[bug/feature] bits/bytes in SI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 07:59
Misschien niet echt de moeite waard om te implementeren (het is vrij veel werk) maar...

Het is toch jammer dat Tweakers de onduidelijkheid in stand houdt door vol te houden dat het voorvoegsel 'kilo' 1024 is, omdat iemand ooit eens bedacht heeft dat 210 makkelijker is dan 103. Het is onderhand al sinds 1999 dat de eenheid kibibyte bestaat als je het makkelijker vind om in machten van 2 te werken in plaats van in machten van 10.

Een kilometer is ook geen 1073 meter omdat dat lekkerder omrekend naar mijlen (dan zou een kilometer ongeveer 8/12e mijl zijn). Voor geheugen, waar machten van 2 handig zijn, hebben we de binary prefixes. Het zou fijn zijn als men op Tweakers duidelijk is met eenheden.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:08

rob_erwt

What does this button do?

Past beter in PW. Die kunnen dit eventueel aanpassen zonder tussenkomst van een devver. :)

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Ja dit is een hele lastige. Technisch heb je gelijk, echter moeten we er rekening mee houden dat het gros van de mensen is opgegroeid met kilo, mega, giga etc. De kleine groep mensen die weten dat het fout is, begrijpen heus wel wat we bedoelen. Sowieso wordt het op de meeste plekken afgekort tot KB, MB, GB en TB, dus dan valt het al helemaal niet op.

Kan je misschien concrete voorbeelden noemen waar het in de Pricewatch 'verkeerd' staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Glaanie: overal waar we door 1024 delen om k, G etc automatisch erbij te zetten ;)

Qua automatisch geformatteerde specificaties zouden we vrij eenvoudig bij 1024 ipv 1000 een i er tussen kunnen proppen (en rob_erwt dat hoort in LD dan :P ).

Voor alle andere presentaties is het natuurlijk afhankelijk van of het met de hand ergens in is getyped of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Tja, ik ben ook niet opgegroeid met de nieuwe grootheden. Aan de andere kant, mijn bèta-opleiding heeft me wel een gezond respect voor standaarden (en dan met name het SI) ingeprent. Dat zal waarschijnlijk voor vrij veel Tweakers gelden.

Dus, ook al gebruik ik ze zelf op dit moment nog niet, ik zou pleiten vóór gebruik van de correcte eenheden op Tweakers. We zijn immers professioneel, niet? Dan zou wat er in de volksmond gebezigd wordt geen argument moeten zijn. De Tweakers community zal het snel genoeg overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-07 14:43

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

CherandarGuard schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:02:
Dus, ook al gebruik ik ze zelf op dit moment nog niet, ik zou pleiten vóór gebruik van de correcte eenheden op Tweakers. We zijn immers professioneel, niet?
Dit heeft ook mijn stem.
Ik kom vaak genoeg discussies tegen waarin men bytes bedoeld maar bits schrijft, en als ik reageer probeer ik daar dan ook op de wijzen.
Het verschil tussen GB en GiB is doorgaans wat minder kritisch, maar er zijn momenten waarop het uitmaakt en zeker als IT georiënteerde wil je de correcte notatie gebruiken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens. Het is kleine moeite en geeft eenduidigheid. We moeten onze opvoedkundige taak niet vergeten ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:10

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

We gaan het intern overleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 07:59
Glaanie schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:44:
Kan je misschien concrete voorbeelden noemen waar het in de Pricewatch 'verkeerd' staat?
Het viel me op toen ik mijn profiel aanpastte (dus helemaal niet in de pricewatch):
Je hebt nog 239KB en 23 icoonslots vrij
De maximale icoongrootte is 10KB (10.240 bytes)
Wat de pricewatch betreft vermoed ik dat al het geheugen in GiB's is waar de harddisks wél in GBs zijn. Bij zaken zoals de karmastore is het me ook al eens opgevallen: Ik had 10kilokarma, maar 98MB fotoalruimte, dus ik vermoed dat je voor elk karmapunt 100kB ruimte krijgt? In dat geval is hier dus óók sprake van niet-SI. (nu ook 17.547 / 1,024 * 100kB = 170MB, precies wat ik aan ruimte heb)

Daarom zeg ik: het is best een karwei omdat het op veel plekken in de site onafhankelijk geïmplementeerd zit. De aanname dat ik alleen pricewatch bedoelde was dan ook allicht enigszins voorbarig ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ktf op 28-11-2012 19:59 ]

Pagina: 1