Aanraders voor het perfecte geluid in een studentenkamer Overzicht Laatste deel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Verwijderd

Je kan zelf wat meer onderzoek doen: kijk op internet naar 5.1 setjes. Dit kan bij google of marktplaats.

Tweedehands zorgt nu voor meer kwaliteit voor jou dus marktplaats is denk ik de beste plek. Omdat het een kleine ruimte is zou ik gaan voor 5.1 set met boekenplank luidsprekers en sub erbij. Leuk voor muziek en tof voor films. En je moet zelf proberen ergens te gaan luisteren. Het zijn jouw oren die verwend moeten worden!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat ik zou doen:

Een leuke 5.1 versterker zoeken.
2 mooie stevige zuilen voor de muziek in stereo. (en dan dus je versterker op stereo zetten).
center + bookshelves + sub voor de films erbij zetten.

Wise enough to play the fool

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-11 13:58

FeaR

In GoT we trust

Maartendc schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 22:14:
...het perfecte geluid in een studentenkamer
...bovenal muziekliefhebber en luisteraar.
...die intense beeld/geluid ervaring beleven als het gaat om films en games.
En dan
...dikke set van honderden euro's aan te schaffen...
Die twee gaan niet samen. Ik zeg niet dat je een budget van duizenden euro's moet hebben. Maar hoe je het nu zegt krijg ik het idee dat je voor een paar tientjes klaar wilt zijn. Dus wat is je echte budget?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Een goede hoofdtelefoon:
- beter voor je buren, als je in zo'n krappe ruimte zit.
- goedkoper
- betere kwaliteit dan boxen

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Maartendc
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08 21:26
Ja het klopt ik moet wel realistisch blijven, ik krijg natuurlijk niet top notch geluid met een beperkt budget. Maar ik zie wel wat in het idee van 'teacher'. Zou ik die aankoop ook kunnen uitsmeren over een iets langere periode? Dus ik begin met 'een leuke 5.1 versterker' met daarbij 2 zuilen of 2 bookshelves en iets later schaf ik de rest aan. Zou dat iets zijn ? Over mijn budget, tja dat begin kan ik natuurlijk niet realiseren voor 200 euro. Ik wil mijn beginbudget best uitbreiden naar 200 a 300 euro. Wat zou ik daarmee kunnen doen?

Oh en ja ik zat ook te denken aan een goede hoofdtelefoon maar dat zou alleen voor s'avonds nodig zijn voor de rest van de dag kan ik prima op een mooi niveau muziek e.d luisteren. Eerst maar eens kijken wat ik met mijn budget kan doen, anders zou het misschien een mogelijkheid zijn.

• T.Rodenburg93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-08-2023

• TBTL
  • Niet online
GoT schreef op woensdag 28 november 2012 @ 07:51:
Een goede hoofdtelefoon:
- beter voor je buren, als je in zo'n krappe ruimte zit.
- goedkoper
- betere kwaliteit dan boxen
Lijkt mij ook, voor 200 euro kan je eigenlijk net niks kopen. Daarnaast is 12m^2 te klein om (normale) luidsprekers goed neer te zetten: als je luidsprekers te dicht in de buurt van muren zet klinken ze niet zo goed.

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-11 09:18
Maartendc schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:48:
Ja het klopt ik moet wel realistisch blijven, ik krijg natuurlijk niet top notch geluid met een beperkt budget. Maar ik zie wel wat in het idee van 'teacher'. Zou ik die aankoop ook kunnen uitsmeren over een iets langere periode? Dus ik begin met 'een leuke 5.1 versterker' met daarbij 2 zuilen of 2 bookshelves en iets later schaf ik de rest aan. Zou dat iets zijn ? Over mijn budget, tja dat begin kan ik natuurlijk niet realiseren voor 200 euro. Ik wil mijn beginbudget best uitbreiden naar 200 a 300 euro. Wat zou ik daarmee kunnen doen?

Oh en ja ik zat ook te denken aan een goede hoofdtelefoon maar dat zou alleen voor s'avonds nodig zijn voor de rest van de dag kan ik prima op een mooi niveau muziek e.d luisteren. Eerst maar eens kijken wat ik met mijn budget kan doen, anders zou het misschien een mogelijkheid zijn.
Budget = € 200
Reciever --> geld op
Speakers --> geld op

Je kan natuurlijk proberen om in de 2e hands oud spul, bak te gaan graaien. Maar na 2 maanden wil je iets anders/beters en dat is echt zonde van je geld.

Spaar nog even door, totdat je een budget van +/- 500 euro hebt. Dan kan je tenminste iets aanschaffen waar je een tijdje mee tevreden bent.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11 11:32
Met jouw budget zou ik hier eens naar kijken V&A aangeboden: Logitech Z906

there's no tweak without the tweaker

Verwijderd

Als ik dan mijn 2 cents mag geven:

Je heb een minuscuul budget, laat dat duidelijk zijn. Toch ga ik je een optie geven die misschien wel het overwegen waard is. Je heb een kleine ruimte, dus achterlijk grote speaker lijkt me geen doen.

Ik zou 2 x bijvoorbeeld de KRK-RP5 kopen (150 euro / stuk). Dit zijn monitor speakers dus de geluidskwaliteit is erg strak, en het zijn ook actieve speakers dus geen versterker nodig (voor meer info: http://www.krksys.com/krk...eakers/rokit/rokit-5.html)

Ik heb zelf de RP-8 (8 inch woofer en daar kan je letterlijk een feest voor 20 man mee geven zo hard gaan ze, dus maximum volume zou ik niet over in zitten ondanks dat het kleinere speakers zijn).

Je heb dan:

Zeer goed geluid voor muziek / films / etc. voor een goed budget. En mocht je ooit een upgrade gaan doen, ze doen het ook perfect als speakers puur voor je PC bijvoorbeeld.

En nu komt het grote nadeel:

Je zal toch het liefst een mengpaneel nodig hebben, deze ontvangt de input (van TV / PC / ??) en stuurt het naar de linker / rechter speaker. Je hoeft geen DJ paneel te hebben met fancy stuf, dus een goed werkende kan je denk ik op marktplaats voor +- 50 - 100 euro. Bij mij staat deze gewoon weggewerkt in me TV meubel, deze dient puur om meerdere inputs aan te kunnen sluiten op 1 setje.

Je kan zelfs nog in de toekomst een KRK subwoofer bijplaatsen als je de buren uit hun bed wil trillen :p
Ik zeg niet dat dit de beste optie is of wat dan ook, maar als je kijkt naar waar voor je geld scoort het zeker hoog. 300 euro koop je normaal nog niet eens een goede versterker voor, nu heb je alles in 1.

En iedereen die 5.1 setjes aanraad is niet goed wijs, het geluid is echt om te janken van die dingen. Oke je ben dan voor 100 e klaar, maar je heb dan ook niks ...

Pro tip: Loop eens bij de Feedback of iets dergelijks binnen met een iPod vol muziek, daar staan hele opstellingen van studiomonitors dan kan je eens luisteren of je het een goede oplossing vind.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2012 13:22 ]

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Mijn persoonlijke ervaring met (actieve) studio-monitoren is dat de klankkleur heel verschillend is dan die van speakers voor hifi installaties. Deze klankkleur moet je liggen. Als ik zelf een tijdje in de studio heb doorgebracht moet ik echt weer wennen aan de hifi installatie thuis, andersom heb ik het een heel stuk minder (al luister ik in de studio heel andere zaken dan thuis).

Zelf gebruik ik een Behringer MX882 als een soort van mengpaneel voor mijn actieve speakers bij de computers, dat is een 1U 19"apparaat.

Murphy was an optimist

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarom niet zoiets? Tweedehands is er zoveel meer voor dat budget te krijgen.

• newbreed
warp schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:56:
Waarom niet zoiets? Tweedehands is er zoveel meer voor dat budget te krijgen.
Is niet HiFi.

