Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:49
in onze woning moet na lekkage de badkamer verbouwd worden en wordt geheel gestript eerst.

welke zaken moet ik rekening mee houden qua energiezuinigheid?

zelf kwam ik tot:

- douche WTW laten inbouwen middels verticale stang in meterkast / of WTW goot als het niet anders kan. Technea denk ik, al heeft ITHO ook een betaalbare WTW zag ik.

- zuinige maar goed doorspoelende WC. (en eentje zonder onder-rand wegens poetsen :*) ). nog geen idee welke

- wil wel een regendouche maar de meeste water-zuinige van Grohe (+/- 9 liter per minuut)

- verwarming. Zijn er ook LTV radiatoren/convectoren voor badkamer? of heb je alleen design radiatoren? Of anders vloer/wand verwarming (niet elektrisch)

- ventilatie; huidige ventilatie is een 3-standen gelijkstroom (zuinige variant) ITHO afzuiging; wordt alleen gebruikt op de badkamer en op de toilet die 1 verdieping lager is.

- eengreeps mengkranen, lijken me zuiniger dan eentje met los warm en koud water (en hebben totaal geen comfort) Eentje met infrarood lijkt me wat overkill en zal niet heel veel besparen :)

Nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Ik dacht dat alleen de WTW's van Technea een KIWA certificaat hebben en dus in een meterkast geplaatst mogen worden.

Nog een suggestie: Ik zou voor de wastafel(s) juist niet kiezen voor een mengkraan. Standaard laat men die vaak in de midden positie staan, dus als je dan je mond wil spoelen na het tandenpoetsen begint je ketel water warm te maken. Men vergeet dan vaak de mengkraan even op koud (naar rechts) te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Mr-Leo schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:12:
Ik dacht dat alleen de WTW's van Technea een KIWA certificaat hebben en dus in een meterkast geplaatst mogen worden.

Nog een suggestie: Ik zou voor de wastafel(s) juist niet kiezen voor een mengkraan. Standaard laat men die vaak in de midden positie staan, dus als je dan je mond wil spoelen na het tandenpoetsen begint je ketel water warm te maken. Men vergeet dan vaak de mengkraan even op koud (naar rechts) te zetten.
die van ITHO heeft inmiddels ook een KIWA certificaat...

inzake die mengkranen, die kranen met 2 losse grepen zit je maar te klooien voor je beetje goede temperatuur water hebt... dan weer gloeiend heet dan weer te koud.... dus daar maar iets meer comfort en ook wat minder waterverbruik... en de vrouw even duidelijk vertellen kraan na gebruik op koud te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 13:09

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

LED verlichting? Ik heb een verlaagd plafond met daarin 12V halogeen/LED verlichting. Per trafo kan ik 3 spotjes kwijt. Met 2 van de 3 LED werkt het nog.

Ook iets om rekening mee te houden?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Voor de douche zou ik een thermostaatkraan nemen, zeker in combinatie met WTW.

LTV in de badkamer kan prima met een radiator, je komt dan wel op een grotere maat uit dan bij ouderwets 90/70. Een radiator met lekker veel inhoud blijft ook langer warm. Een low H20 radiator of convector zou ik niet doen in de badkamer, die koelt veel te snel af terwijl je staat te douchen.

Vloerverwarming als hoofdverwarming is lastig door het kleine vloeroppervlak. Als bijverwarming kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
mkleinman schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:26:
LED verlichting? Ik heb een verlaagd plafond met daarin 12V halogeen/LED verlichting. Per trafo kan ik 3 spotjes kwijt. Met 2 van de 3 LED werkt het nog.

Ook iets om rekening mee te houden?
Heb je wel eens gevoeld hoe warm die trafo wordt? Als je een beetje fatsoenlijke spotjes gebruikt die geschikt zijn voor vochtige ruimtes kan je net zogoed 230V spotjes nemen.

