Nieuwe HTPC

Pagina: 1
Acties:

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:14
Omdat onze DVD speler met 5.1 geluid afgelopen week stuk gegaan is wil ik een HTPC bouwen.

De volgende componenten heb heb ik bij elkaar gezocht

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 119,95€ 119,95
1Asrock H61M-ITX€ 60,45€ 60,45
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 67,45€ 67,45
1MS-Tech MC-1200€ 92,90€ 92,90
1Logitech Z-506€ 61,95€ 61,95
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 20,95€ 20,95
1Sony Optiarc AD-5280S Zwart€ 17,93€ 17,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,58

De processor heb ik gekozen omdat er een HD4000 grafische chip in zit en de behuizing omdat deze mooi onder de TV past.

Dit wil ik dan draaien op Windows 7 met het ingebouwde mediacenter.

Is dit een goede keuze? Of kan ik beter kiezen voor andere componenten.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
waarom een i3 en niet bijvoorbeeld een A6-5300k icm een F2A85M-LE ? Ben je voor minder geld klaar en heb je imho een betere setup voor dit doeleinde. Grafisch is de AMD behoorlijk wat beter, en ook qua energieverbruik is de AMD de winnaar. De Intel is mbt de CPU wel weer iets sneller, maar ga je dat ook gebruiken?
Is de storage op de HTPC zelf nodig? Anders zou vervangen voor een SSD logischer zijn. Indien je storage nodig hebt, dan zal de SSD niet zo heel veel meer toevoegen. 4GB DDR-1600 is daar een logische keuze bij.
Is het niet logischer om de DVD-speler te vervangen voor een BR-speler??
Verder kan je nog overwegen er eeen CEC-adapter bij te nemen, zodat je met de remote van je TV over HDMI de PC kan bedienen.

Wat betreft audio kan zo'n set inderdaad wel functioneren, maar een logischere manier van werken is een losse receiver met speakers. Zeker in de V&A / Marktplaats is hier heel veel redelijk tot goed spul voor te vinden voor een leuke prijs. Let wel op dat je er dan een neemt met HDMI in- en outputs.

Wat betreft de software is het misschien nog de moeite waard om XBMC eens te bekijken. Wordt over het algemeen als een prettiger mediacenter dan Windows Media Center ervaren, is gratis en draait prima op Windows 7 (zie www.xbmc.org)

iRacing Profiel

• boers706
kroegtijger schreef op woensdag 28 november 2012 @ 19:59:
waarom een i3 en niet bijvoorbeeld een A6-5300k icm een F2A85M-LE ? Ben je voor minder geld klaar en heb je imho een betere setup voor dit doeleinde. Grafisch is de AMD behoorlijk wat beter, en ook qua energieverbruik is de AMD de winnaar. De Intel is mbt de CPU wel weer iets sneller, maar ga je dat ook gebruiken?
Tja, mijn laatste drie systemen zijn allemaal intel en voldoen allemaal nog steeds prima, en omdat ik op internet lovende verhalen heb gelezen over de geintegreerde HD4000 meende ik daardoor een goede keus te hebben gemaakt, maar ik neem jouw suggestie zeker in overweging, voor de prijs maakt het volgens mij niet heel veel uit.
Is de storage op de HTPC zelf nodig? Anders zou vervangen voor een SSD logischer zijn. Indien je storage nodig hebt, dan zal de SSD niet zo heel veel meer toevoegen. 4GB DDR-1600 is daar een logische keuze bij.
Ik heb ook een Synology NAS met 2 x 1 TB raid 1, maar ik wil de HTPC ook gebruiken als extra backup voor better safe than sorry. Of het opstarten nu 30 seconden of 1,5 minuut gaat duren maakt dan ook niet veel uit.
Is het niet logischer om de DVD-speler te vervangen voor een BR-speler??
Verder kan je nog overwegen er eeen CEC-adapter bij te nemen, zodat je met de remote van je TV over HDMI de PC kan bedienen.
Ik kan die DVD speler altijd nog vervangen door een BR speler, ik heb nog geen BR films, Wat beterft de CEC adapter, wij hebben een Sony Bravia TV van 6 jaar oud met helaas maar een HDMI ingang welke nu gebruikt wordt door de Cisco 8455 van Ziggo. De reden voor het gekozen moederbord is dan ook omdat er een VGA aansluiting op zit, zodat ik de pc ingang op de tv kan gebruiken.
Wat betreft audio kan zo'n set inderdaad wel functioneren, maar een logischere manier van werken is een losse receiver met speakers. Zeker in de V&A / Marktplaats is hier heel veel redelijk tot goed spul voor te vinden voor een leuke prijs. Let wel op dat je er dan een neemt met HDMI in- en outputs.
Dit ben ik compleet met je eens, maar bij mij in de buurt is hier weinig te vinden en veel geluid hoeft het niet te geven (dat zullen de buren ook vinden) als het surround maar goed wordt weergegeven.
Wat betreft de software is het misschien nog de moeite waard om XBMC eens te bekijken. Wordt over het algemeen als een prettiger mediacenter dan Windows Media Center ervaren, is gratis en draait prima op Windows 7 (zie www.xbmc.org)
Ik heb vroeger al eens geëxperimenteerd met xmbc wat me toen goed beviel, dus maar eens downloaden en bekijken.

