• Elegy123
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-01 23:59
Nu is het nog niet echt koud te noemen, maar ik heb al wel gemerkt dat mijn lens beslaat wanneer ik even buiten heb gefotografeerd en weer naar binnen stap.

Is dit erg? En hoe is het te voorkomen / beperken?

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Elegy123 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:33:
Nu is het nog niet echt koud te noemen, maar ik heb al wel gemerkt dat mijn lens beslaat wanneer ik even buiten heb gefotografeerd en weer naar binnen stap.

Is dit erg? En hoe is het te voorkomen / beperken?
Vocht kan slechts zijn voor de lens als die ergens kiertjes heeft (oude lenzen) dus ik maak het altijd schoon. Voor het maken van veel fotoos buiten kan het naar zijn omdat de condens opbouw te zien is en de foto verpest. Je kan de lens ff droog poetsen en doorgaan maar er zijn ook lenswarmers te koop (google: dew busters)

edit: Dat van hieronder kan ook natuurlijk :P

[ Voor 3% gewijzigd door ROFLASTC op 29-11-2012 09:40 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als je buiten gaat fotograferen en het is heel erg koud, dan kun je het beste je cameratas met spullen even buiten leggen voor een tijdje. Daarmee wordt de apparatuur koeler en voorkom je condens :)

Verwijderd

Nordlys schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:38:
Als je buiten gaat fotograferen en het is heel erg koud, dan kun je het beste je cameratas met spullen even buiten leggen voor een tijdje. Daarmee wordt de apparatuur koeler en voorkom je condens :)
Ik zet mijn cameratas gewoon op straat terwijl ik binnen zit. ;)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:41:
[...]

Ik zet mijn cameratas gewoon op straat terwijl ik binnen zit. ;)
Wat voor'n camera, adres? >:)

And it goes BRAAAAAPP!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Canon 5D mark II || Canon EF 17-40mm f/4L USM || Canon 24-105L f/4 IS USM
adres moet je even ip-tracen })

Soundcloud

• Elegy123
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-01 23:59
het buiten zetten van de tas om de apparatuur te laten wennen aan de kou is een goed punt, maar wat als je klaar bent met schieten en je gaat weer naar binnen? Is het verstandig de lens van de camera te halen? Het punt is eigenlijk dat de condens vooral aanwezig is wanneer de apparatuur van buiten naar binnen wordt gebracht.

Verwijderd

Daar hebben ze iets voor uitgevonden... Dat heet geduld.

Op zich kan de condens niet veel kwaad. Wat je echter niet moet doen, is je camera, terwijl die nog koud is, gelijk wegstoppen in je tas. Ook kun je beter de lensdop er nog maar even aflaten.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58

Dido

heforshe

Cameratas buiten zetten om te laten wennen aan de kou heeft erg weinig zin.

Je lens beslaat namelijk niet als je naar buiten gaat, maar als je naar binnen gaat.

Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme lucht. Dus als jij met een koude lens een warme ruimte binnenloopt waarin zich warme vochtige lucht bevindt, dan koelt de lucht die tegen je lens komt af, zodat het vocht in die lucht als condens neerslaat.

Dat kun je voorkomen door te zorgen dat je lenzen opwarmen tot kamertemperatuur in droge lucht. Dat kan dus door je gear buiten in je tas te doen en vervolgens binnen in een dichte tas op te laten warmen (maar data vergt geduld).
Je kunt ook een fohn gebruiken om je spul op te warmen. Daarmee moet je wel voorzichtig zijn dat je je zooi niet oververhit :)
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:57:
Daar hebben ze iets voor uitgevonden... Dat heet geduld.
Dat zeg ik :) Maar jij zegt het korter :P
Op zich kan de condens niet veel kwaad. Wat je echter niet moet doen, is je camera, terwijl die nog koud is, gelijk wegstoppen in je tas. Ook kun je beter de lensdop er nog maar even aflaten.
Niet wegstoppen nadat je binnenkomt, nee.