Heb me tijdens de verbouwing nog de handen gebrand aan zo'n transformator terwijl ie 2x20W aan het voeden was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 20:40

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Tussen de regels door mijn opmerkingen
trekker22 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 09:33:
in onze woning moet na lekkage de badkamer verbouwd worden en wordt geheel gestript eerst.
Auw dat is een wel hele dure lekkage
welke zaken moet ik rekening mee houden qua energiezuinigheid?
zelf kwam ik tot:

- douche WTW laten inbouwen middels verticale stang in meterkast / of WTW goot als het niet anders kan. Technea denk ik, al heeft ITHO ook een betaalbare WTW zag ik.
WTW doen, eerste winst als je hem kunt plaatsten afhankelijk van of je een zonneboiler hebt kijken hoe je de aansluiting wilt maken.
- zuinige maar goed doorspoelende WC. (en eentje zonder onder-rand wegens poetsen :*) ). nog geen idee welke
Prima, maar denk ook aan een dubbele waterleiding als je later nog iets wilt met een dubbel watersysteem
- wil wel een regendouche maar de meeste water-zuinige van Grohe (+/- 9 liter per minuut)
Zoeken en je hebt er een (Hansa?).
- verwarming. Zijn er ook LTV radiatoren/convectoren voor badkamer? of heb je alleen design radiatoren? Of anders vloer/wand verwarming (niet elektrisch)
Je bent al aan het kijken bij technea dus kun je ook even verder kijken. Ik zou gaan voor vloerverwarming aangelegd als hoofdverwarming. Vanwege het geringe aantal M2 zou ik er wandverwarming bij nemen op een wand die niet nat wordt (te snel drogen geeft (kan) kalk afzetting als je de wanden niet altijd droog maakt) http://www.technea.nl/home/cat=182/
<KNIP>
Nog andere suggesties?
Isolatie, isolatie isolatie :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 13:40
Isolatie is idd belangrijk. Ik heb het een tijdje terug ook gedaan, helpt zoveel dat ik een extra radiator in de badkamer nu uit mijn hoofd heb gezet. Er ligt 1000W elektrische vloerverwarming en die krijgt het in een uur van steenkoud naar 20 graden. Voorheen duurde dat 3x zo lang omdat de warmte naar zolder lekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
badkamer gaat er toch van komen...

- isolatie is al zeer goed in deze woning, doen we verder niks aan
- verlaagd plafond met led spotjes
- zuinige wc
- zuinige regendouche
- "handdoek" radiator + aanvullende vloerverwarming op CV. Stook alles op 50 graden prima warm hier

douche WTW moet in ieder geval een buis worden, een WTW goot is 20 cm hoog en is ondoenlijk of alles moet flink verhoogd worden...

Maar hoe wordt een douchepijp WTW precies aangesloten, als ik kijk naar dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.technea.nl/cache/paragraphs/douchepijp_wtw_principe_800x600.jpg

- douche water afvoer zal dus naar de meterkast moeten of anders omgelegd worden lijkt me?
- douche water verwarmd dan koud water, is het dan ook zo als iemand staat te douchen, komt er dan uit andere kranen dan ook lauw water?? Is dat ook de bedoeling?

- volgens mij loopt mijn afvoer rechtstreeks door een koof naar beneden, kan daar ook de WTW in geplaatst worden als het in de meterkast niet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:14
Nog voor op de lijst: vraaggestuurde ventilatie afhankelijk van de luchtkwaliteit. Bijvoorbeeld luchtvochtigheid en CO2.

En naast vloerverwarming kan wandverwarming ook een goede optie zijn. Hiervoor zijn matten van dunne buizen te verkrijgen welke direct onder de tegels kunnen worden verlijmd. Dit is ook voor vloerverwarming te gebruiken. Dan reageert de verwarming ook veel sneller dan een traditionele vloerverwarming die in de betonnen vloer wordt gegoten. Een design/handdoek radiator wordt dan een luxe; voor de handdoeken.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cruise Control schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:30:
Voor de douche zou ik een thermostaatkraan nemen, zeker in combinatie met WTW.

LTV in de badkamer kan prima met een radiator, je komt dan wel op een grotere maat uit dan bij ouderwets 90/70. Een radiator met lekker veel inhoud blijft ook langer warm. Een low H20 radiator of convector zou ik niet doen in de badkamer, die koelt veel te snel af terwijl je staat te douchen.

Vloerverwarming als hoofdverwarming is lastig door het kleine vloeroppervlak. Als bijverwarming kan het wel.
Wat wel lekker is om de leidingen van de verwarming naar de radiator door de vloer te laten lopen op de plekken waar je loopt.

Zo is de vloer toch lekker aangenaam warm in de badkamer :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
revolution-nl schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:15:
[...]

Wat wil lekker is om de leidingen van de verwarming naar de radiator door de vloer te laten lopen op de plekken waar je loopt.

