Toon posts:

Verschil tussen ASrock 970 Extreme3 en Extreme4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,
ik heb een vraag.

Wat zijn nu precies de verschillen tussen de moederborden ASrock 970 Extreme3 en Extreme4?
Ik twijfel over welk moederbord ik moet kopen, maar ik vind het Extreme3-moederbord er een stuk slicker uitzien.

In de setup:
CPU: AMD x4 965
GPU: XFX 7870.
PSU: XFX PRO550W
RAM: GeIL Black Dragon 8GB 1600
HDD: Goedkoopste 2TB 7200RPM-schijf

Later wil ik eventueel Crossfire gaan, maar dit hoeft niet per sé. Ik weet dat ik in dit geval een andere voeding nodig zal hebben, en dat de CPU een bottleneck wordt. Het gaat om het moederbord.

EDIT: Later ook eventueel een SSD.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 20:53 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Het extreme4 moederbord heeft een usb3 header (voor aansluiting op de behuizing) en betere crossfire ondersteuning (bij de extreme3 is het 2e pcie slot eigenlijk te langzaam voor hedendaagse kaarten).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. Weet je toevallig of er een moederbord is met een zwart of rood kleurenschema, met dezelfde eigenschappen als het Extreme4-bord, en ook rond dezelfde prijsklasse (€85,-)? Het liefst eentje met een USB 3.0-header op het moederbord. Crossfire hoeft niet per sé te kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Anyone?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:55

Thomg

Aww yiss

pricewatch: Asrock 990FX Extreme3
Is het enige die aan je voorwaarden voldoet. ASRock is eigenlijk de enigste die met zwart werkt op budget niveau.

• mitsumark
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door mitsumark op 29-11-2012 15:39 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dat valt echt wel mee. Ze hadden wel een heuze monopolie omdat ze zo veel bang for the buck op de AM3 markt gaven met hun Extreme3 tot begin dit jaar. Nu zijn Gigabyte, Asus en MSI ook prima.
Kwa looks wint ASRock nog steeds, vooral gigabyte oogt zo kaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 29-11-2012 15:43 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-03 18:40
De keuze voor AM3+ moederborden is helaas niet zo breed... fabrikanten brengen daar blijkbaar minder vaak nieuwe modellen voor uit. De meest gangbare modellen zijn veelal al meer dan een jaar op de markt terwijl er bijvoorbeeld voor s1155 regelmatig nieuwe modellen verschijnen.

Wat ik daarmee probeer te zeggen is dat wanneer je voor een dergelijke bord ook nog eens naar de kleurtjes kijkt die op de pcb zijn gebruikt dat je wel een heel erg beperkte keuze overhoud. De voordelen van de extreme4 zijn er toch wel, zoals de USB3 header en snellere pci-e lanes bij gebruik van meerdere kaarten voor marginaal meer geld... dan zou ik het 'slicke uiterlijk' niet als overweging meenemen en dus gewoon voor de Extreme4 gaan, het zou erg zonde zijn dat je belangrijke/handige features laat zitten omdat de lanes niet zwart zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bedankt voor je antwoord.

Het probleem zit 'm een beetje in de USB 3.0-header. Het duurdere moederbord (990FX Extreme3) heeft wel twee PCI(e)-sloten met x16 lanes, maar vervolgens geen onboard USB 3.0-header. Ik denk maar dat ik voor de 970 Extreme4 ga, want die pass-through kabels zijn ook niet erg mooi.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:32:
Okee, bedankt voor je antwoord.

Het probleem zit 'm een beetje in de USB 3.0-header. Het duurdere moederbord (990FX Extreme3) heeft wel twee PCI(e)-sloten met x16 lanes, maar vervolgens geen onboard USB 3.0-header. Ik denk maar dat ik voor de 970 Extreme4 ga, want die pass-through kabels zijn ook niet erg mooi.
Die 990FX heeft gewoon USB3, waarschijnlijk een losse chip om ervoor te compenseren.

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:29:
[...]

Die 990FX heeft gewoon USB3, waarschijnlijk een losse chip om ervoor te compenseren.
Heeft de 990FX ook onboard USB 3.0 dan? Dus een 19-pin op het moederbord?

• mitsumark
Hij heeft geen usb3 header nee.
http://www.asrock.com/mb/...ns&Model=990FX%20Extreme3

De 970 extreme4 zoals gezegd wel, echter heeft die wat blauw en wit.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

mitsumark schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 17:01:
Hij heeft geen usb3 header nee.
http://www.asrock.com/mb/...ns&Model=990FX%20Extreme3

De 970 extreme4 zoals gezegd wel, echter heeft die wat blauw en wit.
Jawel
2 x USB 3.0, 5 x SATA3, 1 x eSATA3
Er is inderdaad geen header.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 30-11-2012 17:19 ]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 17:29:
[...]

Als je dit jaat examen moet doen, heb je er dan erg in dat "enigste" op jouw niveau een grammaticale doodzonde betekent, zonder enige kans op revanche?? :+
Als je nu eens hier met oefenen begint, dan gaat het over enkele maanden vast helemaal goed. ;)
8)7
:X
Ik ga niet nogmaals hierop reageren aangezien het niet ontopic is, maar het was bedoeld voor mij, niet voor jou ;)
Tenzij het slecht onderbouwd is neem ik alles er harte.

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 01-12-2012 21:54 ]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1