• Maartendc
Ja ik had mijn openingspost misschien anders moeten formuleren, wat algemener. Met mijn budget kan je natuurlijk geen 5.1 set plus een leuke receiver halen. Maar laat ik het wat algemener stellen. Wat zouden jullie met mijn budget halen op audiogebied, wat geschikt is voor mijn situatie. Gelukkig pakten sommigen van jullie dat al op en kwamen met allerlei creatieve voorstellen, hier kan ik zeker wat mee! Ik zat zelf ook wel eens te denk aan die Logitech Z906, omdat ik daar wel goede verhalen over hoorde, maar niet iedereen van jullie is hier fan van? Twee goede monitoren lijken me ook zeker een optie alleen ik wil ze voor zowel mijn laptop als mijn tv gebruiken, en moet ik dus een mengpaneeltje of een receivert hebben?. Nu lopen er tulp stekkertjes van mijn kut versterkertje naar zowel mijn laptop als mijn tv, maar ik denk niet dat ik recht doe aan 2 goede monitoren door mijn huidige receiver te gebruiken ofwel? (het is zo'n hifi setje met 2 boxjes en een ingebouwde cd/dvd/radio speler e.d. van HITO wat ik persoonlijk niet ken, 't is al jaren oud)

• Kingston|IA
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-02-2020
met een laag budget kun je wel degelijk prima geluid in huis halen, je moet alleen wel wat tijd investeren in het zoeken op marktplaats. Ik heb nu een denon AVR1803 receiver, 4 zuilen+subwoofer van de philips htr 9900 set, een BNS center en heb echt fantastisch geluid voor films en muziek. En dit is behaald binnen jouw budget :)
Dus mijn advies; zoek op marktplaats voor een receiver van bijv. denon, marantz, pioneer yamaha, etc. Zoek daarna voor speakers van bijv BNS. Daarna kun je altijd nog uitbreiden met een sub, rears en center

Verwijderd

Hifi heeft in zo'n kleine ruimte geen enkele meerwaarde. De akoustiek zal zelfs de duurste speakers daar niet tot hun recht laten komen.

Gebruik dan een headset van 150 a 250 euro en je hebt prima geluid.

• Maartendc
Oke door de komst van een beter betaald baantje is mijn budget verhoogd naar max. 400 euro, maar het liefst (iets) minder (hangt ook af of ik op de tweedehands markt iets geschikts kan vinden.). Allereerst een receiver. Ik ga niet lopen kloten met een mengpaneel maar ik heb besloten dat ik een receiver ga aanschaffen. Nu is er niet veel keus als het gaat om receivers onder de 200 euro. Mijn oog is gevallen op de Pioneer VSX-322-K mits er geen leuke tweedehands receivers aangeboden worden. De Onkyo TX-SR313 is ook een optie maar die is weer iets duurder en de Pioneer heeft alle aansluitmogelijkheden die ik nodig heb of in de toekomst nodig zal hebben volgens mij (tv, laptop, xbox en waarschijnlijk een htpc). Voor de rest kan ik er geen reviews van vinden dus ik weet ook niet bijster veel van deze receiver, misschien dat jullie weten of het een degelijk dingetje is.

Dan de speakers. Mijn voorkeur gaat nu uit naar twee goede bookshelves wat in dit topic ook wel werd geopperd. Ik kan eventueel later nog een sub erbij sparen en/of een 5.1 set creëren met de aankoop van andere speakers (zie het als een langetermijn project :P). Al zit ik stiekem ook te loeren naar de Jamo S 426 HCS3 5.0. Dan heb ik meteen een 5.0 set die (bijna) net zoveel kost als twee goede bookshelves, dillemat'tje dus (of niet volgens jullie?). Ik zou graag hierover verder advies willen van jullie nu er meer financiele ruimte is voor mijn 'wens'. Zo ook over eventuele bookshelves. Nogmaals, ik ben geen audiofiel (misschien in potentie) en het gaat me nu vooral om prijs/kwaliteit. Bijvoorbeeld de Boston Acoustics A 23 ipv de A25 indien er niet heel veel verschil is (behalve de prijs). Of haal ik mijn gewenste resultaat ook met een Edifier Studio R1600T Plus 2.0. Allemaal keuzes waar ik niet echt uit komt.

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
heb heb ongeveer dezelfde situatie, iets grotere ruimte en budget ook ongeveer 350. heb de Onkyo SR313 al besteld (ibood, 150e) en wacht nu op een aanbieding voor een JAMO setje, liefst met sub.

• Maartendc
Oh dat is jammer dat ik die aanbieding gemist heb, komt er veel audio op ibood? Ik heb me nu ook even aangemeld daar. Alleen de SR313 beschikt niet over upscaling toch? Dat wil ik toch wel graag hebben en dat heeft de Pioneer VSX-322-K gelukkig wel. Het gene wat die niet heeft is automatische calibratie, ga ik dat erg missen? Of mis ik dat pas als ik meerdere speakers heb (ik heb geen idee). Oh en ik wacht geduldig jullie verdere advies op :)

• newbreed
Staat natuurlijk ook wat te koop hier in Vraag en Aanbod:

Onkyo TX-SR508 VP € 175
Marantz NR1402 VP € 230
Onkyo TX-NR509 VP € 270

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00
In een ruimte van 12m2 kun je geen goed geluid creeëren. En ik zou niet graag je buurman willen zijn. Mijn advies: koop een goede koptelefoon met een kleine versterker en je bent klaar.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:16
Vandaag is er een leuke set in de aanbieding bij 1dayfly als je niet meer dan 5.1 wil

• Maartendc
Safaci schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:49:
In een ruimte van 12m2 kun je geen goed geluid creeëren. En ik zou niet graag je buurman willen zijn. Mijn advies: koop een goede koptelefoon met een kleine versterker en je bent klaar.
Nee lekker de halve dag met een koptelefoon op zitten... No offence, zou misschien werken als ik alleen een pc op m'n kamer had maar dat is niet het geval. Ik heb een gezellig studentenhuis zonder lastige buren, plus de richting van mijn speakers staan gericht op een kant waar geen kamer naast zit (ik zit in een hoek zeg maar). De claim dat er geen goed geluid is te creëren vind ik te makkelijk, het zal niet audiofiele top notch zijn in deze ruimte maar dat hoeft ook niet. Ik heb nog eens lopen speuren en lezen op internet en tevens mijn kamer geanalyseerd en ik denk dat mijn voorkeur nu echt uit gaat naar twee goede bookshelves. Dit omdat er weinig ruimte is voor twee grote zuilen. Oh en bedankt voor de tip Groov maar dan moet ik te snel beslissen en ik denk dat ik beter kan gaan voor twee bookshelves. Iemand het hier mee eensch?
Dan blijft over welke bookshelves en welke receiver.

• jjoeridc
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-11 06:24
pricewatch: Onkyo HT-S3505

[ Voor 68% gewijzigd door jjoeridc op 19-12-2012 15:14 ]

PSN: joeri213

• newbreed
Maartendc schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:00:
[...]

Nee lekker de halve dag met een koptelefoon op zitten... No offence, zou misschien werken als ik alleen een pc op m'n kamer had maar dat is niet het geval. Ik heb een gezellig studentenhuis zonder lastige buren, plus de richting van mijn speakers staan gericht op een kant waar geen kamer naast zit (ik zit in een hoek zeg maar). De claim dat er geen goed geluid is te creëren vind ik te makkelijk, het zal niet audiofiele top notch zijn in deze ruimte maar dat hoeft ook niet. Ik heb nog eens lopen speuren en lezen op internet en tevens mijn kamer geanalyseerd en ik denk dat mijn voorkeur nu echt uit gaat naar twee goede bookshelves. Dit omdat er weinig ruimte is voor twee grote zuilen. Oh en bedankt voor de tip Groov maar dan moet ik te snel beslissen en ik denk dat ik beter kan gaan voor twee bookshelves. Iemand het hier mee eensch?
Dan blijft over welke bookshelves en welke receiver.
Eens!

Welke reciever is van iets minder groot belang en je keuze zal vooral spec driven zijn. Bookshelves is een kwestie van smaak.

Ik kan letterlijk quoten uit een ander (soortgelijke) thread:
DjVe schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 10:20:
[...]

Dat is vrij beperkt, maar probeer zoveel mogelijk geld dan in speakers te stoppen en zo min mogelijk in een receiver. Betere speakers hebben veel meer impact op het geluid dan een betere versterking.

Je zou eens deze richting op kunnen gaan:

Pioneer vsx422 receiver

Waarom:
  1. Ondersteund alle belangrijke formaten
  2. Zeer goede prijs
  3. Geen overbodige extra's
  4. Automatische kalibratie
Qua speakers dan een stel boekenplankers zoals:
  • Dali Zenzor 1
  • Wharfedale diamond 10.1
  • Mordaunt Short Aviano 2
  • Q-Acoustic 2010
  • Boston Acoustics A23
  • Boston Acoustics A25
  • KEF C3
  • Monitor Audio BX1
  • Teufel Ultima 20
  • Tangent Evo5
En als je iets meer budget vrij kan maken zou ik zeker eens gaan kijken en luisteren naar de

KEF IQ30 en de Monitor Audio BX2

Beide speakers hebben de reflexpoort aan de voorkant en zijn in wat beter direct tegen muren en in hoeken te plaatsen.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59
wat een onzinadviezen over de onmogelijkheid van goed geluid in een kleine ruimte.
Ik heb ooit in een platenzaak gewerkt, en naast hoofdtelefoons om te luisteren, hadden wij daar ook twee luistercabines van maximaal 10 m2. Een lekkere fauteuil d'r in, accoustisch aangepast, en d'r zat een geluid in die kamer!!! Er werd gebruik gemaakt van een Cyrus versterker icm B&W luidsprekers.

