Ik vind het persoonlijk een gevaarlijke ontwikkeling, het is natuurlijk moeilijk om zonder een uitgewerkte wet te kunnen bepalen hoe verregaand het is, maar iedereen kan onder het mom van terrorisme gedwongen worden om zijn computer te decrypten, zoals bijvoorbeeld mensen die men verdenkt van hacken.Pedo verplicht bestanden te openen
Verdachten van pedofilie of terrorisme kunnen binnenkort mogelijk worden gedwongen om beveiligde bestanden op hun computer te openen voor justitie. Nu kan dat nog niet, maar minister Opstelten van Veiligheid en Justitie werkt aan een wetsvoorstel om daar verandering in te brengen.
Opstelten vindt dat de officier van justitie een zogenoemd 'decryptiebevel' moet kunnen geven, na toestemming van de rechter. Met zo'n bevel moet de verdachte wachtwoorden prijsgeven. Doet hij dat niet, dan wordt dat strafbaar.
[...]
Ik geef toe, dat de angst voor oneigenlijk gebruik een beetje samenzweerderig van me is, maar zogenaamde terreurwetten zijn te makkelijk te misbruiken.
Overigens weet ik niet hoe dit juridische zit qua het nemo tenetur-beginsel ('een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling'), ik weet ook niet of verdachten gedwongen kunnen worden om bijvoorbeeld een kluis te openen.
Ik ga ervanuit dat ze goed naar dit principe hebben gekeken en dit niet van toepassing is.
Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze ontwikkeling.
Een goede ontwikkeling en hoog tijd? Ben ik van te slecht vertrouwen jegens de overheid?
Of wordt er teveel getornd aan de rechten van de mens?
[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 28-11-2012 09:35 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu