Heb nog wat meer na zitten denken over dit onderwerp, en denk dan aan nog een paar dingen die eventueel nadelig kunnen zijn (vast gesoldeerde CPU's).
Je krijgt dan meer van die taferelen net als bij de eerdere netbooks met Atoms. Intel gaat dan idioote eisen stellen wat dat ding mag of niet. Belachelijke grens van 1GB, geen PCI-e dat soort dingen.
Straks (vanuit gaande dat ze dit doordrukken) ga je zulke dingen dan (mogelijk) ook zien bij andere systemen.
Je wil een i7, maar dan kan alleen icm met een e-atx moederbord met 4 PCI-e 16x sloten, firewire, en onboard sateliet telefoon (iets overdreven, but you get the point). Ik wil wel een i7, maar heb niks van die 3 extra PCI-e 16x sloten, niks aan firewire en al helemaal niet aan die sateliet telefoon, toch mag ik er dan doodleuk 350 euro voor neertellen alleen omdat ik die i7 wil (voor videobewerking ofzo).
Nouja een i5 dan maar...maar nee dan kun je alleen een m-atx krijgen met alleen 1 PCI-e 16x slot, en maar 2 geheugensloten waar je maar maximaal 8GB in kwijt kan (opzettelijke beperking ingebakken, wil je meer dan 8GB moét je naar de i7 met al die extra dure features die ik al niet nodig was).
Budget game systeem of filmbak met dedicated videokaart zit er niet in, omdat ze ineens besluiten van goh, alles lager dan i5 krijgt geen PCI-e 16x slot meer en moet je je maar redden met een iGPU.
Nu is dit misschien wat overdreven, maar het is wel iets wat ze dan kunnen gaan doen. Immers, ze hebben zulke streken eerst al gedaan toen met die nettops.
Dan nog terug op die CPU uitbreidingen en nieuwere chipsets.
Ik ben het niet geheel eens dan een nieuwe chipset per definitie beter is, of je PC sneller maakt.
Met die Pentium 1 upgrades heb ik ook wel eens mainboard verwisseld, van Opti Viper chipset, naar Intel 430FX en later naar een VIA chipset. Merkbaar verschil in snelheid? Noppes. De VIA had dan wel SD-ram support, maar je merkte er weinig van in snelheid.
M'n huidige bak heeft een 975x chipset (geloof ik) van Intel. Heb ook een nieuwer nVidia 650i en een P35 chipset gehad. Waren die sneller? Nee, niet echt. Ja ze supporten out-of-the-box 1333Mhz FSB cpu's, maar hey, m'n oude 975x kon het na een BIOS update ook. Ja die andere kun je overklokken...maar boven die 1333Mhz waren ze toch al instabiel dus schoot niks op tov de 975x. De 650i kon 2 videokaarten in 8x 8x modus, goh de oude 975x ook...de P35 niet eens (16x of 8x 4x ofzo).
Chipset heeft wel invloed op snelheid, maar geloof toch dat een snellere processor meer invloed heeft dan het veranderen van chipset.
Tuurlijk zit je uiteindelijk op een punt dat je alles moet vervangen. De stap van Core2 Duo naar een i5 of i7 ofzo. Maar dan kan ik kiezen om eerst een goedkopere CPU erop te prikken, en dan 'later' een snellere erop te zetten die dan 2e hands voor een prikkie te krijgen zijn.
Vast gesoldeerde CPU's...ik blijf er een nare smaak van in m'n mond houden.
[
Voor 0% gewijzigd door
Nemesizz op 28-11-2012 22:10
. Reden: toevingen ]