Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[C#] Zelfstudie juiste volgorde

Pagina: 1
Acties:

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik heb wat tijd over en wil leren programmeren. Vroeger wel wat met basic gedaan etc. Maar nu serieus aan de slag met een OO taal.

Was begonnen met Java maar wilde liever c# ivm snelheid om snel een simpele windows applicatie te kunnen maken. (stimuleert meer als ik een grafisch venstertje krijg die amper iets kan dan een console app).

Ok alle videolessen van .net bekeken. Boekje gelezen, zooi lessen op internet zelf. 2 weken lopen uitproberen en classes etc.

Nu wil ik verder. Syntax heb ik wel door, OO principe ook wel. UML lijkt me handig om te gebruiken, wat kan ik nu het beste doen?

Ik ben SAP consultant en wil Abap ook kunnen, zodat ik het direct met werkveld combineer. In Abap alleen programmeren is wat saai.

Het lijkt me handig om een juiste planning oid te maken van een nieuw project, zomaar iets beginnen en dan een nieuwe class toevoegen wanneer ik er 1 nodig heb lijkt me niet heel handig, of wel in het begin?

Ook kan Database koppeling en Webkoppeling handig zijn om te leren/oefenen.

Ik kan nergens een goed plan vinden op internet hoe verder. Iemand een tip?

edit:

Zou zo'n boek handig zijn om door te nemen (dan c# versie) http://headfirstlabs.com/books/hfooad/

Op lange termijn lijkt het me wel lachen een adventure oid te maken mbv XNA.

[ Voor 7% gewijzigd door Tennisbal op 27-11-2012 13:51 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-11 16:52

Haan

dotnetter

Als je de basics een beetje onder de knie hebt / denkt te hebben, dan is de volgende logische stap om concreet iets te gaan bouwen. Dus je zal iets moeten verzinnen dat je wil gaan maken, wat dat precies moet zijn hangt af van je eigen creativiteiten/of voorkeuren. Het is natuurlijk het leukst als je iets maakt dat ergens nuttig voor is (een Sudoko/Wordfeud/etc applicatie bouwen kan wel leerzaam zijn, maar voegt weinig nieuws toe).

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Tennisbal
Haan schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:06:
Als je de basics een beetje onder de knie hebt / denkt te hebben, dan is de volgende logische stap om concreet iets te gaan bouwen. Dus je zal iets moeten verzinnen dat je wil gaan maken, wat dat precies moet zijn hangt af van je eigen creativiteiten/of voorkeuren. Het is natuurlijk het leukst als je iets maakt dat ergens nuttig voor is (een Sudoko/Wordfeud/etc applicatie bouwen kan wel leerzaam zijn, maar voegt weinig nieuws toe).
ok, maar moet ik dan niet al rekening houden met UML oid? of simpel ontwerpje in visio oid?

Of gewoon maar beginnen en kijken hoe het loopt?

Heeft het nog zin om win forms te leren? Of moet ik alleen maar naar WPF kijken?

[ Voor 5% gewijzigd door Tennisbal op 27-11-2012 14:15 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als je er niet uitkomt kan het handig zijn om wat uit te schrijven in Nederlands of een diagram te maken zodat het voor jezelf duidelijker is. Het moet niet, doe het alleen als het helpt om beter te snappen wat je wilt. Of denkt te willen, want zelf gevorderde developers weten lang niet altijd vooraf wat ze nu precies gaan bouwen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 17:47
kenneth schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:16:
Als je er niet uitkomt kan het handig zijn om wat uit te schrijven in Nederlands of een diagram te maken zodat het voor jezelf duidelijker is. Het moet niet, doe het alleen als het helpt om beter te snappen wat je wilt. Of denkt te willen, want zelf gevorderde developers weten lang niet altijd vooraf wat ze nu precies gaan bouwen.
Ik zou zeggen dat dat de wereld op z'n kop is. Je moet niet beginnen met iets te programmeren als je het probleem niet helder op papier kan uitschrijven, want dat gaat het in een willekeurige programmeertaal ook echt niet lukken :)

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Natuurlijk. Wat ik bedoel is dat je geen tien pagina's vol moet kalken met een compleet uitgewerkt ontwerp dat na vijftig regels code (deels) in de prullenbak kan. Het is een middel, niet het doel :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 17:47
Oh absoluut, de big design up front aanpak is zelden of nooit efficient als het systeem niet triviaal is.

