Toon posts:

Video edit PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn huidige (Paradigit) PC is inmiddels zo'n 4 jaar oud en ben zo'n beetje toe aan een nieuwe. Ik werk met video, vrijwel het hele Adobe pakket (Premiere, After Effects, Photoshop etc.), dus heb wel een flinke jongen nodig. Op zich gaat op mijn huidige systeem HD bestanden editten nog enigzins redelijk (ik film met DLSR's). Maar 4K ligt op de loer en wil me hier toch ook zeker op gaan voorbereiden en bovendien mijn HD workflow versnellen.
Mede door de belabberde service van Paradigit dacht ik eens zelf een PC te bouwen. Ik ben zeker geen volledige computerleek, maar zelf bouwen is nieuw voor me. Na dagen hier rondgehangen en gegoogled ben ik zeker een stuk wijzer geworden.
Anyway:

1. Wat wil je bereiken?
Een PC bouwen die er ten opzichte van mijn huidige systeem flink op vooruitgaat.
Ik wil een systeem dat klaar is voor 4K video bestanden en zo goed mogelijk is toegerust voor Adobe software als Adobe Premiere, After Effects en Photoshop (CS 6 / 5.5)
Ik werk nog nauwelijks met zware 3D renders, maar de mogelijkheid hiertoe zou wel fijn zijn.

Huidige PC:

Mobo: Asus P6T SE
Chipset: x58
CPU: Intel Core i7 920 @ 2666 MHz
Fysiek Geheugen: 6144MB (3 x 2048 DDR3-SDRAM )
Videokaart: NVIDIA GeForce GTS 250
Harde Schijf 1: Hitachi HDT721032SLA360 ATA Device (320GB)
Harde Schijf 2: Seagate ST2000DM001-9YN164 ATA Device (2000GB) (deze wil ik meenemen naar nieuwe PC)

2. Wat mag het gaan kosten?
+- € 1400,-

3. Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Ik heb in elk geval een aantal specifieke vragen:

- Ik wilde graag een Nvidia kaart, omdat ik weet dat Adobe CUDA ondersteund en wat dus performance drastisch kan verbeteren. In Adobe's laatste CS6 schijnen ze ook OpenCL te ondersteunen. Kan iemand mij uitleggen wat dit betekend? Betekent dit soms dat ik net zo goed een Radeon kaart kan nemen. Heb iemand horen zeggen dat dat CUDA misschien zelfs wel gaat verdwijnen op den duur, ben ik dus niet júist beter af met een Radeon?

- Verder heb ik nu voor een 1155 socket moederbord gekozen. Is er nog een goede reden om voor een andere socket (bijv. 2011), en dus een andere CPU etc te gaan? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat moederborden met deze 1155 socket tegen beperkingen gaat lopen en een nieuwe socket de standaard wordt. Of blijft dit voorlopig nog een standaard?
Overigens is dit moederbord redelijk willekeurig gekozen. Maar ik begreep dat er nauwelijks verschillen zitten tussen de 'mainstream' moederborden.

- Ik heb niet per onderdeel gecheckt of ze met elkaar conflicteren. Maar ik heb dacht ik redelijk gangbare onderdelen gekozen. Kan ik er van uitgaan dat het moederbord, CPU, videokaart etc. gewoon zonder ruzie met elkaar overweg kan?

- Ik heb een 'slicke' kast uitgekozen, vanwege design en goede review. Maar ben nog wel onzeker over koeling in de PC. Wat denken jullie gezien mijn lijstje?

- Ik lees veel over PC's bouwen, echter kom ik vrijwel niks tegen over 'ná het pc bouwen'. Kan ik er vanuit gaan dat, als alles is aangesloten, de volgende stap eigenlijk gewoon je OS (windows) installeren is en gaan? Moet er iets in de BIOS ingesteld worden?

Goed, hier volgt mijn wenslijstje. Nu wil ik natuurlijk graag weten, wat denken jullie hiervan gezien mijn wensen? Én, zoals je ziet zit ik met dit lijstje iets onder mijn budget. Waar zou ik evt. nog die laatste paar honderd in kunnen stoppen om er nog een schepje bovenop te doen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 298,-€ 298,-
1Asus P8Z77-V€ 158,95€ 158,95
1MSI N660Ti PE 2GD5/OC€ 282,02€ 282,02
1Western Digital Red WD20EFRX, 2TB€ 104,90€ 104,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,90€ 88,90
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 66,-€ 66,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,67€ 15,67
1Samsung 830 series 256GB€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.208,43

Zo, sorry voor deze roman. Mocht je het hebben doorgelezen, dank daarvoor!
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven en alvast dank voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Sandwichspread

Verwijderd

Zover ik weet komen er geen 1155 processoren meer dus 2011 heeft de toekomst. Ook zullen er voor s2011 meer toekomstige upgrade processoren komen. Maar de enige opmerking die ik heb is als je echt snelheid wil waarom geen SSD RAID config (liefst hardware RAID) dit verhoogd de doorvoer stukken.
- Ik wilde graag een Nvidia kaart, omdat ik weet dat Adobe CUDA ondersteund en wat dus performance drastisch kan verbeteren. In Adobe's laatste CS6 schijnen ze ook OpenCL te ondersteunen. Kan iemand mij uitleggen wat dit betekend? Betekent dit soms dat ik net zo goed een Radeon kaart kan nemen. Heb iemand horen zeggen dat dat CUDA misschien zelfs wel gaat verdwijnen op den duur, ben ik dus niet júist beter af met een Radeon?
AMD / NVIDA volgen elkaar vaak op de voet op naast de ondersteuning binnen de driver heb je vaak ook te maken met brute kracht.
Ik heb niet per onderdeel gecheckt of ze met elkaar conflicteren. Maar ik heb dacht ik redelijk gangbare onderdelen gekozen. Kan ik er van uitgaan dat het moederbord, CPU, videokaart etc. gewoon zonder ruzie met elkaar overweg kan?
Klopt
Ik lees veel over PC's bouwen, echter kom ik vrijwel niks tegen over 'ná het pc bouwen'. Kan ik er vanuit gaan dat, als alles is aangesloten, de volgende stap eigenlijk gewoon je OS (windows) installeren is en gaan? Moet er iets in de BIOS ingesteld worden?
Klopt ook