Als ik jou was zou ik een tweedehands stereo versterker op de kop tikken, met een paar nieuwe bookshelf speakers. Moet zat te doen zijn.

Kijk eens naar bijvoorbeeld een Denon PMA versterker voor rond de 100 euro.
Neem dat ding onder je arm mee naar een winkel, en luister naar matchende speakers voor de rest van het budget.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-11 23:14
zowel 7.1 als 5.1 worden natuurlijk lastig in een kleine kamer. Toch zou ik wel voor een goede 2e hands 5.1 of 7.1 versterker gaan. Mocht je in de toekomst groter gaan wonen dan hoef je niet direct een nieuwe versterker te kopen.

Koop er twee goede speakers bij (geen idee of die ook 2e hand te krijgen zijn) en je hebt goed geluid voor muziek.
Je oude speakers kan je in eerste instantie als surround speakers gebruiken zodat je beleving bij films ook direct beter wordt. Als je in de toekomst wat geld over hebt of tegen iets leuks op marktplaats aanloopt kan je je systeem steeds verder upgraden.

• Maartendc
Bedankt voor jullie adviezen weer :) Gelukkig dat jullie wel mogelijkheden zien. Om de redenen die Rrob noemt wil ik inderdaad gaan voor een versterker die 5.1 (of 7.1) ondersteunt (zodra ik student af ben heb ik waarschijnlijk het geld nodig voor andere zaken in eerste instantie), plus het feit dat ik graag redelijk wat digitale aansluitingen wil (waaronder hdmi) en die vind je nauwelijks bij tweedehands stereo versterkers. En zou dat inderdaad een optie zijn om mijn oude speakertjes te hergebruiken? Lijkt me geinig om te proberen maar ik benieuwd of deze 30 watt speakertjes geen bottleneck gaan vormen met kwaliteit bookshelves en receiver, maar het is het proberen waard :P Dan zoek ik nog een antwoord op de vraag of ik automatische kalibratie erg ga missen. Die Pioneer VSX-322-K lijkt me echt een goede optie maar die heeft dat dus niet. Oh weet iemand wat het grote verschil is tussen de A23 en A25 van Boston Acoustics?

• newbreed
Maartendc schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:53:
*knip Oh weet iemand wat het grote verschil is tussen de A23 en A25 van Boston Acoustics?
Het formaat.
Afbeeldingslocatie: http://img835.imageshack.us/img835/8550/20120313101637.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door newbreed op 19-12-2012 16:57 ]

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-11 17:43

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Maartendc schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:53:
Dan zoek ik nog een antwoord op de vraag of ik automatische kalibratie erg ga missen. Die Pioneer VSX-322-K lijkt me echt een goede optie maar die heeft dat dus niet.
Kijk eens hiernaar :)
pricewatch: Pioneer VSX-422-K
Die is een paar tientjes duurder maar heeft wél MCACC :) het is niet de Advanced MCACC zoals je kunt vinden in de duurdere Pioneer's maar zeker een hele verbetering t.o.v. géén kalibratie.
Ik heb bij mijn ouders een VSX-922 aangesloten laatst en het verschil tussen mét of zónder MCACC was gigantisch iig en in positieve zin ;)

• Maartendc
Maar met wat voor speaker set was dat? 5.1? Is het ook noodzakelijk voor een 2.0/2.1 set? En haha ja ik dacht al dat ze kleiner waren newbreed, toch wel een verschilletje. Maar in prestaties, zit daar veel verschil in? Ik vrees dat de A25 niet naast mijn tv passen aangezien mijn tv-meubel daarvoor te kort is. Met de A23 moet dat geen probleem zijn.

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-11 17:43

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Dat was in eerste instantie met 2.0 :)
En een paar dagen later met 7.1 (5.1 setje plus de bestaande 2 speakers).

Verwijderd

107mb schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:10:
Een lekkere fauteuil d'r in, accoustisch aangepast, en d'r zat een geluid in die kamer!!! Er werd gebruik gemaakt van een Cyrus versterker icm B&W luidsprekers.
B&W voor een budget van de topicsteller lijkt met uitgesloten. Zelfs de akoestische aanpassingen om een kleine ruimte aan te passen voor dat budget lijkt me een uitdaging.

In mijn studententijd heb ik heel veel een headset gebruikt. Niet iedereen is daar fan van. Maar qua geluidskwaliteit is het wel relatief goedkoop.

Dat je meer wilt dan een standaard consumenten 5.1 setje die je voor onder de 200 euro bij een winkel kan kopen kan wel zijn. Maar alles wat je er meer aan uitgeeft heeft last van de verre van optimale akoestiek.

• Maartendc
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 19 december 2012 @ 23:57:
Dat was in eerste instantie met 2.0 :)
En een paar dagen later met 7.1 (5.1 setje plus de bestaande 2 speakers).
Mmh, dan moet ik daar nog eens even goed over nadenken. Ik ben benieuwd of je dat heel erg gaat merken in een ietwat kleine ruimte met misschien een kleine akoestiek. Ik heb daar niet echt weet van.
Oh en Wouter vandaar dat ik er ook geen bakken met geld tegen aan wil gooien. Twee goede bookshelves van 100/150 ga ik geen buil aan vallen denk ik. En ja nogmaals, ik wil niet de halve dag met een koptelefoon opzitten.

• newbreed
Maartendc schreef op woensdag 19 december 2012 @ 21:35:
*knip En haha ja ik dacht al dat ze kleiner waren newbreed, toch wel een verschilletje. Maar in prestaties, zit daar veel verschil in? Ik vrees dat de A25 niet naast mijn tv passen aangezien mijn tv-meubel daarvoor te kort is. Met de A23 moet dat geen probleem zijn.
Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord. Maar op het forum (waar de foto vandaan komt), zegt iemand dat het geluidsbeeld vrijwel identiek is. Alleen dat de A25 dynamischer klinkt. Ik weet niet goed hoe ik dat moet interpreteren en het enige wat ik je kan aanraden is, om de speakers eens naast elkaar te gaan beluisteren.

• Maartendc
En wat denken we van deze receiver? De Sony STR-DH520. Deze is nu maar net duurder dan die Pioneer van 175 duurder maar heeft wel automatische kalibratie. Er zijn alleen weinig reviews van te vinden, is 't wat? Oh ik ziet net wel dat die volgens mij geen upscaling heeft... Is het te verwachten dat in begin 2013 prijsdalingen komen voor receivers uit 2011/2012? Ik weet niet hoe die markt werkt. Enja ik moet helaas op de kleintjes letten.

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 15:28
Heb je upscaling nodig?

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• Maartendc
Geen idee eigenlijk :+ . Ik kijk/download mijn films in 720p of 1080p, en ik ga ze binnenkort bekijken dmv een htpc die ik koppel aan mijn nieuwe receiver. Heb ik het dan nodig?

Wat ik misschien nog veel interessanter vind is die automatische kalibratie (tot op zekere hoogte) aangezien ik nog niet echt een geoefende luisteraar ben op audio/hifi gebied. Mede door dit kom ik er ook niet aan uit welke receiver ik moet halen. Waar ik wel uit ben zijn de speakers, dat worden de A23 van BA.
Ik ga het hele zootje deze maand kopen en moet dus nog een keuze maken in welke receiver. Dit zijn de gene waartussen ik twijfel:http://tweakers.net/price...498;304068;312996;319608/
Duurder dan de Denon AVR 1513 (huidige prijs van 215/220) wil ik echt niet gaan omdat ik denk dat het geen toegevoegde waarde gaat opleveren voor mij, plus het feit dat ik niet echt veel meer budget heb voor mijn nieuwe audioset. De Hi-Fi Corner uit Groningen biedt nou erg scherpe prijzen met hun oudejaarsopruiming (tip! voor mensen die nog wat nieuws zoeken) en zeker de Onkyo TX-SR313 voor 165 euro staat bij mij nu op nummer 1. Maar deze heeft geen automatische kalibratie ofwel?

Ik benieuwd welke van deze receivers jullie zouden kiezen in mijn geval (tv/games/muziek luisteren/films+series via htpc bekijken icm de A23 van BA). :)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-11 17:23
Ik vind de A25 een stuk "volwassener" klinken dan de A23, die ik als rears heb. Wat ik wel kan meegeven, is dat de A-series een stuk beter klinken met een betere versterker: Ik ging van een NR1601 naar een SR7002 (voor de leek: van 50 watt per kanaal beschikbaar naar 110 watt per kanaal beschikbaar) en de speakers klonken vele malen beter.

