[discussie]Intel CPUs in toekomst op moederbord gesoldeerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor het einde van het jaar is er toch echt wel goed nieuws van Intel:
http://semiaccurate.com/2...e-desktop-pcs-go-with-it/
And so the PC ends with a whimper, not a bang. Broadwell will be available in a ‘desktop’ variant as well as a laptop version, but neither will be socketed.
Toch wel netjes om zo de markt concreet naar zich toe te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomania
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-07 13:55
Zal me een leuke worden voor de mobo-fabrikanten die gedwongen zullen worden flinke investeringen (lees inkopen) te doen op het gebied van CPU's. Lijkt me dat, in tegenstelling tot waar het bericht over spreekt, het high-end segment bediend zal blijven worden. Want stel dat een ASUS gedwongen wordt een mobo + CPU te verkopen voor meer dan € 800,-- is dat niet iets waar dan een markt voor is. Of ze moeten met de opvolger van de socket 2011 besluiten deze weg niet in te slaan.

Zal me trouwens wel weer kansen scheppen voor AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-07 16:04
het lijkt mij sterk dat intel alle mobo's zou willen maken, ik zie het eerder als:
bijna de hele markt bestaat uit oem, laten we hen (HP, Dell, Asus,..) de cpu rechtstreeks op het mobo solderen, kwestie van de kosten van het socket uit te sparen

vooral jammer voor ons, tweakers, de massa zal er nauwelijks wat van merken
geef toe: hoeveel mensen vervangen effectief hun cpu?
moederborden zijn (in vergelijking met vroeger) zo goedkoop geworden, de meerwaarde is er bijna niet meer
er gaan wel minder combinaties zijn: de snelste cpu zal waarschijnlijk gecombineerd worden met een beter uitgerust mobo (een beetje hetzelfde probleem dat intel z'n HD4000 enkel op z'n snelste cpu zet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38
Als Intel dit daadwerkelijk flikt dan denk ik dat ARM processoren in een stroomversnelling naar de desktop toe komen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-07 12:47

Fordox

00101010

NitroX infinity schreef op maandag 26 november 2012 @ 16:25:
Als Intel did daadwerkelijk flikt dan denk ik dat ARM processoren in een stroomversnelling naar de desktop toe komen.
mee eens. ARM zit ook al standaard ingebakken.

Ik vind dit echt een klap in het gezicht voor ons als anthousiasten, we willen JUIST alles modulair hebben zoals we nu terugvinden in voedingen en behuizingen.
ik ben er zelf niet blij mee dat ik dan sta voor een gedwongen keuze... ik denk wel dat de hardware optimalisatie op vooruit gaat, maar als je een nieuw moederbord wilt, ben je gedwongen om er een nieuwe cpu in te gooien... dat is gewoon jammer.

Ze wilden dit ook doen vanwege de dikte van de desktops, sorry hoor maar de koeler die erop zit standaard is ook al minstens 5 centimeter :P die 3 mm boeien me niet.

ik hoop echt dat intel dit niet doorzet... anders blijf ik nog steeds een AMD fanboy (als zij dit wel zo houden)
desnoods haal ik een lga2011 systeem waar ik nog wel een paar jaar mee vooruit kan :P

ik ben ook benieuwd hoe dat dan gaat doorfaseren naar de bestaande aftermarket koelers, die er nu allemaal op zijn gebouwd dat de cpu iets hoger zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Fordox op 26-11-2012 16:41 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, 10 jaar terug was ik fervent voorstander van alles modulair houden, maar als je even diep ademhaalt en objectief kijkt is maar de vraag hoezeer dat nodig is:
  • De veelgeprezen 'upgradepad' naar nieuwere CPU op zelfde mobo is zelden zinnig. Vaak zal een volgende CPU een andere socket gebruiken, waar dat niet is zijn electrische eisen (voltage, amperage) zodanig veranderd dat het er toch niet op kan draaien, en waar ook dat niet van toepassing is hou je een verouderd bord met ditto geintegreerde meuk waar je eigenlijk je nieuwe CPU mee castreert.
  • In praktijk zie je dat de overgrote meerderheid van PC's niet naar enthousiasts gaat maar naar gebruikers die de kast nooit openmaken, laat staan CPU willen upgraden.
  • Sockets kosten geld, nemen ruimte in en beperken flexibiliteit. Solderen is dus goedkoper voor de eindgebruiker.
  • Systemen worden steeds kleiner. Een socket is wenselijk in een full-ATX tower, maar in een ITX-systeem of nog kleiner heb je er weinig aan.
  • Hoewel het technisch mogelijk is om een low-end CPU op een high-end mobo te draaien of omgekeerd komt het toch weinig voor. Iemand die een i3 koopt zit toch niet op 14 USB poorten en 4 PCIe 16x sloten te wachten, evenmin als dat iemand die een i7 koopt en dat op een low-end cheap-ass mobo prikt. Meestal komt CPU-klasse en mobo-klasse aardig overeen.
  • Ook met gesoldeerde CPU kun je prima aftermarket-cooling gebruiken mits de mobobakkers nog standaardgaatjes gebruiken. Ook hier geldt dat het vooral de steeds kleiner wordende systemen zijn die de mogelijkheden beperken, niet zozeer het solderen.
Kortom, ik sta hier vrij neutraal tegenover, misschien zelfs positief als het minder "welk CPU moet ik bij dit moederbord kopen??"-vragen oplevert :z

