Fedora/Linux partitioning HDD+SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mammon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 19:19
Ik ben bezig met het opbouwen van mijn nieuwe pc. Hierin zit een 2TB HDD en 128 GB SSD. Hierop wil ik Fedora 17 op gaan installeren en het meeste uit mijn SSD gaan halen. De vraag is alleen hoe deel ik de schijven in partities op? Ik verwachtte hier veel over te vinden maar de praktijk bleek tegen te vallen.

Mijn bulk van de data (muziek, video en foto's, nu zo'n 300 GB) wil ik op de HDD en de rest moet makkelijk op de SSD passen. De pc ga ik voornamelijk gebruiken van software development en algemene dingen.

Na veel lezen kwam ik op de volgende oplossing:

SSD /boot 250MB ext4
SSD / 127.75GB ext4
HDD swap 16GB sw
HDD /data 1984GB ext4

ln -s /data/music /home/mammon/music
ln -s /data/video /home/mammon/video

Voornamelijk gebaseerd op:
http://docs.fedoraproject...iskpartrecommend-x86.html
http://catdevblog.nickbai...dhdd-partitioning-scheme/

Zo kan ik al mijn data via /home bereiken en hebben mijn andere files (die ook in /home staan) toch voordeel van de SSD.

Echter heb ik weinig ervaring met linux/fedora en wil ik graag jullie opinie weten. Misschien meer partities aanmaken of gebruik maken van LVM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 21:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom een aparte /boot, als een aparte /home beter is (ivm herinstallatie/distro switch)? Een aparte /boot is alleen nodig als je software RAID, LVM of encryptie gaat gebruiken.

Verder, je data kan je net zo goed in /home/user/data laten mounten, als je toch al de volmacht aan je eigen gebruiker geeft. En anders mount je 'm in /media/data of /mnt/data. Dat houd het ietwat overzichtelijker. Is verder iets wat je zelf beslist, je mag 't plaatsen waar je wilt (maar doe 't niet in /tmp :P)

Hoeveel RAM heb je? Als je genoeg hebt, heb je geen swap nodig in principe. Ik heb met mijn 16 GB RAM iig geen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mammon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 19:19
/boot baseer ik puur op de fedora guide. Gegeven jouw informatie is dat inderdaad niet nodig.

Dat klinkt logisch. Ga ik toepassen.

16GB geheugen. Ik weet dat swap daarmee onnodig is maar ik had ergens gelezen dat hier dan de geheugen inhoud naar toe word geschreven als je de pc in hibernate plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 21:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Klopt, hibernate vereist een swap partitie dat even groot, of groter, is als je RAM. Maar wil je werkelijk je PC in hibernate zetten? Met een SSD? Ik zet m'n PC altijd in sleep. M'n laptop heb ik wel met swap voor hibernate, maar dat gebruik ik zelden, en als ik 't gebruik, is het om de accu te sparen ivm lange tijd niet gebruik.

Overigens, hibernate werkt niet altijd geweldig. Op het ene systeem kan je er wel heen, maar niet uit, op 't andere niet eens heen, bij weer een ander kan je zelfs je swap slopen. Been there, done that. Is heden dag wel beter, vroeger had ik paar keer dat swap echt stuk was, heb ik nu niet meer gezien. Hooguit dat naar of van niet werkte.
Staar je dus niet blind op hibernate. Met een SSD ben je toch zo weer waar je was.

Commandline FTW | Tweakt met mate