Ik zou zelf, ook al heb je blijkbaar je keuze al gemaakt, voor de A25 gaan, op het HTforum staat een SR5004 te koop, beetje babbel en je heb voor 400 euro een SR5004 en 2 A25 speakers. Dat is een prima begin van een HT set.

K to the KillaZ

• Maartendc
Ja ik wilde ook eerst voor de A25 gaan maar ze zijn te groot voor mijn tv-meubel en passen dus niet naast mijn tv. Misschien dat ik in de toekomst een ander tv-meubel haal (als ik überhaupt meer ruimte kan creëren in mijn studentenkamertje) en dan de A23 kan gaan gebruiken als rears maar de A25 is momenteel te groot helaas. En de versterkers in mijn link zijn weliswaar bij lange na geen high-end versterkers maar geven volgens mij wel 'bang for the buck'. Ze hebben ook bijna allemaal minstens 100 watt per kanaal beschikbaar. Ga ik veel verschil merken tussen een SR5004 en de versterkers die ik noem? Ik ben trouwens niet bekend met het HTforum en ik zie ook nergens een forumonderdeel: te koop oid staan. Misschien kijk ik er eroverheen of moet je ingelogd zijn om dat te bekijken?

In ieder geval bedankt voor je advies :)

• KillaZ
Je zal inderdaad ingelogd moeten zijn om te bekijken, in het kort: Watt per kanaal zegt niet alles, vooral omdat de merken niet 1 standaard gebruiken om te meten (zo zijn bijvoorbeeld de waardes van Onkyo altijd vrij ruim bemeten).

Een SR5004 zal altijd een "beter" geluid geven dan een instapmodel. Echter zie ik met een A23 en bijvoorbeeld de versterkers die jij benoemt niet veel problemen, dit wordt misschien anders als je later van 2.0 naar 5.0 gaat (van 2 naar 5 speakers): dan heb je kans dat je instap receiver inkakt en dus niet de volle potentie uit de A23 en A25 haalt.

Overigens is die SR5004 waarschijnlijk al verkocht.
Alternatieven:

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Maar goed, dat is altijd een afweging tussen wat je nu wil en wat je plannen gaan zijn :)

Voor wat je nu wil (2 speakers) --> nieuwe instapmodellen prima
Uitbereiden naar 5.0 ---> zou je nu al kunnen denken aan alternatieven op de 2e hands markt.

Alles valt of staat met je wensen en je budget :)

Mijn advies: Mail ook eens voor een offerte naar H&C Hifi: Bijvoorbeeld voor 2 maal de A23 en een receiver die je op het oog hebt (Onkyo/Yamaha/Marantz). Marcel van H&C zal je waarschijnlijk een goede offerte geven :)

[ Voor 16% gewijzigd door KillaZ op 02-01-2013 15:32 ]

K to the KillaZ

• Maartendc
Hee bedankt voor je advies en tips. Ga H&C zeker even mailen, versturen die ook gewoon pakketten net zoals webwinkels? Ik beschik helaas niet over een auto. Oh en zijn andere hifi winkels daar ook happig op dat jij (of iemand anders) weet? Ik heb ook 1 of 2 hifi winkels bij mij in de buurt zitten maar die prijzen zijn altijd hoger dan op internet. Ik ben benieuwd of veel winkels meegaan met internetprijzen.

En ja 5.1 plus hele dikke receiver is overkill voor mijn studentenkamertje, dat ben ik wel gaan inzien. En ik zit daar nog wel 3 of 4 jaar dus wat ik nu op het oog heb is prima voor de nabije toekomst. Als ik helemaal op mezelf ga wonen wordt de situatie anders natuurlijk.
Nu blijf ik wel zitten met de vraag welk instapmodel voor mij het meest geschikt is, misschien dat jullie daar verder advies over hebben. Oh en ja het is mij niet helemaal niet helemaal duidelijk wat upscaling nou precies doet en of het een toegevoegde waarde heeft in mijn geval. Ik download geen series of films in 480p oid. Heeft het een toegevoegde waarde als je 720p of 1080p bestanden (al dan niet ietwat gecomprimeerd voor een kleiner bestand) download en bekijkt via htpc-receiver-tv?

[ Voor 13% gewijzigd door Maartendc op 02-01-2013 15:47 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Upscaling heeft lang niet altijd een voordeel. In veel gevallen kan een bron (Blu-rayspeler, HTPC, DVD-speler, et cetera) dit ook voor je doen. En de TV zal het ook nog altijd doen aangezien je anders geen beeldvullend beeld hebt. Het is natuurlijk wel altijd even uitzoeken wel apparaat in de keten het beste kan scalen. En een gedownloade DVD wordt echt niet opeens een schitterende Blu-ray omdat iets er 1080p van maakt.

Upscaling gaat soms samen met conversie van analoog naar digitaal. Het heet wel anders (conversion), maar sommige merken noemen dat in één zin/specificatie. Dat kan wel leuk zijn. Je sluit dan bijvoorbeeld een apparaat met Component aan op de receiver en de receiver zal dit signaal omzetten naar digitaal zodat je alleen één HDMI-kabel naar de TV houdt. Echter is het de vraag hoe veel apparaten met analoge uitgang je nog in gebruik hebt...

• KillaZ
H&C Hifi verstuurt gewoon (gratis) en behoort tot 1 van de goedkopere HiFi winkels in NL met een prima service. Heb er toevallig ook mijn hele set vandaan, puur omdat ze via het HTForum vaak met behoorlijke aanbiedingen komen, zoals mijn A25/A23 set en mijn 2e hands SR7002.

K to the KillaZ

• Maartendc
Weer wat geleerd, bedankt :) Dan ga ik ze zeker even contacteren, nogmaals bedankt voor de tip KillaZ!
Ik blijf wel benieuwd naar welke receiver jullie zouden kiezen, van degene die ik noem, in mijn geval. De keuze is uiteindelijk aan mij natuurlijk maar ben wel benieuwd naar jullie keuze, ook al hebben de meeste waarschijnlijk wat beters staan dan deze instapmodellen.

Verwijderd

Wat betreft die receivers, Sony staat nou niet echt bekend om zijn/haar receivers. Dit wil niet zeggen dat ze slecht zijn maar toch.

Wat betreft Onkyo, het is een populair merk geworden maar het zou niet mijn keus zijn omdat:
1. ze vooral groot zijn geworden met kleine satelliet speakersystemen (niet direct HiFi).
2. er nogal wat verhalen zijn over kwaliteitsproblemen.

Uiteindelijk heeft de Pioneer meer vermogen per kanaal en heeft deze receiver ook meer audio filters. Het zou mijn eerste keus zijn uit de vier.

Heb je Yamaha al is overwogen?
Optie 1: iets meer geld dan de Pioneer, pricewatch: Yamaha RX-V473
Optie 2: pricewatch: Yamaha RX-V373

* Wat betreft die Boston Acoustic speakers, wanneer je voor alleen twee front speakers gaat raad ik je echt af om voor het A23 type te gaan. Deze speakers zijn in mijn ogen te klein om echt vol het midden en eventueel wat lage frequenties weer te geven. Ik zeg: ga voor de A25/A26 of een ander merk, in iedergeval iets groter dan de A23.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2013 21:36 ]

• KillaZ
De A25 speakers ophangen is ook mogelijk ;)

K to the KillaZ

• Maartendc
Haha oke jongens jullie hebben me denk ik over gehaald. Ik bedenk wel iets creatiefs met ophangen enzo en ga waarschijnlijk voor de A25. En jj ook jij bedankt voor je advies. Ik had de Yamaha RX-V373 al eerder overwogen maar die vond ik iets te duur. Nu staat hij echter voor een mooie prijs online dus het is zeker het overwegen waard. Zou jij die verkiezen boven de Pioneer VSX-322-K? Het scheelt wel 45 euro in prijs, dat is gezien de aankoop te overzien maar toch best wat geld voor een student (en dat geld zou ik kunnen stoppen in de verdere bouw van mijn htpc). Maar als de Yamaha een grote verbetering is tov van de Pioneer dan ben ik bereid om dat extra geld neer te tellen. Ik heb geen tv die 4K ondersteunt volgens mij, ook maak ik trouwens niet gebruik van een blu-ray speler (niet dat dat veel uitmaakt bij de keuze volgens mij) maar de Yamaha beschikt wel over een upscaler (al heb ik dat niet per se nodig) en een soort automatisch kalibratie als ik het goed heb gezien. Ik ben niet erg bekend met de kwaliteit van de verschillende merken dus ik weet ook niet of de Yamaha van betere kwaliteit is dan de Pioneer. Oftewel levert het voor mij een groot voordeel op als ik de Yamaha verkies boven de Pioneer?