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 00:25:
Zover ik weet komen er geen 1155 processoren meer dus 2011 heeft de toekomst. Ook zullen er voor s2011 meer toekomstige upgrade processoren komen. Maar de enige opmerking die ik heb is als je echt snelheid wil waarom geen SSD RAID config (liefst hardware RAID) dit verhoogd de doorvoer stukken.
Ah! Dit is interessant. Als wat jij zegt waar is, is het dus eigenlijk een goed moment om voor een 2011 socket moederbord te gaan, toch? Dit om de upgrade mogelijkheden, wat processors betreft, in de toekomst zo groot mogelijk te houden. Kan ik aannemen dat de andere onderdelen wel gewoon overweg kunnen met zo'n moederbord?
SSD RAID heb ik voorbij horen komen, maar heb me daar eerlijk gezegd nog niet in verdiept. Is dat een drastische verbetering ten opzichte van geen RAID?

Verwijderd

Ja s2011 is zeker de toekomst en het is zeker het snelste op dit moment. Ook is s1155 geen waardevole opvolger van s1366 i7.
SSD RAID is RAID met SSD's ipv conventionele HDD's. Het voordeel van RAID0 is een bijna een snelheids verdubbeling van de gebruikte SSD / schijf. Het voordeel van hardware raid tegenover software RAID (onboard spul) is dat het de processor ontlast, stabieler & nog sneller is ook. Dit is voor een workstation ideaal en zal je zeker merken bij vele simultane schrijf acties.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2012 01:48 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
S2011 lijkt me eerder weggegooid geld, net als bij s1366 zullen er waarschijnlijk geen veel snellere (betaalbare) processors voor komen.
Ik zou eerder wat geld besparen en een jaartje eerder weer upgraden.
(of je moet nu gelijk al voor een 6-8-core gaan)

Volgens mij heb je bij jouw taken ook niet zoveel aan hyperthreading (behalve voor die paar zware renders), dus misschien dat je genoeg hebt aan de i5 3570k.

Aangezien je oude processor niet overgeklokt is, ga je dat met deze wel doen? Anders kun je voor een goedkoper exemplaar kiezen (en eventueel de koeler weglaten).
Daarnaast kun je sowieso een goedkoper moederbord nemen (of zitten hier features op die je niet kunt missen?), indien niet overklokken kan het nóg goedkoper.

Op dit moment wordt opencl inderdaad geimplementeerd voor een aantal taken, echter er zijn nog steeds taken die cuda only zijn.
Je zult dus even goed moeten uitzoeken welke functies je precies gebruikt, indien daar geen/weinig cuda support voor is zou ik inderdaad liever voor een amd 7xxx kaart gaan (met de betere opencl performance).

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:28

Quad

Doof

En daarbij heeft alleen de GTX 5XX cuda right? Helaas geen goede prijs/prestatie verhouding.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:32
Een SSD raid voor het werken met film? Kan, zelf zou ik voor een 240GB ssd gaan voor programmas, cache en evt scratch disks en al je filmbestanden op mechanische schijven, waar een evt raid welhandig is. Ivm met de grote hoeveelheid bestanden en het voornamelijk sequentieel lezen.

Overigens kies je voor een RED hard disk, deze zijn toch speciaal ontworpen om in een Nas geplaatst te worden en weerduurder? Tenzij je je bak 24/7aan laat staan een beetje overbodig.

En mitsumark die paar zware renders is juist de reden dat je een sterke cpu wilt. Dat is waar je telkens op zit te wachten, het is niet voor niets dat sommigen gebruik maken van dual xeons. Mbt tot de K versie heb je gelijk, is leuk maar overbodig.

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-11-2025
Hoewel het klopt dat er waarschijnlijk geen nieuwe (boeiende) socket 1155 CPU's meer komen, wordt er eigenlijk ook niets nieuws toegevoegd aan socket 2011. Er komen GEEN Ivy Bridge Extreme CPU's (voor socket 2011 of welke socket dan ook), en het enige dat nog op het 2011 platform wordt uitgebracht zijn CPU's die een iets hogere multiplier hebben dan de vorige modellen (zie bijv. de i7 920 en de i7 930.. leuk hoor +100MHz).

Er is een hele kleine kans dat Intel nog een Octocore i7 gaat uitbrengen op s2011 (de huidige 3930's en 3960's zijn dit ook, maar met 2 uitgeschakelde cores), maar wees bereid om hier de hoofdprijs voor te betalen (>1000 euro). Laten we het nog maar een keer zeggen: Toekomstvast bestaat niet in deze wereld.

Hier is een review van de i7 3960X t.o.v. de oude i7 2600k, en hier die van de i7 3770k. Zoals je ziet is deze redelijk on-par met de 3930k. Alleen bij hele zware multi-threaded applications is de 3930k sneller door de twee extra cores.