Als je je gear buiten in een koude tas doet en na binnenkomst gewoon in de tas laat opwarmen komt er weinig vocht bij (er zal niet veel luchtverplaatsing zijn, en als ie er is, is het van binnen de tas naar buiten omdat de (droge!) koude lucht uitzet bij het opwarmen.

[ Voor 31% gewijzigd door Dido op 29-11-2012 10:03 ]

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Ik heb weleens gelezen dat je de camera in buiten in een plastic zak kan doen (goed afgesloten) voordat je naar binnen gaat. Misschien kan de camera dan het vocht niet aantrekken dat in de lucht binnen is.

Wat ik zelf doe trouwens is gewoon naar binnen lopen met de camera. Dan ontstaat er condens op de lens en schermpje maar heb er nooit problemen door gehad. En mocht het wel mis gaan dan heb ik een geldig excuus voor vrouwlief om mijn camera te upgraden 8)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2012 11:27 ]

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Voor korte momenten (ff naar buiten en weer naar binnen) heb je niet zoveel nodig. Maar als je lang buiten zit dan gaat vocht/condens vanzelf aanslaan, kijk maar naar de voorruit van jouw auto als je die hebt. Zelfde met lang buiten in het gras zitten ed. nat wordt het vanzelf en dan moet je wel iets anders doen.

And it goes BRAAAAAPP!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
De methode met de plastic zak werkt erg goed in mijn ervaring.
Ik heb dat gebruikt bij Burger's Bush en een minuutje wachten was al voldoende. Dat heeft me echt verrast.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Niet zo pietepeuterig allemaal ... vroegah ... nouja paar jaar geleden :+ Ik weet het nog goed, het was de barre winter van 2010 toen ik met mijn Canon 450D en 18-55mm de Aaltense sneeuw trotseerde om foto's te maken in de barre kou. :7 Nérgens last van gehad en heb lekker plaatjes kunnen schieten, gewoon daarna camera weer mee naar binnen nemen, leg hem bijvoorbeeld eerst op een slaapkamer of op de gang naar de slaapkamer waar het vaak wat kouder is en leg hem na een tijdje op een warmere plek ofzo. Spul kan echt meer hebben dan je denkt :)

Misschien leuk om een nostalgie topic te maken met foto's die je "vroeger" hebt gemaakt? :7

Sorry voor de "subtiele" inbraak in je topic haha :+

www.maartendeboer.net

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik sluit mij aan bij de 'plastic zak' oplossing :Y
Dido schreef op donderdag 29 november 2012 @ 10:01:
Je kunt ook een fohn gebruiken om je spul op te warmen. Daarmee moet je wel voorzichtig zijn dat je je zooi niet oververhit :)
dat is overcompensatie
gewoon de boel rustig op temperatuur laten komen is het beste
Ventieldopje schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:22:
Misschien leuk om een nostalgie topic te maken met foto's die je "vroeger" hebt gemaakt? :7
vroeger :*)
vier weken lang op grote hoogte in de Himalaya
overdag loeiheet en 's avonds zodra de zon ondergaat extreem koud; alles wat je niet in je slaapzak stopt bevriest
dus de spiegelreflex, lensen, batterijen lekker in de slaapzak :X
en overdag de camera zoveel mogelijk onder je jas zodat de camera nog een beetje op temperatuur blijft
grootste probleem is trouwens niet condens maar batterijen die bij kou sneller leeglopen
en er is die vier weken geen wandkontaktdoos

Waarschuwing; gebruik geen Copilot. Het genereert onzin antwoorden die je veel tijd kosten.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vishari Beduk schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:39:
ik sluit mij aan bij de 'plastic zak' oplossing :Y

[...]

dat is overcompensatie
gewoon de boel rustig op temperatuur laten komen is het beste

[...]

