Toon posts:

Twijfel tussen 3 verschillende SSD merken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een SSD halen voor werk. Ik heb op dit moment al een 64gb ssd maar een best wel oudere versie en het is ook te klein dus ben ik van plan op 2 x 128 of 120 gb SSD te halen.

Ik twijfel tussen de :
  • - OCZ Vertex 4 128 GB (scoorde goed op benchmark)
  • - Plextor M5 Pro 128 GB (scoorde goed op benchmark)
  • - SanDisk Extreme 120 GB (tip van mijn neef en review was goed)
Ik gebruik de computer voornamelijk voor adobe photoshop cs 3 en video bewerking.
Verder word er elke dag telkens foto's gekopieerd en verzend naar andere computers in de netwerk.

De prijs boeit me niet zolang de ssd maar beter en sneller is. Tenzij je zegt dat je een andere ssd beter vind tussen deze 3 zou ik die mening graag willen horen.

Ik gebruik trouwens een GA-870A-UD3 (rev. 3.1) als moederboord

Alvast bedankt voor alle input.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
Ik zou liever gewoon 1x 256GB pakken, en dan bij voorkeur de samsung 830 of crucial m4 omdat die bewezen betrouwbaar en snel zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2 SSDs in RAID 0 is leuk, maar op zich win je er niet zo heel veel mee. Ik ben nu aan het testen met 2 Plextor M5 Pro's (leuke drives overigens, heb geen ervaring met de anderen, maar dit is geen verkeerde keuze).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4Jmr0fuWcuM0huSo6Db3s9t6/full.png
De transfersspeeds zijn natuurlijk leuk, dik 1GB/s maar in de praktijk merk je re weinig van. De accestimes gaan een stuk omhoog (bijna 2x zo hoog in RAID 0, van 59 naar 117µs), al ga je dat niet merken natuurlijk.

Ik zou gewoon 1 256GB SSD pakken, zonder die in RAID te gaan draaien, tenzij je echt meer dan 500+ GB/s nodig hebt.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:42

Quad

Doof

mitsumark schreef op maandag 26 november 2012 @ 17:51:
Ik zou liever gewoon 1x 256GB pakken, en dan bij voorkeur de samsung 830 of crucial m4 omdat die bewezen betrouwbaar en snel zijn.
Dit dus, ocz sowieso niet voor gaan, van de andere twee ben ik niet bekend met de betrouwbaarheid.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-03 18:40
Quad schreef op maandag 26 november 2012 @ 18:12:
[...]

Dit dus, ocz sowieso niet voor gaan, van de andere twee ben ik niet bekend met de betrouwbaarheid.
De Samsung 830 en Crucial M4 schijven staan juist bekend om de betrouwbaarheid en de scherpe prijs/GB verhouding. In de prijsklasse de beste keuze...

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:42

Quad

Doof

Misschien begrijp je mij verkeerd ;)
Ik doelde op de keuzes van de TS, de Samsung of Crucial zijn eigenlijk de enige twee die er toe doen. Kwaliteit gaat boven kwantiteit, er zullen wel wat snellere SSDs zijn maar betrouwbaarheid vind ik persoonlijk belangrijker.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk iig niet naar de merk van de drives maar het type controller. De twijfels over betrouwbaarheid hebben vooral te maken met de latere generaties Sandforce controllers, o.a. door OCZ maar ook Intel gebruikt op hun recentere drives.

Intel's eigen controllers en die van Samsung hebben dergelijke twijfels (nog) niet. Op basis daarvan heb ik recent een Samsung 830 256GB gekocht - maar nog niet geinstalleerd (de huidige 80GB Intel X25-M G2 voldoet op zich wel, is alleen te klein en met pasgeboren baby is herinstalleren meuk niet eerste prio ;) )

Iig met Terw_Dan eens, 2x SSD in RAID-0 is niet zo zinnig, het verdubbelt in het beste geval toch al zeer hoge snelheden, maar verdubbelt ook de kans op fouten. Liever een grotere SSD dan twee kleintjes. Des te meer omdat kleinere SSDs vaak aanzienlijk minder bandbreedte hebben dan hun grotere broertjes. Mijn 80GB Intel was aanzienlijk trager dan z'n 160GB broer, dat verschil was minimaal vergelijkbaar met verschil RAID-0 vs geen RAID. Helaas was 3 jaar terug 160GB volstrekt onbetaalbaar (iirc >EUR 500).

Oslik blyat! Oslik!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kijk dit topic eens door: Het grote SSD topic ~ Deel 9 , dan ben je er snel achter dat geen door jouw gekozen SSD's echt een goede keuze is. De hier reeds genoemde Samsung en Crucial zijn eigenlijk de twee merken op dit moment voor prijs/prestatie gecombineerd met stabiliteit en betrouwbaarheid.

Ondanks dat de OCZ Vertex 4 geen gebruik meer maakt van de Sandforce controller zou ik ook deze links laten liggen vanwege de slechte support van OCZ op het gebied van firmware. Want ondanks dat zowel OCZ als Intel gebruik maakten van Sandforce controllers laat Intel veel kleinere uitval zien dan de OCZ uitvoeringen, puur door de slecht ontwikkelde firmware (afgezien dat de controller zelf ook gewoon slecht zijn)..

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 26-11-2012 23:30 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

net als wat de anderen zeggen: Crucial M4 of Samsung 830.

Sandforce staat bekend om zijn problemen, en ik denk dat je het niet leuk vind als je filmpjes kan weggooien omdat 1 SSD ermee stopt.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie intel. Heb de topics gelezen en reviews ervan en ik heb mijn keuze gemaakt het word dus de samsung 840 of samsung 840 pro 256gb x1

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48
De 840 is eigenlijk niet beter dan de 830, de 840 pro is wel beter maar ook een heel stuk duurder, weet je zeker dat je dat er voor over hebt (in de praktijk merk je er namelijk niks van).
http://tweakers.net/price...674/305215;318252;318253/

Met andere woorden, ga gewoon voor de 830 :)

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
daarbij is de 830 ook bewezen betrouwbaar, de 840 is nog niet lang genoeg uit om deze als uber betrouwbaar te vermelden

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Favo SSD's allertijden: Intel 320 en Samsung 830. Betrouwbaarheid, snelheid en prijs mix was gewoon helemaal goed.

4x Samsung 830 in dienst hier, 0 klachten.
Pagina: 1