Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energy99
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04-2023
Ik ben van plan om binnenkort met 2 vrienden een website te beginnen. We hebben al een domeinnaam geclaimd, een marketingplan opgesteld en een websitebouwer gaat volgende maand beginnen met het bouwen van onze site. We hebben bedacht dat een VOF (vereniging onder firma) het beste bij ons past en we gaan ook e.e.a. op papier vastleggen (o.a. winstpercentages etc) zodat er daar later geen onenigheid over bestaat.

Onze inkomsten krijgen we uit:
1. YouTube partnership (de video's die op onze website zullen draaien zullen op YouTube worden geplaatst. Je kan dus via onze site doorklikken naar YouTube om ook daar de filmpjes te bekijken);
2. Google AdSense inkomsten van een tweetal slim geplaatste reclamebanners op onze website.

Na een tijdje op internet rondgespeurd te hebben zitten wij nog steeds met de volgende twee vragen:

1. Hoeveel belasting betaal je over de Google AdSense inkomsten (YouTube partnership en Google AdSense) als een VOF? Ik neem aan dat je niet net als een particulier in Box 1 valt met de 4 belastingschijven? Of is dat wel zo?

2. Betaal je als VOF wel of geen BTW over de inkomsten? Dit is ook niet echt duidelijk terug te vinden en de meningen hierover lopen nogal uiteen.

We zullen uiteraard nog naar de Kamer van Koophandel gaan om e.e.a. na te vragen, maar wellicht kunnen jullie ons alvast helpen! ;)

\O/ weeeee =[specs]=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.belastingdiens...nootschap_onder_firma_vof

Van een vennootschap onder firma (vof) is sprake als u samen met anderen (de firmanten of vennoten) een onderneming begint. U kunt zelf een samenwerkingscontract opstellen of u kunt een deskundige inschakelen. Elke vennoot die aan de eisen voor ondernemerschap voldoet, geldt voor de inkomstenbelasting als ondernemer. En kan hij gebruikmaken van de ondernemersregelingen.

Zie ook: Ondernemersaftrek

Voor de btw is de vof als geheel ondernemer. Als u bijvoorbeeld met z'n drieën een vof vormt, bent u alle 3 ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar is de vof ondernemer voor de btw. De afzonderlijke vennoten zijn voor de btw geen ondernemer. Als u namens de vof personeel in dienst neemt, krijgt de vof te maken met loonheffingen.

De vof is geen rechtspersoon. Elke vennoot is hoofdelijk aansprakelijk voor het geheel van alle schulden van de vof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:12
De eerste vraag is waar deze winst belast moet worden. Je bent gevestigd in NL (getuige je rechtsvorm als VOF) maar je dienst is een afstandslevering en je omzet komt uit het buitenland. Ik kan niet uitsluiten dat je misschien mogelijkheden hebt om elders belasting te betalen. Voor het gemak neem ik aan dat je wel in NL belasting betaalt, en door de belastingdienst als ondernemer voor de inkomstenbelasting en als ondernemer voor de omzetbelasting wordt gezien.

In dat geval zijn de antwoorden:

1. Jazeker wel in de 1 schijven IB box 1.
Je doet ondernemersaangifte, zie voorgaande post. Daaruit volgt een fiscale winst (jouw aandeel in toename ondernemingsvermogen + priveonttrekkingen - privestortingen). Op die winst pas je ondernemersaftrek en MKB-winstvrijstelling toe. Wat dan overblijft wordt als belastbaar inkomen in box 1 geteld. Als je onder een ander regime wilt vallen (ondanks de vrij gunstige ondernemersaftrek en winstvrijstelling), moet je een BV oprichten. Dan kun je winst achterhouden in de zaak, waarover je pas later loon/inkomstenbelasting in box 1 dividendbelasting/inkomstenbelasting box 2 afdraagt.

