Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:15
Beste mede tweakers, graag raadpleeg ik jullie kennis en meningen om mij te helpen met het kiezen van een nieuwe laptop.

Historie
Sinds 2007 gebruiken mijn vrouw en ik privé een laptop ipv een desktop pc. Ons huidige model is een Dell inspiron 1520 welke tot de dag van vandaag dagelijks gebruikt wordt voor voornamelijk internet, office en DTP werkzaamheden. Niets dan lof voor dit apparaat; na ruim 6 jaar nog nooit een beroep op Dell support hoeven doen. Het laatste jaar zijn zelfs de verwoede pogingen van onze peuter om het beestje uit zijn lijden te verlossen zo goed als doorstaan. Alleen het scharnier van de monitor begint nu dusdanig slap te worden dat we de monitor bij wijze van spreken alleen nog met een brace omhoog krijgen.

Wensen
Voor de vervanging hoop ik iets samen te kunnen stellen wat het ook weer zo'n 5 à 6 jaar vol kan houden. Concreet het volgende lijstje:
  • Specs op de groei (minimaal Core i7, 8Gb RAM)
  • Duurzaam, goede bouwkwaliteit
  • Goed scherm, minimaal 1080p, IPS, goede kleurweergave (ivm grafische vormgeving werkzaamheden)
  • Niet al te lomp qua uiterlijk (geen alienware bijv.)
  • Minimaal 15" (er zal niet veel mee gesleept worden)
  • Dedicated GPU is een pre, ik zie veel 640m etc voorbij komen en een beetje gamen is wel leuk natuurlijk.
  • Ik ben bereid ca. €1800 te spenderen maar dan moet het wel een verdomd mooi ding zijn ;)
Shortlist
In de laatste weken heb ik al een aantal laptops overwogen maar ze hebben allemaal iets wat me doet twijfelen.
  • Asus Zenbook U500VZ (klachten over slecht functionerende wifi module, verder nog weinig reviews)
  • Dell XPS15 (kwalteit van het display schijnt erg tegen te vallen)
  • Apple MacBook 15 Retina (veel te duur)
Ik heb zowel zakelijk als privé alleen maar Dell systemen gehad en heb daar ook niets over te klagen. Ik kan altijd wel een goede prijs regelen via de accountmanager of kortingscodes en heb niet vaak te maken gehad met support en zo wel dan werd het altijd snel en vakkundig opgelost. De Asus lijkt nu echter qua specs, uiterlijk en prijs veruit de meest voor de hand liggende keuze te zijn maar onbekend maakt onbemind dus als iemand mij kan overtuigen van de kwaliteit van Asus.. graag! En andere suggesties zijn ook welkom natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik heb met dezelfde wensen gekozen voor een Lenovo T530. Alternatieven waren de Hp elitebook-p serie en Dell Latitude 6530. De HP viel af omdat die niet leverbaar was met 1080p scherm en i7 quadcore. De Dell was wel leverbaar met quadcore, maar tegen een een grote meerpijs. Ook miste een (mini)displayport.
Uiteindelijk heb ik deze gekocht en daar zelf 16GB geheugen in gezet. Het enige minpunt vind ik nvidia optimus, deze activeert de extra videokaart zodra je gebruikt maakt van de displayport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is dit niet helemaal wat je wilt horen, maar in het high-end 17" segment kun je erg moeilijk om de Alienware M17x heen. Voor plusminus €1500 heb je hem al met HD 7970m, daarmee blaas je de rest in het segment heel hard omver.

XPS 15: heeft wifi issues en.. de prijs. Er is werkelijk niets wat de prijs rechtvaardigt. Koop dan een e6520 of iets in die richting. Die heeft een mindere grafische kaart, maar door de slechte koeling in de XPS 15 kan je dan ook helemaal niets met de GT 640m...

Iets vergelijkbaars geldt voor de U500vz. Van de WiFi issues weet ik niets, maar je krijgt het bekende 'orangegate' scherm, en de prijs is gewoon erg hoor naar mijn mening: de sony S15 is een stuk goedkoper en presteert grafische nauwelijks slechter.

