Processor HTPC mogelijk nog gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-03 13:42
Ik ga een HTPC / NAS bouwen bestaand uit deze componenten. Hij zal voornamelijk worden gebruikt om te downloaden, uitpakken, HD films kijken en om te surfen. Ik ben nu nog niet van plan om erop te gaan gamen maar misschien verander ik ooit nog van mening. In dat geval zou ik hem graag nog willen kunnen upgraden naar een basissysteem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 119,95€ 119,95
1ASRock Z77 Pro4-M€ 77,95€ 77,95
1Silverstone Grandia GD06B€ 122,50€ 122,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 34,52€ 34,52
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,99€ 35,99
1be quiet! Pure Power L8 430W€ 55,20€ 55,20
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 505,01

De enige twijfel die ik nog heb is over de processor. Ik wil in ieder geval voorlopig geen videokaart toevoegen daarom heb ik gekozen voor een Intel met HD graphics 4000. Om precies te zijn, hang ik vast tussen de:
i3 3225
i5 3570K

Een prijsverschil van €80, wat natuurlijk altijd mooi uitkomt in de portemonnee. Mijn vraag is: schiet ik mezelf in de voet door nu te besparen als ik er later achterkom dat ik toch wel wil gamen op het systeem (dan voeg ik wel een videokaart toe)? En zijn er behalve het verschil in quadcore en dualcore nog redenen om voor de een danwel de ander te kiezen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24
Waarschijnlijk zul je niet veel verschil merken tussen de Core i3 en Core i5. Games hebben zelden of niet profijt van meer dan 2 cores. Wellicht is dit filmpjes wel interessant voor je.

Edit: ik zou dat geld wat je bespaart op de CPU eerder steken in een wat grotere SSD. De 64GB is in verhouding vrij duur, met een 128GB of 256GB (of b.v. een Intel 180GB) kun je later die games op de SSD installen en heb je wat voordeel van snellere laadtijden.

[ Voor 35% gewijzigd door Moi_in_actie op 27-11-2012 16:16 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 11:15
Zolang je je bewust bent van de tegenstrijdige belangen van NAS en HTPC kan dit... Een HTPC heeft meestal belang bij een zo stil mogelijk systeem, terwijl een NAS juist HDD's nodig heeft. Aangezien HDD's herrie veroorzaken, conflicteert dit met een HTPC. Indien geluid niet een issue is (mits binnen de perken), zou je inderdaad prima met een i3 af kunnen, maar ook een AMD A6 zou een leuke kandidaat zijn hiervoor. Wil je later nog erop kunnen gamen, dan kan je een A8 eventueel overwegen, of een i3 of eventueel i5 (budget-afhankelijk). Een i5-3570k is weliswaar een super-CPU voor games,, maar voor een HTPC juist weer niet. DAar is dit een enorme overkill voor, en zonder bijpassende GPU een aanschaf die zichzelf nooit waar zal maken. Dan kan je beter een A8 of A10 nemen.
Verder is een 64GB SSD inderdaad wat karig, indien je de storage wilt optimaliseren voor bijvoorbeeld downloads. (denk aan tijdelijke bestanden die verwerkt moeten worden. Op een SSD verloopt dat over het algemeen veel soepeler).
Wat betreft de case kan je in ieder geval alle kanten uit. Hou wel rekening ermee dat je nog iets van bediening moet realiseren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-03 13:42
Moi_in_actie schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:14:
Waarschijnlijk zul je niet veel verschil merken tussen de Core i3 en Core i5. Games hebben zelden of niet profijt van meer dan 2 cores. Wellicht is dit filmpjes wel interessant voor je.

Edit: ik zou dat geld wat je bespaart op de CPU eerder steken in een wat grotere SSD. De 64GB is in verhouding vrij duur, met een 128GB of 256GB (of b.v. een Intel 180GB) kun je later die games op de SSD installen en heb je wat voordeel van snellere laadtijden.
Interessant filmpje, dank daarvoor. Ik kan dus ook in de toekomst nog redelijk gamen met de i3 zolang ik maar genoeg investeer in een videokaart.

