[debian 6.05] Problemen na LVM 'lvreduce'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:52
Hallo,

Zonet deed ik wellicht een grote stommiteit (in een haast + zonder echt na te denken over mogelijke gevolgen). Pas nadien zie je altijd in wat je niet had mogen doen natuurlijk :'( .

Nu wat heb ik gedaan, situatieschets:
Ik heb aldus een linux debian 6.05 met één schijf waarop lvm was voorzien (dus raid is hier ook niet mogelijk, anders was dit best nu handig geweest denk ik). Omwille ik meldingen kreeg dat er geen ruimte meer vrij was op het hoofdvolume van het bestandssysteem, wou ik via lvm de root-partitie vergroten. Echter was mijn volledige schijfgrootte gebruikt over alle aangemaakte partities (/root, /swap, /home). Ik dacht aldus simpel (uhum) om mijn veel te grote /home te verkleinen zodat ik mijn /root aldus zo kon vergroten.

Te gehaast, deed ik vervolgens aldus 'lvreduce -L50G /dev/Exc/home' zonder zelfs even langer stil te staan bij de waarschuwing op mogelijk dataverlies. Hierop kreeg ik meteen een kleine melding/error waarna ik mijn documenten-map niet meer geopend kreeg. Rebooten bracht me niet meer tot het loginscherm.

Het is me meteen duidelijk dat ik me mag voorbereiden op het ergste en ik vermoedelijk dataverlies zal hebben. Toch bij deze mijn vraag of ik dit nog enigzins kan herstellen en/of data-recoveren.

Tot nu toe eens opgestart met een knoppix-cdrom, maar de schijf is zelfs niet te mounten.
output van 'dmesg'-command:
code:
1
EXT3-fs: hdc1: couldn't mount because of unsupported optional features (240)

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
Auw.
  1. om verder dataverlies te voorkomen schijf niet meer proberen RW te mounten, hooguit RO.
  2. maak met dd een kopie van de hele ongemounte schijf (/dev/hdc, niet /dev/hdc1) naar een werkbestand. Dit kost wel even wat ruimte, misschien op een externe disk?
    dd if=/dev/hdc of=/media/extdisk/disk.image bs=1M
  3. en dan aan de gang met photorec en testdisk van http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage (of misschien staan ze ook op je knoppix-cd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-07 10:05

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Of probeer weer gewoon met behulp van de lvm commando's die disk te resizen naar het originele formaat (en voor de zekerheid doe je dat uiteraard op een kopie die je met dd gemaakt hebt zoals hier boven beschreven staat).

Vaak wil dat ook wel helpen.

En voor de volgende keer; hooguit /boot op een aparte partitie/lvm (voor uefi boot) en de rest lekker in 1 filesystem stoppen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

Cyphax

Moderator LNX
Heb je het filesystem ook kleiner gemaakt of hoeft dat niet? De laatste keer dat ik mijn LVM-volume vergrootte moest ik het filesystem ook vergroten (XFS).
Ik zie geen -r bij jouw lvreduce. Zou dat er nog mee te maken kunnen hebben?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
@ Cyphax: nee, het filesystem heb ik niet verkleind.
@ sam.vimes: jammer genoeg kon ik de eerste stap al niet uitvoeren...mits het hier gaat om een 1TB-schijf en ik geen enkele ander medium heb van die grootte.
@ Kees: heb via lvm terug naar oorspronkelijke grootte gebracht, zonder verandering.

Ik heb nu deze week geprobeerd om iets terug te halen met TestDisk. Ik kreeg eerst 3 partities te zien. Deze partities stonden ook elk met een 'D' aangeduid ('deleted'). Bij het willen veranderen werd de melding 'bad structure' weergegeven waardoor ik niet verder kon. Gisteren kreeg ik maar 2 partities ('linux' en 'swap'). Ik heb dan maar die 2 geschreven naar de partitie-tabel via TestDisk. Echter start linux niet meer op. Ik moet zeggen ook met TestDisk te hebben geschreven naar de MBR.
Met de nieuwere versie van TestDisk lees ik nu ook na volledige analyse dat er er groot aantal linux-partities zijn gevonden waarvan TestDisk zegt deze niet meer te kunnen recoveren... .

Vandaag bezig met Photorec op een Ultimate Boot CD, maar veel werd er niet gerecoverd (toch niets van mijn documenten uit de home-map). Trouwens via UBCD vind ik nergens op het systeem nog een home-map terug met iets van mijn oorspronkelijke bestanden.

Iemand nog input hierbij ? Het mogelijke verlies van al mijn data uit de home-map zou me erg veel pijn doen :'(

[ Voor 7% gewijzigd door RainerSGF op 02-12-2012 21:47 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
to repair of not to repair, that's the question. Nog te fixen of meteen herinstallatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je een backup van de data die er op stond? Ja: herinstalleer. Nee? Shame on you! Niets doen met de schijf totdat je iets kan vinden waarmee je je data kan terughalen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
Ik heb met 'photorec' voornamelijk .elf -bestanden. Wat kan of moet ik daarmee? Er is een map 'grub' verder te vinden in het bestandssysteem alsook een map 'lost+found' met echter niets in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bestanden met de extensie .elf zijn voor Grub-efi even uit m'n hoofd. Als je tevens de map 'grub' hebt, dan heb je /boot gevonden. Niet echt waar je naar op zoek was. Heb je wel de juiste partitie opgegeven (de LVM physical volume)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1