• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Niet helemaal zeker of dit de juiste hoek is, maar denk dat deze in ieder geval het dichtst in de buurt komt :P

Een paar weken geleden heeft een vriend van mij een nieuw (ivy i5) systeem aangeschaft. We hebben het systeem zelf in elkaar gezet en Windows 7 64 bit geinstalleerd. Op zich geen vreemde dingen tegengekomen, op één probleem na:
De USB3.0 poorten werken niet onder Windows. In de UEFI zijn de aangesloten apparaten wel gewoon zichtbaar. USB2.0 poorten werken wel prima.

Aangezien we ook gewoon kunnen booten van de ingestoken usb sticks ga ik er dus ook vanuit dat dit geen hardware probleem is maar dat het ergens in de software zit.
We hebben al de usb 3.0 drivers van de site van MSI gedownload en geïnstalleerd, de Intel Management Engine Driver is ook geinstalleerd en we hebben ook maar gelijk geprobeerd om de bios te updaten naar de laatste versie. Allen zonder resultaat.

We hebben ook meerdere apparaten geprobeerd die op andere PC's en andere poorten wel gewoon werken (xbox controller en twee usb sticks waarvan één native usb 3.0 is). Device Manager laat ook geen apparaten zien met uitroep- of vraagteken.

Het lijkt mij op een driver probleem maar op de forums van MSI komt er niets zinnigs of relevants bovenborrelen en de oplossingen die ik via Google vind voor andere moederborden wijzen ook naar driver updates. Iemand nog meer briljante ingevingen?

Systeem bestaat uit de volgende onderdelen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 171,80€ 171,80
1MSI B75A-G43€ 70,45€ 70,45
1Sapphire HD 7950 OC 3GB GDDR5 950 MHz Edition€ 302,20€ 302,20
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 64,13€ 64,13
1Corsair Carbide 400R€ 85,98€ 85,98
1DeepCool GammaXX 300€ 17,90€ 17,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,99€ 35,99
1XFX Pro 550W€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 804,35

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:06
Bios update?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:33

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

In apparaatbeheer kun je de apparaten ook weergeven op verbinding in een boomview/treeview .. en er zijn zelfs nog wat tools die nog meer informatie geven per poort.

linkje --> http://www.techrepublic.c...-other-usb-utilities/6018

Dit is erg handig. Als je de juiste poort niet vinden kunt, klap je alle USB devices/hubs open die je vinden kunt en dan wanneer je een apparaat aansluit, knippert de boom even en zie je er een device bij komen.

USB 3.0 heeft wel een aparte controller dus je moet even goed zoeken.

Ook is USB 3.0 niet zomaar even een ander protocol o.i.d. het heeft ook compleet andere hardware. Los van de chip zijn de connectoren anders, hebben meer aansluitingen punten en je moet dus ook dito apparaten en kabels gebruiken, meestal met de blauwe connector al weet ik niet in hoeverre deze standaard door alle partijen gehanteerd wordt.

Als het op een lower level wel goed gaat, is het inderdaad niet een hardware probleem.

Ook met een USB 2.0 kabel zou het apparaat gewoon zichtbaar moeten zijn en werken, welliswaar op een lagere snelheid.

Ik hoop dat je er uit komt.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Oraijon
Zal die tools eens gebruiken, misschien dat die iets laten zien. Maar volgens mij kwamen de apparaten bij device manager er ook niet eens bij.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Bij werkt de USB3 ook niet niet met een lege installatie. Na installatie van drivers werkt het wel. Dus hebben jullie de drivers geinstalleerd? Binnen windows 8 is het wel weer standaard USB 3.0!

Johann Sebastian Bach

• Oraijon
Nivida_intel schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:34:
Bij werkt de USB3 ook niet niet met een lege installatie. Na installatie van drivers werkt het wel. Dus hebben jullie de drivers geinstalleerd? Binnen windows 8 is het wel weer standaard USB 3.0!
Oraijon schreef op donderdag 29 november 2012 @ 10:51:
...
We hebben al de usb 3.0 drivers van de site van MSI gedownload en geïnstalleerd, de Intel Management Engine Driver is ook geinstalleerd en we hebben ook maar gelijk geprobeerd om de bios te updaten naar de laatste versie. Allen zonder resultaat.
...
Dus yep, geprobeerd :)

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 23:11
Probeer eens de versie van op de intel website, ipv die van msi?
http://downloadcenter.int...l_Desc.aspx?DwnldID=21129
Pagina: 1