Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
In de nabije toekomst (rondom kerst :) ) wil ik een nieuwe laptop aanschaffen omdat mijn huidige Acer Aspire 7720G niet meer mee kan met Photoshop CS6 en grote RAW-bestanden. Overigens heb ik geen enkele negatieve ervaringen met Acer, want dit beestje heeft ruim 4 jaar zijn diensten bewezen.

Mijn nieuwe laptop zal ik, net als mijn huidige, niet veel gaan versjouwen. Waarom dan toch een laptop? Ik vind dat handiger om in de woonkamer te werken want ik vind een desktop in de woonkamer zo anno 1999...

Mijn "eisen":
  • Maximale prijs + € 900- 950;
  • Goede beeldkwaliteit (liefst > 15" en full HD);
  • Snelheid bij fotobewerking (opstarttijd vind ik iets minder belangrijk);
  • HDMI aansluiting;
  • USB 3.0
Enfin... Dit had ik zelf al uitgezocht:
  1. Dell Insperion 17R (i5-3210M+ 8GB SDRAM) (pro: HD scherm met redelijk goede kleurweergave/ contra: niet bijzonder goede benchmark met photoshop).
  2. ASUS K55VD-SX047V (Pro: benchmark, reputatie en bouwkwaliteit/ contra: ?)
  3. Acer Aspire V3-771G-73636G50Maii (Pro: goede benchmark, prijs/ contra: reputatie levensduur);
  4. HP PAVILION DV6-7002ED (pro: goede schermen/ contra levensduur, benchmark);
Graag jullie reacties en wellicht ervaringen. _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Peatsmoke op 28-11-2012 14:29 . Reden: Mijn "Huiswerklijstje" toegevoegd op verzoek... ]

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Niet om het 1 of ander...maar eh....wordt jouw eten altijd
Voorgekauwd? Nee? Waarom vraag je die vraag hier wel dan?

Je hebt zelf niks opgezocht, alleen maar je eisen gesteld. Kom op, beetje meer eigen zoek en vind en vergelijk werk.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11 09:13
Peatsmoke schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:42:
In de nabije toekomst (rondom kerst :) ) wil ik een nieuwe laptop aanschaffen omdat mijn huidige Acer Aspire 7720G niet meer mee kan met Photoshop CS6 en grote RAW-bestanden. Overigens heb ik geen enkele negatieve ervaringen met Acer, want dit beestje heeft ruim 4 jaar zijn diensten bewezen.

Mijn nieuwe laptop zal ik, net als mijn huidige, niet veel gaan versjouwen. Waarom dan toch een laptop? Ik vind dat handiger om in de woonkamer te werken want ik vind een desktop in de woonkamer zo anno 1999...

Mijn "eisen":
  • Maximale prijs + € 900- 950;
  • Goede beeldkwaliteit (liefst > 15" en full HD);
  • Snelheid bij fotobewerking (opstarttijd vind ik iets minder belangrijk);
  • HDMI aansluiting;
  • USB 3.0
Graag jullie reacties en wellicht ervaringen. _/-\o_
Wat zijn je eisen qua kleurenspectrum? ik neem aan srgb, een laptop met een argb-scherm is niet verkrijgbaar voor deze prijsklasse. Zelfs een volledige srgb-dekking zal lastig worden. Mijn advies, ga eens bij Dell kijken. De Inspiron 15R lijkt aan je eisen te voldoen.

Maar wat Xtr3me4me ook zegt, wat heb je zelf al gevonden?

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
ik zou laten vallen:

asus k55 (lage 768 resolutie)
hp dv6, op me werk hebben er 2 een dv6 en beiden hebben koel problemen, beide hebben deze naar hp gestuurd, die heeft er een nieuwe fan in gezet, deze maken een belachelijke berg herrie zodra je ook maar iets doet.

dell inspiron 17r se is gewoon een goed ding.

de acer heb ik geen ervaring mee, in het verleden een paar acer's gehad, die waren op 1 na allemaal crap.. de v3 ken ik niet goed genoeg om over te oordelen..

daarbij is de inspiron goedkoper dan de acer.

