netwerkschijf of extern harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• gruys7
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-11-2024
Situatie
Onze modem staat op de 1e etage. Op de begane grond staat een mede8er mediaplayer. Mijn pc staat op de 2e etage (draadloos verbinding). Ik heb geprobeerd om bluray films te streamen vanaf mijn pc maar door haperingen is dit geen succes. Nu koppel ik mijn externe harde schijf aan de mediaplayer en kopieer ik in een keer veel films op de harde schijf. Doordat het geheugen van mijn pc én externe harde schijf vol zitten heb ik nu sowieso behoeften aan extra geheugen. Eerst zat ik te denken aan nog een externe harde schijf maar wil een netwerkschijf als optie ook een kans geven.

Ik ben namelijk ook van plan om een sonos speaker aan te schaffen en deze neer te zetten in mijn kamer (2e etage). Aangezien ik voor het streamen van mijn muziek niet altijd mijn pc aan wil hebben staan lijkt mij een netwerkschijf hier een goede oplossing voor.

Doel: media behoorlijk (bluray films, muziek) streamen/kopiëren vanaf de netwerkschijf.
Ik zat te denken aan deze schijf: http://tweakers.net/pricewatch/276916/western-digital-my-book-live-3tb.html

Nu zit ik wel met een aantal vragen
- Is een netwerkschijf wel een verstandige oplossing voor bovenstaande situatie
- Wat is een handige plaats in huis (qua data overdacht) om een netwerkschijf te plaatsen
- Vindt dataoverdracht altijd over het netwerk (wifi) plaats of kan dit ook bekabeld (usb)?
- Gezien het feit dat het streamen vanaf mijn pc naar de mediaplayer niet goed ging (haperingen) zou met de aanschaf van een netwerkschijf dit significant beter moeten gaan?

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:45
Nu zit ik wel met een aantal vragen
- Is een netwerkschijf wel een verstandige oplossing voor bovenstaande situatie
- Wat is een handige plaats in huis (qua data overdacht) om een netwerkschijf te plaatsen
- Vindt dataoverdracht altijd over het netwerk (wifi) plaats of kan dit ook bekabeld (usb)?
- Gezien het feit dat het streamen vanaf mijn pc naar de mediaplayer niet goed ging (haperingen) zou met de aanschaf van een netwerkschijf dit significant beter moeten gaan?
1. Ja een netwerkschijf is hierin makkelijker maar ik zou eerder voor een NAS gaan (Qnap/Synology of zelfbouw). Beter uitbreidbaarheid en sneller ;)
2. Gezien de 2 apparaten, maakt het weinig uit. Mochten er meer apparaten bij komen, zou ik voor dichtbij de modem gaan. Daar komt namelijk de data binnen en wordt veelal daar gesplits per kamer/verdieping. De netwerkschijf moet in feite in het "midden" staan van alle verbindingen.
3. liefst bekabeld (ethernet kabel, geen usb!), wifi werkt moeizaam tot niet met blu-rays. Wifi is hiervoor niet snel genoeg tenzij je een goede wifi verbinding hebt met 150 Mbit of hoger. Kabel werkt gewoon beter/stabieler.
4. Ethernetkabel aanleggen en dan hoef je in feite geen netwerkschijf te hebben. Dan kun je rechtstreeks vanuit de pc streamen naar de mediaspeler. Je gebruikt dan je pc als "NAS" ;). Qua stroomverbruik is een netwerkschijf/NAS hoogstwaarschijnlijk beter.

• gruys7
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-11-2024
Er wordt thuis negatief tegen het bekabelen aangekeken (gevoelsmatig). Dit omdat het wegwerken van de kabels vooral een issue is.
1. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, zijn er nog speciale technieken voor het wegwerken van de bekabeling?
2. Wat is een goede inschatting van de kosten?
3. Het lijkt mij verstandig om de netwerkschijf naast de mediaplayer te zetten. Een alternatief voor alles bekabelen zou kabel via het stopcontact zijn (van modum naar netwerkschijf/nasm en vervolgs een kabel van netwerkschijf naar mediaplayer??). Is het met deze oplossing wel haalbaar om blu-rays te streamen/ kopiëren naar de mediaplayer?

Bedankt alvast voor de antwoorden

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:45
gruys7 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:29:
Er wordt thuis negatief tegen het bekabelen aangekeken (gevoelsmatig). Dit omdat het wegwerken van de kabels vooral een issue is.
1. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, zijn er nog speciale technieken voor het wegwerken van de bekabeling?
2. Wat is een goede inschatting van de kosten?
3. Het lijkt mij verstandig om de netwerkschijf naast de mediaplayer te zetten. Een alternatief voor alles bekabelen zou kabel via het stopcontact zijn (van modum naar netwerkschijf/nasm en vervolgs een kabel van netwerkschijf naar mediaplayer??). Is het met deze oplossing wel haalbaar om blu-rays te streamen/ kopiëren naar de mediaplayer?

Bedankt alvast voor de antwoorden
1. Of tussen de muur en plint of via de kruipruimte (mocht die er zijn). Een ander alternatief is boven de plint met dezelfde kleur (of schilderen) ;).
2. ik ken geen afmetingen van jouw huis :P. 10 meter Cat 6 kabel bij de gamma = 14 euro. Je hebt minimaal Cat5e nodig en het beste is om de kabel zelf te maken ipv kant en klaar omdat een kabel makkelijker weg te werken is dan een kabel met plug. Bij een gat boren door de muur kun je de kabel (zonder plug) beter wegwerken.
3. Powerlan is het woord hier en nee het is niet zo stabiel als ze zeggen, laat staan de snelheid. Het is wel een alternatief tussen wifi en ethernet kabel maar met grote stroomverbruikers op een groep gaat je snelheid drastisch naar beneden. Ikzelf zou het niet aanbevelen, maar mocht je het setje van iemand kunnen lenen dan zou ik het wel proberen. Hou er rekening mee dat de snelheid van die dingen niet goed is en dus beter voor een "snellere" kunt gaan. 100 Mbit marketing term haal je bij lange niet ;).

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Noot.
Als vanaf je pc streamen niet goed gaat, zal een NAS ook niet gaan werken in dit geval !
Dus dan moet je wel bekabelen, mocht dat niet lukken, dan is eigenlijk een externe hd het enige alternatief.

EVT. zou je gedeeltelijk kunnen bekabelen, van de BG naar de 1e en daar een accespoint neerzetten, waarschijnlijk lukt het streamen dan wel.

Maar met een beetje creatief denken kun je meestal wel bekabelen, ik heb bv al een paar keer misbruik gemaakt van de centrale ventilatie pijp om een kabeltje te trekken :)

[ Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 28-11-2012 09:15 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d