Advies gevraagd [desktop - game pc]

Pagina: 1
Acties:

• overkill1991
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-04 23:39
Beste tweakers,

Mijn huidige PC is alweer zo'n 5 jaar oud en na vele jaren trouwe dienst mag hij dan ook met pensioen en plaatsmaken voor een nieuwe PC. Ik heb een aantel componenten bij elkaar gezocht en ik zou graag jullie aanbevelingen vernemen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Behalve alle standaard dingetjes zoals browsen, downloaden, films/series kijken en als het even kan aan school werken wil ik mijn PC vooral gaan gebruiken om te gamen.

De games waarin ik geintersseerd ben variëren nogal veel; Ik mag zeer graag MMOs spelen, maar ik vermaak me ook prima met games in de Total War strategy serie, Planetside 2, Borderlands e.d. redelijk divers dus.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe ben ik redelijk flexibel qua budget. Ik wil graag een aantal jaren met m'n PC vooruit kunnen, mijn laatste PC heeft het zo'n 5 jaar prima volgehouden.

Op het moment staat de teller op €1100,- echter mochten jullie aanbevelingen doen die wat meer gaan kosten, dan wil ik daar best in investeren als dat meerwaarde heeft voor mijn PC.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb een Western Digital Green WD5000AADS, 500GB die ik uit mijn oude PC haal en in mijn nieuwe PC wil zetten.

Tevens heb ik op het moment het volgende scherm Samsung Syncmaster 226BW. Ik twijfel op het moment nog of ik deze zal upgraden naar een groter scherm, bijvoorbeeld 24'' met 1920x1080 als resolutie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met Intel en met Nvidia. Vrienden van mij hebben helaas wat mindere ervaringen met AMD en ATI producten gehad.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Er is mij door meerdere mensen verteld dat met mijn huidige configuratie de processor met 1 druk op de knop veilig en eenvoudig naar rond de 4.5GHZ te overclocken is. Zelf heb ik dit nog nooit gedaan maar ik lees zo vaak dat een kind dit kan doen met de huidige intel processoren dat ik dit ook wil proberen.

Verder lees ik ook dat de GPU vrij eenvoudig en veilig te overclocken moet zijn.

Ik heb de case van coolermaster gekozen omdat ik lovende reviews over Coolermaster heb gelezen, deze specifieke case sprak mij bovenal aan omdat deze ''anti-noise'' is.

Bonus vragen !
Ik ga er van uit dat alles in de kast past en dat alle componenten ook bij elkaar passen. Mocht iemand zien dat dit niet het geval is dan zou ik dit graag horen.

Heb ik een aparte processor koeler nodig als ik wil overclocken. Op internet lees ik dat de stock koeler afdoende is. Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee.

Anyway hieronder de lijst met componenten die ik samengesteld heb. Graag hoor ik jullie aanbevelingen.

Alvast bedankt voor jullie tijd !

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z77M-D3H€ 81,95€ 81,95
1MSI N660Ti PE 2GD5/OC€ 282,02€ 282,02
1Cooler Master Silencio 550€ 67,90€ 67,90
1Microsoft Windows 8 (OEM)€ 78,48€ 78,48
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9€ 76,-€ 76,-
1LG GH24NS70 Zwart€ 18,99€ 18,99
1XFX Pro 550W€ 54,70€ 54,70
1Samsung 830 series 256GB€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.023,94

Verwijderd

Mooie setup, al is voor overclocken een extra processorkoeler zeker aan te raden. Koelt vaak veel beter en is een stuk stiller. Niet dat de standaard koeler te weinig is, maar het is, zeker als je gaat overklokken, het geld wel waard. Deze zie ik hier vaak voorbij komen. pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition. Verder goede onderdelen, 16gb is wat overkill voor gamen, je zou als je nog wat wilt besparen zeer prima af met 8gb. Dat is ruim voldoende.
Als je er vaak voor school aan gaat werken, zou ik een 2e scherm wel aanraden, zeker als je je oude scherm dan nog blijft gebruiken en dan gewoon de 2 schermen naast elkaar zet. Werkt een stuk prettiger. Dat ze niet dezelfde grootte en resolutie zijn als je een 24"FHD neemt maakt niet uit, ik heb een tijd op een 1920x1080 naast een 1280x1024 gewerkt. Als je inclusief scherm niet meer per se binnen de 1100 wil blijven, zou deze een mooie zijn pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zilver, Zwart

• overkill1991
Hey Redono,

Bedankt voor je reactie. Wat voor impact zou een 2e scherm hebben op de performance van mijn PC? Stel dat ik het scherm dat jij gepost aanschaf en dan mijn huidige scherm als secondary ga gebruiken, hoeveel extra belasting levert dit op voor mijn GPU? Het secondary scherm zou dan alleen gebruikt worden om te browsen e.d. terwijl op het hoofdscherm bijvoorbeeld een game draait.