Optie 3 is natuurlijk een thinkpad of latitude. Maar dan mis je de goede grafische kaart. Met een W530 neem je ook dat minpunt weg, maar kost weer een flinke bom duiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:34:

Optie 3 is natuurlijk een thinkpad of latitude. Maar dan mis je de goede grafische kaart. Met een W530 neem je ook dat minpunt weg, maar kost weer een flinke bom duiten...
1300 euro voor de machine in mijn sig. Inclusief verzending en de douane zit je dan op 1600 euro. Machine komt standaard met 3 jaar internationale garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dan moet je hem wel in de VS ophalen. Dat is niet voor iedereen een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:39:
Maar dan moet je hem wel in de VS ophalen. Dat is niet voor iedereen een optie.
Dit is inclusief verzending naar Nederland en de inklaarkosten bij de douane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh ja, daar las ik eventjes overheen.

W530 it is :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
echt??

ik zou toch echt een alienware kopen.. m17x r4 met gtx680 en 3d display..

dan ben je van alle gemakken voorzien, DIKKE cpu, DIKKE gpu, goede bouwkwaliteit.
het samsung sec5044 panel is echt TOP, ik ben nog elke dag blij dat ik de 120hz optie heb genomen (ook al gebruik ik weinig/geen 3d)

w530 is bewezen sterk, stevig, en bijna niet te slopen.

persoonlijke keuze dus..

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
brilsmurfffje schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:37:
1300 euro voor de machine in mijn sig. Inclusief verzending en de douane zit je dan op 1600 euro. Machine komt standaard met 3 jaar internationale garantie
En bestel je die dan vanaf de Lenovo site? Weet jij misschien hoe dat zit met de BTW als je hem zakelijk koopt? Ik zie dat deze in NL voor €1800 ex btw wordt verkocht :/ dus daar is wel wat internationaal gedoe tegenover te zetten. Verder een laptop met alle specs die ik zou willen, al vind ik de Lenovo's er zo 1980 uit zien maar leer ik wel mee om te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik heb hem op ebay besteld bij deze verkoper http://myworld.ebay.com/newthinkpads?_trksid=p2047675.l2559

Dit is z'n winkel: http://stores.ebay.com/New-Thinkpads

Direct bij Lenovo is een heel gedoe met een amerikaanse creditcard etc. Paypall is ook mogelijk maar dan moet je ze gaan bellen als je een mooie prijs wilt ;)

Kan je beter voor het zelfde geld meer performance halen via ebay.

Invoering is eigenlijk heel simpel (ik heb het niet gedaan, zelf opgehaald) maar je laat hem gewoon naar nederland sturen en betaald, 21% over de verzendkosten + verzekering + product. Dit dien je contant aan de voordeur te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
Ik vind het risico toch te groot om via eBay iets bij een mkb'er in de US te bestellen en dan met inklaring en internationale garantie etc.. met dit soort bedragen begin ik daar niet aan.

Kortom; terug bij af. Ik denk dat ik nog maar even afwacht of die high end ultrabook markt nog wat leuks gaat brengen binnenkort. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Laatst online: 16-09 21:18
Geen intresse in een S15? Is erg licht (2kg) 1080p scherm, i7, 6gb ram, 640M LE en een goed scherm. Kost ongeveer 1300 euro. Moet je hem wel configureren via de Sony site.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
Bedankt voor de tip lekozz. De S15 staat nu bovenaan mijn lijstje.. Ik kom op € 1319,- (laptop) + € 158 (256gb ssd) + € 35 (8gb ram) = € 1512,-. Ik ga eens kijken of ik ergens een student kan vinden die mij kan helpen met de 10% korting en hoop dat de nieuwe 2 wekelijkse actie wat aan de prijs doet ipv de hdd upgrade (die er toch direct uit gaat).

Daarmee ruil ik duurzaamheid in voor de looks (plat en licht). Over het algemeen zijn de reviews goed. Het enige minpunt wat terug blijft komen is het orangegate IPS paneel... ik vind het moeilijk te beoordelen hoe storend dat is; als rood écht niet in de buurt van rood komt dan is het helaas een dealbreaker maar daar kom ik alleen achter door zelf te gaan kijken bij een mediamarkt oid. Helaas zijn er ook heel weinig 15" full HD led/ips schermen die wél over een goede kleurweergave beschikken (de uitzonderingen zijn gelijk fors duurder).