(nu hoef ik er maar uit twee nog te kiezen hoera)

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:39
Als je in eerste instantie gaat voor een paar bookshelf speakers (en ik neem aan dat je deze ook gaat beluisteren), dan zou ik zeker ook even naar de Dali Zensor 1 speakers kijken. Ik vond deze zelf erg mooi klinken en heb ze dan ook aangeschaft. WhatHifi was al erg positief over deze speakers, en als je ze samen met een versterker koopt bij een winkel kunnen ze misschien wel een mooie deal met je sluiten (speakers zijn 129EUR/stuk).

• Maartendc
Ik heb Marcel van Home&Car Hifi een mailtje gestuurd, hij levert helaas geen Pioneer meer maar kan wel de Yamaha aanbieden tegen de laagste prijs van kieskeurig (dus dat komt neer op 219 euro) en hij biedt de Denon AVR-1513 aan tegen 249 euro maar die kan je via de pricewatch goedkoper vinden (215). Hij kan de A25 van BA wel aanbieden voor 200 euro (voor een paar zegmaar) dus dat is 22 euro goedkoper dan de laagste prijs op tweakers. De Dali Zensor speakers lijken me geweldige speakers maar dat wordt toch te prijzig voor mij, zeker icm een Yamaha versterker bijvoorbeeld. Ik zit nog wel te twijfelen of ik niet gewoon de Pioneer haal voor 175 euro. Ik weet niet of de Yamaha zo'n meerwaarde is voor mij. Het enige wat de Pioneer niet heeft (van de functies die ik daadwerkelijk ga gebruiken) is volgens mij een soort van automatische kalibratie en misschien iets mindere bouwkwaliteit/chips (?, dat mogen jullie vertellen of dat zo is).

Verwijderd

Een vriend van mij heeft een Yamaha 673 (dacht ik) en deze aan BA 25 en dat klinkt behoorlijk goed. Ik vind het knap wat uit deze relatief compacte en betaalbare speakers komen. Natuurlijk zijn er mooiere, maar niet in die klassie van 100 euro.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Mail Smits Arnhem anders eens, die deed de Boston Acoustics A25 weg voor 89 euro de stuk. Wellicht dat ze ook nog wel een passende receiver hebben of een leuke deal kunnen maken.

• KillaZ
Vreemd, veelal is Marcel net zo goedkoop of zelfs goedkoper dan HifiCorner. :)

@Fear: Volgens zijn site niet meer :) Of ging het buiten de site om?

[ Voor 54% gewijzigd door KillaZ op 03-01-2013 16:12 ]

K to the KillaZ

• Maartendc
Ook bedankt voor de tip Fear! Ik heb ze meteen even gemaild. Als ze inderdaad verkocht worden voor 89 euro per stuk dan bespaar ik weer wat geld en kan ik prima de Yamaha erbij bestellen. Oh en ja KillaZ kwa versterker maakt het dus weinig uit, alleen de speakers zijn wel weer goedkoper dan HifiCorner dus dat kan al schelen :) Ik wacht de offerte van Smits even af.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

KillaZ schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:09:
@Fear: Volgens zijn site niet meer :) Of ging het buiten de site om?
Toen ik op zoek was naar een paartje A25 (en dat is niet zo gek lang geleden) kreeg ik via meerdere wegen en van meerdere mensen het advies om eens bij Smits te informeren. Heb nooit op de site zelf gekeken, maar meteen contact opgenomen. Uiteindelijk ze daar niet gekocht aangezien ik ze bij de BCC in Den Bosch meteen kon halen. Dus hoe het precies zat durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat lang niet alles op de site hoeft te staan om een bepaalde prijs te krijgen.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-10 10:51
leuk en compact setje wat ook nog eens behoorlijk goed klinkt:

http://hificorner.nl/hifi-sets/home-cinema/hts-3405.html

succes!

• 360x
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-10-2022
Ben zelf voor een iets grotere ruimte op zoek naar een nieuwe receiver + 5.1 set. Heb met een budget van €500 de iets duurdere HT-S6505 op het oog. Heb je daar ervaring mee? Lijkt me voor films en games prima, maar voor muziek? Is het aan te raden om er andere front speakers bij te kopen, zoals de A25 die de TS ook overweegt? (Heb ook nog 2 Driade 7 en 2 Mission 760i speakers staan.)

[ Voor 7% gewijzigd door 360x op 03-01-2013 17:40 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
Ik ken die speakers niet, maar waarom start je niet met een goede receiver.
Nadien kan je nog altijd bijsparen en betere speakers kopen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Maartendc
Ik kreeg net een belletje van Smits. Ze kunnen de A25 niet voor 89 euro aanbieden maar voor 99 euro. Oftewel net zoveel als H&C. Ze hadden tevens de versterkers niet. Ze zitten namelijk in het mid/hoge prijssegment dus vanaf 350. Dat wordt hem daar dus niet. Dan blijft nu de keuze dus nog gewoon open voor de receiver. De Pioneer voor 175 of de Yamaha voor 219. Lager ga ik ze niet vinden. Pff lastig lastig, ik denk er nog even over na en laat mijn uiteindelijke keus nog weten.

Schroom vooral niet om in de tussentijd verder advies te geven of jullie keuze tussen deze twee versterkers.

• Maartendc
Ik heb besloten dat ik de Yamaha icm met de A25's neem, en ik bestel ze bij H&C (nogmaals bedankt voor de tip). Nu heb ik nog één vraagje (haha hopelijk voordat dit nog een langer topic wordt) en dat gaat over kabels. Eigenlijk geen idee wat voor kabels ik nodig heb. Dit wordt mijn eerste serieuze audioset eigenlijk, dus ik weet niet wat voor soort kabels ik nodig heb om deze speakers op mijn versterker aan te sluiten en welke kabels voor mij geschikt zijn. Dus als jullie me kunnen vertellen wat voor soort kabels ik nodig heb en welke zijn aan te raden. Ik ben (nog) geen audiofiel dus ik hoef geen kabels die 'zijn gesmeed onder maan/engelenlicht' oid haha maar gewoon degelijke kabels die niet te duur zijn. Want dan kan ik met Marcel van H&C misschien daar ook nog een leuke deal maken. Ik heb het nog maar nog niet aan hem voorgelegd omdat ik slechte ervaringen heb met verkopers en kabels (een godsvermogen voor een hdmi kabel e.d.).

EDIT: Ik hoor net van Marcel dat hij de Yamaha niet kan aanbieden tegen die prijs, zijn inkoop is hoger. Dus dat wordt 'm ergens anders bestellen. Dat worden dus alleen de speakers bij H&C. Alleen de Yamaha is wel overal slecht leverbaar tegen de laagste prijs. Gelukkig is er nog een zwarte te vinden bij besthomecinema voor 219, dus dat wordt snel bestellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Maartendc op 04-01-2013 11:21 ]

• Tommie12
Ga je kabels in de bouwmarkt halen.
Met draad die kleurgemarkeerd is (zodat je plus en min niet door elkaar haalt) en een sectie heeft van 1,5 mm2 zit je op rozen.
Alles wat je meer uit geeft zit in de categorie elfen en maanlicht.

Verwijderd

Tommie12 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:12:
Ga je kabels in de bouwmarkt halen.
Met draad die kleurgemarkeerd is (zodat je plus en min niet door elkaar haalt) en een sectie heeft van 1,5 mm2 zit je op rozen.
Alles wat je meer uit geeft zit in de categorie elfen en maanlicht.
Wat kost zoiets (per meter oid)?

• KillaZ
1,25 de meter bij kabeltje.com

K to the KillaZ

• Maartendc
Ja ik had me al even ingelezen en dat las ik al meer, dus dan doe ik dat. Is 2,5 mm2 niet een slagje beter, aangezien dat volgens mij ook geen reet kost bij de bouwmarkt? Ik heb toch maar max. 2 meter nodig. Maar bedankt in ieder geval :)

• Tommie12
Maartendc schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:19:
Ja ik had me al even ingelezen en dat las ik al meer, dus dan doe ik dat. Is 2,5 mm2 niet een slagje beter, aangezien dat volgens mij ook geen reet kost bij de bouwmarkt? Ik heb toch maar max. 2 meter nodig. Maar bedankt in ieder geval :)
Kost is inderdaad verwaarlossbaar, maar het verschil hoor je toch niet.
In je speakers zit er waarschijnlijk toch max 0,75 mm2.