In ieder geval maak ik de titel wat informatiever en neutraler:
"Bedankt Intel :)" -> "[discussie]Intel CPUs in toekomst op moederbord gesoldeerd"

Edit:
Artikel nog eens goed gelezen en ik ben eigenlijk vrij sterk oneens met toonstelling en beweringen rondom Intel's houding vs 'enthousiasts'. De auteur beweert dat zij sinds Nehalem steeds meer uitgesloten worden. Pardon? Ik herinner me levendig de tijden dat je iedere aanspraak op garantie verloor als je ook maar liet vallen dat je overwoog om CPU voltage of kloksnelheid te veranderen, met harde multiplier locks op CPUs van de Pentium 133 tot en met de Core2Duo. Tegenwoordig kun je binnen een thermal envelope doen wat je wilt en zal een stock Intel CPU zelfs vrolijk een of twee cores gaan overclocken en -volten of juist undervolten en underclocken als er weinig van gevraagd wordt.

Intel heeft de 'enthousiast' juist omarmd en doet nu wat 5 jaar terug met moeite handmatig gedaan moest worden. De schrijver klinkt als een hipster die constateert dat zijn onbekende band van een tijdje terug mainstream geworden is en dat dat de schuld is van de grote boze media ofzo :Z

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 26-11-2012 17:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vraag me ook af of het daadwerkelijk zo'n vaart zal gaan lopen. OEMs en moederbordfabrikanten hebben echt wel wat in de pap te brokkelen bij Intel.
Als ze met onboard CPUs gaan komen zal dat aan de ene kant prima zijn, maar die dingen zijn er al jaren.

En anders zal er vast wel een fabrikant als ASRock zijn, die losse printjes met de CPU levert die op een moederbord geprikt kan worden... waardoor je alsnog een socket hebt :P

Of we gaan weer terug naar Slot CPU's zoals vroeger :+

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 26-11-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:36

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, de laatste keer dat ik alleen een nieuwe CPU in mijn systeem heb gestoken is bijna 20 jaar geleden en volgens mij was dat van een pentium 60Mhz naar een pentium 120Mhz. Komt ook omdat ik een beetje oude lul wordt het allemaal gewoon 'moet werken'.

Voor de die-hard tweakers is het wel lastig, want dan moet je je hele mobo swappen ipv alleen de proc. Echter, denk ik niet dat boorden met sockets echt zullen verdwijnen. Wel duurder worden, dat wel.

Overigens lijkt het me stug dat Intel alles incl. board gaat verkopen.. Asus e.d. zullen gewoon de soldeerbare versie ontvangen die zelf op het board solderen, net zoals met Graka's gebeurd.

[ Voor 17% gewijzigd door Standeman op 26-11-2012 17:43 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het vervangen van de CPU is ook niet het grootste punt, de keuzevrijheid is meer het fijne. Natuurlijk ligt dat wel redelijk op 1 lijn. Je kunt lijpe configs bouwen (zoals mijn Gigabyte P67A-UD7 met een Celeron G440 erop), maar dat zal hoogstwaarschijnlijk niemand doen.
Wat wel is, als ik een CPU heb, dan kan ik mijn moederbord uitkiezen op features (wel of geen RAID, thunderbord, PCIeconfigs). Straks kan dat een stuk minder, of moederbordfabrikanten moeten nog veel meer verschillende configs aan gaan bieden, en dat zie ik niet zo heel snel gebeuren.

Voor de low-end markt is dit wel zinnig, omdat de eisen daar vrij beperkt zijn, maar iemand die €200+ uitgeeft aan een moederbord zal minstens eisen gaan stellen aan wat z'n systeem kan en welke CPU daarbij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Kan intressant zijn voor AMD, zij blijven hoop ik wel bij de sockets.

Ik vind het zelf wel prettig om mijn mobo/proc combi precies te kunnen kiezen zoals ik het wil. Proc verwisselen doe ik zo af en toe. Als er eindelijk een AMD architectuur uitkomt die mijn 1100T weet te verslaan, koop ik die bijna direct.

Maarja, hoeveel mensen zetten nou zelf hun pc in elkaar? In mijn omgeving vrij veel, maar, dat is geen gemiddelde voor nederland/de wereld ben ik bang.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het leveren van CPU+MB is voor consumenten enorm onvoordelig en om de volgende redenen:
  • Leveranciers moeten CPU's inkopen en voorraad aanhouden wat kosten verhogend is;
  • Levertijden gaan omhoog omdat een bepaalde CPU+MB combinatie niet te leveren is;
  • Het aantal mogelijkheden tot keuze gaat omlaag, een fabrikant gaat geen 100 combi's op voorraad leggen/produceren;
  • Alles wordt standaard features, waardoor je in veel situaties weer met x aantal insteek kaarten komt te zitten omdat net een bepaalde functionaliteit niet wordt geleverd.
En zo zijn er meer argumenten aan te voeren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26

Duinkonijn

Huh?

Mm zo nieuw is dit niet..

