virtual host bereiken zonder internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

• DelTorro
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-01-2024
Op mijn laptop met OSX wil ik mijn websites graag lokaal draaien door in mijn browser naar http://variabele_websitenaam.local te gaan. Hiervoor heb ik 'Using BIND locally on OS X for easy access to subdomains' doorgelezen en toegepast. Dit werkt prima.

Ik wil echter http://variabele_websitenaam.local ook kunnen bereiken zonder een internetverbinding (als ik in de trein zit bijvoorbeeld). Als ik mijn wifi uitzet echter, dan krijg ik de simpele melding in mijn browser dat ik geen verbinding heb. Dit gebeurt ook als ik wifi aanzet, maar elke verbinding met een netwerk uitschakel.

Volgens mij heb ik op de goede manier mijn DNS aangepast.
Afbeeldingslocatie: http://tilkema.com/img/dns.jpg

Heb dns geflushed en al opnieuw opgestart maar niks helpt. Bovendien geeft

code:
1
traceroute local

het volgende terug wat volgens mij moet kloppen

code:
1
1  localhost (127.0.0.1)  1.232 ms  0.033 ms  0.043 ms

Gaat dit überhaupt werken zonder een internetverbinding?

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Volgens mij heb je een aantal dingen door elkaar gehaald.

Welk IP adres heb je gekoppeld aan "variabele_websitenaam.local"? 127.0.0.1 of het adres van je WiFi adapter? Ik snap ook niet helemaal waarom je BIND nodig hebt als een entry in /etc/hosts volstaat (http://www.leftcolumn.net...etchosts-file-on-mac-osx/).

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Wat geeft een traceroute variabele_websitenaam.local?
Dat is tenslotte de domeinnaam die je gebruikt (en niet http://local).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DelTorro
code:
1
2
traceroute to http://test.local (127.0.0.1), 64 hops max, 52 byte packets
 1  localhost (127.0.0.1)  0.274 ms  0.036 ms  0.030 ms

@webfreakz:
ik wil niet voor elke website die ik lokaal draai, een regel toevoegen aan /etc/hosts

• DelTorro
Iemand?

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
waarom wil je dat gebruiken ? Ga gewoon naar instellingen > delen > webserver. En alles werkt prima?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Om dat te laten werken moet je lokaal een DNS-server draaien. Wat je nu hebt gedaan (127.0.0.1 invullen bij je resolvers) is niet correct, aangezien je nu lokaal géén DNS server draait. (Als je dat wel zou doen klopt 't dus wel.)

Je kunt dan overigens geen .local gebruiken (aangezien dat voor mDNS is) maar zult iets anders moeten bedenken. Een TLD bedenken is geen goed idee aangezien die zo ongeveer allemaal vrijgegeven worden binnenkort. Het beste is een subdomein van je echte domein gebruiken, of anders kun je ook onder .example.com gaan zitten of onder .test (welke wel specifiek apart gezet zijn.)

[ Voor 45% gewijzigd door CyBeR op 03-12-2012 02:46 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:34
CyBeR schreef op maandag 03 december 2012 @ 02:43:
Om dat te laten werken moet je lokaal een DNS-server draaien. Wat je nu hebt gedaan (127.0.0.1 invullen bij je resolvers) is niet correct, aangezien je nu lokaal géén DNS server draait. (Als je dat wel zou doen klopt 't dus wel.)

Je kunt dan overigens geen .local gebruiken (aangezien dat voor mDNS is) maar zult iets anders moeten bedenken. Een TLD bedenken is geen goed idee aangezien die zo ongeveer allemaal vrijgegeven worden binnenkort. Het beste is een subdomein van je echte domein gebruiken, of anders kun je ook onder .example.com gaan zitten of onder .test (welke wel specifiek apart gezet zijn.)
Heb jij wel _iets_ gelezen?

TS:
Als je perse geen host file wilt gebruiken denk ik dat je met een virtuele adapter oid aan de slag moet gaan. Deze zal altijd verbonden zijn en kan je deze misbruiken voor je lokale DNS server

CISSP! Drop your encryption keys!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja. Hij wil DNS-namen kunnen gebruiken in de trein tbv virtual hosts, zonder internetverbinding en zonder /etc/hosts aan te moeten passen. Dat kan op exact één manier, namelijk met wildcard DNS. Daarvoor moet je een DNS server draaien, lokaal want anders heb je weer internet nodig.

Ik weet waar ik 't over heb, dankjezeer.
Als je perse geen host file wilt gebruiken denk ik dat je met een virtuele adapter oid aan de slag moet gaan. Deze zal altijd verbonden zijn en kan je deze misbruiken voor je lokale DNS server
Leuk bedacht, maar dit is geen Windows verhaal.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 03-12-2012 11:04 ]

• laurens0619
CyBeR schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:04:
[...]

Ja. Hij wil DNS-namen kunnen gebruiken in de trein tbv virtual hosts, zonder internetverbinding en zonder /etc/hosts aan te moeten passen. Dat kan op exact één manier, namelijk met wildcard DNS. Daarvoor moet je een DNS server draaien, lokaal want anders heb je weer internet nodig.

Ik weet waar ik 't over heb, dankjezeer.

[...]

Leuk bedacht, maar dit is geen Windows verhaal.
Dude wat denk je dat BIND is, precies een DNS server. Dat draait hij ook en werkt perfect. Ik zeg ook niet dat je niet weet waar je het over hebt, je leest niet goed ;)

Het probleem is alleen dat macOS deze DNS server niet gaat aanspreken wanneer de interface "down" is. Daarom zou een virtuele adapter die altijd up is de oplossing kunnen zijn.

