Thuisnetwerk te traag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:36
Hallo,

Ik heb gemerkt dat mijn thuisnetwerk behoorlijk traag is. De configuratie is als volgt:

Bekabeld verbonden:
Drobo FS ---------- Modem/ Wireless Router (beiden in 1 toestel) ------- Mac Mini

Draadloos verbonden:
MacBook Pro via Wifi
Windows laptop via Wifi

Probleem: wanneer ik bestanden binnen het netwerk verstuur naar andere computers en de Drobo, haal ik slechts een max snelheid van 10MB/s. Zowel draadloos als bedraad. Het zijn allemaal gigabit toestellen, de modem/router bevat gigabitpoorten.

Ik zeg niet dat ik de theoretische snelheid moet halen, maar 10MB/s vind ik wel heel weinig... Daarna eens iperf uitgetest en kom aan het volgende resultaat:

------------------------------------------------------------
Client connecting to 192.168.11.100, TCP port 5001
TCP window size: 0.13 MByte (default)
[ 4] local 192.168.11.149 port 53123 connected with 192.168.11.100 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-10.1 sec 34.9 MBytes 3.45 MBytes/sec

toch veel te weinig... zelfs voor wifi te zijn...

Intussen ook al eens de laptop rechtstreeks verbonden met de mac mini via kabel, en geen snelheidsverhoging. Dan denk ik: het ligt aan de kabels, dat het cat5-kabel zijn, maar dat rijmt dan niet meer met het feit dat het draadloos ook zo enorm traag is.

Wanneer ik het bekabeld doe, kom ik dit uit:

Client connecting to 192.168.11.100, TCP port 5001
TCP window size: 0.13 MByte (default)
[ 4] local 192.168.11.247 port 53358 connected with 192.168.11.100 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-10.0 sec 110 MBytes 11.0 MBytes/sec

---
andere alternatieven en configs uitgetest: laptop via kabel rechtstreeks verbonden met mac mini, windows laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:33
Je lage snelheid is deels te verklaren door je apparatuur. Een Drobo FS is volgens reviews op zijn snelst 20 MB/s.

Wat is je router?

Maar die laatste test is toch prima? Je haalt daar 110 MB/s terwijl de theoretische snelheid 125 MB/s is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:27
10MB/s is voor een 100mbit verbinding gewoon tegen de max aan, niets mis mee dus, mits het 100mbit is. Controleer dus even of al je apparatuur gigabit geschikt is inclusief je router, en of de verbindingen allemaal gigabit zijn of dat ze terug zijn gevallen op 100mbit ivm slechte bekabeling of geen support.

Wireless 3,45MB/s halen is in mijn mening ook nog netjes, bij mij thuis gaat het al jaren niet boven de 2MB/s uit, ondanks dat het wireless N op 2,4GHz is. Iets met veel apparaten in het huishouden. Sowieso haal je de geadverteerde snelheid van wireless routers echt nooit en als het een 2,4GHz router is dan is er echt totaal niets mis met die snelheid. Hij is zelfs aan de hoge kant te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
het gaat hier niet om 100mbit-connecties natuurlijk maar om gigabitconnecties. Volgens gebruikerservaringen kan de Drobo FS 35mb/s aan, dat is toch nog ver verwijderd van de 10mb/s die ik haal, zelfs met kabel.

En de laatste test is geen 110MB/s maar 11MB/s. Het testbestand is 110MB groot. De router/kabelmodem zijn alleszins ook gigabitpoorten:

CH6541E is a fully integrated all-in-one home networking, communication solution that combines the functionality of a EuroDOCSIS 3.0 voice gateway, four-port 10/100/1000Base-T Gigabit Ethernet switch with advanced firewall, and an 802.11a/b/g/n wireless access point in one convenient package.

EuroDOCSIS 3.0 / 2.0 / 1.1 / 1.0 compliant
8x4 Channel Bonding
Four 10/100/1000Base-T Ethernet (RJ-45) ports
Wi-Fi 802.11n 2.4G/5GHz 1x1 dual band Concurrent or 2x2 dual band selectable
Wi-Fi WPS button for easy wireless connection setup
Two VoIP phone lines (RJ-11)
One USB 2.0 host port
User-friendly online diagnostics and configuration

Als ik extern download, haal ik 10mb/s. Ik kan toch moeilijk geloven dat ik dan intern er niet boven kan komen... gezien dat de theoretische snelheid tien keer hoger ligt. Natuurlijk haal ik dat niet, maar zo ver van verwijderd zijn vind ik nu ook niet echt normaal, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-05 14:35
Controleer eens of je linksnelheid wel 1 Gb/s is en niet gewoon fast ethernet (Wat Sleepkever dus zei), als (bijvoorbeeld) je bekabeling niet goed genoeg is valt deze terug. Die 10MB/s ziet er inderdaad uit alsof je gewoon met fast ethernet werkt. Zeker als je ze rechtstreeks aan elkaar hebt gehangen (laptop / mac) en de snelheid is nog zo laag.
Wat ik zelf ooit gehad heb is dat mijn (gigabit) netwerkkaart op één of andere manier niet harder wilde dan FE. Drivers geupdate, van alles en nog wat, maar kreeg het niet voor elkaar. Toen heb ik een nieuwe gekocht en deze deed het wel. Na windows opnieuw geinstalleerd te hebben een aantal weken later, pakte mijn oude nic ineens wel gigabit.

Draadloos en bekabeld moet je niet met elkaar vergelijken, draadloos kan door zoveel factoren "slecht" functioneren. 3,5 MB/s over WiFi is niets om over te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
ik ga morgen toch eens een cat5e kabel kopen. Misschien ligt het daar aan...

• pina
net cat5e kabel uitgetest en daar lag dus het probleem... :)
jammere alleen is dat ik draadloos niet meer kan halen
Pagina: 1