Toon posts:

Delphi spel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het maken van een programmatje in delphi 4. Het spel moet een soort duikboot spel worden waar bij ja van boven iets laat vallen en dat er aan de onderkant images voorbei komen die je dan kunt raken en er punten voor krijgt

Heeft iemand toevallig nog zoeits liggen of weet iemand een oplossing???

Ik ben namelijk maar een eerste jaars en kom er echt niet uit :'(

Verwijderd

Topicstarter
Het hoeft niet heel het spel te zijn als ik maar weet hoe ik er voor kan zorgen dat er images voorbij komen en hoe ik kan maken dat als de images elkaar raken dat er dan een ontploffing onstaat, de rest heb ik al gevonden :)

Verwijderd

Ik ben ook met zoiets bezig ik krijg inderdaad het ook niet geregeld dat als de images tegen elkaar komen deze 'ontploffen' en ik krijg ook al niet gegeregeld dat de 'poppetjes' voorbei blijven komen.

Verwijderd

KAn echt niemand ons helpen :'(
ik moet namelijk zoiets inleveren voor school dus als iemand iets heeft please geef het ff.

In ieder geval bedankt

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op www.torry.net staan veel samples van spellen, check die es. Misschien help het.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

ik wil het ook wel weten, vind het wel leuk!!
misschien kan iemand een Tut maken, waarin ze uitleggen hoe je een basic spel voor beginners maakt!! in delphi!!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Zelf uitzoeken is veel leuker! :P

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Op vrijdag 01 juni 2001 15:27 schreef jelmervos het volgende:
Zelf uitzoeken is veel leuker! :P
sorry ik poste iets later als jou, wist ik niet!!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

plaatje naar links laten bewegen:
code:
1
Image1.left=image1.left-1;

Detectie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
if 
  (Image2.left>=image1.left)   
and 
  (Image2.left<=image1.right)
and
  (image2.top>=image1.top)
and
  (image2.top<=image1.bottom)
then
  Linker bovenhoek valt in het andere plaatje dus raakt plaatje 2 plaatje 1 aan.

Doe dit voor de 4 verschillende hoeken van je plaatje.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Dat met dat raken werkt goed maar dat plaatje dat langs komt komt maar 1 keer voorbei en het zou eigenlijk oneindig voorbei moeten komen weet iemnad hier iets op???

Alvast bedankt

• dusty

dusty

Celebrate Life!

code:
1
if (image1.left<minimumwaarde) then image1.left=maximumwaarde

;)

Back In Black!

Verwijderd

zal het is proberen in ieder geval bedankt

Verwijderd

Helaas maar de detectie werkt niet omdat je in delphi bij een image geen right en geen bottom hebt is hhier ook weer iets op te vinden?????????????????

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op vrijdag 01 juni 2001 16:02 schreef V_V het volgende:
Helaas maar de detectie werkt niet omdat je in delphi bij een image geen right en geen bottom hebt is hhier ook weer iets op te vinden?????????????????
Er is een property die aangeeft hoe breed en hoe hoog je plaatje is :)

Back In Black!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 14:31
Op vrijdag 01 juni 2001 16:02 schreef V_V het volgende:
Kan je zelf niet ff denken? Bijvoorbeeld hoogte / breedte plaatje meenemen, of wat anders van die strekking, ligt vrij voor de hand, toch?

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Verwijderd

Ik heb de vergelijking op gesteld om hem te detecteren, deze code is als volgt if image3.left = image6.left then image7.left:= image6.left and image7.top:= image3.top;

deze code staat onder de timer en ook nog eens onder de mousemove, weet iemand misschien waarom het niet werkt?????? :?

Verwijderd

Ik hoop dat iemand iest weet want ik moet het op dinsdag inleveren op school :'( dus please help me :9~

Verwijderd

mischien 'groter dan' en 'kleiner dan'

Verwijderd

Weleens een tutorial gelezen?

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:37

Petuhr

FreeBSD

Moet je eens zoeken op DelphiX...

Is een library voor DirectX aansturing vanuit Delphi... Zitten ook een berg voorbeelden voor.. inclusief een space spelletje, dat je vast wel kan gebruiken hiervoor :)

• SilentStorm
  • Laatst online: 27-01 23:32

SilentStorm

z.o.z

Als je het na al deze hulp nog niet lukt probeer het dan zo eens:

teken (op papier) 2 vierkantjes, en bedenk op welke manieren ze elkaar kunnen raken (links, rechts, schuin, alles). Daarna ga je voor jezelf opschrijven wat er precies gebeurd als die 2 vierkantjes elkaar raken. Welke delen van welk vierkantje raken elkaar. Aan de hand daarvan schrijf je voor elke situatie een stukje code. Je maakt per situatie een aparte functie voor de overzichtelijkheid en doet daarna:
code:
1
2
3
4
if (linksraaktrechts) or (bovenraaktonder) or (nogeenheleboel) then
  begin;
  crash; //voer procedure uit om de crash te tekenen.
  end;

vervolgens schrijf je een functie crash, die steeds een bepaald plaatje op een bepaalde plaats laat zien. Als je weet hoe dat moet: je kunt m het beste runtime aanmaken, zodat je de betreffende waarden kan invullen aan de hand van de bovenstaande code (op de plaats van de crash (die je kunt halen uit de plaatsbepaalproperties van de 2 onderdelen (top, left, hight, width))).
Echt zo moeilijk is het niet, maar probeer er zelf even over na te denken!

Localhost is where the heart is

• misfire
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-10-2024
Makkelijk he zoon forum, dan hoef je helemaal niet meer zelf na te denken voor school.

Dit soort detectie is wel zo simpel dat je dat zelf ook wel moet kunnen verzinnen:

X as:
if ((image1.left >= image2.left) or ((image1.left + image1.width) >= image2.left)) and (image1.left <= (image2.left + image2.width))

Y as is precies hetzelfde maar dan met top en height. Dat samenvoegen en je hebt een functie die overlap detectie doet, waarbij gekeken wordt op image1 in image2 ligt. Misschien dat ik zo iets vergeten ben omdat ik dit nu een beetje vlug vlug verzin maar hier moet zeker uit te komen zijn.

Verwijderd

kan je niet in delphie met coordienaten werken??
dat lijkt me handiger!!!
Weet iemand dit?

• SilentStorm
  • Laatst online: 27-01 23:32

SilentStorm

z.o.z

ehm.. dit ZIJN coordinaten...

Localhost is where the heart is

Pagina: 1