de grootste sensor-oppervlakte binnen de compactklasse. Maar als je nu het oppervlakte van een sensor erbij zet, dan praat je ineens in de juiste proportie:

1/1.7" = 43 mm2
1/2.33" = 30 mm2
APS-C (sony) = 377 mm2

heel grof gezegd komt er op een nex sensor 9 keer zoveel licht als op een S100. Dat zegt genoeg over de potentie van een grotere sensor
Again, het niet per se nodig om de oppervlaktes erbij te halen.

Natuurlijk wint aps-c het vlot van 1/1.7". Maar jouw nexen zijn wel duurder, zeker met nog een nette lens. En hij wilt geen ILC. Op wide angle blijft er trouwens nog weinig over van het lichtvoordeel: Door de f2.0 heb je bijna 2 stops voordeel. Door de extra MP's lever je ook nog een halve stop in.

Tweakblog van de maand

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

witeken schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 19:57:
4mm bij wide angle, is inderdaad al best wat. Maar geen dealbreaker. In the end is panorama eigenlijk wel een wijdere hoek, alleen niet in de hoogte.
Ja en krom is recht, maar dan telkens maar voor een heel kort stukje :+
Het gaat er niet om of het voor jou of mij een dealbreaker is, maar voor de OP. Die heeft nog niet expliciet gezegd wat hij aan groothoek wil. Gezien zijn huidige camera bij 37mm begint en hij niet heeft aangegeven dat te weinig groothoek te vinden, vermoed ik dat hij zowel met 24mm als met 28mm prima uit de voeten kan.
Je erop trainen om een camera stil vast te houden levert 1 (?) stop op. Nikons nieuwe iteratie VR, VRIII, geeft je 5 stops! Alleen een tripod kan beter doen.
Dat IS/VR handig is, zijn we het dan ook al de hele tijd over eens. Ik blijf echter zeggen dat het niet zaligmakend is en dat de OP dus vooral ook naar de andere aspecten moet kijken om tot een goed oordeel voor wat voor hem geschikt is, te komen.
Rode ogen correctie zit standaard op elke camera. Maar de P7700 is ook pop-up, dus dat is geen probleem.
Je bedoelt zo'n 2 seconden durend flitsfestijn zodat het onderwerp in kwestie wat schaapachtig met samengeknepen (inderdaad, meestal niet meer rode ;-)) ogen op de foto komt?
Hij wil een goede camera hebben. Met minder lichtsterke oplossingen kan je ook, zelfs bij wat minder licht, nog nette resultaten krijgen. Maar hij wilt zeker zijn van zo goed mogelijke resultaten. Ik probeer hem aan te bevelen wat zo dicht mogelijk bij zijn budget ligt.
Oh, het komt op mij over alsof je de P7700 als holy grail en het enige juiste alternatief voor de OP aanbeveelt. Sorry als ik dat verkeerd begrijp. Hoe goed of slecht de P7700 is, is wat mij beteft geen discussie: we zijn het er over eens dat het een prima ding is, voor een high end compact. Hij is alleen boven het budget van de OP. Besef dat niet iedereen behoefte heeft aan de "ultieme" hardware en juist wil weten wat er nog meer kan.
Wat stel jij dan voor? Maar met 1 van jouw goedkopere alternatieven meer plezier hebben? Ik vrees ervoor ;).
Uiteindelijk is de beste camera degene die je (bij je) hebt. Het is -voor de meesten- per definitie een compromis tussen alle factoren die een rol spelen.