Zo is de vloer toch lekker aangenaam warm in de badkamer :)
ja ik ga ook alleen vloerverwarming doen en deze wordt doorgekoppeld van de radiator...

wandverwarming is met wat veel denk ik... badkamer koelt zonder verwarming niet eens af onder de 18 graden...

straks komt installateur nog even kijken naar de douche wtw...

maar beste is dus als de WTW wordt gekoppeld aan de warmwater toevoer voor douche mengkraan / gehele warmwater tap installatie.... Ff kijken of dit mogelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 11:35
@ trekker
nee, de WTW wordt gekoppeld aan de toevoer naar de cv ketel èn de koudwater aanvoer van de douche-mengkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
blissard schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:29:
@ trekker
nee, de WTW wordt gekoppeld aan de toevoer naar de cv ketel èn de koudwater aanvoer van de douche-mengkraan.
als ik zelf in mijn meterkast naar de watermeter kijk zie ik:

- 1 vertakking voor de benedenverdieping

- 1 vertakking van 2,5 meter de hoogte in voor de boven verdieping... Echter dit is al het water voor de bovenverdieping. dit wordt denk ik weer ergens afgesplitst in een warm en een koud toevoer voor de CV... Wil dit zeggen dat plaatsing in de meterkast niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Je moet voor de douchekraan een nieuwe waterleiding aanleggen vanaf de DWTW. Deze leiding sluit je op de bovenste water aansluiting van de DWTW aan. Vervolgens maak je na het hoofdkraan een aftakking, die je aansluit op de onderste water aansluiting van de DWTW. Vervolgens zou het in de meeste ideale situatie zo zijn dat je nog een aparte leiding naar de CV ketel legt en die sluit je aan op de koud water aanvoer van de ketel. Zo leg je eigenlijk een nieuwe set koudewater leidingen aan voor de douchekraan en CV ketel.beide devices putten nu hun koudwater uitvia de DWTW.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Je moet voor de douchekraan een nieuwe waterleiding aanleggen vanaf de DWTW. Deze leiding sluit je op de bovenste water aansluiting van de DWTW aan. Vervolgens maak je na het hoofdkraan een aftakking, die je aansluit op de onderste water aansluiting van de DWTW. Vervolgens zou het in de meeste ideale situatie zo zijn dat je nog een aparte leiding naar de CV ketel legt en die sluit je aan op de koud water aanvoer van de ketel. Zo leg je eigenlijk een nieuwe set koudewater leidingen aan voor de douchekraan en CV ketel.beide devices putten nu hun koudwater uitvia de DWTW.

Dit is een grote ingreep en wij hebben dat tijdens de verbouwing van ons huis gedaan en alles overal open lag.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:31
Let er bij die douche wtw ook op dat het water in een bocht de buis in geslingerd wordt, zodat de gehele binnenkant van de buis benut wordt voor warmteoverdracht.
Technea levert daarvoor een zgn. 'rotator' mee (bestaande uit 3 x 45gr bocht).

Ik ga binnenkort zelf ook een doucheWTW plaatsen, ook langs de meterkast.
In de meterkast aansluiten op koud water. Boven aansluiten op aanvoer koudwater van kraan en cv-ketel.
Mijn vloer moet daar inderdaad voor opengehakt worden, maar dat moet toch voor een nieuwe douchegoot.

Let ook op ontluchting als je er ook een bad op aansluit. Als je alleen je douche erop aansluit is dat in principe niet nodig.

Wat ik ook nog wil doen: Direct onder de tegelvloer in de douche (heb geen douchebak) een plaatje WEDI (of andere harde isolatieplaat) aanbrengen. En de afvoer vanaf de douchegoot naar de WTW isoleren.
Op die manier is de WTW het snelst warm, en de vloer onder je voeten ook.

Verder nog het bad (als je dat hebt) goed isoleren, steenwoldeken met een aluminium cachering werkt daarvoor in principe prima.