M`n eerste 486sx25 zat ook op het moederbord vast gesoldeerd

bv http://www.vintagecompute...able/MB_486-EVA_33mhz.jpg

Denk dat de vraag naar losse cpu`s zeer gering is.
Grote bedrijven hebben geen behoefte aan modulaire cpu`s, hoogstens op serverbasis.

Dan is het goedkoper om de hele client te vervangen. (rekening houdend met uurloon, garantie, afschrijving,onderhoud, uitval)

Hoeveel mensen hedendaags vervangen de cpu van hun laptop..

Ik denk dat er maar een heel klein percentage van de markt de wens heeft om hun computers op maat in te richten.
kijk naar bv:
http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=1847115

Uitgaande dat HP, Apple, Acer, Dell alleen bulk zouden doen dan zit je op 55,3%
Van de overige 44,7 % zijn er nog laptopgebruikers / standaard gebruikers met Medions etc.

zou me verbazen als er meer dan 5% gekozen zelfbouw is

[ Voor 80% gewijzigd door Duinkonijn op 26-11-2012 18:26 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CPU's gaan zelden kapot, moederborden veel vaker.
Daar zit je dan met je nog goede gesoldeerde processor op een dood moederbord net uit de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
De high end en server platformen houden eens soc daar ben ik erg blij mee omdat intels server platform 3/4 jaar mee gaan en dus minimaal een tick en tock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 18:00:
CPU's gaan zelden kapot, moederborden veel vaker.
Daar zit je dan met je nog goede gesoldeerde processor op een dood moederbord net uit de garantie.
+1

Lekker terug naar AMD dus als dit echt op deze manier gaat worden doorgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Ik zie het probleem niet zo, het biedt waarschijnlijk genoeg voordelen om het socket te laten vallen. Zolang het moederbord dat je erbij krijgt maar genoeg features heeft er is toch geen probleem? Waar ik wel bang voor ben is dat het overklokken nog een beetje betaalbaar blijft, maar opzich zijn er ook genoeg fabrikanten met het hart op de juiste plaats, die overklokken juist omarmen, zoals ASUS en ASRock.
Ik heb zelf al wel mijn E8400 vervangen voor een Q6600, maar ik denk niet dat er in de toekomst nog een socket komt dat zo'n lange en spectaculaire levensduur heeft als s775, van falende Pentium IV'tjes tot krachtige quadcores rond de 4 GHz!
Ook heb ik nog nooit een kapot moederbord gezien dus daar ben ik niet echt bang voor.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

So775 spectaculaire levensduur? 2006-2010... niet zo indrukwekkend. So5 en 7 (7 bleef altijd reverse compatible met So5 CPUs) ging veel langer mee, 1994 tot 2000, idem met de backwards compatible So1, 2 en 3 van 1989 tot 1995/6.

Maar juist bij zo'n lange levensduur zie je hoe weinig zin het heeft om een CPU op een oud bord te installeren. Ik heb ooit een stel benchmarks gedaan van nagenoeg alle So5 en So7 chipsets met dezelfde CPU (een Pentium 100) en RAM (64MB EDO). Het verschil tussen traagste en snelste was bijna een factor drie :o

Je kon dus evt een nieuwere CPU zetten op je 1994/1995 bord met UM82C890 of SiS 5511 chipset, maar je Pentium 200 zou daar trager op draaien dan je originele Pentium 100 op een nieuwer moederbord 8)7

Destijds zaten zowel cache als geheugencontroller op het moederbord en draaiden beide op FSB-snelheid, dus was de impact van chipsetperformance veel hoger dan tegenwoordig, maar zelfs bij SoA zag je ruim anderhalf keer verschil in performance tussen de traagste (ALi Magik 1) en snelste (nVidia nForce2) chipsets voor dat platform. Beter om je bestaande Athlon 1000 op een nForce2 bord te prikken dan om een Athlon 1400 op je oude moederbord te zetten.

Recenter is het verschil nog kleiner, maar qua features heb je het nog steeds - of het nu gaat om SATA-150 vs 300 vs 600 of USB 2 vs USB 3 of PCIe 1.0 vs 1.1 vs 2.0 vs 3.0.

IMHO heb je meer aan een nieuw moederbord dan aan een nieuwe CPU, maar vind ik het iig de moeite zelden waard de een eerder dan de ander te vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 26-11-2012 21:30 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deraco96 schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:08:

Ook heb ik nog nooit een kapot moederbord gezien dus daar ben ik niet echt bang voor.
Ik heb al vele mensen geholpen met een vervangend moederbord voor hun 3 jaar oude PC die daar nog vervolgens nog 2 jaar of langer met draaien.
Zijn ze voor 25 Euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07 19:23

Nemesizz

Untouchable

Aan de ene kant upgrade ik m'n CPU bijna nooit, ik koop gewoon een goed prijs/prestatie model en hoop daarmee op z'n minst 4 jaar mee vooruit te kunnen (ik zit nog steeds met m'n E6600 van ongeveer 5 a 6 jaar oud).

Echter, ik heb ook 'iets mindere' PC's. Modellen met een Pentium-Dual Core (E2140, E2180 en E2200).
De E2140 raakte (waarschijnlijk) defect bij het cross-testen van een moederbord van een vriend. Ik hoefde toen dus alleen een nieuwe CPU te kopen (50 euro des tijds ofzo) en niet de hele meuk vervangen (moederbord van rond de 100 euro).

