PC Upgrade of toch niet?(Gaming)

Pagina: 1
Acties:

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:25
Momenteel heb ik de volgende setup(bijna drie jaar oud):

Case: Coolermaster HAF 922
Voeding: Coolermaster RealPower M 620W ATX2
Processor: I5-750 @ 3.5ghz
Processor koeling: Scythe Mugen 2 rev b
Moederbord: MSI P55-GD65
Geheugen: DDR3 4GB 1333-777 OCZ
Hardeschijf: 2x Samsung 1 TB SAT2 HD103SJ
Videokaart: Asus HD5850 1GB
Geluidskaart: Crea X-Fi Tita.Fatal1ty Pro. R
DVD: Standaard Sony DVD-RW drive

Omdat ik momenteel krap bij kas zit leek het mij logisch om te upgraden. 4GB is tegenwoordig toch wel aan de krappe kant en een SSD(van horen zeggen) behoort toch wel tot de standaard. Mijn videokaart gaat tot zover nog redelijk mee en ik denk dat mijn processor ook nog niet gaat bottlenecken in de nieuwste games(vooral Planetside 2 momenteel en Darkfall: Unholy Wars over ruim twee weken).

Ik loop echter meteen al tegen een paar problemen aan, geen SATA 600 support voor de snelste SSD's, mijn processor koeler die twee RAM slots blokkeert, een moederbord die ook maar 4GB per slot toestaat, waardoor ik dus maximaal 8 GB in totaal kan plaatsen.

Mijn vraag is dus:
1. In het scenario dat ik mijn PC upgrade. Is dat het waard? I.e. Als ik 8 GB geheugen plaats en een SSD neem, loop ik dan niet binnen een paar maanden/half jaar tegen het probleem aan dat 8GB ook weer aan de lage kant is of de HD5850/processor bottleneckt?
2. Een SATA 3 SSD plaatsen op een SATA 2 moederbord, kan dat en is dat het waard? Hoe groot is de performance hit?
3. Optie 3, gewoon even wachten tot begin volgend jaar(als ik weer wat extra centen heb om een volledige PC te kopen), en dan een nieuwe PC a 1300 euro oid max kopen?

Bedankt alvast, als er nog onduidelijkheden zijn hoor ik het graag.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
4GB geheugen is in principe nog voldoende, mits je (tijdens het gamen) niet teveel andere onzin hebt draaien op de achtergrond. Ik werk zelf ook nog met 4GB en dat gaat prima, ook met de nieuwste games op ultra.
Wat betreft gamen is toch je videokaart de grootste bottleneck, als je die nog prima vindt presteren zou ik nog een jaartje wachten.
Indien je naast gamen nog veel andere dingen doet met je pc (internet, office, etc) dan kan een SSD wel meer snelheidsgevoel geven, dat zou dus (naast een videokaart) een goede upgrade zijn.
Een sata3 SSD werkt prima op een sata2 poort, de lees/schrijf snelheden worden wel afgerond op max 300MB/s, maar dat is alsnog 3x zo snel als je harde schijf en de grootste winst zit in het aantal IOPS, deze blijven sowieso gewoon beschikbaar (met een factor 100-1000 hoger dan je hdd).

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-03 12:33
Je gebruikt je PC voor gaming, puur die twee die je al genoemd hebt? Wat voor resolutie speel je op?

Maximaal 8GB geheugen lijkt mij geen probleem, met 4GB is ook goed te gamen. En een SSD is mooi, maar je games worden er niet sneller van. Wel snellere laadtijden en buiten games dat het veel sneller is, maar je videokaart is het slechtste als je het mij vraagt. Ik zou dan ook wachten tot begin volgend jaar en dan pas vernieuwen.

P.S.: het is geen SATA 6 maar SATA3 òf SATA600

Specs

• WolfsRain
Freaky Maus schreef op woensdag 28 november 2012 @ 23:53:
Je gebruikt je PC voor gaming, puur die twee die je al genoemd hebt? Wat voor resolutie speel je op?