Ik vraag me dus af (stel dat het scherm echt niet goed is) of het zin heeft om de aanschaf uit te stellen en te wachten op nieuwe modellen n.a.v. de CES of wellicht mijn eisen bij te stellen naar een < €900 laptop en deze over een jaar of 2 à 3 weer te vervangen.

PS. Ik hou met een schuin oog ook de Lenovo Y500 serie in de gaten waar de i7 modellen nog min of meer uit de doeken moeten worden gedaan. Verder nog weinig over bekend helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door oZy op 03-12-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
De SSD moet je NIET bij Sony kopen. RAM en HDD upgrade ook niet trouwens. Dat is allemaal zwaar overpriced. Je kan er veel beter zelf een paar RAM sticks zelf inzetten (klepje open, oude eruit, nieuwe erin, klepje dicht). Ook krijg je als je via Sony een SSD koopt een niet standaard aansluiting, dus dan kan je hem later ook niet meer upgraden.

Wat betreft het orangegate scherm zou het met de nieuwe Windows 8 batch opgelost moeten zijn. Mocht je nu een model ontvangen met een organge gate scherm kan je hem altijd terugsturen :).

offtopic:
Ik ben een student, kan je wellicht helpen met de aanschaf van de S15 als je wilt

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
lekozz; dat bedoelde ik ook. Bij sony zijn die upgrades namelijk €570 (256gb ssd) en resp. €120 (8gb ram).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Ah sorry, daar heb ik even overheen gelezen. Maar als het gewicht niet uitmaakt kun je zoals gezegd ook voor de Alienware M17x gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
De Alienware heeft super specs maar voldoet echt niet aan mijn esthetische wensen.. en daarnaast kom ik met de m17x op € 1900 (dan heb je wel betere cpu/gpu) wat ik de meerprijs niet waard vind.

De nieuwe actie bij Sony is............ gratis bluray speler -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De M17x is €1400 met i7, HD 7970m en 1080p scherm.

Meerprijs? Eerder minderprijs ten opzichte van de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
:? Als ik alles standaard hou en alleen de 7970 en het 1080p scherm selecteer kom ik op €1599 (incl 10% korting).

Daarnaast heb je dan de volgende nadelen tov concurrentie: 500gb hdd, 6gb ram, geen windows 8, maar 1 jaar basic garantie en komen er nog de verzendkosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie Dell Waardebonnen Topic - Deel 2.
Zelf SSD erbij prikken.
6gb ram,
Zelf upgraden naar 22GB voor €70.
geen windows 8,
vreemd
maar 1 jaar basic garantie en komen er nog de verzendkosten bij.
Liever 1 jaar next business day onsite dan 2 jaar en dan 2 weken wachten op je notebook. Dat van de verzendkosten heb ik gemist: 9 van de 10 keer zijn de verzendkosten 'gratis'

aanbieding vervalt vandaag. Morgen is hij weer dezelfde prijs als de afgelopen X maanden: €1500-€1520. Overigens kan je nog lager uitkomen van €1400 door nog iets van €2 erbij te nemen zodat je in een hogere kortingscategorie komt.

Ik zeg niet voor niets:. Als je niets geeft om het gewicht, dan is de M17x simpelweg zo goed en goedkoop en snel vergeleken met de concurrentie dat je er gewoon moeilijk omheen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanarus
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 17:59
Werkt die EPP korting ook in combinatie met die actie van €149 korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet getest, maar volgens mij werkt het.

• oZy
Ik heb lang getwijfeld over de Sony S15 maar uit eindelijk gekozen voor een goedkoper alternatief: Het is een Dell Inspiron 17R SE geworden. Groter scherm, i7 3630QM , 8gb RAM, zelf een ssd toegevoegd, 650m 2gb, 2x 1tb hdd, en nog een gratis 500gb externe usb 3 hdd erbij voor < €1000 (bedankt Darkstone! :Y)).

Het scherm is misschien niet zo goed als de IPS van Sony (al blijft daar het orangegate risico bestaan) maar voor bijna de helft van het geld was het uiteindelijk een no brainer.
Pagina: 1