• DenizYlmz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Heerlijk om dit te lezen. Ik zit in precies dezelfde situatie, en de creatieve oplossingen die ik hier tegenkom verbazen me. Dank allen, voor deze inspirerende thread. Hier kan ik mee aan de slag!

• Maartendc
Oh ik had het idee dat ik nogal veel vragen stelde e.d. maar gelukkig hebben er meer mensen plezier aan. Het is misschien inderdaad een handige thread voor mensen met een redelijk kleine ruimte en een beperkt budget. Want hoewel ik het heerlijk vind om in dit forum over thuisbioscopen en speakers van honderden euro's te lezen, is dat voor mij nog niet haalbaar. Maar ik ben blij dat ik iets gevonden heb en hopelijk een mooi begin is van een HT verslaving ;) Iedereen nogmaals bedankt voor het advies, ik zal een foto posten als het allemaal staat (misschien dat ik dat het beste kan doen in Post hier foto's en specs van je home cinema).

Er speelt alleen nog wel iets haha. Doordat ik hier om ben gepraat om de A25 te nemen ipv de A23 ( ;) ) zit ik een beetje in dubio hoe ik ze het beste kan gaan plaatsen. Ik kan ze direct aan de muur hangen maar dan kan ik ze niet meer bewegen, dus ik zat te denken aan ze hierop te zetten: http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/50103618/#/70103622. Het punt is dat deze maar 3 kg aan kunnen en de A25 zijn 4,6 kg. Nu hebben ze zulke wandplankjes ook bij de Xenos dus ga ik even kijken of ze daar de max. belasting van weten. Enja ik kan ze ook op speakerstandaards zetten maar dat is mij nu een iets te prijzige oplossing plus ik heb daar niet heel veel plek voor. Zie hier een slechte foto van mijn situatie: https://www.dropbox.com/s...2012-12-19%2011.55.36.jpg. Don't mind de rommel en kabelbrij, daar wordt aan gewerkt zodra ik mijn nieuwe set binnen heb :P. Misschien heb jullie nog een creatieve oplossing.

• KillaZ
Wat JJ aandraagt is prima: Let alleen wel op dat ze dan iets kunnen kantelen ;)

Maar meet eens op hoeveel ruimte je naast je TV hebt? Dat moet volgens mij passen hoor: Mijn speakerstandaard is namelijk nagenoeg net zo breed

[ Voor 48% gewijzigd door KillaZ op 05-01-2013 17:42 ]

K to the KillaZ

• Maartendc
Mmh, ja wat JJ aandraagt is zeker een mooie oplossing. Alleen mijn budget voor verdere aankopen is nu beperkt, zeker nu ik wat meer heb uitgegeven aan m'n audio set dan gepland was :9 Dus dan is 60 euro voor twee muurbeugels redelijk wat geld. Ik denk dat ik ze tijdelijk maar gewoon ophang zonder muurbeugel (dat kon toch?) of ik moet nog iets stevigere plankjes oid vinden voor weinig geld en dan kan ik op termijn van die muurbeugels halen. En ja speaker stands moeten misschien wel passen als ik mijn tv kastje wat naar rechts rijdt alleen dat is dan denk ik ook voor later aangezien die minstens zo duur zijn volgens mij (plus dat ik speaker stands eigenlijk helemaal niet mooi vindt :P)

• KillaZ
Nee, ik bedoel de speakers op je meubel zetten.... ;)

Even snel nagemeten: Mijn A25 zijn 18,5 Cm breed....

[ Voor 42% gewijzigd door KillaZ op 06-01-2013 13:01 ]

K to the KillaZ

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

KillaZ schreef op zondag 06 januari 2013 @ 13:00:
Even snel nagemeten: Mijn A25 zijn 18,5 Cm breed....
De mijne ook :+

• DenizYlmz
Er is echter één ding wat mij zorgen baart, voor zowel Maarten als mijzelf (ik ga waarschijnlijk voor dezelfde opstelling). Haal je met de genoemde Yamaha versterker (RX-V373) wel het maximale uit je speakers? Tuurlijk is het fijn om alvast klaar te zijn voor 5.1 in de toekomst, maar ik denk dat je tegen die tijd wel wat meer "power" wil hebben. Is het niet verstandiger om voor een stereo versterkertje te gaan, ipv deze surround receiver? Of levert deze receiver genoeg om, ongeveer, het maximale uit deze speakers te halen?

• Maartendc
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2013 @ 13:21:
[...]

Valt wel mee hoor, ik durf bij jou wel een kopje koffie te bestellen.
Alleen bij het teiltje onder de tv begin ik mij iets af te vragen. _/-\o_

Je budget oplossing met het Ikea plankje is zo vreemd nog niet, kijk evt. ook eens bij een bouwmarkt om de hoek, waar ze ook dit soort plankjes hebben met een niet zichtbare muurbevestiging.
Nadeel van een plankje is de directe nabijheid van de muur, dat is niet de meest ideale opstelling.
Een speaker houdt van een zekere vrije ruimte rond de kast, echt een ramp is het nu ook weer niet.
"Ophangbeugels" zijn overigens ook bij de bouwmarkt te koop als je er toch bent. ;)
Haha ja dat teiltje is gewoon puur voor de afwas hoor (al kan het misschien ook nog voor andere dingen van pas komen ;) ), maar die moet echt weg uit mijn tv-meubel natuurlijk. Hij staat er door ruimte gebrek maar ik ga binnenkort wat mee opbergruimte creëren (een paar dikke boekenplanken en een extra kastje e.d.) zodat er plaats is voor mijn receiver en toekomstige htpc'tje (wordt mijn volgende projectje :9 ). Wat vinden jullie trouwens van mijn micro audiosetje :+ , wat was ik er toch dolblij mee als 12 jarig ventje (blauw licht en de cd/dvd speler gaat enorm gaaf en futuristisch open, geweldig design vond ik het) en eerlijk is eerlijk hij heeft toch 7 jaar trouwe dienst erop zitten (het geluid is inmiddels niet om over naar huis te schrijven maar goed).

Ik ga binnenkort maar eens kijken bij de bouwmarkt (moet er toch naar toe voor kabels) maar hopelijk kan ik het kwijt naast mijn tv. Dan kan ik later alsnog beugels of stands halen. Ik kan het nu helaas niet opmeten aangezien ik nu in mijn ouderlijk vertoef door de kerstvakantie enzo. En die beperkte ruimte is een nadeel van de plankjes constructie plus het feit dat er geen gaatjes in zitten waardoor de kabels niet netjes naar beneden kunnen.

Oh en DDD83 maak je je nou zorgen dat je nu niet genoeg power hebt voor de A25's of voor een toekomstige surround set? In het laatste geval is dat voor mij geen probleem aangezien ik op deze kamer hooguit een 2.1 of 3.1 opstelling ga voeren (waarschijnlijk blijft het gewoon een hele poos 2.0). Mocht ik uit deze kamer gaan dan wordt het op termijn een nieuwe receiver. Ik weet niet of de Yamaha alles uit je A25's haalt. Nou eigenlijk weet ik het wel denk ik en dat is 'nee' als je het over het geheel van de speakers hebt. Maar wel meer dan genoeg voor een instapmodel receiver denk ik. Kwa power weet ik het niet. Hij levert volgens mij meer dan mijn eerder aangedragen receivers, ook heb ik een beetje rekening te houden met mijn mede-huisgenoten dus kei en keihard luisteren wordt het toch niet voor mij persoonlijk. Maar goed misschien dat iemand een goed antwoord heeft op je vraag, ik ben ook wel benieuwd :)

[ Voor 4% gewijzigd door Maartendc op 06-01-2013 18:14 ]

• DenizYlmz
Maartendc schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:07:
[...]

Oh en DDD83 maak je je nou zorgen dat je nu niet genoeg power hebt voor de A25's of voor een toekomstige surround set? In het laatste geval is dat voor mij geen probleem aangezien ik op deze kamer hooguit een 2.1 of 3.1 opstelling ga voeren (waarschijnlijk blijft het gewoon een hele poos 2.0). Mocht ik uit deze kamer gaan dan wordt het op termijn een nieuwe receiver. Ik weet niet of de Yamaha alles uit je A25's haalt. Nou eigenlijk weet ik het wel denk ik en dat is 'nee' als je het over het geheel van de speakers hebt. Maar wel meer dan genoeg voor een instapmodel receiver denk ik.