Verwijderd

FallenAngel666 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:52:
Oh absoluut, de big design up front aanpak is zelden of nooit efficient als het systeem niet triviaal is.
Maar hij is een nieuwe taal aan het leren, geen entreprise app aan het maken.

• Haan
  • Laatst online: 23-11 16:52

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:00:
[...]

Maar hij is een nieuwe taal aan het leren, geen entreprise app aan het maken.
Dat zegt ie ook, het staat er alleen wat moeilijk met dubbele ontkenningen enzo :P

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Tennisbal
Ok dus gewoon maar een programmaatje maken zonder me druk te maken om ontwerp? Was vanuit eigen beroep nogal geneigd eerst analyse ontwerp shit etc te maken :)

ben maar eens begonnen een rekenmachine te maken, zijn er nog niet genoeg van :P

[ Voor 21% gewijzigd door Tennisbal op 27-11-2012 15:31 ]

• STW
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 19:11

STW

Moridin

Mocht je aan de slag willen gaan met UML dan zou je gebruik kunnen maken van StarUML. Een open source UML tool. Mogelijk is het wat overkill en zou je ook op papier wat diagrammetjes kunnen maken. Maar als je ook ervaring op wilt doen met UML dan zou ik wel een pakket aanbevelen.

It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit.

• Tennisbal
STW schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:35:
Mocht je aan de slag willen gaan met UML dan zou je gebruik kunnen maken van StarUML. Een open source UML tool. Mogelijk is het wat overkill en zou je ook op papier wat diagrammetjes kunnen maken. Maar als je ook ervaring op wilt doen met UML dan zou ik wel een pakket aanbevelen.
Beter dan Visual Studio 2012 UML mogelijkheden? Heb ultimate volgens mij heeft die die mogelijkheid.

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-11 00:33

HMS

tennisbal schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:42:
[...]

Beter dan Visual Studio 2012 UML mogelijkheden? Heb ultimate volgens mij heeft die die mogelijkheid.
Iemand die net C# leert heeft waarschijnlijk niet VS 2012 Ultimate ;)

Verwijderd

Hij zegt toch van wel...

• Tennisbal
ja heb ik. Waarschijnlijk enorme overkill hehe

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Nou ja, overkill, het is een trial. Over 90 dagen mag je dus kiezen: lap je vijftienduizend euro, of ga je toch verder op de gratis Express?
tennisbal schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:12:
[...]

Of gewoon maar beginnen en kijken hoe het loopt?
Dat ja. Modelleren is leuk, maar niet als je een taal aan het leren bent. Hoewel het kan helpen om, als je al over enige OO-vaardigheden beschikt, te bekijken hoe je diverse inheritance-problemen die je tijdens de ontwerpfase tegenkomt in deze taal nu weer oplost.
Heeft het nog zin om win forms te leren? Of moet ik alleen maar naar WPF kijken?
WinForms werkt voorlopig nog gewoon voor desktop-GUI-apps en is erg makkelijk om snel een basaal formpje in elkaar te slepen. Hetzelfde kan echter met WPF...

[ Voor 71% gewijzigd door CodeCaster op 27-11-2012 15:51 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• STW
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 19:11

STW

Moridin

tennisbal schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:47:
[...]

ja heb ik. Waarschijnlijk enorme overkill hehe
Dan zit je wel gebakken denk ik. Heb zelf geen ultimate hier, maar deze implementeert zover ik weet wel gewoon de UML 2.0 standaard. Je kan zelf ook vanuit je UML je ´skeleton´ code laten genereren. En dan heb je een pakket als StarUML helemaal niet nodig!

It is amazing what you can accomplish if you do not care who gets the credit.

• Tennisbal
CodeCaster schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:49:
Nou ja, overkill, het is een trial. Over 90 dagen mag je dus kiezen: lap je vijftienduizend euro, of ga je toch verder op de gratis Express?

[...]

Dat ja. Modelleren is leuk, maar niet als je een taal aan het leren bent. Hoewel het kan helpen om, als je al over enige OO-vaardigheden beschikt, te bekijken hoe je diverse inheritance-problemen die je tijdens de ontwerpfase tegenkomt in deze taal nu weer oplost.

[...]