De reden hiervoor is dat Intel in Q1 of Q2 van 2013 zijn volgende lijn CPU's wil gaan introduceren (Haswell), welke socket 1150 gebruiken. Deze CPU's zullen niet heel veel extra kracht meer bieden dan de huidige Ivy Bridge CPU's (is de verwachting), en het wachten hierop is denk ik niet handig als je binnen korte tijd een nieuwe computer nodig hebt.

Ik denk dat de beste optie hier de i7 3770k is, met 2 reepjes RAM van 8GB (of ga gelijk voor de 4x8 als je zeker weet dat je veel RAM nodig hebt). Dit is kosteneffectiever dan het draaien van het 2011 platform.

Als je een grafische kaart voor CUDA wilt aanschaffen moet je voor de 500 series gaan. Deze heeft meer kracht dan de 600 series heeft.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, wow. Al een hoop reacties. Tof!
Er worden een paar tegenstrijdige dingen gezegd, vooral over het moederbord verhaal.
Als ik zo jullie reacties lees kom ik eigenlijk tot de conclusie: niet te veel vooruit willen kijken. Kijk vooral wat je nu voor je budget in huis kunt halen. 2011 socket levert niet heel veel meer op, tenzij ik meteen een 6-core koop. Wat er in de toekomst gaat gebeuren valt niet goed te voorspellen.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 01:47:
SSD RAID is RAID met SSD's ipv conventionele HDD's. Het voordeel van RAID0 is een bijna een snelheids verdubbeling van de gebruikte SSD / schijf. Het voordeel van hardware raid tegenover software RAID (onboard spul) is dat het de processor ontlast, stabieler & nog sneller is ook. Dit is voor een workstation ideaal en zal je zeker merken bij vele simultane schrijf acties.
Ok! Omdat ik nieuw in zelf bouwen ben klinkt hardware RAID een beetje eng in de oren. Maar misschien is dit onterecht. Ga hier eens induiken. Want het dingen als 'processor ontlasten' klinkt wel fijn natuurlijk.
mitsumark schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 01:58:
Volgens mij heb je bij jouw taken ook niet zoveel aan hyperthreading (behalve voor die paar zware renders), dus misschien dat je genoeg hebt aan de i5 3570k.

Aangezien je oude processor niet overgeklokt is, ga je dat met deze wel doen? Anders kun je voor een goedkoper exemplaar kiezen (en eventueel de koeler weglaten).
Daarnaast kun je sowieso een goedkoper moederbord nemen (of zitten hier features op die je niet kunt missen?), indien niet overklokken kan het nóg goedkoper.

Op dit moment wordt opencl inderdaad geimplementeerd voor een aantal taken, echter er zijn nog steeds taken die cuda only zijn.
Je zult dus even goed moeten uitzoeken welke functies je precies gebruikt, indien daar geen/weinig cuda support voor is zou ik inderdaad liever voor een amd 7xxx kaart gaan (met de betere opencl performance).
Ik voer wel redelijk flinke taken met m'n PC uit. Vaak run ik Premiere, After Effects en Photoshop tegelijk en wissel ik daar constant tussen als als ik aan een project werk, soms met een hoop effecten. Dus ik vermoed dat de i7 toch wel de juiste keuze voor me is. Zeker als ik meer met 3D in de nieuwe After Effects 6 ga doen, die steeds meer op een 3D programma gaat lijken.
Over processor en moederbord. Overclocken vind ik voor nu denk ik nog te eng. Maar misschien wel handig om te mogelijkheid te hebben. Dat moederbord had ik volgens mij uitkgekozen op 4x SATA600 (vanwege mogelijkheid tot flinke HD/SSD uitbreiding later) en de 4x USB 3.0. Of is dat onzin en kan ik dat net zo goed met een goedkoper moederbord uit de voeten?
Over de videokaart. Ondersteunen Nvidia kaarten eigenlijk niet ook gewoon OpenCL? In dat geval lijkt me voor nu de keuze wel makkelijk gemaakt.
analogworm schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 02:18:
Een SSD raid voor het werken met film? Kan, zelf zou ik voor een 240GB ssd gaan voor programmas, cache en evt scratch disks en al je filmbestanden op mechanische schijven, waar een evt raid welhandig is. Ivm met de grote hoeveelheid bestanden en het voornamelijk sequentieel lezen.

Overigens kies je voor een RED hard disk, deze zijn toch speciaal ontworpen om in een Nas geplaatst te worden en weerduurder? Tenzij je je bak 24/7aan laat staan een beetje overbodig.
Ik wilde inderdaad de 256GB SSD gebruiken voor Windows, de zware programma's en voor het project waar ik op dat moment aan werk. In de meeste gevallen is dat voldoende. Misschien dat de grootste projecten niet gaan passen. Wellicht later nog een extra SSD er bij kopen.
En die HD had ik via de best buy guide uitgekozen. Misschien voldoet een wat goedkopere Seagate 2TB of 3TB Barracuda ook wel?
Nixy schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 09:08:
Als je een grafische kaart voor CUDA wilt aanschaffen moet je voor de 500 series gaan. Deze heeft meer kracht dan de 600 series heeft.
Ja! Dat heb ik ook voorbij zien komen. Raar eigenlijk, want de 500 serie is ouder toch? Maar good one. Ga ik meenemen.

Trouwens, nog een (ietwat offtopic) vraag voor de ondernemers onder ons. Als ik een PC in onderdelen koop. Ziet de belastingdienst dit dan nog steeds als 1 PC en moet ik die alsnog in zoveel jaar (3 of 5 jaar dacht ik) afschrijven?
Verder, voorzien jullie nog problemen met koeling en deze kast?