Wat je zegt over de SSD is waar, 64 is aan de kleine kant en heb ik ook alleen gekozen om de kosten te drukken. Hoe langer hij in mijn wenslijst staat, hoe duurder hij wordt :P Ik heb de 830 128Gb nu in mijn laptop zitten maar deze is op de pricewatch gestegen naar €99. Komt die 10% stijging door de komst van de 840?
kroegtijger schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:28:
Zolang je je bewust bent van de tegenstrijdige belangen van NAS en HTPC kan dit... Een HTPC heeft meestal belang bij een zo stil mogelijk systeem, terwijl een NAS juist HDD's nodig heeft. Aangezien HDD's herrie veroorzaken, conflicteert dit met een HTPC. Indien geluid niet een issue is (mits binnen de perken), zou je inderdaad prima met een i3 af kunnen, maar ook een AMD A6 zou een leuke kandidaat zijn hiervoor. Wil je later nog erop kunnen gamen, dan kan je een A8 eventueel overwegen, of een i3 of eventueel i5 (budget-afhankelijk). Een i5-3570k is weliswaar een super-CPU voor games,, maar voor een HTPC juist weer niet. DAar is dit een enorme overkill voor, en zonder bijpassende GPU een aanschaf die zichzelf nooit waar zal maken. Dan kan je beter een A8 of A10 nemen.
Verder is een 64GB SSD inderdaad wat karig, indien je de storage wilt optimaliseren voor bijvoorbeeld downloads. (denk aan tijdelijke bestanden die verwerkt moeten worden. Op een SSD verloopt dat over het algemeen veel soepeler).
Wat betreft de case kan je in ieder geval alle kanten uit. Hou wel rekening ermee dat je nog iets van bediening moet realiseren.
Ik ben me hier wel van bewust maar het feit is simpelweg dat ik niet het budget heb om ze op te delen in twee apparaten. Ze zijn beide nodig dus heb ik er nog het beste van geprobeerd te maken. Ik denk dat ik het geluid even ga beoordelen zodra hij in elkaar zit. Ik woon in een flat en er is eigenlijk altijd wel lawaai aan de gang. Daarbij zal ik ook nog geluidsisolatie gebruiken in de kast en wat bevestigingsmethoden voor de schijven uitproberen. Studeer niet voor niks, laat ik daar ook eens iets mee doen.
Ik heb persoonlijke slechte ervaringen met AMD en zal daar dus niet voor gaan (geen feiten, gewoon onderbuik :9 ). Heb ze wel bekeken en het ziet er niet slecht uit. Ik had het gevoel al dat de i5 iets te krachtig was voor mijn plannen, denk dat de i3 dan toch beter geschikt is.

Over de SSD: Ik heb mijn laptop van nu (HDD en SSD) zo ingesteld dat de downloads niet op de SSD worden uitgepakt maar juist op de HDD uit angst voor de schrijfbeperkingen van SSD's. Is dit een onterechte vrees en kan ik het gewoon via de SSD laten lopen? In dat geval wordt een 128GB natuurlijk nog aantrekkelijker.

De bediening ga ik doen met de K400 van Logitech die ik al heb liggen en mogelijk dat ik later nog een afstandsbediening erbij koop met bijvoorbeeld flirc. Gebruik eigenlijk altijd XBMC en dat werkt goed samen met een toetsenbord.

Stroomverbruik is trouwens geen probleem, deel de rekening met de hele flat dusja.

Zien jullie verder nog mogelijke problemen met mijn plannen? Heb mijn kennis al heel erg moeten uitbreiden om tot deze lijst te komen 8)7 dus ik hoop dat het nu goed is.

[ Voor 59% gewijzigd door DutchRam op 27-11-2012 20:34 ]