• kroegtijger
boers706 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 23:40:
[...]

Tja, mijn laatste drie systemen zijn allemaal intel en voldoen allemaal nog steeds prima, en omdat ik op internet lovende verhalen heb gelezen over de geintegreerde HD4000 meende ik daardoor een goede keus te hebben gemaakt, maar ik neem jouw suggestie zeker in overweging, voor de prijs maakt het volgens mij niet heel veel uit.
Ik zou toch maar eens een vergelijkje maken, want volgens mij kom je met een A6-build toch behoorlijk goedkoper uit
[...]

Ik heb ook een Synology NAS met 2 x 1 TB raid 1, maar ik wil de HTPC ook gebruiken als extra backup voor better safe than sorry. Of het opstarten nu 30 seconden of 1,5 minuut gaat duren maakt dan ook niet veel uit.
Het gaat ook niet zozeer om de performance, maar een HDD is een van de grootste geluidsproducenten in je case. Die elimineren geeft een heel stuk stillere PC wat wel als erg prettig wordt ervaren voor een HTPC. En zelfs met een Raid 1 nog bang zijn voor verlies van content van Media?? Heb je dermate weinig vertrouwen in hetgeen je zelf doet ? ;) Maar inderdaad is een backup van tijd tot tijd nuttig... Ik zou dat dan naar een externe HDD gooien, maar dit kan natuurlijk ook.
[...]

Ik kan die DVD speler altijd nog vervangen door een BR speler, ik heb nog geen BR films, Wat beterft de CEC adapter, wij hebben een Sony Bravia TV van 6 jaar oud met helaas maar een HDMI ingang welke nu gebruikt wordt door de Cisco 8455 van Ziggo. De reden voor het gekozen moederbord is dan ook omdat er een VGA aansluiting op zit, zodat ik de pc ingang op de tv kan gebruiken.
Dat is natuurlijk heel eenvoudig op te lossen door een HDMI-switch erbij te nemen. Die kosten een paar tientjes, maar geeft je zo enorm veel beter beeld dat het 't meer dan waard is.
[...]

Dit ben ik compleet met je eens, maar bij mij in de buurt is hier weinig te vinden en veel geluid hoeft het niet te geven (dat zullen de buren ook vinden) als het surround maar goed wordt weergegeven.
[/quote]
Het gaat ook niet zozeer om volume, maar om kwaliteit, plus dat een dergelijke receiver (de moderne ten minste) ook over meerdere HDMI-inputs beschikken, en dus al als een HDMI-switch voor je kan gaan functioneren. Je decoder en je htpc (en eventuele andere devices) op de input van je receiver, en daar vandaan naar je tv met HDMI. Geeft je met alles veel betere kwaliteit in zowel audio als beeld, en lijkt me daarmee dus toch een heel grote aanrader voor je.
De logitech-set die je gekozen hebt is overigens niet slecht hoor, maar als je dat tegenover een HK-setje dat je 2e hands oppikt zet valt het in het niet.
Ik heb vroeger al eens geëxperimenteerd met xmbc wat me toen goed beviel, dus maar eens downloaden en bekijken.