Dank :)

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:23
Ik doe zelf ook veel met after effects & premiere voor mijn werk. Ik zal mijn systeem even beschrijven, hopelijk heb je er wat aan :).

CPU: Ik heb zelf een 2600K, ik zou gaan voor de 3770 of misschien zelfs 3930K (als je het prijsverschil t.o.v. de prestaties waard vind).

RAM: Ik heb 16GB ram, dit adviseer ik jou ook als minimum. Als ik een beetje ingewikkelde After Effects compositie open heb samen met Photoshop tik ik vaak makkelijk 12GB aan. Meer ram is ook fijn voor het previewen van je compositie (hoe meer ram, hoe meer AE kan previewen op 100% kwaliteit). Dus kijkend naar de toekomst en de huidige lage prijzen: prop er gewoon 32GB in!

GPU: Ik heb een GTX 560-ti die ik via een makkelijke workaround heb ge-enabled in de adobe suite zodat de "mercury playback engine" hem ziet. Dit moet je even googlen, het is gewoon een kwestie van je kaart type-nummer toevoegen aan een tekstbestandje van adobe. Vooral in premiere doet dit een hoop, alles word realtime gerenderd (inclusief veel effecten), waardoor je (bijna) nooit hoeft te renderen alvorens je je gemonteerde materiaal op je tijdlijn kunt bekijken. Een GTX560-ti is in verhouding een zware kaart, een 550-ti kan dit bijvoorbeeld ook al prima doen. Echter speel ik ook nog wel eens een potje Battlefield 3 op deze machine, dus vandaar de keuze voor de 560-ti. Officieel worden de GTX480, GTX 570, GTX580 en een aantal 6 serie kaarten ondersteund door adobe, maar zoals ik hier eerder zei: met een workaround werken veel kaarten gewoon net zo goed!

Opslag: ik heb een 128GB SSD voor mijn OS + adobe suite (en overige software + battlefield3). Hierdoor starten PS, AE en premiere in enkele seconden. Daarnaast heb ik mijn footage op een normale harde schijf van 1TB. Als het niet al te veel bronmateriaal is wil ik het ook nog wel eens plaatsen op mijn SSD, de doorvoer snelheid is gewoon erg groot waardoor het werken lekker vloeiend gaat!

Hopelijk heb je hier wat aan bij het maken van je keuze :)

[ Voor 6% gewijzigd door Terrz op 27-11-2012 11:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terrz schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:10:
Ik doe zelf ook veel met after effects & premiere voor mijn werk. Ik zal mijn systeem even beschrijven, hopelijk heb je er wat aan :).

CPU: Ik heb zelf een 2600K, ik zou gaan voor de 3770 of misschien zelfs 3930K (als je het prijsverschil t.o.v. de prestaties waard vind).

RAM: Ik heb 16GB ram, dit adviseer ik jou ook als minimum. Als ik een beetje ingewikkelde After Effects compositie open heb samen met Photoshop tik ik vaak makkelijk 12GB aan. Meer ram is ook fijn voor het previewen van je compositie (hoe meer ram, hoe meer AE kan previewen op 100% kwaliteit). Dus kijkend naar de toekomst en de huidige lage prijzen: prop er gewoon 32GB in!

GPU: Ik heb een GTX 560-ti die ik via een makkelijke workaround heb ge-enabled in de adobe suite zodat de "mercury playback engine" hem ziet. Dit moet je even googlen, het is gewoon een kwestie van je kaart type-nummer toevoegen aan een tekstbestandje van adobe. Vooral in premiere doet dit een hoop, alles word realtime gerenderd (inclusief veel effecten), waardoor je (bijna) nooit hoeft te renderen alvorens je je gemonteerde materiaal op je tijdlijn kunt bekijken. Een GTX560-ti is in verhouding een zware kaart, een 550-ti kan dit bijvoorbeeld ook al prima doen. Echter speel ik ook nog wel eens een potje Battlefield 3 op deze machine, dus vandaar de keuze voor de 560-ti. Officieel worden de GTX480, GTX 570, GTX580 en een aantal 6 serie kaarten ondersteund door adobe, maar zoals ik hier eerder zei: met een workaround werken veel kaarten gewoon net zo goed!

Opslag: ik heb een 128GB SSD voor mijn OS + adobe suite (en overige software + battlefield3). Hierdoor starten PS, AE en premiere in enkele seconden. Daarnaast heb ik mijn footage op een normale harde schijf van 1TB. Als het niet al te veel bronmateriaal is wil ik het ook nog wel eens plaatsen op mijn SSD, de doorvoer snelheid is gewoon erg groot waardoor het werken lekker vloeiend gaat!

Hopelijk heb je hier wat aan bij het maken van je keuze :)
Ja, precies. Zo zag ik het ook allemaal een beetje voor me.

Trouwens, misschien een beetje een stomme vraag, maar ik stel em toch: denken jullie dat ik met dit nieuwe systeem een veel sneller systeem heb dan mijn huidige? Zou ik niet bijv. ook een heel eind komen als ik gewoon een vette video kaart en een SSD in m'n huidige pc stop? Of gaat die nieuwe i7 CPU wel echt een hele hoop schelen?

• Terrz
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:33:
[...]

Ja, precies. Zo zag ik het ook allemaal een beetje voor me.