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Peatsmoke
  • Niet online
De resolutie van de Asus is idd een nadeel... Voor de rest is Asus wel een betrouwbaar merk met goede reviews;
HP, tja daar moet je geluk mee hebben, wat dat betreft is het net als Acer. Als is de betrouwbaarheid van Acer over de hele range minder, terwijl dat voor HP voor sommige series geldt.
Acer heeft wel mooie specs, maar de kans dat je twee keer geluk hebt met Acer wordt natuurlijk kleiner (zie opningspost).
Vooralsnog ziet Dell er wel goed uit, maar ik neem toch aan dat dit niet de enige machines zijn, dus ik nodig jullie uit voor alternatieven aan te dragen.

• janvanmil
Peatsmoke schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:12:
De resolutie van de Asus is idd een nadeel... Voor de rest is Asus wel een betrouwbaar merk met goede reviews;
HP, tja daar moet je geluk mee hebben, wat dat betreft is het net als Acer. Als is de betrouwbaarheid van Acer over de hele range minder, terwijl dat voor HP voor sommige series geldt.
Acer heeft wel mooie specs, maar de kans dat je twee keer geluk hebt met Acer wordt natuurlijk kleiner (zie opningspost).
Vooralsnog ziet Dell er wel goed uit, maar ik neem toch aan dat dit niet de enige machines zijn, dus ik nodig jullie uit voor alternatieven aan te dragen.
Er zijn eigenlijk geen echte alternatieven voor de Dell. Niet qua prijs of specs. Alles wat ik tot nu toe gevonden heb in mijn zoektocht naar de ideale laptop komt er niet bij in de buurt. Gewoon die Dell kopen en niet langer zoeken :+

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

Peatsmoke schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:12:dus ik nodig jullie uit voor alternatieven aan te dragen.
Xtr3me4me schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:46:
Niet om het 1 of ander...maar eh....wordt jouw eten altijd
Voorgekauwd? Nee? Waarom vraag je die vraag hier wel dan?

Je hebt zelf niks opgezocht, alleen maar je eisen gesteld. Kom op, beetje meer eigen zoek en vind en vergelijk werk.
janvanmil schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:50:
Maar wat Xtr3me4me ook zegt, wat heb je zelf al gevonden?
Als je er eerst zelf wat moeite in steekt dan wil ik je daarna wel verder helpen ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Peatsmoke
  • Niet online
JT schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:26:
Als je er eerst zelf wat moeite in steekt dan wil ik je daarna wel verder helpen ;)
Hoeveel moeite wil je dat ik ervoor doe? |:(

Zelf zit ik al een aantal dagen, allerlei producenten te bekijken, reviews te lezen en ga zo maar door...
Aangezien ik de laatste tijd geen tijd meer heb om alle voor- en nadelen van hardware bij te houden van PC/LT componenten, vraag ik gewoon om raad.

Daarvoor is dit topic toch???

Uit de reacties die ik gegeven heb, blijkt toch wel dat ik enig werk verricht heb en me heb proberen te verdiepen.

Ik huppel hier al een behoorlijke tijd rond en weet ook dat er zeker wel wat eigen initiatieven gevraagd worden.

Als ik na heel wat jaren weer eens een aankoopadvies vraag, waarbij ik telkens berichtjes moet lezen, die in principe off-topic zijn, vraag ik me wel eens af waarom daarvoor wel de tijd genomen wordt en niet om inhoudelijk te reageren?
:-(

• janvanmil
Mag ik uit je reacties opmaken dat je eigenlijk de laptops die je gevonden hebt en waarvan de Dell wordt aangeraden niets vind? Enige inhoudelijke reactie op wat er aangedragen wordt kan ook geen kwaad namelijk ;)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

De Dell Inspiron 17R SE is zowat de enige die goed is. En de beste van diegene die je hebt aangedragen. Met kortingen spotgoedkoop zelfs.

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• JT

JT

VETAK y0

Peatsmoke schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:34:
[...]