Ik ben er van overtuigd dat de OP (niet jij!) prima uit de voeten zou kunnen met een S100 (maar die is met ~EUR349 ook best aan de prijs, voor wat je krijgt -- maar het is een hele stap voorwaarts t.o.v. zijn huidige camera, waarvan het model in ~2008 is geïntroduceerd).
Een Nikon J1 valt op zich ruim binnen budget (EUR277) maar is imo eigenlijk een raar ding; een veel logischere keus is dan om inderdaad de stap naar een Nex-5-achtige te maken, maar die is met rond de EUR500 niet goedkoop, en past met objectief niet echt meer in je broekzak. Bovendien heeft de OP aangegeven daar niet naar op zoek te zijn.
Dus afhankelijk van nadere specificatie van de OP (wat wil hij precies?) zou zelfs een "eenvoudige Ixus" of een travelzoom (Canon sx-240-ish of Panasonic TZ-xx) ruimschoots aan zijn verwachtingen kunnen voldoen.
Maximale diafragma wordt bepaald door de lengte van de lens? Dus "mijn" pancake lens is 2cm lens, en kan dus niet lichtsterk zijn? Het maximale diafragma wordt berekend: focal lenght gedeeld door een getal is de grootte van het diafragma.
Ik bedoelde inderdaad de focal length, en net andersom: langere focal lengths zijn meestal (en in compacts, ook de high ends, altijd) minder lichtsterk dan kortere focal lengths. Met "maximaal diafragma" bedoelde ik de "maximale lensopening" -- maar dat was volgens mij niet helemaal correct gezegd.
In theorie zou een lens op tele lichtsterker kunnen zijn dan op wide angle. Maar om logische redenen wordt dat niet gedaan (grootte van de lens). Want het diafragma van een zoomlens wordt groter als je inzoomt.
Huh? Bedoel je in 1 zoom-lens? Aangenomen dat een lensontwerper naar het best (=lichtsterkste, gegeven de overige omstandigheden) mogelijke ontwerp streeft, lijkt het mij stug dat 1 lens op het wijde eind minder lichtsterk kan zijn dan op het tele-eind?
Niet als je met de hierboven genoemde instellingen speelt: meer ISO, kleiner diafragma.
Alle variabelen die ik noemde, houden verband met elkaar; ze beïnvloeden namelijk ieder voor zich hoeveel licht er op de sensor moet/hoeft/kan komen bij het maken van een foto.

• 107mb
@witeken.

zou je willen proberen iets minder betweterig te zijn?

je praat heel erg vanuit jezelf, in plaats van je in de TS te verplaatsen. Alle redelijke argumenten van overige gebruikers zit je te versimpelen. Wide angle, pff, panormastand. Flitsertje... pfff correctie in software. Over het budget... pff dan doe je er toch iets bij? Je wuift alles weg. Niet alleen in dit topic, maar in vele andere topics merk ik irritaties bij medeforummers.

Daarnaast maak je het complexer dan nodig door kennis te etaleren die jij een half jaar geleden ook nog niet had. Kennis waarvan ik mij afvraag hoe goed deze is (uit een ander topic: Het zal wel aan mij liggen maar ik vind Canon het Apple van de dslr's / lenzen .) Lengte van een lens vertaal jij in cm... om dan meteen weer

Met dit gedrag jaag je andere gebruikers, met waarschijnklijk betere adviezen weg. Ik heb er iig geen zin meer in...

[ Voor 24% gewijzigd door 107mb op 30-11-2012 23:07 ]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

pipo76 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:42:
Je bedoelt zo'n 2 seconden durend flitsfestijn zodat het onderwerp in kwestie wat schaapachtig met samengeknepen (inderdaad, meestal niet meer rode ;-)) ogen op de foto komt?
Nee, gewoon een optie om achteraf in de camera in 2 seconden de rode ogen te verwijderen.
Oh, het komt op mij over alsof je de P7700 als holy grail en het enige juiste alternatief voor de OP aanbeveelt. Sorry als ik dat verkeerd begrijp. Hoe goed of slecht de P7700 is, is wat mij beteft geen discussie: we zijn het er over eens dat het een prima ding is, voor een high end compact. Hij is alleen boven het budget van de OP. Besef dat niet iedereen behoefte heeft aan de "ultieme" hardware en juist wil weten wat er nog meer kan.
Ik zeg inderdaad dat het voor hem 1 van de beste keuzes is als hij in het donker foto's wilt maken, maar ik zeg er ook bij dat het misschien overkill is.
Ik ben er van overtuigd dat de OP (niet jij!) prima uit de voeten zou kunnen met een S100 (maar die is met ~EUR349 ook best aan de prijs, voor wat je krijgt -- maar het is een hele stap voorwaarts t.o.v. zijn huidige camera, waarvan het model in ~2008 is geïntroduceerd).
Daar ben ik ook van overtuigd. Het is inderdaad een prima alternatief. Maar als hij echt zoveel waarde hecht aan low-light prestaties, is een P7700 een betere keuze. Maar misschien komt het door z'n vakantiefoto's die niet zo goed waren, dat ie nu opeens het beste wilt.
Dus afhankelijk van nadere specificatie van de OP (wat wil hij precies?) zou zelfs een "eenvoudige Ixus" of een travelzoom (Canon sx-240-ish of Panasonic TZ-xx) ruimschoots aan zijn verwachtingen kunnen voldoen.
Travelzoom zijn nu niet bepaald bekend om hun lichtsterkte.

Tweakblog van de maand

Pagina: 1