OK, dan probeer ik het nog eens uit te leggen
Even er vanuitgaande dat je een speaker van 100 euro bedoelde, en niet eentje van 1000k euro
Bij een grote fabrikant, die massaproductie maakt en dus voor al zijn speakers het speakerdoek in 1x inkoopt en daar een complete fabricagehal voor heeft staan, kost het relatief erg veel om ineens een andere kleur speakerdoek te gebruiken voor een bepaalde speaker. Die kosten zitten hem niet alleen in de prijs van het speakerdoek (die is dan relatief duurder, want minder van ingekocht) maar ook in het ombouwen van de fabricagestraat. Om maar te zwijgen van de producent van het speakerdoek, die ineens andere verf moet gaan gebruiken en met het zelfde probleem zit. Dat alles rekent zich door in de prijs en daardoor wordt een zelfde speaker met wit speakerdoek ineens bijvoorbeeld 1250 euro ipv 100 euro. Commercieel totaal oninteressant dus, en marketingtechnisch een hel.
Vergelijk het een beetje met het kopen van een auto: als je een Audi koopt (toch ook een premium merk dat minstens zoveel auto's verkoopt als bijvoorbeeld Kef of B&W speakers verkopen), dan kun je zelfs bij een A8 maar uit een aantal opties kiezen. Wil je een echt high end soundsystem er in, of bijvoorbeeld kogelvrij glas, dan kan dat niet af-fabriek en moet je op een ander (aftermarket).
Kom je in een nichemarkt terecht (vergelijk een Rolls of een Veyron), dan kunnen er ineens een hoop dingen built to order. Maar die worden dan ook built to order gemaakt, en niet in massaproductie
In de speakerwereld is dat net zo. Je kunt bij massaproductie bepaalde opties af-fabriek hebben (denk aan het gebruikte hout of de lakfinish), maar bepaalde zaken worden zo weinig gevraagd dat je die bij een ander moet gaan halen. Een fabrikant als Hepta is klein en maakt wel built to order, dus daar heb je idd meer kans. Come to think of it, volgens mij is Pied Piper ook built to order, dus die zou ik ook eens opzoeken. Ik denk dan ook dat je het meer in die hoek moet zoeken en de gerenomeerde fabrikanten links moet laten liggen
Vond een aardig draadje op hear.nl:
http://www.hear.nl/forums...wie-kent-ze-waar-zijn-ze/
Van bijvoorbeeld
http://www.xanaduspeakers.nl/nl had ik nog nooit gehoord, maar ze leveren in alle RAL kleuren. Praat je alleen zoals mogelijk al verwacht niet meer over een speaker van 1000 euro per stuk, eerder het 4 tot 10 voudige daarvan...
[
Voor 8% gewijzigd door
The Eagle op 28-11-2012 22:56
]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)