• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12 13:44
Ik heb een Panasonic VT30 televisie met ingebouwde DVB-S decoder. Momenteel gebruik ik een UPC CI+ module met een HD-TV abonnement. Tot 1 januari kan ik mijn abonnement opzeggen vanwege een prijsverhoging naar 31 euro per maand en dat vind ik teveel worden.

Wat zijn mijn eisen?
- Ik wil liefst gebruik blijven maken van een CI+ kaart
- HD !!

Nu had ik het volgende bedacht:
- Technisat Triple schotel nieuw kopen of gebruikt via marktplaats en deze op het dak monteren
- Een losse CI+ module kopen
- Een los Canal Digitaal abo afsluiten

Ik heb het idee dat Canal Digitaal deze constructie niet graag ziet, want zelf verkopen ze geen losse CI+ modules, enkel ter uitbreiding van een standaard pakket.
Kan dit technisch gezien werken zoals het ik heb verzonnen? Ik heb helemaal geen ervaring met satelieten en weet ook niet of ik er goed aan doe om over te stappen, maar die boeven van UPC breng ik liever niet mijn lieve centjes naartoe ;) .

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Technisch gezien kan het prima wat je verzonnen hebt. Volgens mij kun je bij CDS ook gewoon direct voor een ci+ kiezen, al staat dat misschien niet duidelijk aangegeven. Anders moet je ze even bellen. Hou er wel rekening mee dat de tv's van Panasonic, hoewel ze met satelliet-tv om kunnen gaan, niet door CDS gecertificeerd zijn. Dit hoef je niet per se als beperking te zijn (in feite is certificering juist een beperking), maar het zorgt er wel voor dat je geen gebruik kunt maken van de automatische zenderlijst van CDS (fastscan). Je zult dus zelf de verschillende transponders moeten scannen en vervolgens de zenders sorteren. Ik weet zelf niet hoe makkelijk dat gaat bij Panasonic.

Maar goed, wat je wil is dus absoluut mogelijk. Het is even wat geregel maar als dat allemaal gebeurd is heb je een relatief goedkoop product van goede kwaliteit. Al hoef je bij CDS de komende tijd niet op veel nieuwe zenders te rekenen...

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:14
Dey schreef op woensdag 28 november 2012 @ 17:30:

Ik heb het idee dat Canal Digitaal deze constructie niet graag ziet, want zelf verkopen ze geen losse CI+ modules, enkel ter uitbreiding van een standaard pakket.
Waarom wil je CI+ je weet toch dat de + de boel kan begrenzen dus opnames en meer van die ongein.
CanalDigitaal heeft nog een gewone ci module
Overigens heeft CDS (Mediaguard) een andere codering als UPC(Nagravision) dus dezelfde module zou toch al niet werken.

En je TV is dan niet gecertificeerd dus je zult de zenders zelf op volgorde moeten zetten eventueel met een editor.

• Dey
aart44 schreef op woensdag 28 november 2012 @ 19:44:
[...]

Waarom wil je CI+ je weet toch dat de + de boel kan begrenzen dus opnames en meer van die ongein.
CanalDigitaal heeft nog een gewone ci module
Overigens heeft CDS (Mediaguard) een andere codering als UPC(Nagravision) dus dezelfde module zou toch al niet werken.

En je TV is dan niet gecertificeerd dus je zult de zenders zelf op volgorde moeten zetten eventueel met een editor.
Ik weet dat CI+ die vervelende versleuteling heeft, maar persoonlijk heb ik daar geen last van. Ik maak opname met de televisie naar een externe USB harddisk en speel deze alleen op deze tv af en dat werkt prima.
Volgens mij zet ik met UPC de HD zenders ook al op volgorde met een zendergroep Favorieten1.
Het gaat mij allen om de Nederlandse HD zenders, lijkt me niet heel veel werk om dat eenmalig in de tv te zetten.

Krijg ik met Canal Digital ook de functie van EPG?
En kan iedere Technisat triple schotel HD weergeven, of bepaald alleen de decoder dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Dey op 28-11-2012 20:46 ]

• aart44
Dey schreef op woensdag 28 november 2012 @ 20:36:
[...]

