Asus K72JT - Is de grafische kaart te vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik sta op het punt om een Asus K72JT over te nemen, en nu hangt of ik de laptop overneem er niet van af, maar ik vroeg me af of deze laptop de mogelijkheid bied om de grafische kaart te vervangen door een krachtiger exemplaar.

De GPU van de laptop is een ATi Mobility Radeon HD6370

Het is dus een dedicated GPU, als ik bij de specs kijk, dan is tie via een PCI Express 2.1 x16 bus interface
verbonden. Is de GPU daarmee ook uitwisselbaar, of kan een PCI Express lane ook gewoon vastgesoldeerd zitten?

De GPU heeft een TDP van 8-10W, maar doordat de laptop zelf behoorlijk fors is, lijkt me cooling geen heel groot probleem en zou een zwaardere kaart moeten lukken, te meer omdat ik verwacht dat ASUS z'n behuizingonderdelen standaard heeft, en er ook Kseries laptops zijn met veel zwaardere GPU's aan boord.

Als ik echter dit plaatje bekijk, dan maak ik met toch wat zorgen, ik zie nergens iets dat op een MXM bus lijkt. Is de GPU dat zwarte vierkantje links van de processor op het linker plaatje? Want dan is het antwoord vrij simpel, ik krijg in dat geval nooit (zelf) de GPU geupgrade.

Ik kan de Laptop gebruiken zoals tie is, maar het lijkt me wel interessant om eens een laptop te tweaken, en met een betere GPU kan ik het detailnivo in Diablo III tenminste opschroeven.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-07 23:43

auto660

1991 240 GL Brick

Je ziet naast het chipset 4 rechthoekige chipjes, dit is het "dedicated geheugen". De grafische chip zelf lijkt in het chipset te zitten naast de 4 geheugen chipjes. De gpu wordt inderdaad met een pci-e bus aangestuurd maar dan eindigt die direct in het chipset. Ik vrees dus dat er geen betere grafische chip in kan.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Dat is jammer, in ieder geval bedankt voor de snelle reactie.

MVG
Niek

[img]error.jpg[/img]