vroeger :*)
vier weken lang op grote hoogte in de Himalaya
overdag loeiheet en 's avonds zodra de zon ondergaat extreem koud; alles wat je niet in je slaapzak stopt bevriest
dus de spiegelreflex, lensen, batterijen lekker in de slaapzak :X
en overdag de camera zoveel mogelijk onder je jas zodat de camera nog een beetje op temperatuur blijft
grootste probleem is trouwens niet condens maar batterijen die bij kou sneller leeglopen
en er is die vier weken geen wandkontaktdoos
Inderdaad accu's en batterijen lijkt me eerder een probleem! In dat geval ... een analoge camera! Maar ... well just my luck dat mijn rolletje dan zou bevriezen ofzo :+

www.maartendeboer.net

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:33

sapphire

Die-hard pruts0r

ROFLASTC schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:14:
Voor korte momenten (ff naar buiten en weer naar binnen) heb je niet zoveel nodig. Maar als je lang buiten zit dan gaat vocht/condens vanzelf aanslaan, kijk maar naar de voorruit van jouw auto als je die hebt. Zelfde met lang buiten in het gras zitten ed. nat wordt het vanzelf en dan moet je wel iets anders doen.
Er word net duidelijk uitgelegd dat je pas condensvorming krijgt als je van buiten (koud) naar binnen (warm) gaat. Lijkt me dus niet dat vocht/condens een probleem is als je langer buiten zit, 10 min of een uur koud=koud na een tijdje.

Gear kan echt wel wat hebben, ik loop in de winter vaak zat buiten en heb nog nooit ergens last van gehad.

Zoals al gezegd, als je naar binnen gaat: geduld en goed ventileren.

Gabriël AM5

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

sapphire schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:46:
[...]

Er word net duidelijk uitgelegd dat je pas condensvorming krijgt als je van buiten (koud) naar binnen (warm) gaat. Lijkt me dus niet dat vocht/condens een probleem is als je langer buiten zit, 10 min of een uur koud=koud na een tijdje.
Dan heb jij niet lang buiten gezeten met een camera of telescoop. De condensvorming zit 'm in een soort warmte wisseling. Als de lens kouder/of warmer is dan de luchtvochtigheid dan is het raak. Ik stel voor dat jij in een tropisch land op het strand wat foto's gaat maken, stuk of 800 per nacht, niet naar binnen gaat en mij vertelt wat er gebeurde.

Leg mij dan ook uit , aub, wat de markt van lenswarmers aan't doen is.. :) :>

http://www.flickr.com/gro...iscuss/72157622935187459/

Loop ook eens langs autos op koude avonden/nachten en voel de ramen.

Het dauwpunt zogezed is key, luchtvochtigheid icm met temp verschil doet het aanslaan. -20 maar gortdroog, geen punt. Als je dmv een zak de cam laat wennen aan de buitenlucht dan werkt het ook maar als je vervolgens heel lang buiten blijft kan het weer misgaan. Ik heb eens 5 uur buiten gestaan van 24.00 tot 05.00 en toch besloeg het kreng terwijl ie koud zat zou moeten zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door ROFLASTC op 29-11-2012 20:45 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Tja als je gaat beginnen dat het zo is omdat er producten zijn die het tegen gaan, overal is tegenwoordig een markt voor dus een echt argument is dat ook neit.

Maargoed de TS had het over het weer wat kouder word, volgens mij staat die niet in een tropisch land een nacht lang 800 foto's te maken. Maar als jij de reis betaald probeer ik het graag voor je uit :)

En ik loop overigens vaak zat 5 uur buiten hoor maar nog nooit ergens last van gehad. Genoeg problemen die er op lijken overigens zoals neerslaand vocht door hoge luchtvochtigheid, alsin mist die je (nog) niet ziet of van mijzelf afkomend (adem).

Maar in de landen waar ik kom ( en dat is niet heel ver of extreem) heb je daar niet snel 'spontaan' last van aangezien het daar ook niet vaak/snel -20 is.