Krijg ik met Canal Digital ook de functie van EPG?
En kan iedere Technisat triple schotel HD weergeven, of bepaald alleen de decoder dat?
Ja ook EPG
Iedere schotel kan HD weergeven dus ook de Technisat.

Ja misschien is het zenders sorteren iets anders als bij UPC als je drie satellieten wilt ontvangen de Astra1 op 19.2 oost de Astra3 op 23.5 oost en de Astra2 op 28.2 oost heb je een 300 zenders zo ongeveer.
Dat is iets meer werk als bij UPC denk ik maar misschien is er een editor dat je ze op de pc kunt uitlezen sorteren en weer terug zetten.

• Dey
aart44 schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:07:
[...]

als je drie satellieten wilt ontvangen
TJa, 3 satelieten is waarschijnlijk wat overdreven. Voor mijn gezin is het belangrijkste om de Nederlandse HD zenders te ontvangen plus National GeograficHD en Discovery HD. Kan ik dan met een simpelere uitvoering van de Technisat schotel volstaan?

Zit er kwaliteitsverschil tussen UPC HD en Canal Digitaal HD?

Sorry voor mijn vele vragen maar ik kan helaas geen Nederlands forum o.i.d. vinden waar dit besproken wordt.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:35
Je kan gewoon een simpele schotel kopen met de Duo LNB, voila, heb je 19 en 23 Astra erbij (de één voor de gewone zenders, de ander voor de regionale + HD).

Genoeg nederlandse fora hiervoor trouwens, sat4all bijvoorbeeld.

• aart44
Dey schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:38:
[...]

TJa, 3 satelieten is waarschijnlijk wat overdreven.
Tsja je geeft zelf aan een Triplesat te willen kopen het is dan een kwestie van goed uitrichten en de TV instellen op die drie satellieten en klaar ben je niets overdreven.
De zenders van CanalDigitaal zittten op 19.2 oost en 23.2 oost dus twee satellieten dus die heb je altijd nodig maar op 28.2 zitten alle BBC en ITV kanalen die je gratis kunt mee pikken.

Kwaliteit van de HD is goed UPC kan ik niet beoordelen kan ik niet krijgen zit niet in het gebied.

Andere schotel kan ook zelf ben ik niet zo gecharmeerd van die kleine schotels van 45 cm weinig regenreserve een buitje en het beeld is weg.

Forums genoeg je moet wel willen zoeken ook CDS heeft een forum waar ze regelmatig zelf antwoorden
satellietforum.com het grootste forum is inderdaad sat4all.

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:30
Dey schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:38:
[...]
Zit er kwaliteitsverschil tussen UPC HD en Canal Digitaal HD?
De bitrate van UPC HD is hoger dan die van Canaal Digitaal HD.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-12 19:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

The-X schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:43:
[...]

De bitrate van UPC HD is hoger dan die van Canaal Digitaal HD.
Enkel bitrate zegt niets; pas wanneer je de betreffende encoder + bitrate vermeld, kan iemand een beeld vormen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Hoi allemaal,

Volgens mij zitten hier mensen die wél verstand van zaken hebben dus ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Net als de topic starter hebben wij canal digitaal en satellietschotel. Ons doel: HD televisie kijken zonder kastje/decoder en dus via een ci(+)-module rechtstreeks in de TV.
We hebben een nieuwe TV gekocht (december 2012) een LG 42LS575S, dus inclusief DVBS-tuner, met de S voor satelliet-ontvang-tuner, zo is mij verteld, waardoor de ingebouwde tuner ook satellietsignaal kan verwerken.