WinForms werkt voorlopig nog gewoon voor desktop-GUI-apps en is erg makkelijk om snel een basaal formpje in elkaar te slepen. Hetzelfde kan echter met WPF...
15.000 euro damn, krijg je daar een Team Chinezen bij die je programmeerzaken kan laten uitvoeren ofzo.

Ben nu bezig in WPF

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik zou me niet teveel blind staren op OO ontwerp en dingen als UML etc. nu... Ga gewoon iets bouwen, probeer wat, loop tegen problemen aan, zoek op het internet hoe je die oplost. Dan loop je vanzelf tegen een design pattern oid aan. Leer de suppport libraries. Bouw desnoods een simpele website met database waar je bijvoorbeeld een simpel forum implementeert. Je ontwerp op papier veranderd toch nadat je 100 regels code hebt geschreven, tenzij je ontzettend veel ervaring in het probleemdomein hebt (en een team ontwerpers).

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zoijar schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:59:
Je ontwerp op papier veranderd toch nadat je 100 regels code hebt geschreven, tenzij je ontzettend veel ervaring in het probleemdomein hebt (en een team ontwerpers).
Of werk ik gewoon bij een heel slecht bedrijf? :+

Seriously, tennisbal: Wat Zoijar zegt. Gewoon bezig gaan. Rekenmachine, website, Sodoku, forum, scoutingclubwebsite, maakt niet uit :)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:38
tennisbal schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:43:
[...] Op lange termijn lijkt het me wel lachen een adventure oid te maken mbv XNA.
Als XNA boek kan ik je Learning XNA 4.0: Game Development for the PC, Xbox 360, and Windows Phone 7 aanraden. Vooralsnog het beste boek dat ik ben tegengekomen. Houd er wel rekening mee dat XNA uit de gratie is geraakt en je voor Windows 8 en Windows Phone 8 op iets anders aangewezen bent (tenzij je de XNA 'clone' monogame wilt gebruiken).

• Tennisbal
kenneth schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:06:
[...]

Of werk ik gewoon bij een heel slecht bedrijf? :+

Seriously, tennisbal: Wat Zoijar zegt. Gewoon bezig gaan. Rekenmachine, website, Sodoku, forum, scoutingclubwebsite, maakt niet uit :)
ok maar gewoon aan de slag :)

• Tennisbal
Caelorum schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:33:
[...]

Als XNA boek kan ik je Learning XNA 4.0: Game Development for the PC, Xbox 360, and Windows Phone 7 aanraden. Vooralsnog het beste boek dat ik ben tegengekomen. Houd er wel rekening mee dat XNA uit de gratie is geraakt en je voor Windows 8 en Windows Phone 8 op iets anders aangewezen bent (tenzij je de XNA 'clone' monogame wilt gebruiken).
oh ik dacht dat xna nog gewoon gebruikt werd. Waar doel jij op?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

Was begonnen met Java maar wilde liever c# ivm snelheid om snel een simpele windows applicatie te kunnen maken. (stimuleert meer als ik een grafisch venstertje krijg die amper iets kan dan een console app).
Volgens mij zit er qua snelheid niet meer veel verschil tegenwoordig tussen C# en Java.
Als je pure performance wilt, moet je eens gaan kijken naar C++ ;)
CodeCaster schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:49:
Wat veel mensen niet weten, is dat als je student bent, je ook gratis Visual Studio Professional kunt krijgen via Microsoft Dreamspark ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:38
tennisbal schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:49:
[...]
oh ik dacht dat xna nog gewoon gebruikt werd. Waar doel jij op?
XNA wordt nog gebruikt voor WP7.5 (en WP7.8 in januari) en voor xbox (sporadisch) en Windows desktop applicaties. Voor Windows 8-apps (dus die metro dingen) kan je geen XNA gebruiken, daar wordt aangeraden ofwel XAML/C# voor basic 2d games of anders te grijpen naar DirectX/VC++ bovenop Windows Runtime. Hetzelfde geld voor WP8.
Ook wordt algemeen aangenomen dat voor de volgende xbox XNA niet meer zal worden gebruikt. Dat laatste zou een logisch gevolg zijn van een nieuwe xbox die een Windows 8 kernel gebruikt (dat is een gerucht, want niet bevestigd, maar wel een met een beetje bewijs).

