Advies voor PC Upgrade & bouw HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23
Al geruime tijd ben ik op zoek naar een stille en energie zuinige HTPC om XBMC op te draaien. Recent heb ik gekeken naar de Zotac systemen. Aangezien zo'n systeem al snel richting de 400 euro gaat denk ik erover om mijn huidige PC te upgraden en van deze onderdelen een HTPC te bouwen.
  • Budget: ~500 Euro
  • Eisen HTPC: stil, liefst weinig energie verbruik, XBMC, 1080p .mkv .avi. .mov, eventueel wat browsen, Windows 8, behuizing zwart en minimalistisch. Alle data staat op een NAS.
  • Eisen PC: Huidige configuratie voldoet op één puntje na, kan net geen Battlefield 3 draaien. Zou leuk zijn als ik weer wat recentere games zou kunnen spelen maar zeker geen must.
De huidige configuratie van mijn PC is als volgt (de rode items wil ik doorschuiven naar de HTPC):
  • Moederbord: Gigabyte EP45-DS3
  • Processor: Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz (met Arctic Cooling Freezer 7 Pro)
  • Werkgeheugen: Kingston 2 * 2 GB DDR2 @ 800MHz
  • Harde schijf: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD - 120 GG
  • Video kaart: Sapphire Radeon 4850 512 MB GDDR3 (met Arctic Cooling Accelero S1)
  • Voeding: Coolermaster Real Power 520W Modulair
  • Behuizing: Coolermaster Centurion 590
  • Optische drive: Lite-On 20x SATA DVD Dual | IHAS120-13
Onderstaande componenten (uit de Best Buy Guide van november) zou ik dan willen aanschaffen om mijn huidige PC te upgraden (uitzondering hierop is de SSD) (de rode items wederom naar de HTPC). Totaal bedrag rond de 500 Euro
  • Moederbord: Asrock B75M-DGS
  • Processor: Intel Pentium G860 Boxed
  • Werkgeheugen: 2 * 4 GB Corsair CMV4GX3M2A1333C9
  • Harde schijf: Samsung 830 series 64GB
  • Video kaart: Club3D Radeon HD 7850 royalQueen
  • Voeding: ?
  • Behuizing: ?
  • Optische drive: Geen
Reuze benieuwd hoe jullie er over denken:
  • Mis ik iets, hebben jullie nog tips?
  • Welke voeding zou ik voor het HTPC systeem moeten aanschaffen denkende aan stilte en energie verbruik?
  • Wellicht nog tips voor de behuizing, door het gebruik van oude componenten gebonden aan een ATX kast. Momenteel de Zalman HD501 in het vizier.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:03
Persoonlijk denk ik dat het het systeem beter in z'n geheel kan verkopen (of CPU+MB+RAM los verkopen) en een compleet nieuwe HTPC samen stelt. Op zich is een E8400 geen slechte basis voor een HTPC (beetje underclocken en -volten en hij verbruikt niet zo heel veel), maar je zit met een ATX moederbord en een ATI HD4850 videokaart. Het ATX moederbord beperkt je behoorlijk in de keuze voor je HTPC behuizing en een losse HD4850 zorgt er voor dat het verbruik en de geluidsproductie van het systeem behoorlijk toe zal nemen.

Voor 140 euro heb je al een moederbord + A6 APU + geheugen welke een stuk zuiniger is bij HTPC gebruik. Zet hier een stille CPU koeler op als een big shuriken samen met een bequiet 300W voeding en je hebt in de basis een zeer stil systeem.

De upgrade van je Desktop gamesysteem is ook niet echt het geld waard. Als je gaat upgraden zou ik zeker een quad core CPU nemen. De videokaart is wel een duidelijke upgrade.

Is het geen idee om voor je desktop een dikke CPU koeler te kopen (zodat die E8400 makkelijk op 4GHz draaid) + een HD7850 en voor je HTPC nieuwe componenten?

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23
jaapsander schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:00:
Persoonlijk denk ik dat het het systeem beter in z'n geheel kan verkopen (of CPU+MB+RAM los verkopen) en een compleet nieuwe HTPC samen stelt. Op zich is een E8400 geen slechte basis voor een HTPC (beetje underclocken en -volten en hij verbruikt niet zo heel veel), maar je zit met een ATX moederbord en een ATI HD4850 videokaart. Het ATX moederbord beperkt je behoorlijk in de keuze voor je HTPC behuizing en een losse HD4850 zorgt er voor dat het verbruik en de geluidsproductie van het systeem behoorlijk toe zal nemen.

Voor 140 euro heb je al een moederbord + A6 APU + geheugen welke een stuk zuiniger is bij HTPC gebruik. Zet hier een stille CPU koeler op als een big shuriken samen met een bequiet 300W voeding en je hebt in de basis een zeer stil systeem.

De upgrade van je Desktop gamesysteem is ook niet echt het geld waard. Als je gaat upgraden zou ik zeker een quad core CPU nemen. De videokaart is wel een duidelijke upgrade.

Is het geen idee om voor je desktop een dikke CPU koeler te kopen (zodat die E8400 makkelijk op 4GHz draaid) + een HD7850 en voor je HTPC nieuwe componenten?
De laatste optie heb ik nog niet overwogen en zet me wel even aan het denken.
Al hoewel het overclocken nog niet gelukt is :-)