macbook air alt toets geeft wachtwoord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:54
Wat ik nu weer meemaak, koop een mac wil een herinstallatie doen. dus heb al voorwerk gedaan en gelijk handleiding gemaakt enzovoorts. Dus ik druk op alt krijg ik een wachtwoord. WTF

Ik heb al gekeken met command option f + o en andere toetsen combinaties maar ik kom er niet in. Wat kan ik nu het beste doen wat zijn de opties?

Hopelijk is er nog een mac guru actief haha :P

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is een firmware password. Dat houdt meestal in dat de machine door iemand beveiligd is, en dat die iemand niet wil dat je er mee gaat rommelen.

Het is makkelijk te omzeilen, maar het is misschien beter om gewoon bij de verantwoordelijke te vragen of dat wel kan/mag en wat het wachtwoord is.

cmd+alt+o+f is de toetsencombinatie om in de OpenFirmware shell te komen bij new world macs, dit heeft dus niks te maken met een MacBook Air, want die is de generatie daarna, en heeft dus EFI en niet OF.

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 26-11-2012 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
johnkeates schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:08:
Het is een firmware password. Dat houdt meestal in dat de machine door iemand beveiligd is, en dat die iemand niet wil dat je er mee gaat rommelen.

Het is makkelijk te omzeilen, maar het is misschien beter om gewoon bij de verantwoordelijke te vragen of dat wel kan/mag en wat het wachtwoord is.
Thanks voor je bericht. Maar wie heeft dit wachtwoord erop gezet dan? ik in ieder geval niet. En van wie ik de mac heb gekocht weet ook van niks. Het mac os zelf is al verwijderd door diegene.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het OS staat los van een firmware password. Normaal gesproken was een firmware password te resetten door de geheugen configuratie aan te passen, bijvoorbeeld door een geheugenbankje te verwijderen. Dit is echter niet mogelijk bij een MacBook Air.

Volgens dit artikel van Apple kan je je firmware password laten verwijderen bij een Apple Store of Premium Reseller.

Dit is overigens een van de redenen dat ik de koper altijd de Mac op laat halen als ik een Mac verkoop. De koper kan de Mac (werkend) zien voor hij/zij iets betaalt, en de koper komt niet met vreemde verrassingen (of firmware passwords) te zitten.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
Whieee schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:21:
Het OS staat los van een firmware password. Normaal gesproken was een firmware password te resetten door de geheugen configuratie aan te passen, bijvoorbeeld door een geheugenbankje te verwijderen. Dit is echter niet mogelijk bij een MacBook Air.

Volgens dit artikel van Apple kan je je firmware password laten verwijderen bij een Apple Store of Premium Reseller.

Dit is overigens een van de redenen dat ik de koper altijd de Mac op laat halen als ik een Mac verkoop. De koper kan de Mac (werkend) zien voor hij/zij iets betaalt, en de koper komt niet met vreemde verrassingen (of firmware passwords) te zitten.
Ja waren er maar meer verkopers zoas jij! in ieder geval bedankt, dan ga ik morgen maar naar zo'n service punt. Moet ik nog iets meenemen naast de mac? Weet jij dat toevallig?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33
Een APR kan het wel doen maar moet een USB stick aanvragen bij Apple in Amerika dus dat kan een tijdje gaan duren. Tevens (dit kan best aan de APR liggen) kan de APR het originele aankoopbewijs vragen. Dit om dieven natuurlijk niet te helpen. Misschien trouwens dat de Genius bar in Amsterdam je direct kan helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Pendora op 26-11-2012 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Pendora schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:47:
Een APR kan het wel doen maar moet een USB stick aanvragen bij Apple in Amerika dus dat kan een tijdje gaan duren. Tevens (dit kan best aan de APR liggen) kan de APR het originele aankoopbewijs vragen. Dit om dieven natuurlijk niet te helpen. Misschien trouwens dat de Genius bar in Amsterdam je direct kan helpen.
Hmmm, dat is een goed punt, van dat aankoopbewijs. Ik vermoed dat ze dat wel gaan vragen. Je kunt altijd van tevoren even contact opnemen met de APR of de Apple Store. In het laatste geval moet dat sowieso omdat de Genius Bar op afspraak werkt (moet ook wel met zoveel volk in die Store).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonnieDoezoe
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 20:11
EFI chip vervangen :P kost je 200 euro ofzo en je bent je book 2 weken kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
er is ook nog een truc dat je het geheugen er uit haalt, even gegoogled :

Disabling Password Protection

1) Boot into the Open Firmware. (Command + Option + O + F)

2) Type "setenv security-mode none" and press return.

3) Enter in the password at the password request prompt and press return.

4) Then type "reset-all" to restart the computer.

Force Removing Password Protection

1) Add or remove DIMMs to change the total amount of RAM in the computer.

2) Then, the PRAM must be reset 3 times. (Command + Option + P + R).

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.u
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01-2024
PZOOO schreef op woensdag 28 november 2012 @ 20:21:

Bij een air kan je het geheugen er niet uitnemen :-) Dus dat is geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

PZOOO schreef op woensdag 28 november 2012 @ 20:21:

Intel Macs hebben geen Open Firmware, dus booten in Open Firmware gaat niet werken. Daarnaast:
Whieee schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:21:
[..]
Normaal gesproken was een firmware password te resetten door de geheugen configuratie aan te passen, bijvoorbeeld door een geheugenbankje te verwijderen. Dit is echter niet mogelijk bij een MacBook Air.

[..]
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

Als ik dit zo lees is een firmware wachtwoord instellen behoorlijk handig om dieven lastig te zitten. Zo maar eens even doen :p

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matanza
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-10 14:14
even 'behind the scene' talk.

Firmware paswoord resetten kan enkel via een APR. Niet alleen bij Macs met vast geheugen. Maar ook bij de 2012 versies met verwisselbaar geheugen. Het toestel moet hiervoor binnenkomen en een technieker moet chatten met Apple. Die hem een uitvoerbestand zal doorsturen dat enkel op het moment zelf werkt. Op voorrand even contact opnemen is dus niet nodig. Ze kunnen toch niets doen voor het toestel zelf binnen is. Gemiddelde hersteltijd hiervoor is toch 2-3 dagen.

Mvg,

Mvg,
Bart
Pagina: 1