Paar jaar later (dit jaar) gaf een moederbord de geest. Nouja, jammer dan, maar daar zat wel m'n E2200 op.
Een andere nog werkende PC had 'slechts' een E2180. Gezien een nieuw bord me te duur was, heb ik besloten om die E2200 op het moederbord te plaatsen waar toen nog die E2180 opzat.

Als de CPU zat vast gesoldeerd, dan had ik nu dus al 2 moederborden moeten vervangen (initiele aankoop van die E2140 zeg maar, en dus later nog een keer van die E2200) en had ik 2 goeie CPU's gehad die ook naar de vuilstort konden. Nouja, die eerste CPU had misschien niet defect geraakt bij cross-testen, maar goed, toch 1 bord wat je kan weggooien.

Dan heb je nog dingen zoals laptops. Soms is het moederbord brak (mobo zelf, of de beruchte GF8 serie), maar de CPU is nog prima. Je haalt dan de goeie dingen uit zo'n laptop, eventueel kun je een andere nog een kleine boost geven via een upgrade.

Upgraden doe ik opzich niet vaak (meer), maar heb ook nog 386's gehad die zaten vast gesoldeerd. Je zit gewoon vast aan die snelheid, geen enkele mogelijk om iets snellers op te zetten en dat is toch hinderlijk.
Ik heb nu bijvoorbeeld een dual-core (nee, geen 386 :P ), en heb nu nog een optie open om voor een prikkie bijvoorbeeld naar een quad-core te gaan. Met een vastgesoldeerde CPU zit je gewoon vast, upgraden kan niet mocht je dat willen.
Heb "vroeger" toch redelijk vaak upgrades gedaan; van 486-sx 25 upgrade naar sx-33 (had ik nog liggen), naar DX66 (voor prikkie gekocht), daarna Pentium 133, naar 166MMX, naar 200MMX (ook weer gekregen), Pentium 3 450 naar Pentium 3 667, en later naar 1Ghz (ook weer relatief cheap).
Sinds de P4 bent ik eigenlijk niet meer zo bezig geweest met upgrades, maar toen kocht ik m'n HW meestal ook nieuw en dan goeie prijs/prestatie zodat ze 4 jaar meegaan.

Ik zou het iig jammer vinden als socketed CPU's zouden verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die P133->P166MMX->P200MMX is schoolvoorbeeld van wat ik bedoel. Iedere stap zonder meer een verbertering, maar geheid had je meer snelheid gewonnen door ander moederbord met nieuwer chipset te nemen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Socket 775 cpu's zijn nog steeds volop te koop, zeker tot volgend jaar nog, zeven jaar (2006-2013) is een eeuwigheid.

Verder is het een stap verder in de versimpeling van de PC markt. 3rd party chipsets, losse netwerkkaarten, SATA controllers, geluidskaarten, videokaarten, allemaal langzaam de marge in aan het verdwijnen. Het SoC model is de toekomst, dat is al jaren duidelijk. Alles wordt on-die getrokken, en dan heb je ook niet zoveel meer aan losse mobo's.

[ Voor 65% gewijzigd door Dreamvoid op 28-11-2012 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dreamvoid schreef op woensdag 28 november 2012 @ 17:13:
Socket 775 cpu's zijn nog steeds volop te koop, zeker tot volgend jaar nog, zeven jaar (2006-2013) is een eeuwigheid.
s775 is al een hele tijd EOL. Wat je nu nog kunt vinden zijn hooguit restvoorraden, maar niet meer dan dat. Begin vorig jaar werd er door moederbord fabrikanten nog een enkel G41-bordje gemaakt, maar het zou me verbazen als s1156 nog goed te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. En al zou het nog te vinden zijn, reken maar dat daar geen nieuwe features zoals PCIe 3.0, SATA-600 of USB 3 op te vinden zijn. Idem mbt CPUs - vergeet niet dat een van de PCIe controlers en de geheugencontrollers tegenwoordig op de CPU zitten. Dat zijn dingen die in het verleden gewoon op het moederbord te vinden waren. Het vervagen van het onderscheid is al veel langer aan de gang.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
Ik zie niet in hoe EOL status de levensduur van een product bepaalt.

Ik zit hier sinds November 2008 met een So775 mobo met Intel Pentium Dualcore E5200. Dat ding voldoet nog prima en als ie niet meer goed genoeg is op den duur, kan ik er een quadcore in proppen voor een paar tientjes die me weer enkele jaren zoet zal houden.

Beëindiging van de productie betekent niet dat de levensvatbaarheid ook ten einde komt. Voor veel mensen is zelfs de kracht van een Pentium 3 nog meer dan voldoende.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

dion_b schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:19:
So775 spectaculaire levensduur? 2006-2010... niet zo indrukwekkend. So5 en 7 (7 bleef altijd reverse compatible met So5 CPUs) ging veel langer mee, 1994 tot 2000, idem met de backwards compatible So1, 2 en 3 van 1989 tot 1995/6.
Zo lang draai ik niet mee, toen was ik er nog niet! Ik bedoel met spectaculair dat Intel met socket 775 van single naar quad ging, dat vind ik toch best spectaculair. Verder had ik niet zoveel te zeggen hoor... O-)

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Best veel eigenlijk.