Na een hoop tegenstrijdigheden en gedoe krijg ik zojuist onderstaande mail van LG met de mededeling dat onze TV alleen de vrije zenders, of Free to Air zenders, kan ontvangen via de satelliet en CI+-module. Nu zei een medewerkster van LG mij eerder dat ci-module en satelliet nooit samen kan, omdat CI opwaarderen naar digitaal is... :? En natuurlijk werd er door zowel LG en Canal Digitaal eerst zoveel mogelijk naar 'de ander' gewezen en lag het eigenlijk per definitie aan die ander. Kastje.. Muur.. 8)7 |:(
Dit maakt mij enigzins sceptisch en omdat ik zelf geen expert ben hoop ik dat jullie ons meer duidelijkheid kunnen geven over of en zo ja, hoe, we HD televisie kunnen kijken met een satelliet en CI-module van Canal Ditaal op onze LG tv.

En ja, we hebben de TV ge-update naar de meest recente software-versie. ;)

De mail van LG:

Geachte heer, mevrouw [naam],

Met deze televisie is het niet mogelijk om betaalde zenders via satelliet te ontvangen i.c.m. een CI+ [ter info:wij heeb geen CI+ module, maar een CI module. Van Canal Digital van Mediaguard die hier al eerder is genoemd, mocht het verschil maken voor een eventuele oplossing...] Module. De satelliet tuner die in de televisie zit, fungeert alleen om de free to air zenders te ontvangen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Voor eventuele overige vragen kunt u contact opnemen via het contactformulier of via onderstaand telefoonnummer.

Met vriendelijke groet,

A. Sheoratan
LG Electronics Customer Service
0900-543 5454 (€ 0,10 per minuut; ma t/m vr van 08:30 tot 17:00 uur)
www.lge.nl

Dat contact met één van beide partijen opnemen ben ik dus een beetje beu na een rekening van tientallen euro's bij elkaar gebeld te hebben én 1,5 uur in de saturn gestaan te hebben en hen ook nog eens te hebben laten bellen.. en niemand die echt een fatsoenlijk antwoord lijkt te kunnen geven...

Als ik hierover een eigen topic had moeten starten doe ik dat graag alsnog, maar dit leek zo aan te sluiten op dit topic dat ik dacht dat het beter was om hier op voort te borduren.

Is er meer informatie of detail nodig dan hoor ik dat ook graag.

Vr. groeten

• aart44
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:51:
Hoi allemaal,

Na een hoop tegenstrijdigheden en gedoe krijg ik zojuist onderstaande mail van LG met de mededeling dat onze TV alleen de vrije zenders, of Free to Air zenders, kan ontvangen via de satelliet en CI+-module. Nu zei een medewerkster van LG mij eerder dat ci-module en satelliet nooit samen kan, omdat CI opwaarderen naar digitaal is... :?
U maakt het zelf verwarrend het antwoordt van LG is duidelijk toch u kunt er wel via de satelliet naar de gecodeerde zenders kijken maar niet via CI+(omdat CanalDigitaal geen CI+ gebruikt).
Waarom zou u CI+ willen daarmee kan de provider u beperken zoals u opnames wissen van de harddisk en meer van die ongein zoals reclame niet kunnen doorspoelen.
Momenteel maken providers daar nog geen gebruik van maar het kan wel.
Als u een ci module van CanalDigitaal gebruikt met geldige seca3 kaart zou het gewoon moeten lukken.
Een medewerkster van LG vertelde u dat omdat ci opwaarderen naar digitaal is.
Nou bij Canal Digitaal is al een 15 jaar alles digitaal dus waar ze het over heeft begrijp ik niet.

Wel is het zo dat de TV niet door CanalDigitaal gecertificeerd is dus daar had u bij aankoop op kunnen letten niet na een half jaar er achter komen dat het minder makkelijk is als u dacht.
Dat zou dus kunnen betekenen dat u geen Fastscan heeft die de zenders op volgorde zet.
Maar u zou het gewoon moeten proberen aansluiten op de satelliet instellen op de schotel en de zenders inscannen.
Zorg dan dat u deze CI module heeft de smartkaart er in en testen.