2. Dit hangt af van het oordeel "ondernemer voor de omzetbelasting", en niet van je rechtsvorm. Ook met een eenmanszaak of VOF kun je ondernemer voor de omzetbelasting zijn. Dan factureer je BTW over je omzet, die draag je af aan de belastingdienst. Aan de andere kant verreken je de betaalde BTW op ingekochte spullen en diensten. Bij internationale leveringen zijn er soms mogelijkheden om BTW-vrij te factureren, dat scheelt een heel stuk administratie (afdragen, terugvragen i.v.m. export, afdragen in land 2 etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Leuk dat jullie van plan zijn om een bedrijfje op te starten, bij deze alvast succes gewenst! Vaak lijkt het allemaal wat lastiger in het begin dan het eigenlijk is, hierbij even een (kort) antwoord op je vragen:

1. In Box 1 valt al het inkomen uit werk & woning, aangezien jullie de onderneming willen drijven in de vorm van een VOF val je hier wel degelijk onder. Onder 'werk' wordt namelijk ook verstaan de winst uit een onderneming. Pas indien je een onderneming met een in aandelen verdeeld kapitaal zou gaan drijven en daar zelf een aanmerkelijk belang in hebt val je in Box 2.

2. Jij bent diegene die een dienst levert aan Google. In principe zou jij hun dus een factuur moeten sturen met daarop het BTW-percentage, deze zou Google moeten voldoen waarop jij de door hen aan jou betaalde BTW af zal dragen. Het ligt in dit geval echter net even anders. Jij levert als Nederlandse ondernemer namelijk een dienst aan een andere EU ondernemer, ik neem tenminste aan dat jij zaken doet met Google in Ierland. In dit geval is er sprake van een intracommunautaire levering. Dit komt er in het kort op neer dat de BTW-plicht wordt verlegd naar de afnemer en hij zorg voor de afdracht dient te dragen. Naast je normale BTW aangifte doe je ook een opgave voor intracommunautaire prestaties waarin je dit aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-06 14:11
Ik heb ook nog een klein vraagje in deze richting en ik vind het te klein om er een topic van te maken.

Afgelopen tijd heb ik behoorlijk zitten brainstormen op een erg leuk en handig idee.
Nu ben ik van plan om een facbook app, website en misschien nog een android app te maken.
Om hier aan te verdienen wil ik dus ook een aantel banners plaaten in de webpages.

Moet ik verplicht een bedrijf zijn om dit te kunnen of kan ik dit ook als persoon doen?
En wat als ik per ongeluk na een tijd veel actieve gebruikers heb en behoorlijk wat inkomsten genereer en meer ga betalen voor hosten en misschien aan wat marketing ga doen, is het dan handiger om al een bedrijf te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energy99
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04-2023
Dick schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:50:
2. Jij bent diegene die een dienst levert aan Google. In principe zou jij hun dus een factuur moeten sturen met daarop het BTW-percentage, deze zou Google moeten voldoen waarop jij de door hen aan jou betaalde BTW af zal dragen. Het ligt in dit geval echter net even anders. Jij levert als Nederlandse ondernemer namelijk een dienst aan een andere EU ondernemer, ik neem tenminste aan dat jij zaken doet met Google in Ierland. In dit geval is er sprake van een intracommunautaire levering. Dit komt er in het kort op neer dat de BTW-plicht wordt verlegd naar de afnemer en hij zorg voor de afdracht dient te dragen. Naast je normale BTW aangifte doe je ook een opgave voor intracommunautaire prestaties waarin je dit aangeeft.
Helder verhaal! :)

Hoe werkt dat eigenlijk m.b.t. de opgave voor intracommunautaire prestaties. Krijgen wij dat van Google Ierland eens per jaar toegestuurd en hoeven we dan alleen e.e.a. in te vullen bij de jaarlijkse belastingaangifte?

\O/ weeeee =[specs]=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Energy99 schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:28:
[...]