P3 is bijvoorbeeld hopeloos verouderd. Geen pci-e, geen USB 2 of 3 support. Nog gebakken op 180 nanometer uit mijn hoofd [mijn Coppermine is 0.18 uM] en ik kan wel even doorgaan.

Ook LGA775 is lekker verouderd. Geen DDR3, weinig PCI lanes, geen onboard SATA-3, geen USB 3, 65nm proces. Ja, het is nog snel, maar zuipt stroom.

Die singlecore - dualcore stap was ook niet zo heel spannend. AMD had het al eerder gedaan en was ook al 64bit [niet dat er een mainstream x64 OS was, maar ach]

Ik ben best wel bang dat CPU's vastsolderen aan het mobo de innovatie aardig zal remmen.

Gelukkig hebben we Don Quichot nog [AMD]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-07 22:55

InFamous

excommunicado

VasZaitsev schreef op woensdag 28 november 2012 @ 20:58:

Ook LGA775 is lekker verouderd. Geen DDR3, weinig PCI lanes, geen onboard SATA-3, geen USB 3, 65nm proces. Ja, het is nog snel, maar zuipt stroom.
Dat klopt niet helemaal, de Nvidia 790I ultra sli chipset ondersteunde wel degelijk DDR3. Daarnaast werden er zat LGA775 CPU's geproduceerd op 45nm. Daarnaast mijn Striker II Extreme had wel degelijk 16x 16x 8x.

[ Voor 6% gewijzigd door InFamous op 28-11-2012 21:09 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
VasZaitsev schreef op woensdag 28 november 2012 @ 20:58:
[...]

P3 is bijvoorbeeld hopeloos verouderd. Geen pci-e, geen USB 2 of 3 support. Nog gebakken op 180 nanometer uit mijn hoofd [mijn Coppermine is 0.18 uM] en ik kan wel even doorgaan.

[...][AMD]
Ik had het dus niet over de featureset van de P3 maar meer over de rekenkracht zelf. Die voldoet nog voldoende voor internetten, emailen, beetje muziek en videos afspelen en simpele spelletjes spelen.

Oh, en mijn E5200 is minder dan 30Watt onder full load nodig dus So775 kan wel degelijk redelijk zuinig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door NitroX infinity op 28-11-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-07 19:23

Nemesizz

Untouchable

Heb nog wat meer na zitten denken over dit onderwerp, en denk dan aan nog een paar dingen die eventueel nadelig kunnen zijn (vast gesoldeerde CPU's).

Je krijgt dan meer van die taferelen net als bij de eerdere netbooks met Atoms. Intel gaat dan idioote eisen stellen wat dat ding mag of niet. Belachelijke grens van 1GB, geen PCI-e dat soort dingen.

Straks (vanuit gaande dat ze dit doordrukken) ga je zulke dingen dan (mogelijk) ook zien bij andere systemen.
Je wil een i7, maar dan kan alleen icm met een e-atx moederbord met 4 PCI-e 16x sloten, firewire, en onboard sateliet telefoon (iets overdreven, but you get the point). Ik wil wel een i7, maar heb niks van die 3 extra PCI-e 16x sloten, niks aan firewire en al helemaal niet aan die sateliet telefoon, toch mag ik er dan doodleuk 350 euro voor neertellen alleen omdat ik die i7 wil (voor videobewerking ofzo).

Nouja een i5 dan maar...maar nee dan kun je alleen een m-atx krijgen met alleen 1 PCI-e 16x slot, en maar 2 geheugensloten waar je maar maximaal 8GB in kwijt kan (opzettelijke beperking ingebakken, wil je meer dan 8GB moét je naar de i7 met al die extra dure features die ik al niet nodig was).

Budget game systeem of filmbak met dedicated videokaart zit er niet in, omdat ze ineens besluiten van goh, alles lager dan i5 krijgt geen PCI-e 16x slot meer en moet je je maar redden met een iGPU.

Nu is dit misschien wat overdreven, maar het is wel iets wat ze dan kunnen gaan doen. Immers, ze hebben zulke streken eerst al gedaan toen met die nettops.

Dan nog terug op die CPU uitbreidingen en nieuwere chipsets.
Ik ben het niet geheel eens dan een nieuwe chipset per definitie beter is, of je PC sneller maakt.
Met die Pentium 1 upgrades heb ik ook wel eens mainboard verwisseld, van Opti Viper chipset, naar Intel 430FX en later naar een VIA chipset. Merkbaar verschil in snelheid? Noppes. De VIA had dan wel SD-ram support, maar je merkte er weinig van in snelheid.

M'n huidige bak heeft een 975x chipset (geloof ik) van Intel. Heb ook een nieuwer nVidia 650i en een P35 chipset gehad. Waren die sneller? Nee, niet echt. Ja ze supporten out-of-the-box 1333Mhz FSB cpu's, maar hey, m'n oude 975x kon het na een BIOS update ook. Ja die andere kun je overklokken...maar boven die 1333Mhz waren ze toch al instabiel dus schoot niks op tov de 975x. De 650i kon 2 videokaarten in 8x 8x modus, goh de oude 975x ook...de P35 niet eens (16x of 8x 4x ofzo).