En ja zoals LG ook al schrijft de tuner van de TV kan alleen FTA kanalen laten zien de ci module met smartkaart de gecodeerde zenders.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:51:
Hoi allemaal,

Volgens mij zitten hier mensen die wél verstand van zaken hebben dus ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Net als de topic starter hebben wij canal digitaal en satellietschotel. Ons doel: HD televisie kijken zonder kastje/decoder en dus via een ci(+)-module rechtstreeks in de TV.
We hebben een nieuwe TV gekocht (december 2012) een LG 42LS575S, dus inclusief DVBS-tuner, met de S voor satelliet-ontvang-tuner, zo is mij verteld, waardoor de ingebouwde tuner ook satellietsignaal kan verwerken.

[..]
Deze combinatie met je tv werkt gewoon. Hou er wel rekening mee dat je zelf favorietenlijsten moet maken. Er wordt geen fastscan ondersteund. De standaardlijst van CD zal dus niet ingelezen worden

https://www.cardwriter.nl/nl/pd2057130697.htm
https://www.cardwriter.nl...D_%7BEOL%7D&categoryId=53

Je krijgt dan het basispakket na registratie. Kan je eventueel altijd nog uitbreiden.

Zelf zou ik toch opteren voor een satdecoder. De Rebox 4200 bijvoorbeeld. Daar heb je dan weer geen CI-module voor nodig. De kaartlezer van de Rebox ondersteund de CD-kaart en je hebt dan de mogelijkheid tot het maken van meerdere favorietenlijsten, en fastscan. Is wel een extra kastje, maar je hebt meer mogelijkheden. En per saldo gaat je dat zo n 70 euro meer kosten.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2013 12:14 ]

Verwijderd

Allereerst, beiden bedankt voor uw reactie.
Maar nog een paar vragen/opmerkingen van mijn kant, omdat ik het idee heb dat gedeeltes van mijn verhaal verkeerd overgekomen zijn.
@aart44:
- ik heb geen en ik wil geen CI+module; ik heb en ik wil de gewone CImodule gebruiken. Ik heb precies de CImodule die jij aanhaalde, dus gewoon die van CanalDigitaal, maar desalniettemin bedankt voor uw toelichting over (de nadelen van) CI+.
- ik gebruik de standaard smartcard die ik vorige maand van CanalDigitaal gekregen heb. De smartcard is geldig, legitiem, geactiveerd etc. en door een door CanalDigitaal gecertificeerde winkel is geverifieerd dat de kaart en module beiden correct werken. Of dit dan een 'seca3-kaart' betreft, dat weet ik niet, maar dat wil ik best aannemen.
aart44 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 07:48:
[...]Als u een ci module van CanalDigitaal gebruikt met geldige seca3 kaart zou het gewoon moeten lukken.
Dit is dus precies mijn probleem, want het werkt nog steeds niet. Elke hulp is nog steeds méér dan welkom.
- Ik ben blij om te horen dat ik niet de enige ben die LG-medewerksters niet altijd begrijpt.
- Wat betreft de Fastscan.. Die zenders zet ik met liefde en plezier zelf wel een keer op een rijtje, alleen dan moeten ze wel uberhaupt weergegeven worden, iets wat dus nog steeds niet het geval is.

@Heppieboeddah
-
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:59:
[...]

Deze combinatie met je tv werkt gewoon
Waarom merk ik daar dan nog niks van? -O- : ;( Ik denk ook dat het moet werken, maar ik kom er graag achter waarom dat (nog) niet het geval is bij mij.
- zelf favorietenlijst maken is totaal geen probleem, heb dat er graag voor over als ik dan geen extra kastje hoef zoals de satdecoder die je me aanraadt, (evengoed bedankt voor de tip!).
- De standaardlijst van CanalDigitaal wordt inderdaad niet ingelezen. SBS6 bijvoorbeeld staat standaard op zender 392. Het beeld van sbs6 geeft ie overigens niet weer natuurlijk, want dat is juist mijn probleem, maar hij laat wel zien welke zender er weergegeven zou kunnen worden op dat kanaal, 392 (uit mijn hoofd).
- denk je dat het aan de CImodule ligt dat ik op mijn LG televisie geen betaalde zenders kan kijken en dat het met een andere wel zou lukken? Het zou kunnen, maar ik mag toch verwachten dat het lukt met de CImodule die door mijn provider zelf wordt aangeleverd, (toch)? En daarbij werkt dat die CImodule, i.c.m. mijn smartcard, wel op een andere tv (getest in een gecertificeerde winkel).

