Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Hoi Tweakers!

Van het weekend heb ik mijn nieuwe systeempje in elkaar geknutseld(mijn eerste geheel zelf gebouwde). Ging met RTFM nog wel redelijk goed.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 93,-€ 93,-
1ASRock FM2A75 PRO4€ 72,45€ 72,45
1Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Black WD1001FALS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Blue WD6400AAKS, 640GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silencio 550€ 67,90€ 67,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 35,99€ 35,99
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series 128GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 388,19

Nu merk ik dat als ik een spel speel in dit geval CS:GO, mijn processor volgens het ene systeem extreem heet wordt. En in de andere gevallen ~50C zit. Nu ben ik niet super tevreden met 50C maar natuulijk helemaal niet met 88C. Zie plaatje: http://i.imgur.com/eRz1S.png

Nu heb ik verschillende tools gebruikt:
  • CPUID Hardware Monitor
  • SpeedFan 4.47
  • Asrock Extreme Tuning Utility(mijn moederboard tuning tool)
  • BIOS check
Dit komt uit op:

x Idle CSGO
CPUID Hardware Monitor 48-59C ~85C
SpeedFan 4.47 36C 55C
Asrock Extreme Tuning Utility 36C 55C
BIOS 55C! x

Nu vraag ik mij af of ik het misschien verkeerd aflees, of dat de waardes niet kloppen, en hoe het zit met idle als ik in mijn BIOS kijk.

Nu heb ik inmiddels al een processorkoeler gekocht omdat ik vond dat die ik nu gebruik(stock bij mijn processor, al eigenlijk te veel lawaai maakt). Ook heb ik gelijk al Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound (4g) aangeschaft maar was te lui om dit er gelijk op te smeren, aangezien er al wat stock-paste op zat. Nu ga ik dus binnenkort wel mijn nieuwe koeler er op zetten en er MX-4 op smeren, maar toch vraag ik mij af wat er van deze waardes kloppen en waar ik naar moet kijken.

Mvg,
Matthew

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Moet je eens met realtemp kijken, die is volgens mij wel erg nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ernemmer schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:57:
Niet comptabel met mijn CPU, gaf dat programma aan. Ik zal nog eens kijken.

Edit: Nog steeds :( had nog even de andere .exe's bekeken die er ook bij kwamen, vorige keer gaf ik het op bij de meest logische.

Edit2:
Ernemmer schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:57:
Daar heb ik overigens ook niets aan, als die het wel zou doen. Dan zijn geen van mijn vragen beantwoord. Waarom zijn de waardes verschillend, en naar welke moet ik kijken? Geeft mijn UEFI(bios) wel de juiste waarden? Waarom wel? Waarom niet?
Mijn excuses dat ik misschien wat agressief uit de hoek kom maar ik verwacht dat iedereen op Tweakers wel ergens kennis over heeft en dit ook laat blijken op dat onderdeel. Met een antwoord als: met dat andere tooltje heb je wel goede gegevens kom ik niet verder, zelfs al zou het wel compatibel zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door True op 26-11-2012 21:17 . Reden: zie edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-07 12:27

Fordox

00101010

over het algemeen heeft cpuid HWmonitor gelijk.
probeer ook eens open hardware monitor en aida64. deze geven zeer waarschijnlijk dezelfde waarden aan als hwmonitor, gezien deze ook gelijk is aan de bios.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Fordox schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:24:
over het algemeen heeft cpuid HWmonitor gelijk.
probeer ook eens open hardware monitor en aida64. deze geven zeer waarschijnlijk dezelfde waarden aan als hwmonitor, gezien deze ook gelijk is aan de bios.
Oke ga ik proberen!

Edit:

resultaten: http://i.imgur.com/F6CNR.jpg
  • Open Hardware Monitor geeft geen temperaturen weer voor mijn CPU :'(
  • AIDA64 geeft ongeveer zelfde weer als Asrock Extreme Tuning Utility en SpeedFan 4.47 ook al weer gaven.
  • CPUID Hardware Monitor geeft nu hogere temperatuur aan :(
Bedankt voor je input van programma's _/-\o_ _/-\o_
Maar kan ik helaas nog geen concrete conclusies trekken, iemand die mij daar in kan helpen?