16GB RAM is wellicht aan de hoge kant, echter zou het extra geheugen het wel een stuk makkelijker moeten maken om games met veel mods te draaien, bijvoorbeeld Skyrim, dit is wat ik in ieder geval online gelezen heb ;) Of is 16GB echt volkomen waardeloos? (RAM is relatief goedkoop dus de eventuele extra performance voor zo'n €30 zou het waard kunnen zijn denk ik)

Zou de extra RAM verder ook niet helpen met performance aangezien Windows en een game meer dan genoeg RAM hebben om hun gangetje te gaan en ze niet onderling hoeven te ''vechten'' om de RAM?

Ik hoop dat er nog wat meer mensen zijn die hun mening willen delen over mijn systeem, wil graag zoveel mogelijk input zodat ik er verzekerd van kan zijn dat ik de juiste keuzes gemaakt heb.

[ Voor 6% gewijzigd door overkill1991 op 27-11-2012 02:31 ]

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
overkill1991 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 02:28:
Hey Redono,

Bedankt voor je reactie. Wat voor impact zou een 2e scherm hebben op de performance van mijn PC? Stel dat ik het scherm dat jij gepost aanschaf en dan mijn huidige scherm als secondary ga gebruiken, hoeveel extra belasting levert dit op voor mijn GPU? Het secondary scherm zou dan alleen gebruikt worden om te browsen e.d. terwijl op het hoofdscherm bijvoorbeeld een game draait.

16GB RAM is wellicht aan de hoge kant, echter zou het extra geheugen het wel een stuk makkelijker moeten maken om games met veel mods te draaien, bijvoorbeeld Skyrim, dit is wat ik in ieder geval online gelezen heb ;) Of is 16GB echt volkomen waardeloos? (RAM is relatief goedkoop dus de eventuele extra performance voor zo'n €30 zou het waard kunnen zijn denk ik)

Zou de extra RAM verder ook niet helpen met performance aangezien Windows en een game meer dan genoeg RAM hebben om hun gangetje te gaan en ze niet onderling hoeven te ''vechten'' om de RAM?

Ik hoop dat er nog wat meer mensen zijn die hun mening willen delen over mijn systeem, wil graag zoveel mogelijk input zodat ik er verzekerd van kan zijn dat ik de juiste keuzes gemaakt heb.
Voor de not-super-ultimate pcs geldt veelal dat upgraden voorbij 8gb ram/i5 processor geen zin heeft omdat ze vrijwel nooit de bottleneck zijn voor performance: dat is je gpu. Als ik kijk bijv. naar mijn laptop z'n prestaties als ik BF3 speel dan belast ik 'm vrijwel niet boven de 3GB. Dit is dan wel in low settings, mijn laptop is namelijk niet zo geweldig. :9

Nou is BF3 een van de meest intensieve spellen om te draaien, en er is wel verschil tussen low en ultra settings, maar dat is geen factor 2. Je zou dus in ieder geval voor de eerste paar jaar ruim genoeg moeten hebben aan 8 gb. Als je pc nog niet afgeschreven is voor games door die drempel zijn, kan je altijd alsnog relatief makkelijk een extra ram stick erin proppen :)

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Ik zou die 35€ aan extra ram in een goede koeler steken, zeker als je wil overclocken. Of als je budget flexibel is kan je het geheugen zo laten + cpu koeler natuurlijk... In games ga je geen verschil merken 8gb vs 16gb.

Als GPU zou ik voor de HD7950 gaan, net zo duur, minimaal sneller. Extra voordeel nu, je krijgt er 3 recente games gratis bij... Als je ze nog niet hebt lijkt me dat wel de moeite. Kan je metteen je systeem eens goed testen ;)

• overkill1991
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik zal eens goed bekijken hoe ik hiermee mijn setup nog beter kan maken.

Mochten mensen nog andere input hebben dan hoor ik deze uiteraard graag.
Pagina: 1