Hoeveel moeite wil je dat ik ervoor doe? |:(

Zelf zit ik al een aantal dagen, allerlei producenten te bekijken, reviews te lezen en ga zo maar door...
Aangezien ik de laatste tijd geen tijd meer heb om alle voor- en nadelen van hardware bij te houden van PC/LT componenten, vraag ik gewoon om raad.

Daarvoor is dit topic toch???

Uit de reacties die ik gegeven heb, blijkt toch wel dat ik enig werk verricht heb en me heb proberen te verdiepen.

Ik huppel hier al een behoorlijke tijd rond en weet ook dat er zeker wel wat eigen initiatieven gevraagd worden.

Als ik na heel wat jaren weer eens een aankoopadvies vraag, waarbij ik telkens berichtjes moet lezen, die in principe off-topic zijn, vraag ik me wel eens af waarom daarvoor wel de tijd genomen wordt en niet om inhoudelijk te reageren?
:-(
Dat is een principe. Liever dat iemand je erop wijst dan dat je genegeerd wordt toch?

Als je al het een en ander hebt gelezen dan is dat mooi, alleen blijkt het er niet uit; als je in andere topics kijkt dan zie je dat mensen noemen wat ze hebben gevonden. Dat is zowel praktisch zodat er geen dingen opnieuw genoemd hoeven worden en we in kunnen gaan op wat je al gevonden hebt en daarnaast laat je daarmee ook zien dat je daadwerkelijk moeite hebt gedaan want dat blijkt verder nergens uit :) Dus ik ben benieuwd, wat heb je gevonden? Waarom wel/niet geschikt?

Tip: je kan ook in de pricewatch de filters aanzetten om een snelle selectie te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 28-11-2012 13:01 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Peatsmoke
  • Niet online
janvanmil schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:40:
Mag ik uit je reacties opmaken dat je eigenlijk de laptops die je gevonden hebt en waarvan de Dell wordt aangeraden niets vind? Enige inhoudelijke reactie op wat er aangedragen wordt kan ook geen kwaad namelijk ;)
Vooralsnog lijkt de Dell inderdaad een goede keuze, zeker als die geleverd wordt met het LG-Philips scherm. Het scherm van Chi Mei schijnt stukken minder te zijn, maar ik heb nog niet kunnen uitvogelen of in de SE edities allen maar LG schermen geplaatst worden (daar in de SE edities beter componenten gebruikt worden).

Ik ga eens zoeken naar benchmarks van die Dell, want de kale specs zeggen natuurlijk ook niet alles...

Hoe zit het eigenlijk met de Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH? Die kale specs zien er niet verkeerd uit en ik heb gelezen dat vooral de bouwkwaliteit goed is. Verder heb ik geen ervaring met dit opkomende merk (voor Europa dan).

[ Voor 13% gewijzigd door Peatsmoke op 28-11-2012 13:43 . Reden: Lenovo-vraagje toegevoegd... ]

• Peatsmoke
  • Niet online
JT schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:00:
[...]

Dat is een principe. Liever dat iemand je erop wijst dan dat je genegeerd wordt toch?

Als je al het een en ander hebt gelezen dan is dat mooi, alleen blijkt het er niet uit; als je in andere topics kijkt dan zie je dat mensen noemen wat ze hebben gevonden. Dat is zowel praktisch zodat er geen dingen opnieuw genoemd hoeven worden en we in kunnen gaan op wat je al gevonden hebt en daarnaast laat je daarmee ook zien dat je daadwerkelijk moeite hebt gedaan want dat blijkt verder nergens uit :) Dus ik ben benieuwd, wat heb je gevonden? Waarom wel/niet geschikt?

Tip: je kan ook in de pricewatch de filters aanzetten om een snelle selectie te krijgen.
You've got PM... (Om het OT te houden) ;)

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
Peatsmoke schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:20:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met de Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH? Die kale specs zien er niet verkeerd uit en ik heb gelezen dat vooral de bouwkwaliteit goed is. Verder heb ik geen ervaring met dit opkomende merk (voor Europa dan).
Zit zelf ook op de Y500 te wachten maar dan met SLI. Echter staan ze nog niet in de NL shop van lenovo. Wel op de Amerikaanse. Verder is Lenovo een erg degelijk merk. We hebben hier op me werk zo'n stuk of 120 lenovo werkstations staan en in 3 jaar tijd pas 1 kapot gehad. Was kapotte temp sensor op mobo.