[ Voor 24% gewijzigd door NovapaX op 15-01-2013 11:03 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
installateur langs geweest en gaat alles plaatsen... zal die tips doorgeven...!

inzake badisolatie... tonzon verkoopt bad isolatie is beter/minder als steenwoldeken met aluminium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat schijnt opzich ook wel goed te werken... weet alleen niet wat het kost in verhouding tot steenwoldeken.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NovapaX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:00:
Let er bij die douche wtw ook op dat het water in een bocht de buis in geslingerd wordt, zodat de gehele binnenkant van de buis benut wordt voor warmteoverdracht.
Daar heb ik nog nooit van gehoord.
In een regenpijp loopt het water voor >90% langs de wand naar beneden zonder het uithalen van rare fratsen. Volgens mij is het een natuurlijk iets/gedrag van water en zou daar niet speciaal Iers voor doen (lees euro's uitgeven). Wat dan meer nut heeft us de afvoerleiding van douche naar DWTW zo kort mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Ik mijn bad geïsoleerd met steenwol, en dit werkt prima. Het water blijft ruim 1,5 uur lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-07 18:56
Wat er mij het eerste schiet voordat je met deze plannen begint. Er is een lekkage geweest dus ik ga er vanuit dat er een salvage bedrijf in de woning is geweest? Het water weggepompt en hierna is de expert geweest. De expert maakt dan een rapport met te herstellen werkzaamheden?

Hoe wil jij dit dan allemaal voor elkaar gaan krijgen? Sowieso krijg je maar een x bedrag uitgekeerd.
Of gaan we het hier gewoon niet over hebben? haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Freemann schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:22:
[...]

Daar heb ik nog nooit van gehoord.
In een regenpijp loopt het water voor >90% langs de wand naar beneden zonder het uithalen van rare fratsen. Volgens mij is het een natuurlijk iets/gedrag van water en zou daar niet speciaal Iers voor doen (lees euro's uitgeven). Wat dan meer nut heeft us de afvoerleiding van douche naar DWTW zo kort mogelijk te houden.
Ze zullen het wel gemeten hebben, en eigenlijk is het ook wel logisch.
Als je water uit een 45 graden bocht recht de pijp in stroomt zal het zich de eerste 30-40 centimeter nog niet over de hele binnenzijde van de buis verspreid hebben.... door het water een beetje met een slinger de buis in de brengen zal dat veel sneller zijn.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Mr-Leo schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:22:
Ik mijn bad geïsoleerd met steenwol, en dit werkt prima. Het water blijft ruim 1,5 uur lekker warm.
gewoon puur steenwol of nog met een coating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Neefdave schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:27:
Wat er mij het eerste schiet voordat je met deze plannen begint. Er is een lekkage geweest dus ik ga er vanuit dat er een salvage bedrijf in de woning is geweest? Het water weggepompt en hierna is de expert geweest. De expert maakt dan een rapport met te herstellen werkzaamheden?

Hoe wil jij dit dan allemaal voor elkaar gaan krijgen? Sowieso krijg je maar een x bedrag uitgekeerd.
Of gaan we het hier gewoon niet over hebben? haha
het is maar een kleine lekkage onder de kit naad van de douchebak... Toen we het huis kochten is douche al keer eerder opgebroken en opnieuw gestut maar kennelijk werkt dit niet...

badkamer was toch al brak en waren al van plan alles er uit te knallen... Verzekering heeft er dus niks mee van doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:14
NovapaX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:31:
door het water een beetje met een slinger de buis in de brengen zal dat veel sneller zijn.
Het is niet mogelijk water een 'slinger' te geven. Het gaat meteen rechtuit als het welke bocht dan ook uit komt. Maar waar zouden die bochten dan voor bedacht zijn vraag je je dan af.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Kijk ook naar een badkamer ventilatie WTW, ofwel een Nefit Ventiline.

http://www.nefit.nl/consu...oduct_detail/product_9088

Warmte terugwinning uit je ventilatie lucht. De lucht in je badkamer wordt ook opgewarmd tijdens douchen en die warmte stop je dan weer in je huis :)

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
The Lord schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:55:
[...]

Het is niet mogelijk water een 'slinger' te geven. Het gaat meteen rechtuit als het welke bocht dan ook uit komt. Maar waar zouden die bochten dan voor bedacht zijn vraag je je dan af.
Het gaat erom dat het water niet in het midden van de buis uitkomt maar meer tegen de zijwand. Door de middelpuntvliedende kracht zal het water aan het eind van de bocht niet in het midden van de buis uitkomen. Daardoor zal het aan de wand van de buis uitkomen en daar in een spiraalbeweging naar beneden stromen.
Als het water op het midden van de buis aankomt kan het het eerste stuk als een soort watervalletje in door de buis vallen alvorens het helemaal goed over de wand verdeeld is.

http://media.photobucket.com/image/recent/tijnboy/1.png

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
VROEM! schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:05:
Kijk ook naar een badkamer ventilatie WTW, ofwel een Nefit Ventiline.

http://www.nefit.nl/consu...oduct_detail/product_9088

Warmte terugwinning uit je ventilatie lucht. De lucht in je badkamer wordt ook opgewarmd tijdens douchen en die warmte stop je dan weer in je huis :)
iemand concrete ervaringen met dit product? Lijkt nog erg nieuw... Werkt het ook icm met een douche WTW?
Heb zelf wel een Nefit EcomLine uit 2001...