Chipset heeft wel invloed op snelheid, maar geloof toch dat een snellere processor meer invloed heeft dan het veranderen van chipset.

Tuurlijk zit je uiteindelijk op een punt dat je alles moet vervangen. De stap van Core2 Duo naar een i5 of i7 ofzo. Maar dan kan ik kiezen om eerst een goedkopere CPU erop te prikken, en dan 'later' een snellere erop te zetten die dan 2e hands voor een prikkie te krijgen zijn.

Vast gesoldeerde CPU's...ik blijf er een nare smaak van in m'n mond houden. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Nemesizz op 28-11-2012 22:10 . Reden: toevingen ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 17:31

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik ben benieuwd of de prijzen dan ook naar beneden gaan (en de betrouwbaarheid omhoog)

Stel ik wil een high-end CPU, die kost nu bijv. € 800,- met daarbij een goed moederbord van bijv. € 200,-,
dan heb ik voor € 1000,- aan hardware. Maar als ik dan een defect op het moederbord krijg (wat best vaak voorkomt imho), kan ik dat relatief goedkoop oplossen door 'maar' € 200,- uit te geven voor een nieuw moederbord.

Maar als ik voor een (high-end) moederbord met een vaste CPU erop ook € 1000,- zou moeten betalen, en ik krijg dan een defect op het moederbord, dan moet ik dus vijf keer zoveel uitgeven, of iemand gaan zoeken die heel goed kan solderen.

Dus zou het logischer zijn dat de BGA moederborden goedkoper moeten worden dan de losse variatie, al is het alleen al door het uitsparen van alle 'future proofing' van het moederbord.

Verder denk ik dat het dan ook niet lang gaat duren voordat ook het RAM gewoon op het bord geplakt gaat worden, en IGP's zijn dan ook voldoende. Ik ben bang dat de ook de desktop richting de kompacte 'alles-er-op-en-er-aan' oplossing gaat, die je na een paar jaar gewoon doorgeeft of naar de milieustraat brengt.

Maar. . . . . wat valt er dan nog te tweaken :-(

• Dreamvoid
  • Niet online
Nemesizz schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:05:
Je wil een i7, maar dan kan alleen icm met een e-atx moederbord met 4 PCI-e 16x sloten, firewire, en onboard sateliet telefoon (iets overdreven, but you get the point). Ik wil wel een i7, maar heb niks van die 3 extra PCI-e 16x sloten, niks aan firewire en al helemaal niet aan die sateliet telefoon, toch mag ik er dan doodleuk 350 euro voor neertellen alleen omdat ik die i7 wil (voor videobewerking ofzo).

Nouja een i5 dan maar...maar nee dan kun je alleen een m-atx krijgen met alleen 1 PCI-e 16x slot, en maar 2 geheugensloten waar je maar maximaal 8GB in kwijt kan (opzettelijke beperking ingebakken, wil je meer dan 8GB moét je naar de i7 met al die extra dure features die ik al niet nodig was).

Budget game systeem of filmbak met dedicated videokaart zit er niet in, omdat ze ineens besluiten van goh, alles lager dan i5 krijgt geen PCI-e 16x slot meer en moet je je maar redden met een iGPU.
Dit scenario geldt als Intel ook de enige mobo fabrikant is, maar dat is nu bij laptops, nettops en all-in-ones ook niet zo. Het staat een Asus of Gigabyte vrij om een i7 vast te solderen op een bord met meer features dan die van Intel.

Maar het mag duidelijk zijn dat de bijna oneindige varieteit (200+ mobo's x 30+ cpu combinaties) minder wordt, en da's een probleem voor enthousiastelingen die 'rare' combo's willen doen als een high-end mobo van 150 euro met een low-end cpu van 40 euro, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 29-11-2012 12:56 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:05:
[...]

Dan nog terug op die CPU uitbreidingen en nieuwere chipsets.
Ik ben het niet geheel eens dan een nieuwe chipset per definitie beter is, of je PC sneller maakt.
Met die Pentium 1 upgrades heb ik ook wel eens mainboard verwisseld, van Opti Viper chipset, naar Intel 430FX en later naar een VIA chipset. Merkbaar verschil in snelheid? Noppes. De VIA had dan wel SD-ram support, maar je merkte er weinig van in snelheid.
Jij hebt het misschien niet gemerkt, maar het was er wel degelijk en ik kan het vrij duidelijk aantonen:
http://www.dionb.eu/chipset1.html

Benches die ik vier jaar gelden deed van (nagenoeg) alle So5/7 chipsets.

Als je kijkt naar de meest rechter vier kolommen zie je "C" en "P" benches van geheugenbandbreedte voor zowel integer als floating point. C is "conservatief", meest behoudende settings die in te stellen waren in BIOS, P is "performance", de hoogste settings die in te stellen waren en nog stabiel waren. Aangezien mogelijkheden in BIOS per bord verschillen zijn geen van beide perfect vergelijkbaar, maar het gemiddelde van de twee is een goede richtlijn. Voor het gemak pak ik de INT waardes, want relatief zie ik nergens grote verschillen in hoe INT en FLOAT verhouden.