Prijs technisch heb ik wel al een non sli variant gezien voor 999 euro. Met i7 16gb 1tb schijf en full hd led scherm. Misschien is dat nog een optie voor je? Was geloof ik op Paradigit.nl

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Peatsmoke
  • Niet online
Joenino schreef op woensdag 28 november 2012 @ 14:01:
[...]

Zit zelf ook op de Y500 te wachten maar dan met SLI. Echter staan ze nog niet in de NL shop van lenovo. Wel op de Amerikaanse. Verder is Lenovo een erg degelijk merk. We hebben hier op me werk zo'n stuk of 120 lenovo werkstations staan en in 3 jaar tijd pas 1 kapot gehad. Was kapotte temp sensor op mobo.

Prijs technisch heb ik wel al een non sli variant gezien voor 999 euro. Met i7 16gb 1tb schijf en full hd led scherm. Misschien is dat nog een optie voor je? Was geloof ik op Paradigit.nl
De degelijkheid spreekt mij idd ook wel erg aan, maar de prijs is dan toch weer wat minder...
De verkrijgbaarheid is ook minder, maar misschien wordt dat, met de priijs, de komende weken beter.

Edit: zie net dat de Lenovo Y500 IdeaPad MBG2AMH van 21.12.2012 te koop is in NL voor 799,--
Dus dat is ook een kandidaat, puur op de specs afgaande.

[ Voor 8% gewijzigd door Peatsmoke op 28-11-2012 14:53 . Reden: info toegevoegd. ]

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Vergis je niet in het verschil in bouwkwaliteit tussen de zakelikke Thinkpad T- en W-lijn en de consumentgeoriënteerde Ideapad-laptops. Zelf bezit ik zowel een Thinkpad T410 als een Ideapad Y580 en het verschil in stevigheid is groot. De Ideapad kan fragiel aandoen terwijl de Thinkpad nagenoeg onverwoestbaar is. Het is dan ook appels met peren vergelijken, want een willekeurige consumentenlaptop van Dell of Asus is overig het algemeen genomen net zo fragiel/stevig als een Ideapad, zowel als dat een willekeurige Latitude of Elitebook niet veel onder doet voor een Thinkpad.

Het is echter wel zo dat de "less is more"-designstijl doorsijpelt naar de Ideapads en er zeker hier en daar handige features afkomstig van de zakelijke lijn in consumentenmodellen worden opgenomen. De algehele robuustheid is daar echter geen onderdeel van.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• JT

JT

VETAK y0

Peatsmoke schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:44:
[...]

You've got PM... (Om het OT te houden) ;)
Ah, dan heb ik nog wel een tip voor je die niet in je lijstje staat: Vaio S15. Goed 15" 1080p IPS scherm, licht, snel, zeker als je de quadcore i7 neemt en er zelf 8gb in propt.

Ecodan warmtepomp

• Peatsmoke
  • Niet online
Omni schreef op woensdag 28 november 2012 @ 14:56:
Vergis je niet in het verschil in bouwkwaliteit tussen de zakelikke Thinkpad T- en W-lijn en de consumentgeoriënteerde Ideapad-laptops. Zelf bezit ik zowel een Thinkpad T410 als een Ideapad Y580 en het verschil in stevigheid is groot. De Ideapad kan fragiel aandoen terwijl de Thinkpad nagenoeg onverwoestbaar is. Het is dan ook appels met peren vergelijken, want een willekeurige consumentenlaptop van Dell of Asus is overig het algemeen genomen net zo fragiel/stevig als een Ideapad, zowel als dat een willekeurige Latitude of Elitebook niet veel onder doet voor een Thinkpad.