[ Voor 41% gewijzigd door True op 26-11-2012 21:49 . Reden: toevoeging resultaten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:44

Nemesizz

Untouchable

Niet alle monitor-programma's kunnen met alle sensors even goed overweg.

Ik heb op veel borden dat Speedfan bijvoorbeeld totaal niet werkt, op andere borden krijg ik rare waardes met HWmonitor (255ºC dingen enzo).

Gezien je moederbord programma en speedsfan dezelfde waardes geven, zou ik vanuit gaan dat die kloppen.

Dat de temps hoger zijn in je BIOS komt omdat dan vaak power-saving functies niet aanstaan en dat ding gewoon op maximum snelheid (niet verwarren met maximum load) staat te pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Nemesizz schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:12:
Niet alle monitor-programma's kunnen met alle sensors even goed overweg.

Ik heb op veel borden dat Speedfan bijvoorbeeld totaal niet werkt, op andere borden krijg ik rare waardes met HWmonitor (255ºC dingen enzo).

Gezien je moederbord programma en speedsfan dezelfde waardes geven, zou ik vanuit gaan dat die kloppen.
Ja ik ben het met de setup nu (stock paste en stock koeler) niet eens met wat CPUID Hardware Monitor mij aan temperatuur geeft, vandaar dit topic ook. De ~55C met mijn huidige setup is nog goed te verklaren en ook een prima temperatuur.
Nemesizz schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:12:
Dat de temps hoger zijn in je BIOS komt omdat dan vaak power-saving functies niet aanstaan en dat ding gewoon op maximum snelheid (niet verwarren met maximum load) staat te pruttelen.
Oké bedankt dat je dit mij even uitlegt. Is mij dit ook weer duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Speedfan kan je deinstalleren en nooit meer iets mee doen. Dat programma klopt vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-06 00:12
Ik vermoed dat je in de verschillende software de TJmax anders hebt staan. Zet dit eens in al die programma's gelijk ? Via de AMD site kan je er wel achter komen wat de TJmax van je CPU is.
Hier op het forum ook wel een paar keer tegengekomen volgens mij, zoek maar eens op TJmax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-07 12:27

Fordox

00101010

Tjmax heb je in coretemp en coretemp werkt alleen bij intel.

De max temperatuur van een amd chip is 63-67 graden, hierboven word hij snel instabiel. De ultieme max is ongeveer 73.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-06 14:46
Beste Matthew,

Ik heb zelf een AMD A10 5800K en ASRock FM2A75M-ITX in CS:GO heb ik de zelfde temperaturen onder de sensor Package in HWmonitor. Wanneer ik naar CPUTIN kijk (moederbord sensor) komt deze nooit boven de 50 graden uit (in bios ook niet).

Ik heb zelf goede airflow en een Scythe Big Shuriken Rev2 B. welke 100% zeker goed gemonteerd zit. Ik zou dus niet teveel waarde hechten aan wat HWmonitor over de package sensor zegt, als je CPU echt zo warm zou worden dan waren er al genoeg gekke dingen gebeurd tijdens het gamen;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
JcHm schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 09:49:
Beste Matthew,

Ik heb zelf een AMD A10 5800K en ASRock FM2A75M-ITX in CS:GO heb ik de zelfde temperaturen onder de sensor Package in HWmonitor. Wanneer ik naar CPUTIN kijk (moederbord sensor) komt deze nooit boven de 50 graden uit (in bios ook niet).

Ik heb zelf goede airflow en een Scythe Big Shuriken Rev2 B. welke 100% zeker goed gemonteerd zit. Ik zou dus niet teveel waarde hechten aan wat HWmonitor over de package sensor zegt, als je CPU echt zo warm zou worden dan waren er al genoeg gekke dingen gebeurd tijdens het gamen;)!
Oke bedankt voor de uitleg! Ga sowieso nog even pricewatch: Cooler Master Hyper T4 er op monteren en fatsoenlijke Koenraad kleefpasta aanbrengen ;) moet goed komen! :9

Pagina: 1