Kijk naar de drie chipsets die je noemt:
OPTi Viper: 52
i430FX: 75
Via VPX (gok ik zo): 67 met EDO, 88 met SDRAM

Vooral tussen de Viper en FX had het als dag en nacht moeten zijn. Als je dat niet merkte betekent het bovenal dat je bottleneck in je videokaart danwel (waarschijnljker) je harde schijf zat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1 super groot voordeel minder vragen: "wat is kapot mijn moederbord of de cpu ?" :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2012 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 03 december 2012 @ 01:34:
1 super groot voordeel minder vragen: "wat is kapot mijn moederbord of de cpu ?" :)
Dat is gelijk wel een zinnig nadeel:

Integreer twee componenten en zodra een van de twee kapot is moet je beide vervangen. CPUs overlijden niet zo makkelijk en als het gebeurt heeft het meestal iets met pinnetjes te maken. Geen gekloot met pinnen en sockets helpt daar allicht. Moederborden zijn daarentegen veel storingsgevoeliger. Gaat het straks mis dan moet je gelijk een andere CPU op de koop toe nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-07 14:48

auto660

1991 240 GL Brick

Er zijn dan vast wel mensen die losse cpu's kopen en mensen die de cpu dermate een reflow kunnen vervangen, want ze zullen er niet met betonlijm op zitten.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:44:
[...]

Integreer twee componenten en zodra een van de twee kapot is moet je beide vervangen.
Dat is al jaren zo, en toch koopt bijna niemand meer losse geluids, netwerk, PCI en SATA controller kaarten. Als alles on-die gaat, gaan de componenten ook steeds minder snel kapot. Over een jaar of 3, 4 zijn de meeste mobo's niet veel meer dan een plaat met wat schroefgaten en connectors aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met als verschil dat als mijn netwerkchip stuk gaat, ik een los kaartje erin prik en ik het systeem verder nog gewoon kan gebruiken. Met een CPU gaat die vlieger niet op, die kan ik er immers niet even bijprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-07 16:04
velen hier vergeten dat laptops ondertussen de helft van de pc markt zijn
ik durf gerust vragen: wie van jullie heeft al ooit een cpu van een laptop vervangen?
ik wel en kan je direct vertellen dat het vrij omslachtig was (ik moest het hele ding demonteren volgens de handleiding, die ik gelukkig had)
in de praktijk wordt het echter extreem zelden gedaan, het kost extra, die 3mm is in een laptop is wél van belang en heeft dus nauwelijks nut
ook bij de desktops worden maar weinig cpu's vervangen, de rekening is dus snel gemaakt

intel zal dan ook alsmaar meer in de cpu willen opnemen, een logische evolutie in aanloop naar de oorlog met ARM
ik denk dan ook dat intel enkel kans maakt om te winnen van ARM door zoveel mogelijk voordelen van ARM weg te nemen, het vast solderen van de cpu is voor intel zeker een voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:47

3DDude

I void warranty's

catfish schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:25:
ik durf gerust vragen: wie van jullie heeft al ooit een cpu van een laptop vervangen?
check
Wat betreft vastsolderen cpu's

Ultrabooks, dunne laptops en grappen --> me is voor.
Kant en klare systemen --> HP + Dell... kan maar wel opties open laten voor versies die dus niet een vastgesoldeerde cpu hebben

Zelfbouw Mobo - CPU --> gewoon los houden, no way dat ik een mobo met daarop vastgesoldeerd CPU ga aanschaffen voor een x bedrag.

En verder ach ik zit op LGA 2011 met een i7 3820 en 32GB ram, voorlopig snel zat.
Zolang er geen quantum dingest uitkomt, vind ik het wel prima >:)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-07 15:40
Ik snap echt niet waarom intel dit nou zo wil aanpakken. Hou je high en mid end lekker modulair, laat tweakers klooien. Ik heb echt zo veel dode mobos gehad, en ook een paar defecte cpus, maar ik wil ook kunnen testen. Dus is het mobo of de cpu kapot? Koop je een nieuw mobo voor een paar tientjes, of een nieuwe cpu voor een paar tientjes? In dit geval zou je meteen mobo+cpu moeten vervangen. Ik snap dit echt niet, die MacMini's zijn toch echt de voorbeelden waarom dit een ruk idee is.

Over de socket disccusie en upgrade mogelijkheden. Ja sockets gaan nu eenmaal sneller dan vroeger. Maar ik wil niet altijd upgraden, sterker nog, ik wil kunnen downgraden. Als mijn systeem aan vervanging toe is, dan wil ik gewoon ook een wat langzamere zuinigere cpu erin kunnen doen en als HTPC gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Biersteker op 04-12-2012 02:07 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:44:
[...]

Integreer twee componenten en zodra een van de twee kapot is moet je beide vervangen. CPUs overlijden niet zo makkelijk en als het gebeurt heeft het meestal iets met pinnetjes te maken. Geen gekloot met pinnen en sockets helpt daar allicht. Moederborden zijn daarentegen veel storingsgevoeliger. Gaat het straks mis dan moet je gelijk een andere CPU op de koop toe nemen.
Bij Dell gingen de onboard videokaartjes nog wel eens stuk en dat was dan kassa voor Dell :) . Het is ook niet dat je kan zeggen dat het een echt voordeel is behalve als je het systeem moet controleren op fouten dat dit wel een zegen is voor de helpdesk.