iRacing Profiel

• boers706
En wat vind je dan van deze setup?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 62,40€ 62,40
1Asus F2A85-M LE€ 66,90€ 66,90
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 68,-€ 68,-
1MS-Tech MC-1200€ 95,51€ 95,51
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 20,95€ 20,95
1Sony Optiarc AD-5280S Zwart€ 17,93€ 17,93
1Pioneer HTP-071€ 249,-€ 249,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 580,69

Wij hebben alles in een van Ziggo, icm een Cisco 8455 HD decoder, als ik deze gebruik met de Pioneer HTP-071 krijg je dan ook surround geluid bij het kijken van een film op televisie?

• kroegtijger
Dat lijkt mij al een heel wat betere setup inderdaad.
De Cisco-decoder kan je hier ook gewoon op aansluiten, net als de HTPC, en vanaf daar ga je dus met een HDMI naar je TV toe. Zolang de aangeleverde content van Ziggo in surround is, zal je dat dan ook kunnen decoderen. Helaas dat dit bij bijna alle zenders slechts beperkt is tot 2.1-geluid en niet 5.1, maar dat heeft dus niets met je eigen hardware te maken, maar met de aangeleverde content vanaf Ziggo (die ook weer afhankelijk is van de zenders). Wat je wel kunt doen is Dolby ProLogic daarop toepassen, zodat er 5.1 wordt gesimuleerd op basis van de beschikbare 2.1-content. Is lang niet zo mooi als bijvoorbeeld DTS, maar beter gaat het simpelweg niet worden.

Hou er wel rekeninig mee dat de Trinity-APU's van AMD pas vanaf de A8 support bieden voor BluRay 3D. De A4 en de A6 doen dat niet. Op de gehele Llano-reeks (FM1-socket) heb je wel deze support, maar zit weer een wat mindere GPU (maar wel betere CPU) en het stroomverbruik is aanzienlijk hoger. Zolang je geen gebruik wilt gaan maken van BluRay 3D is deze setup prima. Wil je dat wel, dan is een overstap naar een A8 of een A6 Llano (met ander mobo) een logische keuze.

iRacing Profiel

• boers706
En die Pioneer HTP-071 is dat wat een goede set? Hij is vergeleken andere sets niet duur, en ik heb vroeger een Pioneer autoradio gehad die mij altijd goed bevallen is.

• kroegtijger
Hij is aanzienlijk beter dan de speaker-set die je eerst had gekozen, maar t.o.v. andere receivers is het geen hoog-vlieger. Daar is de prijs dan ook naar... De betere receivers kosten pakweg vanaf zo'n 600,- en dat is zonder speakers, dus hoeveel mag je dan verwachten?? Voor zn prijsklasse is het een prima setje

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:03
Plus dat de invloed van de versterker over het algemeen nogal overgewaardeerd is. De functies die een versterker heeft zijn natuurlijk belangrijk, maar het maximale vermogen die de versterker kan leveren is eigenlijk helemaal niet zo relevant, helemaal als je de invloed van goede speakers daarmee vergelijkt. Als je nagaat dat het geluid al bijna oorverdovend is wanneer speakers een paar W aan vermogen uitsturen...

De belangrijkste component van je audiosysteem zijn gewoon je speakers. De luidsprekers die bij dit pioneer setje zitten zijn niet geweldig natuurlijk (kan ook niet voor de prijs), maar zullen zeker niet teleurstellen wanneer je geluid van je tv of van pc speakers gewend bent. Vervolgens is dit systeem ook nog prima geschikt om te upgraden met nieuwe frontspeakers. De versterker kan genoeg vermogen leveren om 2 goede (en niet te lastig aan te sturen) frontspeakers aan te sturen. Met 2 goede frontspeakers (en een goede center speaker) heb je ineens een prima surroundset (surround speakers zijn minder belangrijk). Voor 250,- geen slechte koop dus mede door de aansluits- en uitbreidingsmogelijkheden.

• kroegtijger
Inderdaad :) De grootste manco van deze receiver is waarschijnlijk de DAC, maar dat gaat in vergelijkbare setjes van deze prijsklasse echt niet beter worden.

iRacing Profiel

Pagina: 1