Anyways, de toekomst is erg onzeker voor XNA en de radiostilte hierom is ook wel erg vervelend. MS laat niets lost over XNA en eigenlijk de laatste grote release van XNA is die van WP7. De laatste update van bijna 14 maanden geleden was eigenlijk alleen om ervoor te zorgen dat XNA games ook gebruik konden maken van de nieuwste mogelijkheden in WP7.5, zoals fast app resume.
Compizfox schreef op woensdag 28 november 2012 @ 23:03:
[...] Volgens mij zit er qua snelheid niet meer veel verschil tegenwoordig tussen C# en Java. [...]
Er is zelfs een klein onderzoek gedaan over de snelheidsverschillen tussen C#, java en c. Wat daaruit kwam is dat het er maar net aan ligt welke berekeningen je doet. De ene keer is C# sneller, dan java en dan c.

[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 28-11-2012 23:35 ]

• Tennisbal
[...]

Volgens mij zit er qua snelheid niet meer veel verschil tegenwoordig tussen C# en Java.
Als je pure performance wilt, moet je eens gaan kijken naar C++ ;)

[...]

Wat veel mensen niet weten, is dat als je student bent, je ook gratis Visual Studio Professional kunt krijgen via Microsoft Dreamspark ;)
wbt snelheid, ik doelde meer op snelheid om een venstertje met knoppen etc op het scherm te krijgen. In java vond ik dat minder handig.

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 12:23

edeboeck

mie noow noooothing ...

[...]
Onze leerlingen hebben via MSDN-AA gratis (én legaal ;) ) beschikking over Visual Studio Ultimate :9

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-11 16:07
Zou zeggen begin wel met een idee in je hoofd. Zeg maar een globaal UML diagram. Zeker als je alleen bezig bent is dat over het algemeen al wel voldoende (zoals eerder gezegd, het veranderd toch tig keer).

Kom je er met dat ontwerp in je hoofd niet uit dan zou ik het op papier gaan zetten met UML etc. Het uitwerken kan je dan toch weer nieuwe inzichten geven.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

edeboeck schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:36:
[...]
Onze leerlingen hebben via MSDN-AA gratis (én legaal ;) ) beschikking over Visual Studio Ultimate :9
Dat betaalt dan de opleiding. Waar ik het over had (Dreamspark) geldt voor elke student met een ISIC-kaart (CJP-pas bijvoorbeeld) ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Tennisbal
Ok ik ben nu wel aardig bezig, rekenmachine draait wel ok. Enige is dat ik hem op een nogal aparte manier gemaakt hebt (cijfers convert naar string en dan samenvoegen). Lijkt me niet echt de bedoeling hier al mijn vragen neer te pleuren :) Iemand een tip waar ik beginners code kan "dumpen" en/of advies kan vragen? Of kan ik beter tutorials maken en dan naar oplossing kijken oid. Nou ja oplossing, een goede manier (zijn er tig waarschijnlijk)

• Karaba
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-11 13:23
Well, ik denk dat dit je wellicht helpt: http://www.dreamincode.ne...basic-calculator-in-c%23/

(Heb zelf ook op dat forum gezeten :p)

• Tennisbal
Karaba schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:33:
Well, ik denk dat dit je wellicht helpt: http://www.dreamincode.ne...basic-calculator-in-c%23/

(Heb zelf ook op dat forum gezeten :p)
Dank. Lijkt erop dat ik niet eens zo verkeerd bezig was. Even verder kijken daar.

• epic007
  • Laatst online: 17-11 15:31
...
Ook kan Database koppeling en Webkoppeling handig zijn om te leren/oefenen.
...
Als je nou een web applicatie maakt die gebruik maakt van .NET ASP MVC en daarbij een database koppeling via het Entity framework met daarbij veel Linq gebruik dan heb je wel veel Microsoft technieken te pakken en leer je vanzelf de ins en outs van C#.

• Tennisbal
epic007 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 17:29:
[...]

Als je nou een web applicatie maakt die gebruik maakt van .NET ASP MVC en daarbij een database koppeling via het Entity framework met daarbij veel Linq gebruik dan heb je wel veel Microsoft technieken te pakken en leer je vanzelf de ins en outs van C#.
Goed idee! Zo'n rekenmachine is wat suf. Binnenkort maar eens aan de slag.