Trouwens, misschien een beetje een stomme vraag, maar ik stel em toch: denken jullie dat ik met dit nieuwe systeem een veel sneller systeem heb dan mijn huidige? Zou ik niet bijv. ook een heel eind komen als ik gewoon een vette video kaart en een SSD in m'n huidige pc stop? Of gaat die nieuwe i7 CPU wel echt een hele hoop schelen?
Ik heb HIER een leuke vergelijking gevonden, zoals je kan zien is de 3770 in veel gevallen bijna twee keer zo snel. Dus ik denk zeker dat je dat gaat merken, zeker met het oog op toekomst waarin je aangeeft met 4k materiaal te willen werken.

voor mij is een upgrade naar een 3770K niet nuttig, deze is in bijna alle gevallen maar een paar procent sneller dan een 2600K.

En zoals je hier kan zien is de 3930 in specifieke gevallen wel een stukje sneller dan een 3770k, alleen de vraag is dus of dit het prijsverschil van 200+ euro waard is. De prestatiewinst ligt erg op het gebied van 3D renderingen etc, hier doe jij minder aan aangezien je meer met video doet.

Verwijderd

Topicstarter
Terrz schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:55:
[...]

Ik heb HIER een leuke vergelijking gevonden, zoals je kan zien is de 3770 in veel gevallen bijna twee keer zo snel. Dus ik denk zeker dat je dat gaat merken, zeker met het oog op toekomst waarin je aangeeft met 4k materiaal te willen werken.

voor mij is een upgrade naar een 3770K niet nuttig, deze is in bijna alle gevallen maar een paar procent sneller dan een 2600K.

En zoals je hier kan zien is de 3930 in specifieke gevallen wel een stukje sneller dan een 3770k, alleen de vraag is dus of dit het prijsverschil van 200+ euro waard is. De prestatiewinst ligt erg op het gebied van 3D renderingen etc, hier doe jij minder aan aangezien je meer met video doet.
Ah, dat is inderdaad wel een aanzienlijk verschil inderdaad. Thanks!
Ik werk nog wel regelmatig met 3D omgevingen in After Effects. Niet zozeer 3D modellen, maar wel 3D composities met 2D layers enzo. In deze gevallen komt de videokaart ook in actie lijkt me toch?

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:32
Mbt tot jouw ondernemersvraag. De grens ligt ergen ronde 400€ dat je het in een keer kan afschrijven. Bij het kopen van een pc in onderdelen ziet de belastingdienst het idd als een geheel, tenminste als je hem in een keer aanschaft. Hoe het zit als je verschillende onderdelen bij verschillende leveransiers beatelt weet ik niet. Dmv Een simpelbelletje met de belasting telefoon kom je de specifieke details vrij makkelijk te weten.

Voor de rest ben ik het ermee eens dat veel ram, heel prettig werkt. En het klopt ook o er de nvidia 500 serie. Ik had ergens gelezen dat tesla's ook gebaseerd zijn op dezelfde architectuur, waar dan het verschil tussen zakelijke en consumenten grafische kaarten ligt is mij niet helemaal duidelijk. Hoedan ook die vallen toch buiten het budget.
Met mechanische hard disks geld hoe groter, hoe sneller. Dit ivm de data dichtheid. Het verschil is niet grandioos maar zit ergens in 10MB/s. Een 2TB per schijf raid setup lijkt mij de ideale prijs/snelheid/kwaliteit setup.

Verwijderd

Vergeet ook niet dat een socket 2011 vaak 8 RAM banken heeft, waardoor je tot maximaal 64GB kunt uitbreiden ipv 32. Wellicht nog handig voor de toekomst. Daarnaast is er voor socket 2011 ook een quadcore die qua prestaties ongeveer gelijk is aan de i7 3770.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-02 22:40
Is een Nvidia Quatro kaart niet meer geschikt voor videobewerkingen? Dacht dat deze kaarten juist gebruikt werden voor pure videobewerkingen? Of sla ik hier nu de plank volledig mis :P

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:32:
Vergeet ook niet dat een socket 2011 vaak 8 RAM banken heeft, waardoor je tot maximaal 64GB kunt uitbreiden ipv 32. Wellicht nog handig voor de toekomst. Daarnaast is er voor socket 2011 ook een quadcore die qua prestaties ongeveer gelijk is aan de i7 3770.
Precies. Ik denk dat jij de Intel Core i7 3820 bedoelt. Daarom leek het me ook verstandig 2011 socket niet uit te sluiten. Maar ik hoor hier nu dus wel wisselende verhalen over, dus ik weet even niet meer wat wijsheid is.
Die Intel i7 3820 (2011) is qua prijs hetzelfde, zelfs iets goedkoper, dan de i7 3770K. Alleen als ik voor 2011 ga wordt het moederbord automatisch wat duurder, de rest blijft wel hetzelfde, toch?
Qua prestaties schijnt zover ik kan lezen de 3770K iets beter te zijn.
Lastig...

Verwijderd

Topicstarter
Joenino schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:10:
Is een Nvidia Quatro kaart niet meer geschikt voor videobewerkingen? Dacht dat deze kaarten juist gebruikt werden voor pure videobewerkingen? Of sla ik hier nu de plank volledig mis :P
Klopt, is hun professionele lijn. Maar uit wat ik lees heb ik geconcludeerd dat ze veel te overpriced zijn ten opzichte van de 5xx of 6xx lijn en dat de Quadro serie deze series maar nét overtreft.

• Joenino
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:16:
[...]