Gabriël AM5

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

sapphire schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:26:
Tja als je gaat beginnen dat het zo is omdat er producten zijn die het tegen gaan, overal is tegenwoordig een markt voor dus een echt argument is dat ook neit.
Er is een markt omdat er vraag is, er is vraag omdat er een probleem is, hence de vraag. Daarom is het een argument. Het is een oplossing die het probleem aanpakt ook als het niet om korte periodes buiten gaat of verschil tussen huiskamer en de straat.
Maargoed de TS had het over het weer wat kouder word, volgens mij staat die niet in een tropisch land een nacht lang 800 foto's te maken. Maar als jij de reis betaald probeer ik het graag voor je uit :)

En ik loop overigens vaak zat 5 uur buiten hoor maar nog nooit ergens last van gehad. Genoeg problemen die er op lijken overigens zoals neerslaand vocht door hoge luchtvochtigheid, alsin mist die je (nog) niet ziet of van mijzelf afkomend (adem).

Maar in de landen waar ik kom ( en dat is niet heel ver of extreem) heb je daar niet snel 'spontaan' last van aangezien het daar ook niet vaak/snel -20 is.
Het is 1 en hetzelfde probleem. Door verschil in temp kan een volume lucht diens vochtigheid niet meer vasthouden en het condenseert. tropische landen zijn maar een voorbeeld omdat daar de temp buiten doorgaans net zo hoog is als binnen. Echter als je lang buiten blijft en de boel koelt af dan slaat de luchtvochtigheid aan op de lens. Dit omdat de lens sneller kouder wordt dan de lucht en de lucht vlakbij de lens vervolgens vocht gaat overdragen. Plastic lensbody versus metalen lensbody zal ook wel verschil maken btw.

In Nederland, als je, je huis instapt is de lens kouder en draagt de warme binnenlucht die de lens aanraakt ineens diens vochtigheid over omdat de lucht afkoelt. Vandaar ook dat dunne zweempje op de lens want het gebeurt alleen in de directe nabijheid.

Ikzelf heb het meegemaakt naast een meertje dat de druppels van de lens afkwamen toen het rond 0100 's nachts ineens flink kouder werd. Daarom ook zo'n lenswarmertje zodat de boel boven een kritieke temp blijft.

maar goed de laatste keer dat ik natuurkunde had was 15 jaar geleden ongeveer dus schiet maar raak. _/-\o_

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

Nergens druk om maken.
Ik heb nooit een fotograaf gezien die zijn camera in een plastic tas doen, of zijn gear verwarmd... En ik heb het geluk met vele fotografen te werken in barre omstandigheden (Antarctica).
Eer we binnen zijn na een fotosessie en alle kledinglagen uit hebben zijn we 10 minuten verder en is de condens verdwenen.

Vervelend wordt het als ik thuis ben (Maleisie) en snel buiten een foto wil maken. Van binnen met airconditioning naar buiten in de vochtige hitte zorgt voor condens wat zeker 5 minuten blijft en terug komt als je het wegveegt...

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 03:15:
Nergens druk om maken.
Ik heb nooit een fotograaf gezien die zijn camera in een plastic tas doen, of zijn gear verwarmd... En ik heb het geluk met vele fotografen te werken in barre omstandigheden (Antarctica).
Eer we binnen zijn na een fotosessie en alle kledinglagen uit hebben zijn we 10 minuten verder en is de condens verdwenen.

Vervelend wordt het als ik thuis ben (Maleisie) en snel buiten een foto wil maken. Van binnen met airconditioning naar buiten in de vochtige hitte zorgt voor condens wat zeker 5 minuten blijft en terug komt als je het wegveegt...
Antarctica is niet zo bar als je denkt, hooguit koud. Het is er extreem droog, dus veel condens heb je er niet.

Maleisie lijkt me een grotere uitdaging, lijkt me wel erg mooi.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1