[Ervaringen] Zelfbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik lees van alles over voorgebouwde systemen, aankoop advies en problemen. Maar ervaringen met Zelfbouw lijkt totaal niet aanwezig te zijn. Jullie tweakers bouwen toch wel je eigen computers he?

Mijn ervaring was Gister avond. Voor het eerst in 11 jaar heb ik weer een compleet systeem inelkaar gezet. Waar ik het vroegah in 15/30 minuten kon. Deed ik er nu 3 uur over....Paar kleine fuckups.
Dat aluminium achter plaatje op de kop, ventilator via de achter kant van het mobo, kabeltje niet aangesloten en klem gezet. Moest wel 3x mobo los schroeven 8)7 ...

Maar het is gelukt het ding staat, draait en werkt tip top! Viel allemaal reuze mee, maar is wel wat complexer allemaal dan 11 jaar terug.

Dus wat zijn jullie ervaringen en fuckup en tips voor de zelfbouwers?

Mijn tips:
Lees eerst alle handleidingen voor je dingen uit de verpakking haalt.
Plaatseerst de cpu, ram en fan op de mobo.
en de PSU plaatsen voor de mobo geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik zo kijk naar de topics die in DAA langskomen is het allemaal zelfbouw.

Verder is het heel simpel, voordat je alles precies inbouwt, test het gewoon op de kartonnen moederborddoos. De laatste keer dat ik een systeem bouwde (2 dagen terug) heb ik dat ook gewoon op die manier gedaan om te zien of het werkte. En zo ga ik het vanavond ook doen met m'n nieuwe config (al moet ik er eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik die dingen nooit in een kast zet :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Niet online
Zat ik ook al te kijken maar dat is steeds specefiek over de onderdelen zelf en problemen met het installeren. En ik zag hier de tag zelf bouw, maar geen zelfbouw topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Tjah, wat valt er dan verder over de zelfbouw zelf te vertellen? Iedereen hier weet wel hoe je een PC in elkaar schroeft, dat is maar goed ook want veel simpeler dan het momenteel is kan het ook niet volgens mij. Ik zie niet in wat een specifiek topic over zelfbouw toe zou kunnen voegen, waar zou je bijvoorbeeld over willen discussiëren?

Dat het gros van de topics in de diverse subfora over bepaalde onderdelen gaat is logisch, daar zijn die subfora immers voor en men heeft dan een probleem, vraag of discussie over een bepaalde (range van) onderdelen, de overige onderdelen van het systeem zijn dan verder niet erg relevant. Hier in CSL gaat het natuurlijk wel meer over de complete systemen, wat je dan echter vooral tegen komt zijn problemen met systemen. Voor aankoopadvies hebben we immers weer een apart subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Iedereen heeft zo zijn eigen volgorde, ik bouw liever de voeding later in, als alle databekabeling ook al zit.
Waar ik ooit mee heb gekut, is het 4-polige stekkertje op het moederbord, en ik maar zoeken... ;)
Het enige waar ik nog weleens tegenaan loop, is de compatibiliteit van alle componenten. Je moet eerst ruwweg weten welke cpu en moederbord je wilt, die moet je dan op elkaar afstemmen, en van daaruit moet je dan geheugen gaan selecteren en alles wat je er rond omheen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Niet online
Voeding gaat er bij mij altijd als eerste in, Ik heb gemerkt dat als je mobo er al inzit, je wat voorzichtiger bent en juist dat dan doe voeding uit je handen kan vallen. en ik wil niet dat een voeding op het mobo valt :)
Zware dingen eerst. gevoelige shit later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Schway schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:47:
En ik zag hier de tag zelf bouw, maar geen zelfbouw topics.
Dat kan ook wel kloppen, we hebben wel tags, maar ze werken op het forum op het moment niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osca
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-07 20:59
Gister mijne ook in elkaar gezet, ging inderdaad vrij makkelijk helaas een iets tekort 8 pins voedingskabeltje voor de CPU, verder is het inderdaad niet erg spannend ( op het voor t eerst inschakelen na ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:17

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik vond het heel simpel allemaal. Eerste keer ging perfect en binnen een uurtje had ik mijn systeem draaiend en kon ik windows gaan installeren.
Tweede keer (HTPC) ging nog vlotter (makkelijkere koeler, minder kabels), binnen het kwartier draaide het beestje.

Sinds je je eigen PC's bouwt besef je pas hoeveel je bespaart op hardware en hoe dik merken als Acer, HP, Dell, ... je in 't zak zetten :D

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-07 16:43

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Kijk gewoon wat tutorials van Linus (tech tips), zelfs de grootste noob zal het bouwen van een eigen pc dan een stukje cake vinden. Zelf heb ik twee linker handen en toch kon ik binnen een uurtje mijn eerste eigen pc in mekaar flansen, zelfs het instellen van bijvoorbeeld de bios heeft linus goede tips en tricks voor...

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri F
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-06 22:50
SSD SAMSUNG 840 EVO

In de opstelling van de zelfbouw onderdelen voor Desktop PC's stond ten onrechte niet genoemd dat voor de SSD een upgrade versie nodig is. De montage bracket ontbreekt als je de kale Samsum 840 EVO koopt. Dat is een beetje lastig. :( Moet je gaan prutsen of alsnog een losse bracket kopen.
Dus houdt dit in de gaten!
Pagina: 1