Zal het ook aan de installateur voorleggen...

HMMM ik heb eigenlijk alleen mechanische ventilatie op de WC beneden + badkamer boven... en eigenlijk altijd op stand 1 behalve als we douchen... is het dan wel interessant?

[ Voor 12% gewijzigd door trekker22 op 15-01-2013 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
ziet eruit als (vrijwel) hetzelfde product als de Inventum Ecolution Combi 50.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
NovapaX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:18:
ziet eruit als (vrijwel) hetzelfde product als de Inventum Ecolution Combi 50.
zo dat zijn wel even prijzen zeg.... meer als 3.000 euro en dan nog laten installeren...

In de Nefit handleiding is ook niks terug te vinden over concrete besparingen... Doe graag wat voor het milieu maar moet ook enigszins rendabel zijn...

[ Voor 21% gewijzigd door trekker22 op 15-01-2013 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
NovapaX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:12:
[...]

Het gaat erom dat het water niet in het midden van de buis uitkomt maar meer tegen de zijwand. Door de middelpuntvliedende kracht zal het water aan het eind van de bocht niet in het midden van de buis uitkomen. Daardoor zal het aan de wand van de buis uitkomen en daar in een spiraalbeweging naar beneden stromen.
Als het water op het midden van de buis aankomt kan het het eerste stuk als een soort watervalletje in door de buis vallen alvorens het helemaal goed over de wand verdeeld is.

http://media.photobucket.com/image/recent/tijnboy/1.png
Het toverwoord is "adhesie". Het water zal zich als een dunne film over de binnenkant van de buis verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Paul C schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:05:
[...]

Het toverwoord is "adhesie". Het water zal zich als een dunne film over de binnenkant van de buis verdelen.
top! Op de technea site staat dat de buis 4-5% minder rendement heeft als er gebruikt wordt gemaakt van een 5m langere rioolleiding vanaf douche naar DWTW door een betonnen vloer (wat een zin).
Hoeveel verlies zal er zijn als het water pas na 10-20 cm echt netjes langs de wand loopt... laat dat 10% zijn...maar eigenlijk geloof ik niet dat hij verlies maakt. Dit omdat zeker in de winter (wanneer het water het kouds is en het hoogste rendement verwacht mag worden) het afvalwater binnen no-time zijn warmte afstaat aan het koude aanvoer leidingwater. Denk niet dat die 10-20 cm zoveel uit gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Als je de WTW maar plaatst in de afvoer die ALLEEN voor de douche is. Je toilet en wastafel(s) mogen niet door de WTW. Volgens documentatie die ik heb gelezen verlies je rendement wanneer je de WTW alleen aansluit op de mengkraan in plaats van voor de mengkraan en de cv-ketel.

Verder verlies je 10% rendement per 1 meter "horizontale verplaatsing" van het afvoerputje douche naar de standleiding met de WTW.

Er zijn ook doucheGOOT WTW's. Ook van Technea. Dan heb je geen standleiding nodig, maar blijft alles "in de badkamer". Die kan je ook uitsluitend voor je mengkraan aansluiten waardoor je niet ook naar je ketel "hoeft". Wel met de straf van wat minder rendement. Ook is de inbouwhoogte fors met ruim 200mm.

Deze info had ik opgesnord toen ik zelf aan het onderzoeken was naar de mogelijkheden voor mijn badkamer (nieuwbouw, casco opgeleverd). Zelf heb ik het uiteindelijk niet gedaan. Voornamelijk omdat er geen exclusieve afvoer was voor de douche, de afvoer meters "horizontaal" van het putje ligt en de inbouwdiepte van ruim 200mm was veel te veel.

Wel heb ik vloerverwarming genomen via een RTL ventiel (RetourTerugloop). Het warme water van je ketel gaat door je vloer en aan het einde van het buizenpatroon zit het ventiel (op de retour). Wanneer deze een temperatuur meet boven een waarde, zal het ventiel sluiten waardoor je vloer geen 50 graden wordt.

