Harde IDE disk toevoegen aan SATA configuratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruab
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 11:18
Vanuit een vorig topic stuit ik nu op een nieuw probleem (voor mij dan):

Uit mijn reeds enige tijd overleden pc heb ik de harddisk gehaald 300GB IDE.

Bij e-kabels heb ik een ide naar sata converter besteld die vandaag met de post meekomt.

Dan wil ik deze HD toevoegen aan de drie HD's die in mijn systeem zitten en dan de IDE/SATA disk uit mijn oude pc als programma-opstart disk gebruiken. Op deze disk zit een OEM win XP programma.

Ik moet dan de BIOS opnieuw configureren.

1) kan ik zonder meer de IDE/SATA disk eenvoudig toevoegen? (Er is ruimte voor 6 SATA HD's)

Als er iets aan mijn idee ontbreekt, dan wil ik daar graag op gewezen worden en idem als ik iets verkeerd doe.

Dus bij deze gaarne hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waar ik nieuwsgierig naar ben is het volgende 1. welk moederbord heb je en 2. van welke merk/type is de andere hardeschijf(en)? Het kan namelijk heel goed mogelijk zijn dat je beter de oude P-ATA schijf beter voor dataoplag kunt gebruiken en de nieuwere S-ATA schijf voor OS en Applicaties. Daarnaast vraag ik mij af of het moederbord niet gewoon nog voorzien is van P-ATA interface.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Booten vanaf je oude PATAdisk zou ik sowieso niet doen. Dat is ten eerste traag, ten tweede is de kans dat het niet stabiel gaat werken aanwezig, omdat je het op een heel ander systeem draait.

Als je de schijf aansluit op de converter, zorg ervoor dat deze goed gejumpered is, dus master, of single.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruab
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-06 11:18
Het mobo is een Asus P5Q pro met 8GB DDR2; OS is W7
Het merk van de overige schijven is niet te zien omdat wat in een ATX kast hoort in een medium size kast is gezet en de kabels en aansluitingen een goed overzicht verhinderen.

Je hebt gelijk, ik zie een PATA aansluiting met brede lint en voeding.
Zou je dan twee opslagsystemen door elkaar kunnen gebruiken.
(Je merkt dat ik geen tweaker ben en maar een beetje ervaring heb met hardware)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt uiteraard maar van 1 disk tegelijkertijd booten, maar je kunt bij het opstarten wel voor een bootmenu kiezen en dan die PATAdrive selecteren (als ik me niet vergis is dat JMicron ding wel bootable op de P5Q). Of het werkt is een tweede, grote kans dat XP op z'n gat gaat of niet stabiel werkt.