Precies. Ik denk dat jij de Intel Core i7 3820 bedoelt. Daarom leek het me ook verstandig 2011 socket niet uit te sluiten. Maar ik hoor hier nu dus wel wisselende verhalen over, dus ik weet even niet meer wat wijsheid is.
Die Intel i7 3820 (2011) is qua prijs hetzelfde, zelfs iets goedkoper, dan de i7 3770K. Alleen als ik voor 2011 ga wordt het moederbord automatisch wat duurder, de rest blijft wel hetzelfde, toch?
Lastig...
Dan moet je kijken of je wat hebt aan meer als 32gb geheugen. Denk je van niet dan voor 1155 kiezen.

• Joenino
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:18:
[...]

Klopt, is hun professionele lijn. Maar uit wat ik lees heb ik geconcludeerd dat ze veel te overpriced zijn ten opzichte van de 5xx of 6xx lijn en dat de Quadro serie deze series maar nét overtreft.
Maar is het niet zo dat deze wel beter geschikt zijn voor grove GPU berekeningen en cuda verwerkingen?

Verwijderd

Topicstarter
Joenino schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:20:
[...]

Maar is het niet zo dat deze wel beter geschikt zijn voor grove GPU berekeningen en cuda verwerkingen?
Zou goed kunnen, zeker als ze langdurig moeten presteren. Maar ja ik zit wel aan een budget vast helaas.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voorzover ik hier en daar lees hebben quadro's voor CUDA voor's en tegens. Voor veel toepassingen heb je geen extra precisie in de berekeningen nodig en voldoet een geforce prima. Daarbij heb je met een geforce 580 bijv. veeeeel meer CUDA power voor hetzelfde geld. Wat je wel eens hoort is dat langdurig een geforce zo belasten wel hitte issues met zich mee kan brengen. Ook kan de beperkte hoeveelheid RAM op een geforce een issue zijn..

Ik heb een quadro 4000 maar dat is primair voor 3D en CAD. Als ik veel videobewerken zou ik zoeken naar 1 of meer 580's.. (en goed koelen) Je hebt ook mooie lijsten met video rendertijden in premiere icm met CUDA kaarten, weet alleen even niet meer waar..

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 27-11-2012 15:46 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:35:
Voorzover ik hier en daar lees hebben quadro's voor CUDA voor's en tegens. Voor veel toepassingen heb je geen extra precisie in de berekeningen nodig en voldoet een geforce prima. Daarbij heb je met een geforce 580 bijv. veeeeel meer CUDA power voor hetzelfde geld. Wat je wel eens hoort is dat langdurig een geforce zo belasten wel hitte issues met zich mee kan brengen. Ook kan de beperkte hoeveelheid RAM op een geforce een issue zijn..

Ik heb een quadro 4000 maar dat is primair voor 3D en CAD. Als ik veel videobewerken zou ik zoeken naar 1 of meer 580's.. Je hebt ook mooie lijsten met video rendertijden in premiere icm met CUDA kaarten, weet alleen even niet meer waar..
Deze? http://ppbm5.com/

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ohaj die ja :)

Ik dacht eigenlijk dat de 580 door het cappen van de 680 op dit gebied de voorkeur zou hebben maar als ik het zo zie is dat niet echt zo..

specs

• Terrz
Ach, eigenlijk zit er geen prestatie verschil tussen de top-end kaarten. Het is maar net hoe gek je het wil maken qua budget. Ik zelf vind het al als de brandweer gaan met een 560-ti. Als je de resultaten op bovengenoemde website bekijkt zie je vooral de 470, 480, 570, 580 en 680 staan omdat deze officieel ondersteund worden.

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een vraag over GTX 5xx vs 6xx. Het lijkt dat de 6xx, bijv. de 660Ti t.o.v. 560Ti in tests toch wel een stukje beter uit de bus komt.
De verschillen qua specs zijn dan: 660 (2GB) heeft meer geheugen dan 560 (1GB). Maar de 560 heeft meer geheugen bandbreedte (256 bit) dan de 660 (192 bit). Zit em daar het grote verschil in dan (dat de 5xx serie als krachtiger beschouwd wordt)?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2012 13:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:16:

Lastig...
Klopt, ik heb het type nummer niet altijd bij de hand ;) Je hebt helemaal gelijk dat je zegt dat het prijsverschil voorkomt uit het prijsverschil tussen de mobos. Als dat prijsverschil het je waard is dan krijg je er het volgende voor terug:
*8 RAM banken (mobo afhankelijk)
*hexacore proc ondersteuning (in de toekomst mogelijk ook octacore)
*quad channel RAM (prestatiewinst is a whopping 1% oid)
*meer PCI-e lanes (mobo afhankelijk en dan moet je gekke dingen gaan doen met veel GPUs)

De 3820 is inderdaad marginaal langzamer dan de 3770 en navenant goedkoper. Ik denk dat je in de praktijk echter geen verschil tussen de 2 zult merken. Als ik het goed heb dan beschikt de 3820 ook niet over een ingebouwde GPU/APU, maar dat moet je even controleren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 14:06:
[...]