Waar ik bang voor ben is het volgende:
De CImodule-poort van onze LG televisie is stuk. Jullie zeggen allebei dat het gewoon werkt, of dat het zou moeten werken; de CImodule+smartcard is degelijk getest en die werken prima; en daarbij geeft mijn LG tv ook helemaal NIETS aan wat betreft het detecteren van een CImodule waar hij al dan niet iets mee kan. Al zou de combinatie CImodule van CanalDigitaal en mijn LG televisie niet goed werken, dan nog mag je toch verwachten dat de tv wel íets van een melding geeft? Bijvoorbeeld in de trant van 'incompatible module' of 'niet-gecertificeerde module' of whatever, maar of die module nu wel of niet in de tv zit, nergens geeft de TV ook maar een aanwijzing van dat 'ie door heeft dat er een CImodule+smartcard in de TV zit.
Een Saturn-medewerker bevestigde dit vermoeden trouwens. Hij weet uit ervaring dat Philips TV's en nog een merk waarvan ik de naam vergeten ben, wél een melding geven als er een CImodule is geplaatst waar die TV niet goed mee overweg kan.

Overigens, met de standaard geleverde decoder werkt het allemaal prima, dus daar ligt het niet aan, maar ik heb nu die CImodule aangeschaft en het zou allemaal moeten werken volgens iedereen, ik ben er alleen nog niet achter hoe dan...

Vragen of inbreng van anderen zijn ook nog steeds welkom natuurlijk!

Ik hoop op jullie hulp,

Wederom alvast enorm bedankt

• aart44
De Ci module moet je er goed indrukken en je moet dan ergens iets zien maar misschien zit hij wel verkeerd om er in dus draai hem eens om en goed er in drukken.
En de smartkaart moet dan met de chip naar boven dus naar de bovenkant van de module.

[ Voor 21% gewijzigd door aart44 op 17-05-2013 16:24 ]

Verwijderd

Beste aart44,
ik weet zeker dat ik de kaart goed in de module heb zitten en de module goed in de tv, maar nog steeds helemaal niks...

• aart44
Ja als je die TV al hebt vanaf december dan zou ik toch als je weet dat alles goed zit eens aanspraak gaan maken op garantie als het ding kapot is kun je berichten hier neer zetten maar het zal niet helpen.
De TV is ook geschikt voor DVB-T (Digitenne) en DVB-C (kabel) dus probeer eens van een kennis of buren een ci module te lenen en kijken of die wel geslikt wordt zo ja is de ci module van CanalDigitaal kapot maar dat kun je uitsluiten dat is getest.
Er moet dan een optie ergens in het menu zitten dat je kunt zien welke common interface (ci module) er in zit.
Slikt hij geen ci modules dan garantie gaan claimen via de verkoper.

[ Voor 3% gewijzigd door aart44 op 18-05-2013 08:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 15:24:
[..][
- denk je dat het aan de CImodule ligt dat ik op mijn LG televisie geen betaalde zenders kan kijken en dat het met een andere wel zou lukken? Het zou kunnen, maar ik mag toch verwachten dat het lukt met de CImodule die door mijn provider zelf wordt aangeleverd, (toch)? En daarbij werkt dat die CImodule, i.c.m. mijn smartcard, wel op een andere tv (getest in een gecertificeerde winkel).

Waar ik bang voor ben is het volgende:
De CImodule-poort van onze LG televisie is stuk. [..]
Je zou kunnen proberen of er iemand in je omgeving is die even een andere, eventuele originele werkende CD-module of Aston-module, heeft, en dat testen op je tv.

Als dat dan ook niet lukt, zou mijn conclusie ook zijn : defect CI-slot. Dus beroep doen op de garantie. Kan een monteur er aan huis naar kijken.
Pagina: 1