[...]
Ik ben net als jou nog heel erg aan het orienteren, en ik heb van verschillende fora meegekregen dat een "entry-level" receiver vaak niet genoeg levert om een beetje een fatsoenlijk "rendement" uit de speaker te halen. Daar heb ik het niet alleen over het vermogen, maar ook over een "DAC". Dat zit ook in de receiver, en zet als het ware het digitale signaal van je PC om naar analoog. Er zit er ook een in je PC, en, wanneer van toepassing, in je geluidskaart. Mijn advies aan jou is dan ook om je pc te verbinden met de receiver met een digitaal signaal, via SPDIF (klik voor een afbeelding van de connector). Op deze manier wordt het digitale signaal van je PC direct naar de receiver gestuurd, waar het vervolgens om wordt gezet in een analoog signaal. Je receiver doet dit omzetten natuurlijk veel beter dan je on-board geluids-chipje.

Terug naar mijn punt; er zit blijkbaar ook een behoorlijk verschil in dit "DAC" gedeelte als je kijkt naar een entry-level receiver en een receiver van 800-900 euro. Kan een ervaren tweaker dit bevestigen? Of sla ik de bal compleet mis.

• Maartendc
Interessant om te lezen en goede tip (voor de bouw van mijn htpc) en ik ben ook benieuwd naar verdere antwoorden. Maar laten we even reeël zijn het zijn speakers van 100 euro per stuk en hoewel volgens velen ze niet misstaan in een dure audio set-up zijn ze een van de beste speakers voor een 'low range' geluid set. Het zou zonde zijn om speakers van 500 euro per stuk aan deze Yamaha te hangen maar de A25 icm met de Yamaha is absoluut geen schande volgens mij en halen het maximale uit mijn budget.

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-11 19:59

MikeVM

- Baloo -

is dit eigenlijk een goede aanbieding? http://hificorner.nl/d-045.html
dit icm een 313 van onkyo?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• DenizYlmz
MikeVM schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:21:
is dit eigenlijk een goede aanbieding? http://hificorner.nl/d-045.html
dit icm een 313 van onkyo?
Ziet er opzich OK uit, echter wel wat nadelen:
  • De speakers hebben een maximale belastbaarheid van 70 Watt. Voor deze prijs is dat relatief laag.
  • Deze speakers hebben een impedantie van 4 Ohm. De meeste receivers ondersteunen pas speakers vanaf 6 Ohm. Let dus goed op of de betreffende Onkyo dergelijke speakers ondersteunt.
Laat je vooral niet opjutten door die countdown ernaast. Liever een paar tientjes meer uitgeven dan een impulsieve aankoop doen en er de komende jaren spijt van hebben. Er zijn genoeg leuke speakers te vinden in de 100/150 prijsklasse. Succes met je keuze!

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

nja, het is voor mijn ouders dat ik iets zoek, ze willen geen fullsize, en ik wil niet dat ze sattelietspeakers kopen. dan kom je bij boekenplankspeakers uit..

• Maartendc
De Boston Acoustics A25 zijn te duur? Want voor 100 euro per stuk heb je onwijs goede bookshelves voor een relatief lage prijs. Ook al heb ik ze zelf nog niet uitgetest maar een miskoop wordt het in ieder geval niet.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Leuke speakers die BA A25, daar ga je vast veel plezier van hebben :)

Zelf had ik echter toch voor een tweedehands setje gekozen denk ik. Enige tijd geleden heb ik voor in de GK/fusie in ons studentenhuis ook een nieuw setje gekocht. Bij deze set was de geluidskwaliteit niet echt het uitgangspunt, het was al snel beter dan destijds aanwezige minuscule speakertjes. Uiteindelijk was ik voor minder dan € 100,- klaar en staan er nu twee redelijk forse B&W DM220i speakers en een oude Yamaha stereo-versterker. Ik ben nog steeds verbaast over het geluid dat deze combinatie voortbrengt, De B&W's verdienen misschien niet de schoonheidsprijs maar het geluid heb ik echt geen klagen over. Als ik echt rustig muziek wil luisteren dan ga ik wel nog in mijn eigen kamer zitten, de set die daar staat klinkt toch nog wel vele malen beter maar was dan ook vele malen duurder. Prijs/kwaliteit gezien is die set in de GK vrijwel onverslaanbaar!

Bottom line: tweedehands is er erg leuk spul te koop. Zeker met een beperkt budget is dat een uitkomst. Al denk ik trouwens zeker niet dat de TS ontevreden zal zijn met die A25's :)

• KillaZ
DenizYlmz schreef op zondag 06 januari 2013 @ 16:23:
Er is echter één ding wat mij zorgen baart, voor zowel Maarten als mijzelf (ik ga waarschijnlijk voor dezelfde opstelling). Haal je met de genoemde Yamaha versterker (RX-V373) wel het maximale uit je speakers? Tuurlijk is het fijn om alvast klaar te zijn voor 5.1 in de toekomst, maar ik denk dat je tegen die tijd wel wat meer "power" wil hebben. Is het niet verstandiger om voor een stereo versterkertje te gaan, ipv deze surround receiver? Of levert deze receiver genoeg om, ongeveer, het maximale uit deze speakers te halen?
Voor dit budget is het luistertechnisch (is dat uberhaupt een woord :+ ) de beste keuze i.m.o.

Het mooie is dat de A25 alleen maar beter worden met meer vermogen, terwijl ze bij een relatief laag vermogen al prima spelen. Ik heb er een 7002 aan hangen, Fear kan er een dedicated Emotiva eindtrap aanhangen. Uiteraard ga je het verschil merken, maar met dit budget is dit echt wel een goede keuze.
Daarnaast is een receiver gemakkelijk als je meer dan 1 HDMI bron hebt.

Bij de eerste luister sessies hing de ontwerper van de A25 er een setje van 10K aan, dat zorgde voor een hoop kritiek, maar liet wel de potentie zien van deze "budget" speakers. De reacties waren dan ook behoorlijk positief. :)

K to the KillaZ

• Maartendc
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 05:32:
[...]

Ik hoop echt dat het geen shock voor je is, maar in een houten plankje kun je zelf gaatjes boren. 8)
De kabel onder de plank kun je wegwerken in bijv. een K25 buissysteem of wat je zelf mooier vindt.
Wegwerken in de muur ziet er natuurlijk beter uit, maar je moet maar zin in hakken en stuccen hebben. ;)
Haha ik had al verwacht dat ik die opmerking zou krijgen. Kan inderdaad maar dan moet ik eerst eens betere plankjes vinden (die van LACK pastten goed bij m'n andere LACK wandplanken maar die zijn dus te 'slap' voor m'n speakers) maar de beperkte vrijheid rondom de speaker staat me ook een beetje tegen. Dus ik hoop dat ze prima op mijn tv-meubel kunnen, dat is even afwachten. En nou stuccen e.d. gaat 'm niet worden haha, behalve dat ik wat die zaken betreft twee linkerhanden heb, zijn de muren vrij zwak (volgens mijn huisgenoten net karton als je er bijv. in gaat boren).

En leuk verhaal van die nieuwe speakers in de fusie. Wij zoeken ook nog 'nieuw' geluid voor in de fusie. Van ons vorige huisfeest hebben we 150 euro winst over voor dit doel. Aan mij de taak samen met een huisgenoot om een nieuwe receiver/versterker te halen. Al hebben we 5 best wel slechte speakers hangen, maar we wilde het geld voorlopig steken in alleen een nieuwe receiver maar misschien moet ik maar gewoon zoiets als jou overwegen Dick. We hebben nog wel eens een huisfeest dus daar moet het ook geschikt voor zijn, maar zouden twee zuilen dan volstaan ?

• KillaZ
@TS:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129817.0

Ik zou zeggen: Sla je slag....

K to the KillaZ

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-10 21:18

shameblaster

BB4E^Cons

Leuk topic!
Ik ga ook opzoek naar een versterker en losse speakers (bookshelf) voor op mijn kamer (naast mijn pc monitor op het bureau)
Evt in de toekomst een subwoofer extra, maar in het begin niet.

Ik lees hier veel over versterkers via marktplaats, wat zijn hier redelijk betaalbare versterkers voor pak en beet 50-100 euro. Is dit realistisch? Of kan ik beter een nieuwe stereo versterker kopen van +/-€200.
2 redelijke speakers moeten er (vooralsnog) op aangesloten worden en dan wil ik de versterker via een 3.5mm jack aan mijn pc hangen.

