Scythe Shuriken rev.b gaat niet langzamer draaien in Bios

Pagina: 1
Acties:

• Kruidje20
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-01 15:29
Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe htpc gebouwd voor in de woonkamer maar de cpu fan gaat alleen op full speed draaien in het bios. Ik maak gebruik van een asrock FM2A75M-ITX moederbord. Deze heb ik ingebouwd in een In Win BM639 behuizing. In het bios staat de cpu-fan1 standaard op full on. Deze heb ik op automatic mode ingesteld, maar hij blijf op full speed draaien. Ik heb ook de bios bijgewerkt naar de nieuwste versie, om precies te zijn versie 1.80. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd maar kom er niet uit. Weet iemand misschien wat ik nog zou kunnen doen.

Ik hoop dat ik snel een passend antwoord kan krijgen. Hebben jullie nog vragen dan mogen jullie gerust stellen.

Groet,

Alex kruidenberg

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat komt omdat de CPU pas teruggeklokt wordt als er een besturingssysteem is gestart. De BIOS zelf klokt de boel niet terug en laat de koeler niet langzamer draaien tenzij er een OS een opdracht tot toe geeft dmv energie instellingen op energiebesparing te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 26-11-2012 17:46 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kruidje20
Raven schreef op maandag 26 november 2012 @ 17:45:
Dat komt omdat de CPU pas teruggeklokt wordt als er een besturingssysteem is gestart. De BIOS zelf klokt de boel niet terug en laat de koeler niet langzamer draaien tenzij er een OS een opdracht tot toe geeft dmv energie instellingen op energiebesparing te zetten.
Ik heb tijdelijk Windows 8 geïnstalleerd en als ik speedfan opstart dan blijft de fan snelheid rond de 2200 toeren. veel te hoog Volgens mij word de snelheid gewoon door de bios geregeld en NIET door het OS.
Zou iemand verder nog wat weten?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als je de boel op automatisch hebt staan, kan het zijn dat de BIOS vind dat de koeler gewoon zo snel moet draaien ivm temperatuur van de CPU. Maar wanneer je het terugklokken van de CPU aanzet, wat pas daadwerkelijk wordt gedaan als het OS daar ook voor ingesteld is, dan wordt de CPU kouder waarna de fan dan als het goed is langzamer gaat draaien.

Kijk dus maar eerst naar de temperatuur van de CPU in de BIOS en of ie na het opstarten van W8 na een tijdje niks doen teruggeklokt wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 26-11-2012 18:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kruidje20
Raven schreef op maandag 26 november 2012 @ 18:01:
Als je de boel op automatisch hebt staan, kan het zijn dat de BIOS vind dat de koeler gewoon zo snel moet draaien ivm temperatuur van de CPU. Maar wanneer je het terugklokken van de CPU aanzet, wat pas daadwerkelijk wordt gedaan als het OS daar ook voor ingesteld is, dan wordt de CPU kouder waarna de fan dan als het goed is langzamer gaat draaien.

Kijk dus maar eerst naar de temperatuur van de CPU in de BIOS en of ie na het opstarten van W8 na een tijdje niks doen teruggeklokt wordt.
Onder Windows blijft de fan op 2200 toeren draaien. En amd cool and quiet is ingeschakeld in de bios. Ik heb juist de shuriken genomen om het geluidsniveau te verlagen en niet om in de herrie van de fan te zitten. Ik maak trouwens gebruik van een amd a6-5400K cpu en dat is volgens mij geen heethoofd met 32nm.
Ik heb ook voldoende koelpasta gebruikt.
Onder taakbeheer draait de cpu op 1.3 ghz en dan is hij volgens mij teruggeklokt. Misschien laat cpu-z een andere waarde zien.
Hebben we hier te maken met een bios bug?

[ Voor 9% gewijzigd door Kruidje20 op 26-11-2012 18:11 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan is ie inderdaad teruggeklokt en zou de koeler langzamer moeten draaien.
Wat voor temperatuur geeft de BIOS aan dat de processor heeft?

Oscar Wilde

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 21:31
Kun je de fan niet gewoon undervolten in de bios? Draai prime95 als stresstest om te kijken hoe hoog de temperaturen worden. Als je voldoende koelcapaciteit hebt kun je de fan permanent langzaam laten draaien. Zelf heb ik dit ook gedaan met mijn shuriken icm een i3 2100, en wordt met prime95 ongeveer 55 graden, prima dus :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Kruidje20
N een kwartiertje draaien geeft de bios een temperatuur van ongeveer 45 graden aan. dat is te hoog. Maar dan had de standaard koeler toch alang een veel te hoge temperatuur temperatuur moeten geven.
Een 10 cm fan en 3 heatpipes moet volgens mij genoeg zijn voor "budget cpu".
Ik heb trouwens de koelpasta gebruikt die er standaard erbij zat. Zal ik hier eens andere voor gebruiken of maakt dat niks uit. Ik heb nog koelpasta van cooler master liggen.

Na ongeveer 20 minuten is de cpu tussen de 46 en 46,5 graden, daar schommelt hij tussen. het moederbord geeft een temperatuur van 39 graden. Zijn deze waardes te hoog? Er zit in de kast een 8 cm fan die er standaard al bij zat.

[ Voor 44% gewijzigd door Kruidje20 op 26-11-2012 18:40 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:16
Dat zijn hele nette waardes, en 2200 RPM is ook niet verkeerd... Hoeveel RPM draait het in het BIOS?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 21:07
Gebruik je niet gewoon de verkeerde fan-header?

• Kruidje20
In de bios draait de cpu fan tussen de 2000 en 2200 toeren. De fan zit aangesloten op de 4 pins aansluiting, want er is ook nog een 3 pins, maar daar heb ik hem niet op aangesloten want dan mis ik de pwm fucntie.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Probeer de fan eens op de andere connector?

