Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik weet niet of dit de juiste plek is om deze vraag te stellen maar ik kocht een jaar geleden een Lumix DMC G3 met kit lens , ter vervanging van mijn oude Lumix Fz-30 .
Nu ben ik zeer tevreden over de snelheid en scherpte van de foto`s maar de kleuren vind ik vlak en grauw.
Ik heb allerlei instellingen al gebrobeert zoals Vivid en Scenery mode maar als ik dan weer de oude Fz-30 kleuren bekijk heeft de G3 het nakijken.
Kan iemand mij wellicht vertellen hoe ik de kleuren wel naar tevredenheid kan krijgen?
Bij voorbaat dank voor de moeite. :)

Hier een voorbeeldje van de 2 camera`s

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/9gvynq.jpg Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/28i868m.jpg

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Tja ik ken de camera's niet, maar zijn de fotos op dezelfde jaargetijden met dezelfde zonnestand (tijdstip) gemaakt ? Dat kan al verschil geven. Ook denk ik dat de 2e foto wat overbelicht is (wellicht schiet die camera ook standaard iets hogere ev waarde(ookal is ev 0). Verder kan (als het niet om RAW bestanden gaat) de JPEGengine van de camera compleet anders zijn (afgesteld)..

Daarnaast zou het nog kunnen dat deze kitlens gewoon minder diepe kleuren geeft, ook lensen verschillen dáárin.

Aardig wat factoren dus. Hoop dat iemand de oorzaak weet, want vivid mode komt meestal niet in de buurt begrijp ik.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je ToFast,

de foto`s zijn ongeveer gelijkertijd gemaakt ( 15 min.verschil)
Ik heb ook al met de witbalans geexperimenteerd .en de kleurtemperatuur gewijzigd maar foto`s worden dan gelig ,
De foto`s worden in jpeg genomen

grtz
Mokus :)

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17
Voor het veranderen van witbalans is toch echt RAW aan te raden, want in jpg kan dat eigenlijk niet of nauwelijks.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,
hoe kan ik die raw bestanden dan bewerken?
Ik wil dat wel eens uitproberen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:17
Je kunt een proefversie van Lightroom 4 gebruiken. Meestal zit er bij je camera ook software om de rawbestanden iets te kunnen bewerken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je hier http://www.rawtherapee.com even kijken.
Volgens hun werkt dat met bijna alle merken camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
kan je niet gewoon de verzadiging een eind omhoog zetten bij de camera die je te flets vind. En en P kan je vast wel 1/3 stop overbelichten. Elke camera levert andere uitput maar zo moet je best een eind in de buurt kunnen komen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Je fotografeert dus in JPG als ik het goed begrijp.
Je kunt eens kijken naar de instellingen die ik hier bechrijf: Leendert's weblog: Panasonic m43 JPG tweaking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik fotografeer inderdaad het liefste in jpeg,
het leuke aan fotograferen vind ik ,het op pad gaan en mijn beleving vastleggen met de camera.
Kijk bijv. hier op, http://mecsekphoto.blogspot.hu/
Ik heb nu Lightroom 4 gedownload ( trial versie) en alhoewel ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de mogelijkheden , is dit toch echt niet mijn ding.
Ik ga dus ook zeker even Leendert zijn blog bekijken want dat heeft me nieuwsgierig gemaakt.

Nogmaals allen bedankt voor de hulp en tips.

Mokus. :)
Pagina: 1