Cons:::BB4E

• RK88
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-11 16:02
Wellicht dat je aan de Microlab Solo 7C wat hebt?

pricewatch: Microlab Solo 7C

impressie:

YouTube: Microlab Solo 7C 110w Active Stereo Speaker Set Review

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

Nee, ik wil een losse versterker.
Via marktplaats zie ik niet veel staan, nu op 2 modellen uitgekomen:

http://hificorner.nl/hifi...erkers/a-9377-zilver.html €249

http://hificorner.nl/hifi...erkers/a-9155-zilver.html €175

De bovenste geeft iets meer watt per kanaal, voor nu wil ik er 2 bookshelf speakers op aansluiten (nog uitzoeken welke) geen subwoofer, dus ik hoop dat ik dit niet "mis" (in de toekomst mogelijk zuilen)
Ik denk dat ik met 2 bookshelf speakers dan een aardige sound moet hebben op mijn kamer? Ik wil de speakers via de versterker op mijn pc aansluiten (3.5mm Jack)

• Brent
  • Laatst online: 23:20
Ik vraag me nou af wat zo'n versterker (zelf bekeek ik net de Sony STR-DH130) precies anders maakt dan een instap 5.1 versterker. Vermogen per kanaal, oke, maar verder? De 5.1 receiver heeft een berg meer elektronica aan boord.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• KillaZ
Ben geen enorme kenner, maar door betere kwaliteit materialen krijg je een andere klank en een stabiel vermogen. Weet in ieder geval dat het opgegeven vermogen per kanaal nauwlijks te vergelijken is.

Bij de instapreceivers wil het vermogen nog wel eens behoorlijk "inkakken" wat je klank niet ten goede komt. Omdat dit soort versterkers veelal zaken als HDMI aansluitingen en de bijbehoorden processors niet aan boord hebben, kan het budget gebruikt worden voor betere voedingen/condensatoren etc. etc.

Gevolg: Een stabielere (lees: betere) versterker.

K to the KillaZ

• MikeVM

MikeVM

- Baloo -

ook de keuze van type versterker, zoek maar eens Class A Class B Class.. amplifiers, daar is een groot verschil tussen kwaliteit en benodigt budget.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Maartendc schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:25:
[...]
En leuk verhaal van die nieuwe speakers in de fusie. Wij zoeken ook nog 'nieuw' geluid voor in de fusie. Van ons vorige huisfeest hebben we 150 euro winst over voor dit doel. Aan mij de taak samen met een huisgenoot om een nieuwe receiver/versterker te halen. Al hebben we 5 best wel slechte speakers hangen, maar we wilde het geld voorlopig steken in alleen een nieuwe receiver maar misschien moet ik maar gewoon zoiets als jou overwegen Dick. We hebben nog wel eens een huisfeest dus daar moet het ook geschikt voor zijn, maar zouden twee zuilen dan volstaan ?
Dat zal een beetje van je ruimte afhangen en van hoe groots jullie de huisfeesten aanpakken. Wij vinden ze hier prima voldoen tot +/- 25 man, als je meer mensen hebt dan zou er om het geluid wat meer te spreiden nog wel wat bij mogen. Onze GK is rechthoekig en de speakers staan langs de linkermuur (lange kant), als we ze op een korte kant zouden zetten zou het geluid misschien meer de kamer vullen maar dat heeft niet de voorkeur omdat ze dan voor de ramen staan. Ik schat dat onze GK in totaal zo'n 35m2/40m2 is.

Die € 150,- zou ik persoonlijk niet enkel in een receiver steken en al zeker niet in een nieuwe. Zeker omdat je misschien juist een wat zwaardere en robuustere versterker wil die vooral (veel) geluid produceert en alle nieuwe hippe functies en het uiterlijk wat minder van belang zijn, tweedehands kan je dan volgens mij veel beter terecht. Moet het trouwens perse een receiver zijn of is een gewone versterker ook voldoende? Mocht je toch perse ook radio-ontvangst willen dan kan je dit met een losse tuner natuurlijk heel makkelijk oplossen. De versterker die wij hebben staan koste trouwens letterlijk maar een paar tientjes en voldoet uitstekend :).

[ Voor 21% gewijzigd door Dick op 09-01-2013 17:25 ]

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

Vandaag heb ik toevallig een setje speakers over kunnen nemen van een collega: de eltax monitor III

Vermogen 90 Watt RMS, 150 Watt Max. 4 - 8 Ohm
2-weg downfiring bas reflex systeem,
Woofer 130 mm afgeschermd
Tweeter 25 mm soft dome
Biwiring schroefaansluitingen
Frequentiebereik 50 - 22.000 Hz
Geluidsdruk 89 dB

Nu moet ik echter nog een versterker hebben, op marktplaats staan er een aantal waaronder deze goedkope Sony:
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Zou dat geschikt zijn?

Of kan ik beter een ander merk en of nieuwe kopen zoals bijvoorbeeld deze:

http://hificorner.nl/hifi...erkers/a-9377-zilver.html

• Maartendc
Zo ik heb de speakers inmiddels binnen maar ik heb wat moeilijkheden met de receiver. Hij was helaas toch niet meer leverbaar bij besthomecinema en ze storten mijn geld terug. De Yamaha RX-V373 is zo ie zo niet goed leverbaar meer (behalve als je de hoofdprijs betaalt). Op zoek dus naar een andere receiver.

Laat er nu een geweldige aanbieding bij Saturn zijn in het geval van de Pioneer VSX-322-K. 150 euro, Geen geld natuurlijk. En hoewel die misschien een tikkie minder is dan de Yamaha, ben ik toch erg geneigd om 'm te bestellen. Het bespaart me heel wat geld (wat ik in een htpc kan steken) en ik denk niet dat mijn A25 enorm minder gaan presteren door deze iets goedkopere receiver. Zijn jullie het hier mee eens of vinden jullie het doodzonde dat ik niet voor een iets betere ga?
Het punt is, het aanbod wordt steeds kleiner voor mijn budget (niet duurder dan 220 euro). Het enige wat nog zou kunnen is wachten op de btw actie van mediamarkt volgende week. Ik zou bijvoorbeeld dan voor de PIONEER VSX-422 kunnen gaan die dan (als het goed is) 205.79 euro moet kosten. Dat is natuurlijk ook een mooie oplossing.

Weet iemand of je ook de btw kan terug vragen aan de hand van de kassabon bij MediaMarkt? Want dan zou ik die nu kunnen bestellen en dan de btw volgende week terug vragen. (nouja goed ik kan ook even bellen nauurlijk naar ze :P, luie student die ik ben) En is de 422 de extra 55 euro waard t.o.v. 322 die nu enorm scherp geprijsd is?

• Brent
Ik heb ook een oogje op de VSX-322-K om dezelfde redenen. Reviews zien er allemaal goed uit. Het enige waar ik nog onzeker over ben is het vermogen: 100W/4ohm is niet veel, dat is 50W/8ohm. Dat samen met de prijs? Ik zou graag iemands ervaring met 8ohm speakers hierover horen.

[ Voor 64% gewijzigd door Brent op 18-01-2013 11:47 ]

• Maartendc
Ja ik heb ook mede om die reden twijfels. Aan de ene kant hij hoeft alleen maar twee A25's aan te sturen maar ik heb wel gelezen dat de A25's (veel?) beter presteren als ze meer vermogen ter beschikking hebben. Maar niettemin het is gewoon een goede receiver voor de prijs, alleen ik ben benieuwd of ik nou zo veel inlever in mijn geval als ik de 322 neem ipv de 422. Ik zal ze op mijn kamer toch niet op een enorm vermogen gebruiken, ik moet wel een beetje denken aan m'n huisgenoten. (betekent niet dat ik af en toe niet eens vol uit The Black Keys kan aanzetten)

• Brent
Maartendc schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:58:
Ja ik heb ook mede om die reden twijfels. Aan de ene kant hij hoeft alleen maar twee A25's aan te sturen maar ik heb wel gelezen dat de A25's (veel?) beter presteren als ze meer vermogen ter beschikking hebben. Maar niettemin het is gewoon een goede receiver voor de prijs, alleen ik ben benieuwd of ik nou zo veel inlever in mijn geval als ik de 322 neem ipv de 422. Ik zal ze op mijn kamer toch niet op een enorm vermogen gebruiken, ik moet wel een beetje denken aan m'n huisgenoten. (betekent niet dat ik af en toe niet eens vol uit The Black Keys kan aanzetten)
Ik ben nog even in de specs gaan spitten en ik kom erachter dam 4ohm speakers officieel niet eens ondersteund worden (ook niet door de 422). De vermogens van de 422 zien er wel echt een stuk beter uit, al begrijp ik niet waarom 4ohm daarop niet wordt ondersteunt.

Ik denk dat ik pas voor de 322.

• Maartendc
Ja de actie is geldig t/m morgen dus ik twijfel nog. Ik heb liever de PIONEER VSX-422 volgende week in de BTW actie maar dan hoop ik wel dat Media Markt niet stiekem in de tussentijd zijn prijzen verhoogd en de 422 nog op voorraad is, anders sla ik mezelf voor m'n kop denk ik.
Pagina: 1 2 Laatste