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Indien je de beschikking hebt over een creditcard zou je eventueel ook een abonnement bij TreeHouse of PluralSight kunnen nemen. Beide bieden voor rond de 30 dollar per maand (minimum looptijd is ook slechts 1 maand) standaard toegang tot hun collectie aan (video) cursussen waar niet alleen het programmeren aan bod komt, maar ook waarom en wanneer je een bepaalde techniek kunt inzetten en hebben vaak als introductie een module welke de geschiedenis van de techniek uitlegt..

Indien je werkgever een MSDN abonnement heeft, heeft pluralsight ook een starter abonnement met slechts 25 cursussen vooral gericht op Visual Studio 2012.

Beide aanbieders hebben ook een advanced abonnement van tegen de 50 dollar, maar dan kun je ook de code uit de videos downloaden, kun je vaak offline videos bekijken en is het mogelijk om een test (assessment) af te leggen welke aangeeft of je de stof onder de knie hebt.

Daarnaast zijn de Visual Studio express versies op zich al vrij compleet en kun je er gewoon web- en desktop applicaties mee geschrijven. De grootste beperking is dat je code niet meerdere 'projecten' in 1 solution kunt hebben. Je kunt wel met de C# express versie code in een class library plaatsen, deze compileren en daarna als referentie gebruiken in de web express versie. Vanaf de professional versies kun je dat vanuit 1 solution doen. Op MSDN heeft ooit (enkele maanden na het verschijnen van VS2010) een poll gestaan wie welke versie gebruikt en daar bleek dat professional veruit het meest gebruikt was. Zeker met addins zoals Resharper of CodeRush is de meerwaarde naar een upgrade naar Premium of Ultimate erg lastig te maken. Vaak ligt die keuze vaak meer bij de vraag welk MSDN abonnement men prettig vind..

Maar met een kleine investering van 30 dollar (ruwweg wat een enkel IT boek kost) kun je een maand lang de training videos bekijken. Let er wel even op dat nadat je hebt betaalt voor de toegang je de automatische 'renew' optie uitzet. Daarmee voorkom je dat een maand later weer 30 euro van je creditcard wordt afgetrokken. Wil je later (over enkele maanden) weer wat video's bekijken, dan kun je weer voor een maand betalen.

Niet gratis, maar wel een methode welke je snel op een correcte manier laat beginnen met development. Zeker als je zelf meedoet met de videos (video pauzeren tot je zelf weer op het punt in de video bent en eventueel kun je de video een stuk terug spoelen) heb je binnen no-time alles onder de knie. Deze techniek werkt erg goed voor de beginner cursussen.

Op YouTube hebben PluralSight en TreeHouse korte fragmenten staan waarmee je een idee krijg van wat ze aanbieden..

If it isn't broken, fix it until it is..

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Om de taal te leren quote ik even een deel van een P.SE post van mij:
When I want to learn how to use a new language superficially, I'll usually try the following things to get a feel for the language syntax and superficial workings:

Hello world (Text on screen)
Hello world written to a file (teaches you the basics on file I/O for that language, and very often other kinds of I/O as well)
Doing some standard calculations with different bases (10, hex, octal), both integer and floating point. (teaches you about truncation and number notation)
Try to use some graphical library to show hello world in a fancy dialog. (teaches you how to use libraries and external code)
Deze stappen leren je syntax en het gebruik van basale dingen in een taal.

De omgang met OO is weer een andere zaak, hoewel deze per taal verschilt. C# en/of Java zijn daarin makkelijjker dan C++, omdat deze een deel van het geknoei met pointers en references (en de beslissingen wanneer je welke gebruikt) uit handen nemen. De omgang met inheritance is een kwestie van oefenen. Je zou de bovenstaande oefeningen kunnen uitbreiden met een oefening om een aantal pretty printers te maken en dan de uitwerking te selecteren d.m.v. een menu met een daaraan gekoppelde variatie op "hello world"

Wat betreft UML: het is een ontwerptaal waarmee je (voornamelijk OO) softwareontwerpen kan produceren. Om OO te leren kan je UML leren, maar dat hoeft niet. Hiermee wordt het wel makkelijker om de onderlinge relaties in een paar plaatjes uit te werken. UML is niet alleen maar class diagrammen tekenen. (hoewel sommige mensen dit schijnen te denken en de overige diagrammen afschrijven als onzin of nutteloos) Als je de class en de sequence diagrammen gaat gebruiken ben je al een eindje op weg. maar eigenlijk zou je met de use cases moeten beginnen voordat je ook maar één figuur of lijn in een class- of sequence-diagram neerzet. Ontwerptalen werken op een abstracter niveau dan programmeertalen. Ze stellen je in staat om snel en overzichtelijk de verhoudingen binnen een ontwerp op poten te zetten. Dit is de kracht en tegelijkertijd de zwakte van ontwerptalen.