Hetzelfde geld voor de hele aanpak van Intel hun "wens" is dat als ze een cpu maken dat moederbord ook meteen erbij kan zonder dat ze maar moeten hopen dat iemand alleen de cpu koopt, de Intel fake processoren zijn misschien wel een voorbeeld wat Intel bezig houdt en de consument over het algemeen het geen bal uit maakt als het maar "werkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fakes hou je ook met opgesoldeerde CPUs. Kijk naar wat bijv PC-Chips en Octek 20 jaar terug nogal eens uithaalden (tot en met solderen/plakken van plastic blokjes die op chips leken maar waar helemaal niets inzat :X ).

Gezien zelfbouw sowieso een heel kleine niche is in de business is het voordeel dat dit een zegen is voor de helpdesk een significante. Dat is ook de hele achtergrond. Dit is niet een stap dat gericht is (in positieve of negatieve zin) op de 1% van gebruikers die a) zelf een PC bouwen en b) ooit CPU of mobo los van elkaar willen upgraden en er dus potentieel negatief door geraakt zijn, dit is gericht op de 95% van gebruikers die nooit hun PC van binnen gezien hebben of zullen zien en voor wie makkelijkere support (en een paar cent besparing op socket enzo) wel van belang is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

Voor laptops vind ik het ideaal dat ze verwisselbaar zijn, koop je een budget laptop en koop je over 3-4 jaar voor een prikkie een high end cpu, en kan je laptop weer wat jaartjes mee.

want meestal is een laptop nog prima , maar gewoon outdated, verkopen leverd te weinig op, je zal flink moeten bijbetalen wil je weer een nieuwe laptop kopen.

voor pc's hebben moederborden een standaardformaat, een ander mobo met vastgesoldeerde cpu is dan nog wel te vervangen

[ Voor 43% gewijzigd door mrc4nl op 04-12-2012 10:41 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste keer dat ik ooit overwoog een CPU te vervangen zonder direct een nieuw mobo te halen was om van een Athlon naar een snellere Athlon te gaan. Dat was zo rond de quake2, quake3 tijd... sindsdien is een upgrade voor de PC al járen "mobo, cpu, geheugen" - want als je het één vervangt moet het ander mee en dan past het geheugen ook niet meer, zelfs als je van intel naar intel gaat en de memory controller in het mobo zat, omdat je je processor echt niet elk jaar (niet eens elke twee) hoeft te upgraden en dus ook grote stappen in de snelheid van andere dingen dan alleen de cpu zet.

Ik snap best dat het minder keuze zal opleveren qua cpu/mobo combinaties, maar echt zorgen maken? nee.
Wat me wel wat zorgen baart is de stijgende kosten: het is goedkoper zonder socket een cpu op een mobo te kwakken maar de mobo-boer moet wel een stuik CPUs inkopen en solderen op borden en die te koop zetten. Vroeger bleef hij alleen met mobo's zitten die niet verkocht werden, nu heeft hij ineens de combi obo+proc niet verkocht. dat ga je terugvinden in de totale kostprijs van het setje. En om die kostprijs laag te houden krijg je één of twee combi's per merk per marktsegment straks...

Maar goed, dan koop ik gewoon de dure en kan ik er weer twee á drie jaar tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trouwens, dit is echt niets nieuws. Paar foto's uit oude doos:

Afbeeldingslocatie: http://redhill.net.au/b/jpg/b-286-16-hlsipp.jpg
Onderin rechts gesoldeerde AMD AM80286-16

Afbeeldingslocatie: http://redhill.net.au/b/jpg/b-386sx20-jaton.jpg
Onderin rechts gesoldeerde Intel i386SX-20

Afbeeldingslocatie: http://redhill.net.au/b/jpg/b-386-octekdx40.jpg
Onderin rechts gesoldeerde AMD 386DX-40 (onder zwarte heatsink)

- en dan hebben we het nog niet eens over de recentere en juist onder 'enthousiasts' zeer populaire Via Epia en Intel Atom bordjes :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hippocampus schreef op donderdag 29 november 2012 @ 06:07:
Ik ben benieuwd of de prijzen dan ook naar beneden gaan (en de betrouwbaarheid omhoog)

Stel ik wil een high-end CPU, die kost nu bijv. € 800,- met daarbij een goed moederbord van bijv. € 200,-,
dan heb ik voor € 1000,- aan hardware. Maar als ik dan een defect op het moederbord krijg (wat best vaak voorkomt imho), kan ik dat relatief goedkoop oplossen door 'maar' € 200,- uit te geven voor een nieuw moederbord.

Maar als ik voor een (high-end) moederbord met een vaste CPU erop ook € 1000,- zou moeten betalen, en ik krijg dan een defect op het moederbord, dan moet ik dus vijf keer zoveel uitgeven, of iemand gaan zoeken die heel goed kan solderen.
Als jij high-end gear van dat soort prijzen koopt koop je dat niet met het idee dat het drie jaar moet blijven leven. En twee jaar garantie heb je sowieso.. dus je moet geen 200 euro uitgeven nu en geen 1000 dan, je moet gewoon dat bord opsturen voor garantie.
Pagina: 1