Klopt, ik heb het type nummer niet altijd bij de hand ;) Je hebt helemaal gelijk dat je zegt dat het prijsverschil voorkomt uit het prijsverschil tussen de mobos. Als dat prijsverschil het je waard is dan krijg je er het volgende voor terug:
*8 RAM banken (mobo afhankelijk)
*hexacore proc ondersteuning (in de toekomst mogelijk ook octacore)
*quad channel RAM (prestatiewinst is a whopping 1% oid)
*meer PCI-e lanes (mobo afhankelijk en dan moet je gekke dingen gaan doen met veel GPUs)

De 3820 is inderdaad marginaal langzamer dan de 3770 en navenant goedkoper. Ik denk dat je in de praktijk echter geen verschil tussen de 2 zult merken. Als ik het goed heb dan beschikt de 3820 ook niet over een ingebouwde GPU/APU, maar dat moet je even controleren.
Ja, opzich vind ik bijv. de extra RAM mogelijkheden wel handig. Maar de belangrijkste reden om voor s2011 te gaan is wat mij betreft de upgrade mogelijkheden voor in de toekomst, zodat ik niet, als ik wil upgraden ook weer een nieuw mobo moet kopen.
Maar het lijkt een beetje lastig te voorspellen wat de toekomst van s2011, met betrekking tot CPU's, gaat zijn. Of niet?

Verder een vraagje over het moederbord. de Asus P8Z77-V heeft dit als specs wat USB betreft:
ASMedia® USB 3.0 controller : 2 x USB 3.0 port(s) (2 at back panel, blue)
Intel® Z77 chipset : 4 x USB 3.0 port(s) (2 at back panel, blue, 2 at mid-board)
Intel® Z77 chipset : 10 x USB 2.0 port(s) (2 at back panel, black, 8 at mid-board)

Dit is denk ik echt een lekenvraag, maar kan ik hier mijn 2x usb 2.0 en 2x usb 3.0 van de voorkant van de case EN een USB 3.0 interne cardreader op kwijt?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2012 14:20 ]

Verwijderd

Nee, je hebt 1 interne header voor USB 3 zo te zien. Check anders de layout van het mobo even om het zeker te weten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Dan zou ie via de achterkant moeten gaan. Alleen is deze kast daar dan weer niet op ingericht. Puzzelen...

• mitsumark
  • Nu online
Volgens mij kun je op 1 header wel 2x front usb3 aansluiten, maar dit verschilt per kast.

Edit:
De R3 staat er wel tussen: http://whirlpool.net.au/wiki/rmp_sg_whirlpoolpcs_usb3_cases
Ik denk dat de R4, 1 kabel heeft voor 2x front usb3 (maar kan nergens bevestiging hiervan vinden).

@videokaart kwestie: de 6xx serie zijn echte game kaarten geworden, pure renderkracht is daar grotendeels uitgehaald (t.o.v. 5xx serie).

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 29-11-2012 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op donderdag 29 november 2012 @ 23:17:
Volgens mij kun je op 1 header wel 2x front usb3 aansluiten, maar dit verschilt per kast.

Edit:
De R3 staat er wel tussen: http://whirlpool.net.au/wiki/rmp_sg_whirlpoolpcs_usb3_cases
Ik denk dat de R4, 1 kabel heeft voor 2x front usb3 (maar kan nergens bevestiging hiervan vinden).

@videokaart kwestie: de 6xx serie zijn echte game kaarten geworden, pure renderkracht is daar grotendeels uitgehaald (t.o.v. 5xx serie).
Ah, ja. Ik zat al naar deze kast te kijken. Bij deze kan het in elk geval wel.
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 81,90

Enige minpunt is dat ie niet zo stil schijnt te zijn. Hij hoeft van mij niet muisstil te zijn, maar als ik termen als 'stofzuiger geluid' lees in reacties....

Over videokaart, 5xx serie gaat em dan worden. Alleen ik merk dat ie al vrij moeilijk verkrijgbaar is. Als ik zou kunnen kiezen tussen 560, 570 of 580, welke raden jullie dan aan voor mijn werkzaamheden?

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb inmiddels aan de hand van de reacties en google-werk mijn lijstje ge-update.
Dit is 'em nu geworden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 298,95€ 298,95
1Asus P8Z77-V€ 158,99€ 158,99
1Gigabyte GV-N570OC-13I€ 268,50€ 268,50
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 86,95€ 173,90
1M-Audio Audiophile 2496€ 75,67€ 75,67
1Nexus Prominent R€ 74,50€ 74,50
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 136,50€ 136,50
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,09€ 16,09
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 94,50€ 94,50
1Samsung 830 series 256GB€ 158,-€ 158,-
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.510,58

Nog aanmerkingen of tips over mijn samenstelling?

Over deze dingen twijfel ik zelf nog:

- Videokaart. Ik heb van meerdere mensen de tip gekregen een 5xx serie te kiezen. Alleen nu nog de vraag, welke? De 580 vind ik moeilijk te vinden voor een goede prijs. Dan gaat het nu tussen een 570, 560 en 560Ti. Welke denken jullie, gezien mijn toepassingen?
- Voeding. voldoet deze? Rechtstreeks van de bestbuyguide geplukt, maar daar zat ie in een wat minder krachtig systeem.

• Quad

Quad

Doof

De PSU voldoet zeker, wellicht wat overkill maar hij doet het.
Vergeet trouwens een bracket voor de SSD niet, er zit geen 2,5" slot in de behuizing, anders moet je hem laten hangen, op de bodem leggen, is ook wat zonde voor als je het nu beter direct goed voor elkaar wilt hebben.

Ondersteund de GTX570 Cuda? Zo ja dan is dat een prima keuze.

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Quad schreef op maandag 03 december 2012 @ 13:46:
De PSU voldoet zeker, wellicht wat overkill maar hij doet het.
Vergeet trouwens een bracket voor de SSD niet, er zit geen 2,5" slot in de behuizing, anders moet je hem laten hangen, op de bodem leggen, is ook wat zonde voor als je het nu beter direct goed voor elkaar wilt hebben.