Het is echter wel zo dat de "less is more"-designstijl doorsijpelt naar de Ideapads en er zeker hier en daar handige features afkomstig van de zakelijke lijn in consumentenmodellen worden opgenomen. De algehele robuustheid is daar echter geen onderdeel van.
Kijk, dat had ik nog niet gelezen!
Dat maakt de keuze in ieder geval weer wat makkelijker.

@JT:
Maar dat gaat dan toch al snel richting 1100 euro, of niet?

[ Voor 3% gewijzigd door Peatsmoke op 28-11-2012 17:42 ]

• JT

JT

VETAK y0

True. Wat wellicht wel fijn is het verschil in gewicht op je schoot, als je hem daar vaak hebt. Als gewicht niks uitmaakt dan moet je voor jezelf bedenken of IPS en hogere kleurendekking, backlit tobo en het gewicht het extra waard is.

Ecodan warmtepomp

• Peatsmoke
  • Niet online
Eigenlijk heb ik hem in 99,99% van de gevallen niet op de 'lap' staan, maar gewoon op tafel. Voor het werken met PS of beeldbewerking in het algemeen vind ik dat het prettigst.
Voor mij zou het allemaal te verantwoorden zijn, maar aangezien ik al een behoorlijke duit heb uitgegeven aan mijn hobby (nieuw glaswerk en filters), 'moet' is gewoon niet over het budget heen gaan. Mijn partner moet het deze kerst doen met een 10" tablet (Note of Tab2)...
Nee, even alle gekheid daar gelaten, het budget dat ik ervoor wil uitgeven is als maximum gesteld, dus die Vaio (hoe mooi ook) valt af.

• JT

JT

VETAK y0

Asus NV56 VZ dan, het 1080p scherm heeft goede kleurdekking en contrast, backlit tobo ook enzovoort, Die past wel in je budget :)

Ecodan warmtepomp

• Peatsmoke
  • Niet online
De Asus heb ik eens bekeken en het is inderdaad een mooi ding, maar hij blijkt ook vrij lastig te krijgen als ik het zo zie.
Na eens verder rond gekeken te hebben, denk ik toch dat ik voor de Dell N0017S53 ga. Via het EPP en de kortingcode blijft hij net binnen het budget.
Het enige minpunt zijn de 5400RPM-schijven maar dat is op te lossen door een 128GB SSD erin te zetten.

Verder lijkt het toch wel een apparaat dat niet teleur gaat stellen, zeker als ik het scherm kalibreer met een Spider.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

Vergeet de 7% shopkorting niet. ;)

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• Peatsmoke
  • Niet online
Vandaag besteld, met kortingsbon en dankzij mijn werkgever met EPP. ;)

Heb gekozen voor de versie N0017S53.
Één HD gaat eruit voor een SSD, terwijl ik die HD vervolgens als netwerk-opslag ga gebruiken.
De 500GB-versie is altijd handig.

Voor de support voor inbouw van de SSD, ga ik even op zoek naar mensen die mij hierin voorgegaan zijn.
(De laatste keer dat ik dit gedaan heb was bij een pentium 4 en een 160GB-schijf in mijn desktop...) :+

BEDANKT VOOR ALLE TIPS EN ADVIEZEN! :)

• janvanmil
Peatsmoke schreef op donderdag 29 november 2012 @ 23:58:
De Asus heb ik eens bekeken en het is inderdaad een mooi ding, maar hij blijkt ook vrij lastig te krijgen als ik het zo zie.
Na eens verder rond gekeken te hebben, denk ik toch dat ik voor de Dell N0017S53 ga. Via het EPP en de kortingcode blijft hij net binnen het budget.
Het enige minpunt zijn de 5400RPM-schijven maar dat is op te lossen door een 128GB SSD erin te zetten.

Verder lijkt het toch wel een apparaat dat niet teleur gaat stellen, zeker als ik het scherm kalibreer met een Spider.
Welke spider gebruik je? en ik neem aan dat je daar tevreden over bent.

• Peatsmoke
  • Niet online
De spider express 4. Voldoet voor mij prima als hobby-fotograaf.

• janvanmil
Peatsmoke schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:56:
De spider express 4. Voldoet voor mij prima als hobby-fotograaf.
Ok bedankt!
Pagina: 1