Advies HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King_TuuR
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-10-2023
Hallo tweakers,

Na jaren een actieve lezer op dit forum te zijn en regelmatig reviews, pricewatch etc te raadplegen heb ik besloten om een echt account aan te maken om jullie hulp te vragen....

Ik ben opzoek naar jullie advies voor de samenstelling van mijn eerste HTPC. Ik zal even het verhaal schetsen... We wonen nu een klein jaar in onze nieuwe woning. Tot een maand of 2 geleden heb ik door een kindje en de bouw nooit tijd gehad om me bezig te houden met mijn setup. Maar tijden veranderen en nu wil/kan ik hier ook meer tijd in steken ;-)

Wat ik heb
-Samsung led tv
-gigabit netwerk
-laptop
-asus android tablet
-android telefoons
-synology DS213+
-Extremer (eerste versie)

Wat er nog later bij komt
-nieuwe versterker /surround set, waar ik mijn HTPC ook wil op aansluiten.

Waarom?
Ik maak nu gebruik van die extremer (MK1 denk ik dat die noemt) maar buiten het feit dat hij alle formaten die ik tot nu toe heb geprobeerd slikt, is hij vooral erg traag....
Ik twijfelde erg lang om een popcorn hour A300 te kopen, maar volgens mij blijf ik ontevreden over snelheid. Daarnaast triggerde de prijs (230EUR) me om eens verder te kijken.. En zo kom ik dus bij de HTPC ;-)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het systeem zou ik graag voornamelijk gebruiken voor films en tv series te bekijken(XBMC). Het luisteren van muziek MP3 collectie. Eventueel internetten .

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst een beperkt bedrag. Ik weet dat het erg moeilijk word voor die 230 eur wat de PCH kost maar wie weet?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)Wensen:
-Laag verbruik
-snele (re)boot
-windows 7 of 8
-komt in een kast achter gesloten deur ( IR signaal kan door de marmitek verder gezet worden)

Ben al enkele dagen aan het lezen en samengestelde wenslijstjes aan het doornemen. Ik heb momenteel volgende systeem samengesteld....

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 61,80€ 61,80
1Silverstone Sugo SG02B€ 60,75€ 60,75
1Techsolo TC-2200€ 75,40€ 75,40
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 23,95€ 23,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,-

Even overlopen:
-CPU op aanraden van mensen hier op het forum in andere lijstjes
-MB idem
-RAM: het low profile om makkelijker in te bouwen
-CPU koeler: Is een andere koeler nodig of kan ik tijdelijk de standaard koeler gebruiken?
-voeding: eventueel case met ingebouwde voeding?
-Welke case... Ik weet dat smaken en kleuren verschillen, maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Ik heb ook een IR controller nodig, dus mss handig dat ik een case koop waar deze al ingebouwd is. (aansturen via logitech harmony)
-SSD : op aanraden van mensen hier op het forum. In mijn synology heb ik 6TB beschikbaar wat allemaal via gigabit aan elkaar wordt verbonden dus dat is geen probleem.
-Sound? Ik wil straks de HTPC aansluiten op een nieuwe versterker. Is de onboard soundcard OK? of kan dat via HDMI?
-aansturen via logitech harmony, kan dit ook via android tablet of gsm?
-extra koeling nodig?

Alvast super bedankt voor de mensen die me verder kunnen helpen...

Gr
King_TuuR :)
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrko
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-04 15:45
Even overlopen:
-CPU op aanraden van mensen hier op het forum in andere lijstjes

De A4-5300 ondersteunt geen 3D, is verder prima.

-CPU koeler: Is een andere koeler nodig of kan ik tijdelijk de standaard koeler gebruiken?
Standaard koeler volstaat.

-Welke case... Ik weet dat smaken en kleuren verschillen, maar ik zie door het bos de bomen niet meer. Ik heb ook een IR controller nodig, dus mss handig dat ik een case koop waar deze al ingebouwd is. (aansturen via logitech harmony)

Een case is een kwestie van smaak. Zelf heb ik de TC-2200 en heb de voeding door een sfx be quiet vervangen. Ik heb geen harmony one oid en gebruik dus de bijgeleverde afstandbediening.

-Sound? Ik wil straks de HTPC aansluiten op een nieuwe versterker. Is de onboard soundcard OK? of kan dat via HDMI?
Geluid kan digitaal via S/PDIF of HDMI.

-aansturen via logitech harmony, kan dit ook via android tablet of gsm?
XMBC is geen probleem, voor internetten kun je een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard overwegen

-extra koeling nodig?
Je beschrijft geen zware taken. Dit is afhankelijk van de kast, bij de TC-2200 heb ik 2 extra fans geplaatst.

Komt in een kast achter gesloten deur

Luchtdicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King_TuuR
De A4-5300 ondersteunt geen 3D, is verder prima.
Doet zo een A6 dat wel? Is dat best wel te doen? of gewoon bij een volgend systeem voor 3d gaan? Mijn huidige tv kan geen 3D, en kan me voorlopig niet voorstellen dat ik dat met de 3d brillekes aan mijn tv zit ;)

Standaard koeler volstaat.
Mooi... na verloop van tijd kan ik dan nog zo een Scythe Shuriken kopen....