Helder verhaal! :)

Hoe werkt dat eigenlijk m.b.t. de opgave voor intracommunautaire prestaties. Krijgen wij dat van Google Ierland eens per jaar toegestuurd en hoeven we dan alleen e.e.a. in te vullen bij de jaarlijkse belastingaangifte?
De formulieren of het aangifte programma daarvoor kan je terug vinden op de website van de belastingdienst, hiervoor moet je echter wel eerst als ondernemer inloggen. Het tijdvak waarover je die opgave moet doen hangt van je omzet af maar is redelijk flexibel. Indien je omzet dermate laag is dat je je BTW-aangifte per jaar mag doen dan mag je vaak ook de opgave van je intracommunautaire prestaties per jaar doen. Voor beide regelingen zal je toestemming aan moeten vragen bij de Belastingdienst. In het meest voorkomende geval, indien je geen toestemming vraagt voor jaarlijkse aangifte, zal je je BTW-aangifte per kwartaal doen. De opgave voor intracommunautaire prestaties mag je zowel per maand als per kwartaal doen, het lijkt mij echter voor je administratie het meest overzichtelijk om bij je BTW-tijdvak aan te sluiten. Een en ander kan je hier wat gedetailleerder terug lezen.

Hoe Google precies met facturen en dergelijke werkt durf ik je niet te zeggen, in een standaard geval zal jij als leverancier Google een factuur moeten sturen. Gezien de omvang van Google en het grote aantal van dit soort kleine leveranciers dat zij hebben verwacht ik eigenlijk wel dat zij hier een andere oplossing voor hebben. Je zou het eens kunnen vragen aan iemand die al veel ervaring met Google/YouTube heeft wat dat betreft. Mocht je dat willen dan kan ik je wel met iemand in contact brengen die hier ook op het forum actief is. Je kan mij dan het beste even een DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
WilliamP schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:10:
Ik heb ook nog een klein vraagje in deze richting en ik vind het te klein om er een topic van te maken.

Afgelopen tijd heb ik behoorlijk zitten brainstormen op een erg leuk en handig idee.
Nu ben ik van plan om een facbook app, website en misschien nog een android app te maken.
Om hier aan te verdienen wil ik dus ook een aantel banners plaaten in de webpages.

Moet ik verplicht een bedrijf zijn om dit te kunnen of kan ik dit ook als persoon doen?
En wat als ik per ongeluk na een tijd veel actieve gebruikers heb en behoorlijk wat inkomsten genereer en meer ga betalen voor hosten en misschien aan wat marketing ga doen, is het dan handiger om al een bedrijf te zijn?
Dit lijkt wellicht een kleine vraag, op het eerste gezicht lijkt het ondernemersbegrip ook relatief simpel, toch is het echter mogelijk om alleen al over de vraag of en wanneer je als ondernemer kwalificeert, en voor welke wet, een volledig boek of scriptie te schrijven. Als ik jou zo hoor dan zal het in eerste instantie eerder in een hobbymatige sfeer gebeuren en is het 'resultaat uit overige werkzaamheden' de voor jou aangewezen categorie binnen de IB. Of je voor de OB (BTW) ook kwalificeert als ondernemer ligt net even anders, zonder de details te weten is dat lastig te beantwoorden, zo op jouw verhaal afgaande lijkt het mij echter zeer reëel dat je wel degelijk als OB ondernemer kwalificeert.

Voor meer informatie voor het IB ondernemerschap zie hier: http://www.belastingdiens..._voor_inkomstenbelasting/

Voor meer informatie voor het OB ondernemerschap zie hier: http://www.belastingdiens..._u_ondernemer_voor_de_btw

Hoe ver ben je trouwens met je plannen? Als ik je reactie zo lees ben je nog niet veel verder dan enkel een idee, ik heb natuurlijk geen idee van jouw situatie en/of kennis, maar een goede Facebook of Android-app schrijven is niet echt iets dat je in een weekje op je zolderkamertje doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-06 14:11
Bedankt voor je reactie!
Op het moment heb ik nog geen planning o.i.d.
Ik heb wel al gekeken of mijn idee uniek is. Ook heb ik al de app naam op facebook "geclaimt".
Op het moment ben ik aan het kijken hoe ik dit ga realiseren, maar dit zal niet op korte termijn zijn aangezien ik tot eind maart 50 uur in de week bezig ben met stage/werken.

En uiteraard weet ik dat dit niet in een paar dagen of weken zal lukken, ik denk dat ik met de site en facebook app klaar ben rond de zomervakantie.
Pagina: 1