Maximaal 8GB geheugen lijkt mij geen probleem, met 4GB is ook goed te gamen. En een SSD is mooi, maar je games worden er niet sneller van. Wel snellere laadtijden en buiten games dat het veel sneller is, maar je videokaart is het slechtste als je het mij vraagt. Ik zou dan ook wachten tot begin volgend jaar en dan pas vernieuwen.

P.S.: het is geen SATA 6 maar SATA3 òf SATA600
Ik speel op 1920x1200. Had ik er inderdaad even bij moeten vermelden.

Ajah, SATA 600 bedoelde ik uiteraard.

Thanks for the adviezen so far.

Nee ik speel ook andere games, voornamelijk MMO(RPG)'s. Af en toe een shooter(ala Battlefield 3 etc). Ik heb weinig op de achtergrond draaien, dus ik draai Planetside 2 dan ook nog meer dan redelijk. Grootste bottleneck zou dus de videokaart zijn? Dat houd ik iig in mijn achterhoofd, nogmaals thanks so far.

Daarnaast neem ik vaak ook nog ingame footage op, dat gaat overigens prima met Dxtory en Playclaw(verlies daar vrij weinig FPS mee ingame).

[ Voor 6% gewijzigd door WolfsRain op 29-11-2012 00:24 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Ingame footage opnemen kost vaak wat processor kracht, maar je i5 zal doorgaans niet de bottleneck zijn.
Hij is nog snel zat en kan zich op 3,5GHz nog aardig meten met bv een i5 2300/2400.
productreview: Intel Core i5 2300 Boxed review door TERW_DAN

Verwijderd

Goedkoopste optie is kijken hoever je kunt overclocken.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat extra geheugen is sowieso niet zo duur. Wat betreft je koeler/geheugen probleem; Er is ook low-profile ram te koop, misschien past het daarmee gewoon onder je cpu koeler. 8GB ram is voorlopig voor alle games perfect. Als je dat gedaan hebt en je wil nog meer performance (meer fps in games) dan kan je het beste je videokaart verkopen en hem dus vervangen voor een recenter model. Je processor kan volgens mij echt nog makkelijk mee met die overclock. :)

• WolfsRain
Satch schreef op donderdag 29 november 2012 @ 01:34:
Wat extra geheugen is sowieso niet zo duur. Wat betreft je koeler/geheugen probleem; Er is ook low-profile ram te koop, misschien past het daarmee gewoon onder je cpu koeler. 8GB ram is voorlopig voor alle games perfect. Als je dat gedaan hebt en je wil nog meer performance (meer fps in games) dan kan je het beste je videokaart verkopen en hem dus vervangen voor een recenter model. Je processor kan volgens mij echt nog makkelijk mee met die overclock. :)
Thanks! Low Profile daar had ik inderdaad nog niet over nagedacht.

Dan nog iets, qua specificaties van mijn moederbord staat er dit:

• Supports four unbuffered DIMM of 1.5 Volt DDR3 1066/1333/1600*/2000*/2133* (OC) DRAM, 16GB Max
- Supports 1Gb/ 2Gb/ 4Gb DRAM size
- Supports Dual channel mode

Er staat verder niets over die sterretjes achter de 1600/2000/2133. Iemand enig idee? http://nl.msi.com/product/mb/P55-GD65.html

[ Voor 64% gewijzigd door WolfsRain op 29-11-2012 01:51 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:42

Quad

Doof

Dat is veels te duur geheugen.
Neem deze: pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Low profile, 1600Mhz, past op je moederbord (al zou je het misschien wel in moeten stellen), en goedkoper als wat je zelf hebt aangegeven.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• WolfsRain
Quad schreef op donderdag 29 november 2012 @ 01:54:
Dat is veels te duur geheugen.
Neem deze: pricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Low profile, 1600Mhz, past op je moederbord (al zou je het misschien wel in moeten stellen), en goedkoper als wat je zelf hebt aangegeven.
Thanks, had mijn post al aangepast! =)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:42

Quad

Doof

Ah, ik zie het nu pas, was nog bezig met plaatsen :')
Maar dat geheugen gaat wel werken, wellicht dat je het handmatig aan moet passen in de BIOS om het op 1600MHz te hebben.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Pagina: 1