Ik ga die TC 2200 eens bekijken. Momenteel zoek ik dus een case met IR en voeding in. Na verloop van tijd kan ik de voeding vervangen door de be quiet! Pure Power L7 300W. Kan ik de kosten wat verdelen in de loop van de tijd.

Geluid kan digitaal via S/PDIF of HDMI.
Heeft het MB dan meerdere HDMI poorten? of hebben de meeste nieuwe versterkers een S/PDIF ingang?

XMBC is geen probleem,
Voor internet een Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (mooi kerstkado :-))

-extra koeling nodig?
Die prijs valt erg mee voor zo koelers dus moet ik zien hoeveel en waar ik fans moet plaatsen

Komt in een kast achter gesloten deur->Luchtdicht?
nee. Ik heb meerdere kastjes aan elkaar doorverbonden. en er is voldoende ruimte voorzien voor luchtstroom. Kan zijn dat ik wel een 2 tal fans moet gaan plaatsen voor mechanisch die luchtstroom op gang te houden als er een HTPC en zwaardere versterker in deze kastjes komen. Voorlopig werkt het prima met de digicoder/surroundversterkertje/extremer

Ik kom dan tot deze 2 lijstjes:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 61,80€ 61,80
1Techsolo TC-2200€ 75,40€ 75,40
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 23,95€ 23,95
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,-

Daarna komt dan dit er nog bij
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,80€ 24,80
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 62,25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Je setup ziet er inderdaad prima uit. Die techsolo kast vind ik voor die prijs er prima uit zien en de ingebouwde iR ontvanger is ook nog eens prima. Overigens past in die kast geen ATX voeding dus je moet de SFX voeding van die bequiet hebben. pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt

De standaardkoeler is inderdaad prima als je een krap budget hebt. Wanneer je in die techsolo een 80mm of 92mm fan bij plaatst heb je al genoeg luchtstroming voor de relatief zuinige hardware in de HTPC. Heb zelf goede ervaringen met de Nexus real silent serie. Wil je je HTPC later echt stil maken, dan kun je nog een Shuriken plaatsen.

Overigens kun je niet zeggen dat een Trinity A4 geen 3d ondersteund. Hij ondersteund het namelijk wel. Alleen is hij niet krachtig genoeg om alle formaten af te spelen. Om de een of andere vreemde reden heeft AMD de hw decoding van blu-ray 3d uit de nieuwe APU's gesloopt. 3d SBS mkv's speelt hij echter prima af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King_TuuR
jaapsander schreef op woensdag 28 november 2012 @ 09:53:
ingebouwde iR ontvanger is ook nog eens prima. Overigens past in die kast geen ATX voeding dus je moet de SFX voeding van die bequiet hebben. pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt
thanks for the tip. Als ik er uit ben welke case ik neem dan even checken welke voeding er later nog in moet....
Ik leerde net ook dat je XMBC ook als OS kan gebruiken. (gaat dus nu weer een hele wereld voor me open...)
8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:15
King_TuuR schreef op woensdag 28 november 2012 @ 10:43:
[...]

Ik leerde net ook dat je XMBC ook als OS kan gebruiken. (gaat dus nu weer een hele wereld voor me open...)
8)7 8)7
Back to the drawingboard dan, want XBMC is geen OS. Wel kan je builds krijgen, zoals XBMCBuntu of OpenElec, die linux-based zijn, en al helemaal voor XBMC zijn ingericht, maar dat is dus geen OS van XBMC zelf of iets dergelijks :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King_TuuR
kroegtijger schreef op woensdag 28 november 2012 @ 10:50:
[...]

Back to the drawingboard dan, want XBMC is geen OS. Wel kan je builds krijgen, zoals XBMCBuntu of OpenElec, die linux-based zijn, en al helemaal voor XBMC zijn ingericht, maar dat is dus geen OS van XBMC zelf of iets dergelijks :)
Ok duidelijk... Maar waarom zou je sowieso zo iets niet altijd nemen ipv windows (of linux) + XBMC?
Is dit niet onderhoudsvriendelijker zo op die manier?

Vraag blijft ook: Is zo een A6 cpu meer future proof? Ook met het idee om ooit eventueel mss
3D te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:15
Voor zowel Windows als voor Linux valt iets te zeggen. Windows is vaak wat gebruiksvriendelijker qua hardware-support, en is wat toegankelijker. Daarnaast is er vaak meer software voor beschikbaar, als je de machine ook nog voor andere doeleinden wilt gebruiken. Linux is meestal weer wat stabieler en sneller, maar is de leercurve wat stijler van. Het is maar net waar je voorkeuren liggen en welke hardware je gebruikt.

Met betrekking tot de APU kan je een A6 (en ook A4) op FM1 of op FM2 socket krijgen. De versie voor de FM1 is in staat om blu ray 3d te decoderen, wat de FM2 weer niet kan (dan moet je minimaal een A8 nemen). De FM2-versie heeft een weer wat sterkere GPU en is energie-zuiniger.

iRacing Profiel

Pagina: 1