• Arcshade
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-01-2023
Hallo,

Ik heb thuis een oud Panasonic speaker setje staan. Hier komt redelijk goed geluid uit in de hoge en middel frequenties, echter doen ze wat te onder aan het bass geluid.
Nu heb ik wat onderzoek gedaan naar wat hier de beste oplossing voor is en ben ik op 2 opties gekomen.
Hier is de vraag echter of dat het beter is om een active subwoofer te halen (e.g. "jamo sub210") en die hier op aan te sluiten of gewoon een nieuw setje boekenplank speakers te kopen (in de richting van "jamo s602") ?

Mijn toepassing is eigenlijk alleen om muziek af te spelen.

Alvast bedankt! :)

Verwijderd

Een betere omschrijving van je doel zou het antwoorden makkelijker maken. In principe zijn de Panasonic speakers dus ook boekenplank speakers? Mogelijk heeft Jamo een betere bass weergave maar voor het echte werk is een subwoofer toch geen overbodige luxe (behalve als je het aan de buurman vraagt) O-)

• Arcshade
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-01-2023
Mijn excuses, ik wil inderdaad een betere bass weergave. Mijn voorkeur ging ook uit naar een subwoofer, maar ik vroeg me af of ik beter af was met een compleet nieuw setje boekenplank speakers (waar ik het dan moet doen met een ingebouwde sub). Overigens de Panasonic speakers zijn idd boekenplank speakers :) .
Ze hebben deze specificaties:
Speaker(s) 2.0 x Right/left channel speaker - 2-way - External - 50.0 Watt - -11920.0 Hz - 6.0 Ohm - Wired
Output power: 100 Watt.
Ik woon op de hoek van de straat ongeveer 40-50 meter van de dichtstbijzijnde buren, dus dat zit wel snor :P

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het probleem bij boekenplank luidsprekers is dat ze door hun kleine inhoud over het algemeen niet zo'n geweldig laag hebben. Meestal worden diepere tonen weergegeven dan de speaker goed aan kan, waardoor het wat rommelig wordt onderin. Er zijn vast boekenplank luidsprekers die een betere laag weergave hebben dan jouw Panasonics, maar de vraag is of dat genoeg en laag genoeg is voor jou. Voor een goede, strakke bas, en ook diepere tonen, zul je anders toch aan een sub moeten.

Een alternatief daarvoor zou zijn om naar vloerstaande speakers te gaan, maar daar moet je wel net de ruimte voor hebben en het moet je ook esthetisch aanstaan.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 11:53
En als je vloerstaanders met goede bassweergave wilt, dan kom je ook alweer een stuk duurder uit. Ik zou een sub erbij nemen. Afhankelijk van je budget etc.

there's no tweak without the tweaker

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Klopt, niet in de laatste plaats omdat je dan ook een flinke versterker nodig gaat hebben om het goed aan te sturen.

Voor weergave van muziek is het overigens wenselijk om een sub te hebben die snelle stukken ook strak weer kan blijven geven. Over het algemeen wil je daarom kijken naar de wat kleinere subs (geen 12" of 15" subs, maar liever iets als 8", zoals de Jamo die je aangeeft). Groter en strak kan wel, maar is meteen ook een stuk duurder.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 11:53
Belangrijk aspect voor 'strak en snel' is gesloten.

there's no tweak without the tweaker

Pagina: 1