Philips GA-202 platenspeler draait te snel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
Laatst een GA-202 overgenomen zonder snaren. Zelf heb ik een setje snaren erop gezet (die echt specifiek waren voor de GA202) 1 voor het plateau aan te drijven en de ander voor de motor.
Nu draait die wel, alleen hij draait te snel (ik denk zo'n 34-35 toeren als die op 33 staat). Ik heb al geprobeerd hem af te stellen met het schroefje die daar voor is alleen dan blijft alsnog te snel draaien.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Zou het met het voltage te maken kunnen hebben (die dingen zijn natuurlijk voor 220v gemaakt terwijl het voltage hier al over de 235 heen zit). Ik heb de printplaat ook gecheckt en daar zitten een aantal draaipotmeters op (onder andere die de snelheid per toerental kunnen instellen) maar ik kan nergens vinden wat die andere potmeters doen.

Ik hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen!

EDIT: Opgelost!

http://specs.tweak.to/15535

Anoniem: 91626

Je hebt dus als i.c.m. de handleiding gekeken of je idd aan het goedde knopje draait? Als je denkt dat jouw stopcontact 235W doorgeeft test het apparaat dan is op een plek waar dit niet zo is. Is het zo dat bij elk toerental dit probleem optreed? Gebeurt er wel wat als je aan het snelheids schroefje draait? Mogelijk als die knop stuk is denkt ie dat ie op 100% van die snelheid moet draaien. Ook kan het nog zijn dat je de snaar van de motor hebt omgedraaid met die van het plateau waardoor het een en ander te strak zit. Ook kan je nog is kijken naar de kwaliteit van de snaar. Mogelijk is deze opgedroogd ofzo (beetje talkpoeder doet wonderen).

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

tjtristan schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:27:
Laatst een GA-202 overgenomen zonder snaren. Zelf heb ik een setje snaren erop gezet (die echt specifiek waren voor de GA202) 1 voor het plateau aan te drijven en de ander voor de motor.
Nu draait die wel, alleen hij draait te snel (ik denk zo'n 34-35 toeren als die op 33 staat). Ik heb al geprobeerd hem af te stellen met het schroefje die daar voor is alleen dan blijft alsnog te snel draaien.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Zou het met het voltage te maken kunnen hebben (die dingen zijn natuurlijk voor 220v gemaakt terwijl het voltage hier al over de 235 heen zit). Ik heb de printplaat ook gecheckt en daar zitten een aantal draaipotmeters op (onder andere die de snelheid per toerental kunnen instellen) maar ik kan nergens vinden wat die andere potmeters doen.

Ik hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen!
Het toerental van de motor is niet afhankelijk van het ingangsvoltage (alhoewel, als je er 380V op zet zal hij denk ik permanent stilstaan :+ ). DIe snelheid wordt of gerelateerd aan de netfrequentie (50Hz) of d.m.v. van andere regelingen. Wordt het wel op voltage gedaan, dan zie je altijd een schakeling die ervoor zorgt dat het voltage dat uit de voeding komt een vaste waarde heeft die (binnen grenzen) onafhankelijk is van het ingangsvoltage.

Als je al wel de regelaars gevonden hebt, maar daar het toerental niet mee kunt regelen (of niet genoeg), dan is er iets anders binnen de speler mis. Wat dat is, is op basis van je info niet te zeggen.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:17
hmm, ik heb een andere phillips platenspeler, en daar zit een regelaar op waarmee je het toerental kan finetunen. Werkt goed (zolang de kids er af blijven ;-) )

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
Anoniem: 91626 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 04:49:
Je hebt dus als i.c.m. de handleiding gekeken of je idd aan het goedde knopje draait? Als je denkt dat jouw stopcontact 235W doorgeeft test het apparaat dan is op een plek waar dit niet zo is. Is het zo dat bij elk toerental dit probleem optreed? Gebeurt er wel wat als je aan het snelheids schroefje draait? Mogelijk als die knop stuk is denkt ie dat ie op 100% van die snelheid moet draaien. Ook kan het nog zijn dat je de snaar van de motor hebt omgedraaid met die van het plateau waardoor het een en ander te strak zit. Ook kan je nog is kijken naar de kwaliteit van de snaar. Mogelijk is deze opgedroogd ofzo (beetje talkpoeder doet wonderen).
Je hebt 3 knopjes (voor elk toerental 1, dus voor 33/45/78) hiermee valt de snelheid in te stellen. Dit werkt wel gewoon, dus als ik hem de andere kant op draai dan gaat hij nog sneller. Ik heb net even getest met een singletje (45 toeren) en wonder boven wonder, die gaat op normale snelheid! Het probleem zit dus alleen bij de 33 toeren. De snaren zitten gewoon goed en met de kwaliteit is ook niets mis.

Edit:
Ben toch nog even bezig geweest (*kuch* afgelopen 2 uur nonstop *kuch*) met een potmeter (die niet gedocumenteerd was) die vlak bij (en verbonden was via de printplaat) de potmeters voor de snelheden van de verschillende toerentalen zat. Hiermee heb ik uiteindelijk (door vele keren het ding in en uit elkaar te schroeven, en elke keer lichtelijk die potmteter te verstellen) het voor elkaar gekregen om hem op het juiste toerental te laten lopen. Bedankt voor al jullie suggesties!

[ Voor 17% gewijzigd door tjtristan op 29-11-2012 20:15 ]

http://specs.tweak.to/15535