Over LTV....hoe groter de radiatoren, hoe lager de temperatuur die nodig is om een ruimte te verwarmen. Dit is afhankelijk van wat de thermostaat uit je huiskamer (klassieke opstelling) aan je ketel vraagt/op de ketel is ingesteld.

Zelf heb ik naast de vloerverwarming ook een paneelradiator. Een behoorlijke overcapaciteit in de badkamer. De temperatuur wordt daar geregeld met thermostaatkranen op de radiator en op het RTL ventiel.

Een badkamer moet je gewoon 24 uur per dag ventileren (rooster open, mechanische ventilatie standje 1). Tijdens het douchen tijdelijk harder afzuigen wanneer mogelijk en dan 30 minuten na het douchen weer op "normaal".

Meeste energie komt uit de douchekop. Hoe minder water je verbruikt hoe zuiniger je badkamer.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Cheese_man schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:24:
Als je de WTW maar plaatst in de afvoer die ALLEEN voor de douche is. Je toilet en wastafel(s) mogen niet door de WTW. Volgens documentatie die ik heb gelezen verlies je rendement wanneer je de WTW alleen aansluit op de mengkraan in plaats van voor de mengkraan en de cv-ketel.
Correct, de DWTW kan geen "grof" afwater verwerken.
Volgens technea is het rendement als volgt:
Rendementsverschillen bij aansluitwijze A, B, C.
A = aansluiting voorverwarmdwater op mengkraan en ketel.
B = aansluiting voorverwarmdwater op Ketel.
C = aansluiting voorverwarmdwater op mengraan.
Verschil in opbrengst bij de verschillende manieren van aansluiten.(a, b, of c).
A= 100% aansluiting op douchemengkraan en ketel.
B= 50% alleen aansluiting op ketel.
C= 90% alleen aansluiting op douchemengkraan.

Oftewel; Het hoogste rendement haal je bij aansluiting op ketel EN douchekraan. Echter bij aansluiting op alleen de douchekraan, verlies je niet heel veel. Mocht je dus hele grote trucken uit moeten gaan halen om de DWTW ook naar zolder te brengen; haal dat niet op je hals en wees blij met de grote besparing die je alleen al op de douchekraan haalt.
Verder verlies je 10% rendement per 1 meter "horizontale verplaatsing" van het afvoerputje douche naar de standleiding met de WTW.
Dit is niet waar, zie:
http://www.technea.nl/home//prod=19/activetab=faq/#faq-26

Hier staat duidelijk:
[/quote]
De conclusie is dat bij een afvoerbuis met een lengte van 5 meter in de holle ruimte tussen plafond en verdiepingsvloer het verlies aan besparing 1,7+0,7+1,7 = 4,1 % is en bij een afvoerbuis gestort in beton 1,7+0,7+1,9 = 4,3 %. Aangenomen mag worden dat de nauwkeurigheid binnen 1 %punt ligt.
[quote]
Meeste energie komt uit de douchekop. Hoe minder water je verbruikt hoe zuiniger je badkamer.
True!
Tenzij je mee comfort wil tegen dezelfde "prijs", dan kun je een DWTW installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Freemann schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:02:
[...]

Dit is niet waar, zie:
http://www.technea.nl/home//prod=19/activetab=faq/#faq-26

Hier staat duidelijk:
[/quote]
De conclusie is dat bij een afvoerbuis met een lengte van 5 meter in de holle ruimte tussen plafond en verdiepingsvloer het verlies aan besparing 1,7+0,7+1,7 = 4,1 % is en bij een afvoerbuis gestort in beton 1,7+0,7+1,9 = 4,3 %. Aangenomen mag worden dat de nauwkeurigheid binnen 1 %punt ligt.
[quote]

[...]

True!
Tenzij je mee comfort wil tegen dezelfde "prijs", dan kun je een DWTW installeren :)
Oké... :). Geen idee meer waar ik destijds mijn "wijsheid" vandaan heb gehaald. Uiteindelijk blijft dus de douchegoot WTW het meest eenvoudige...maar moet je wel behoorlijke inbouwhoogte/diepte op de koop toe nemen. Wanneer de standleiding kan...zou mooi voor de TS zijn. Blijft leuk puzzelen :).