Waarom jij Windows erbij haalt is mij even een raadsel...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

laurens0619 schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:41:
[...]

Dude wat denk je dat BIND is, precies een DNS server. Dat draait hij ook en werkt perfect. Ik zeg ook niet dat je niet weet waar je het over hebt, je leest niet goed ;)
Crap. Je hebt gelijk. Maarrr saving grace: ik zei dat je .local hiervoor niet kunt gebruiken. Dat zei ik ook niet voor jan lul ;) Dat werkt wél met /etc/hosts maar standaard níet met DNS. (Kun je aanpassen maar of je dat wilt...)
Waarom jij Windows erbij haalt is mij even een raadsel...
"Virtuele adapter". Loopback moet hier prima voor volstaan; het enige is dat de /etc/resolv.conf automatisch gemaakt wordt en weggehaald wordt als er geen interfaces beschikbaar zijn. Handmatig maken en 'sudo chflags simmutable /etc/resolv.conf' werkt echter prima om dat te voorkomen. (Equivalent aan chattr +i op linux.)

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 03-12-2012 11:51 ]

• laurens0619
CyBeR schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:44:
[...]

Crap. Je hebt gelijk. Maarrr saving grace: ik zei dat je .local hiervoor niet kunt gebruiken. Dat zei ik ook niet voor jan lul ;) Dat werkt wél met /etc/hosts maar standaard níet met DNS. (Kun je aanpassen maar of je dat wilt...)

[...]

"Virtuele adapter". Loopback moet hier prima voor volstaan; het enige is dat de /etc/resolv.conf automatisch gemaakt wordt en weggehaald wordt als er geen interfaces beschikbaar zijn. Handmatig maken en 'sudo chflags simmutable /etc/resolv.conf' werkt echter prima om dat te voorkomen. (Equivalent aan chattr +i op linux.)
True, ik heb ook eerder wat "vaagheden" met .local ervaren en gelezen dat het met met mDNS te maken heeft. Maar wat precies de reden hiervan is? Misschien weet jij er meer over?

Nu je het zegt, loopback zou idd moeten volstaan. Ik had al de aanname gemaakt dat macOS ging bokken bij geen actieve adapters. Jouw truuk zou gewoon moeten werken.

En sorry ik zie nog steeds niet de link tussen een Nederlands woord en Windows. Tuntap is een voorbeeld van een "virtual network interface" wat je hier voor zou kunnen misbruiken.

Maar de loopback gebruiken lijkt mij een stuk minder smerig :P

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

laurens0619 schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:03:
[...]

True, ik heb ook eerder wat "vaagheden" met .local ervaren en gelezen dat het met met mDNS te maken heeft. Maar wat precies de reden hiervan is? Misschien weet jij er meer over?
".local" wordt in de resolver standaard omgeleid om niet via regulier DNS te gaan maar via mDNS. Gewoon DNS wordt daarbij compleet overgeslagen.
Nu je het zegt, loopback zou idd moeten volstaan. Ik had al de aanname gemaakt dat macOS ging bokken bij geen actieve adapters. Jouw truuk zou gewoon moeten werken.
Nja 't is niet zozeer bokken bij geen actieve interfaces-- lo0 is tenslotte altijd actief. Maar wat osx tegenwoordig (is redelijk recent) doet is /etc/resolv.conf wegpleuren als er geen interface (behalve lo0) up is. De DNS-info wordt gekoppeld aan de actieve en hoogste prioriteit interface. Helaas kun je zover ik weet geen dns-info aan lo0 hangen, dat zou nog de simpelste oplossing zijn.
En sorry ik zie nog steeds niet de link tussen een Nederlands woord en Windows. Tuntap is een voorbeeld van een "virtual network interface" wat je hier voor zou kunnen misbruiken.
Was ook meer een instinctverhaal, ben niet gewend dergelijke praat bij unixachtigen tegen te komen :P En tuntap is natuurlijk een tunnelinterface.

• laurens0619
CyBeR schreef op maandag 03 december 2012 @ 12:07:
[...]

".local" wordt in de resolver standaard omgeleid om niet via regulier DNS te gaan maar via mDNS. Gewoon DNS wordt daarbij compleet overgeslagen.

[...]

Nja 't is niet zozeer bokken bij geen actieve interfaces-- lo0 is tenslotte altijd actief. Maar wat osx tegenwoordig (is redelijk recent) doet is /etc/resolv.conf wegpleuren als er geen interface (behalve lo0) up is. De DNS-info wordt gekoppeld aan de actieve en hoogste prioriteit interface. Helaas kun je zover ik weet geen dns-info aan lo0 hangen, dat zou nog de simpelste oplossing zijn.

[...]

Was ook meer een instinctverhaal, ben niet gewend dergelijke praat bij unixachtigen tegen te komen :P En tuntap is natuurlijk een tunnelinterface.
Het is idd niet bokken bij geen actieve interfaces, ik had eerst de verkeerde aanname gedaan.
En ja het klinkt wel erg windows like maar dat krijg je als je werkt op een macbook met een virtuele windows installatie en servers op debian :P

En natuurlijk is tuntap geen tunnel interface. Het kan gebruikt worden voor een tunnel interface
The TunTap project provides kernel extensions for Mac OS X that allow to create virtual network interfaces

TAP (as in network tap) simulates a link layer device and it operates with layer 2 packets such as Ethernet frames. TUN (as in network TUNnel) simulates a network layer device and it operates with layer 3 packets such as IP packets. TAP is used to create a network bridge, while TUN is used with routing.
Daarbij ben ik de allerlaatste die adviseert om een kernel extensie op macOS te installeren voor deze zaken :P

Pagina: 1