(B/R)DUF kan best werken als je je strak en gedisciplineerd door het hele spectrum van UML diagrammen heen werkt. (voor zover ze van toepassing zijn binnen je applicatie) Afhankelijk van de schaal van de applicatie/het systeem kan dat betekenen dat je een ander ontwerp proces hanteert met meer soorten diagrammen (zoals activity en deployment). Je moet dan ook nog eens reviews en redesigns doen voor je aan de slag gaat. Daarnaast moet je als ontwerper natuurlijk wel de ruimte laten voor enige variatie. Er moet een contract zijn zodat delen van de implementatie kunnen worden veranderd zonder dat dat gelijk het hele ontwerp overhoop gooit. (Ja dat kan)
Bij ontwikkeling van een applicatie kan je best een deel BDUF aanpakken en de details op een agile manier uitwerken. (RDUF)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Tennisbal
Niemand_Anders schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 23:36:
Indien je de beschikking hebt over een creditcard zou je eventueel ook een abonnement bij TreeHouse of PluralSight kunnen nemen. Beide bieden voor rond de 30 dollar per maand (minimum looptijd is ook slechts 1 maand) standaard toegang tot hun collectie aan (video) cursussen waar niet alleen het programmeren aan bod komt, maar ook waarom en wanneer je een bepaalde techniek kunt inzetten en hebben vaak als introductie een module welke de geschiedenis van de techniek uitlegt..

Indien je werkgever een MSDN abonnement heeft, heeft pluralsight ook een starter abonnement met slechts 25 cursussen vooral gericht op Visual Studio 2012.

Beide aanbieders hebben ook een advanced abonnement van tegen de 50 dollar, maar dan kun je ook de code uit de videos downloaden, kun je vaak offline videos bekijken en is het mogelijk om een test (assessment) af te leggen welke aangeeft of je de stof onder de knie hebt.

Daarnaast zijn de Visual Studio express versies op zich al vrij compleet en kun je er gewoon web- en desktop applicaties mee geschrijven. De grootste beperking is dat je code niet meerdere 'projecten' in 1 solution kunt hebben. Je kunt wel met de C# express versie code in een class library plaatsen, deze compileren en daarna als referentie gebruiken in de web express versie. Vanaf de professional versies kun je dat vanuit 1 solution doen. Op MSDN heeft ooit (enkele maanden na het verschijnen van VS2010) een poll gestaan wie welke versie gebruikt en daar bleek dat professional veruit het meest gebruikt was. Zeker met addins zoals Resharper of CodeRush is de meerwaarde naar een upgrade naar Premium of Ultimate erg lastig te maken. Vaak ligt die keuze vaak meer bij de vraag welk MSDN abonnement men prettig vind..

Maar met een kleine investering van 30 dollar (ruwweg wat een enkel IT boek kost) kun je een maand lang de training videos bekijken. Let er wel even op dat nadat je hebt betaalt voor de toegang je de automatische 'renew' optie uitzet. Daarmee voorkom je dat een maand later weer 30 euro van je creditcard wordt afgetrokken. Wil je later (over enkele maanden) weer wat video's bekijken, dan kun je weer voor een maand betalen.

Niet gratis, maar wel een methode welke je snel op een correcte manier laat beginnen met development. Zeker als je zelf meedoet met de videos (video pauzeren tot je zelf weer op het punt in de video bent en eventueel kun je de video een stuk terug spoelen) heb je binnen no-time alles onder de knie. Deze techniek werkt erg goed voor de beginner cursussen.

Op YouTube hebben PluralSight en TreeHouse korte fragmenten staan waarmee je een idee krijg van wat ze aanbieden..
Klinkt goed allemaal, zo maar eens via youtube wat proberen. Dank!
Pagina: 1