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Cheese_man schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:17:
[...]

Oké... :). Geen idee meer waar ik destijds mijn "wijsheid" vandaan heb gehaald. Uiteindelijk blijft dus de douchegoot WTW het meest eenvoudige...maar moet je wel behoorlijke inbouwhoogte/diepte op de koop toe nemen. Wanneer de standleiding kan...zou mooi voor de TS zijn. Blijft leuk puzzelen :).
Alleen het jammere aan de goot WTW is dat hij "maar" een rendement heeft van 40X %, waar de "normale" DWTW een rendement kan halen van >60% en die presteert dus 50% beter dan de goot WTW.

Het zijn idd leuke dingen om over na/mee te denken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 17:02
heb ook een Douche WTW sinds twee weken en is inderdaad prettig te merken dat boiler een heel pak minder lang brandt nadat je stopt met douchen. Vroeger was boiler nog 10 min of meer aan het stoken om volledig terug op temperatuur te geraken, nadat je was gestopt met douchen. Nu valt boiler zelfs uit tijdens het douchen, omdat temperatuur in de boiler niet onder de drempel zakt van 40° :-).
Heb ook eens met contact-thermometer de koperen ingang gemeten van koudwater aan de douche WTW: 10,5°, en daarna ook de temperatuur van de koperen uitgang van de douche WTW 24,5 °. Ik veronderstel dat de feitelijke temperatuur van het opgewarmde water nog een stukje hoger zal liggen dan die 24,5 ° .

Douche WTW werd ook hier aangesloten op enkel koud water van de douche (ingang douche WTW) en dan uitgang Douche WTW op koudwateringang van douchemengkraan én op koudwateringang boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
NovapaX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:00:

Ik ga binnenkort zelf ook een doucheWTW plaatsen, ook langs de meterkast.
In de meterkast aansluiten op koud water. Boven aansluiten op aanvoer koudwater van kraan en cv-ketel.
Mijn vloer moet daar inderdaad voor opengehakt worden, maar dat moet toch voor een nieuwe douchegoot.

Let ook op ontluchting als je er ook een bad op aansluit. Als je alleen je douche erop aansluit is dat in principe niet nodig.

Wat ik ook nog wil doen: Direct onder de tegelvloer in de douche (heb geen douchebak) een plaatje WEDI (of andere harde isolatieplaat) aanbrengen. En de afvoer vanaf de douchegoot naar de WTW isoleren.
Op die manier is de WTW het snelst warm, en de vloer onder je voeten ook.

Verder nog het bad (als je dat hebt) goed isoleren, steenwoldeken met een aluminium cachering werkt daarvoor in principe prima.
ze hebben nu steenwol met zilveren coating / aluminum gedaan. Echter de zilveren kant niet richting de binnenkant van het bad maar richting de buitenkant gericht.

Hebben ze dit nu goed gedaan of moet het juist andersom? (Ze deden normaal nooit baden isoleren!)

Hoop op snelle reply, morgen komen ze weer verder werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Maakt eigenlijk niet uit. Aluminium naar warme zijde is beter, maar heeft eigenlijk alleen zin als er een luchtlaagje voor dat aluminium zit...
Dat bad blijft wel lekker warm zo hoor! En het is zo waarschijnlijk ook wat netter en praktischer werken met de 'dichte' zijde van de deken aan de buitenkant.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-07 23:14
Hier het bad (zelf) bij installatie omkleed met matten van Isover Unipan 10 cm :)

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 07-02-2013 23:26 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
NovapaX schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 23:16:
Maakt eigenlijk niet uit. Aluminium naar warme zijde is beter, maar heeft eigenlijk alleen zin als er een luchtlaagje voor dat aluminium zit...
Dat bad blijft wel lekker warm zo hoor! En het is zo waarschijnlijk ook wat netter en praktischer werken met de 'dichte' zijde van de deken aan de buitenkant.
ok thanks laten we het zo! Leek me ook al dat met die coating naar buiten het beter plaatsen is.. ook voor de tegelzetter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Volgens mij is het theoretisch zo:
Als het aluminium contact maakt met het bad vind er directe warmteoverdracht plaats van het bad naar het aluminium en gaat het aluminium zelf aan de andere kant IR uitstralen.
Als er eerst isolatie zit en dan pas aluminium zal het aluminium zelf niet/nauwelijks opwarmen en wel de IR van het bad reflecteren.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1