Oscar Wilde

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je kan ook eens een andere fan proberen want het zou kunnen zijn dat er iets niet helemaal fris is met de electronica van de fan zelf. Ik heb dat probleem ook al eens gehad bij een Scythe PWM fan die ook totaal niet reageerde op faninstellingen zowel vanuit bios als vanuit Windows niet.

Ook hoef je niet persee PWM fans te gebruiken want veelal werken de fancontrollers vanuit het bios ook met gewone 3 pins fans. Sterker nog namelijk bij mijn Asus Sabertooth X79 board werken de PWM fans niet goed terwijl de 3 pins fans wel prima werken met de onboard fancontroller.

• Kruidje20
Omdat de temperaturen aardig oplopen, ben ik bang dat de behuizing waarschijnlijk niet is gemaakt voor dit soort componenten. Ik denk eerder aan een atom of amd e-450. Aan de andere kant: waarom doen ze er dan een voeding in van 160W bij, want dat is te veel voor een atom lijkt mij. Zou de fan van 8 cm dan niet genoeg warmte afvoeren? Hoe denken jullie hierover? Zou ik dan toch voor een andere behuizing met een losse voeding moeten gaan? Ik heb namelijk geen zin om in die herrie te zitten. Zeker niet als ik een film op de bank aan het kijken ben.

Ik zou de standaard heatsink van amd kunnen proberen, maar ik heb juist de scythe gekocht om de temperaturen te verlagen en tevens het geluidsniveau, dus dat vind ik zonde van die 25 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door Kruidje20 op 26-11-2012 19:52 ]

• Kruidje20
Vandaag heb ik eens de behuizing rechtop gezet en nu gaat de warmte via de luchtroosters naar boven. De cpu is idle nu rond de 30 graden en binnen het het tussen de 30 en 35 graden. Ik snap alleen niet waarom de cpu fan net wordt aangepast als de belasting omhoog of naar beneden gaat. Als ik hem op automatic mode zet dan kan ik alleen tussen level 1 en 10 kiezen. Maar het gaat niet helemaal automatisch zoals bij de meeste moederborden. Weet iemand of dit normaal is met asrock moederborden? Of zou het toch anders moeten gaan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De 2e hit van Google na zoeken op asrock fan speed: http://hardforum.com/showthread.php?p=1038853058 Lees dat eens door, denk dat het aan het manier van instellen ligt.

Stel bijv. dit maar eens in:
Fan Target Speed: Level 5
Target Temperature 48C
(Kan zijn dat deze instellingen niet exact hetzelfde heten bij jouw systeem.)

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 27-11-2012 19:18 ]

Oscar Wilde

• Kruidje20
Oke, dus is ik het goed begrijp en ik zou de target tempeture op bijvoorbeeld 40 graden zetten en het level op 1 dat de cpu fan dan automatisch harder gaat draaien als hij 40 graden wordt? Als dit zo is dan zou het al heel wat duidelijker voor mij worden. En dan zou alles toch nog goed komen :)

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daar lijkt het wel op, probeer het maar uit. De benodigde level verschilt trouwens per koeler, de een draait wat harder dan de ander.

Oscar Wilde

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-02 20:25
Ik gebruik hetzelfde moederbord en CPU koeler, maar dan met een A10 5800K.

Je moet zoals eerder aangegeven de CPU Fan op automatic zetten. En dan de target fan speed op 1 (dat is de langzaamste stand, 800rpm met de Scythe Shuriken lekker stil). Target Temperature kun je niet lager zetten dan 45 graden, zet hem daar dan ook maar op. De fan begint daarboven pas sneller te draaien.

Met CPUID HWmonitor kun je de temperaturen van de CPU en Mobo correct uitlezen.
Ter informatie voor jou wat mijn temperaturen zijn:

CPU Max 50C, idle 28C
Moederbord Max 34C, idle 29

Wel heb ik een andere vraag voor je. Wanneer je Prime 95 en Furmark tegelijkertijd draait, throttled je CPU dan naar 1400mhz? Dit is namelijk een probleem wat ik en andere hebben met dit moederbord. Bij mij worden de VRM's worden dan te warm (er is voldoende airflow + temps zijn goed). Ik ben benieuwd naar jou ervaringen.

Bij mij werkt de Scythe Shuriken overigens beter wanneer deze lucht van het moederbord weg zuigt en naar boven afvoert. Wanneer de Fan naar beneden blaast warmt hij het moederbord juist op onder load.

[ Voor 16% gewijzigd door JcHm op 04-12-2012 10:40 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
JcHm schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:32:
Bij mij werkt de Scythe Shuriken overigens beter wanneer deze lucht van het moederbord weg zuigt en naar boven afvoert. Wanneer de Fan naar beneden blaast warmt hij het moederbord juist op onder load.
Beter is de fan zijwaarts te plaatsen en niet van onder naar boven te laten blazen want dan verstoor je de normale airflow in je kast. Ander nadeel is ook nog eens dat als de fan aan de onderkant zit dat ie warmte van je videokaart direct je cpu-koeler in blaast. Een ander voordeel van de fan gewoon zijwaarts naar de achterste casefan te laten blazen is dat er toch een ietwat luchtstroom langs je VRM's gaat.

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-02 20:25
Op de eerste plaats maak ik geen gebruik van een losse VGA, maar zit deze gewoon in de CPU ingebakken ;).

Ook begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt met zijwaarts laten blazen aangezien het een top-down koeler is de keuze uit, naar het moederbord toe of van het moederbord af laten blazen.
Pagina: 1