Ondersteund de GTX570 Cuda? Zo ja dan is dat een prima keuze.
Yes! Ondersteund Cuda.
Geen 2.5" slot, maar je kunt 2.5" SSD's wel gewoon in een 3.5" slot schroeven.
:)

• Quad

Quad

Doof

Met wat geweld vast wel.
Zou een bracket á 8€ erbij doen en dan heb je het ook netjes.

nggyu nglyd

• mitsumark
  • Nu online
Deze kaart is niet zoveel langzamer dan de 570.
pricewatch: MSI N560Ti-448-12D5

Met een koelertje erbij (mocht je dat willen) is hij alsnog 80 euro goedkoper.
pricewatch: Gelid Solutions ICY VISION REV2. (All VGA Cards)

@Quad, heb je de website bekeken?
http://www.nexustek.nl/ne...remium_silent_pc_case.htm
SSD kan er zo in.

[ Voor 78% gewijzigd door mitsumark op 03-12-2012 20:54 ]

Verwijderd

Als ik snel kijk op de volgende site (http://www.studio1productions.com/Articles/PremiereCS5.htm) dan maakt het voor mercury weinig uit of je een 5 of 6 serie kaart haalt. Scroll naar beneden voor een aantal benches.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2012 @ 21:28:
Als ik snel kijk op de volgende site (http://www.studio1productions.com/Articles/PremiereCS5.htm) dan maakt het voor mercury weinig uit of je een 5 of 6 serie kaart haalt. Scroll naar beneden voor een aantal benches.
Ja, interessante test! Hier licht hij het nog even toe:

"You probably noticed in the above tests, the GTX6XX cards, even though they had more cuda cores, were not that much faster than the GTX5XX series of video cards. Here is why, the GTX5XX series video cards have a much wider memory interface width than the GTX6XX series cards. This makes up for having fewer cuda cores on the GTX5XX series cards."

Jammer dat hij de 560Ti niet heeft getest. Daar ben ik dan nu wel heel benieuwd naar.

@ Mitsumark, uit welke bron haal je dat die 560Ti niet veel langzamer is dan de 570?

Ik zou graag ook nog tests willen zien waar zwaardere taken zoals 3D renders worden uitgevoerd. Ben benieuwd of de kaarten daarin nog veel verschillen. Want dat kan dan nog wel een paar euro meer waard zijn. Iemand een idee?

• mitsumark
  • Nu online
Het is de 560ti 448, gebaseerd op de 570 chip maar met iets minder cores.

"De GeForce GTX 560 Ti-448 is een interessante videokaart! Voor duidelijk minder geld koop je een kaart die gebaseerd is op dezelfde technologie als de GTX 570 en slechts zeer beperkt langzamer is."
http://nl.hardware.info/r...ante-videokaart-conclusie

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:22:
Het is de 560ti 448, gebaseerd op de 570 chip maar met iets minder cores.

"De GeForce GTX 560 Ti-448 is een interessante videokaart! Voor duidelijk minder geld koop je een kaart die gebaseerd is op dezelfde technologie als de GTX 570 en slechts zeer beperkt langzamer is."
http://nl.hardware.info/r...ante-videokaart-conclusie
Oja, thanks. Die 560 Ti-448 tikt de 570 inderdaad steeds bijna aan. Vraagjes :) :
- Dit zijn gamerbenchmarks, is dat nog een groot verschil met mijn doeleinden?
- Er zitten vrij grote prijsverschillen tussen de verschillende uitvoeringen van de 560 Ti-448: http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=560ti-448 Ik zie niet echt waar die prijsverschillen em dan in zitten.
- Deze kaart die Mitsumark noemde pricewatch: MSI N560Ti-448-12D5 , kan ik daar nog problemen mee krijgen wat koeling betreft. Ik ga denk ik niet overclocken, maar wel intensief gebruiken. Of is die extra koeler wel noodzakelijk? En wat als ik later wel wil overclocken?

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Ok, nou ga ik 'm echt bestellen. Dit is nog steeds het laatste lijstje, behalve de SSD wordt een Samsung 840 pro.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 292,80€ 292,80
1Asus P8Z77-V€ 159,70€ 159,70
1Gigabyte GV-N570OC-13I€ 268,40€ 268,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 83,45€ 83,45
1M-Audio Audiophile 2496€ 89,-€ 89,-
1Nexus Prominent R€ 74,50€ 74,50
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 139,70€ 139,70
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
1XFX ProSeries 750W XXX Edition€ 92,80€ 92,80
1Samsung 830 series 256GB€ 200,46€ 200,46
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.471,99

De enige opmerking die ik nog kreeg, van de winkel waar ik 'm wil bestellen, is dat de voeding overkill is. En dat de XFX Pro 550W ook prima voldoet. Rekening houdend met dat er nog meerdere HD's en/of SSD's in moeten kunnen, zijn jullie dat met hen eens?

• Quad

Quad

Doof

Niet wanneer je de i7 wilt overklokken. Dan is het aan de krappe kant denk ik.

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Oke. En als ik dat niet doe, maar wel de mogelijkheid wil hebben voor later. Kan die 750W in de tussentijd dan kwaad? Wil trouwens wellicht later er een wat dikkere videokaart in zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2013 17:20 ]

• Quad

Quad

Doof

Nee hoor, enkel voor nu overkill.
Je zal bijna neit meer verbruiken dan wat je al doet. Al is een voeding wat beter bemeten op het systeem effeciënter.
Maar dit geeft wel ruimte voor een eventuele tweede GTX570 bijvoorbeeld.

nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Ja, precies. Ok, thanks! _/-\o_
Pagina: 1