Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 20:28
Beste mede-tweakers,

Voor een project heb ik een casefan gekocht, en daarbij wil ik de fan clock en counterclockwise draaien.

Naar mijn idee is het gewoon een electromotor in de casefan, dus ik dacht als je de aansluiting ompoolt dat dit zou werken.

Echter draait hij alleen clockwise, het gaat om een Nexus Real Silent SP802512L-03
http://tweakers.net/pricewatch/66851/nexus-real-silent-sp802512l-03.html

tl;dr
Casefan doet het niet als ik de aansluiting verwissel, weet iemand waarom? 8)7

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-11 11:24
je wilt dat die andersom blaast? dat is geen goed plan, ik hoorde laatst (maar daar heb ik zelf igg geen verstand van) dat het slecht is voor de moter, wat ik wel weet is dat de bladen zo gemaakt zijn dat ze dan niet zoveel lucht meer verplaatsen (en de druk zal niet echt lekker meer zijn).

mixing a drink and music

• marcunator
Het is sowieso niet slecht voor de motor, wellicht wel voor de aansturing. Wat de bladen betreft kan ik met een 3d printer zelf nog wel bladen ontwerpen. Het is ook niet voor een computer, maar een hobbyprojectje ;)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
marcunator schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:27:
Casefan doet het niet als ik de aansluiting verwissel, weet iemand waarom? 8)7
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel omdat er in de fan zelf een klein printje met wat electronica zit die er voor zorgt dat je een fan niet per ongeluk kan om-polen. Voor zover mij ook bekend is schijnt het niet echt goed voor de lagers te zijn wanneer je een fan de "foute" kant uit laat blazen door om te polen.

Ongetwijfeld zullen er zeker fans zijn waarbij dit wel kan maar dan zou je toch echt eens erop moeten gaan googlen of die fans er zijn. Ook denk ik dat je dan een ander soort bladen nodig zal hebben want vele standaard fans zijn zo geconstrueerd dat ze maar naar 1 richting optimaal blazen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou het voor de lagers niet goed zijn? Lagers zijn vrij simpel, daar zit niets aan logica in ofzo wat een probleem kan vormen.

Het zal puur in de electronica zitten. Kijk eens of je die eruit kunt trekken en kijken wa thet uitmaakt.

• marcunator
Waarschijnlijk zijn het gewoon glijlagers, aangezien die goedkoper zijn en ze beter voor hoge toeren zijn. Het maakt zon lager niets uit of ie links of rechtsom draait.

Ik zit er aan te denken of ik misschien een andere electromotor in beun.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 10:53

Singular1ty

EV Evangelist

Mijn vraag is wel, wat is precies hier het praktisch nut van? Of is het vooral een cosmetische ingreep?

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:10

player-x

Disruptive by design

TERW_DAN schreef op maandag 26 november 2012 @ 17:51:
Waarom zou het voor de lagers niet goed zijn? Lagers zijn vrij simpel, daar zit niets aan logica in ofzo wat een probleem kan vormen.
Zeg niet dat het hier zo is, maar het is best goed mogelijk dat een glijlager een draai richting heeft, in verband met dat er bv kanalen in zitten die de smering naar het midden van het lager sturen.

Kom het niet vaak op werk tegen maar er zijn machines waar de lager of seal een draairichting hebben om goed te werken.

Maar persoonlijk denk ik dat het niet gouw het geval is met een casefan.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• marcunator
Haha player-X,

Jij hebt inderdaad goed opgelet bij je lagerles ;) Dit is echter alleen het geval bij konische lagers. Het is inderdaad zeldzaam. Je ziet het ook bij lagers die naast radiaal ook axiaal belast worden, al is dit ook niet altijd het geval.

@singular1ty
Ik wil een kamer een boven en een onderdruk geven. Zoals ik al zei, dit is niet voor een computer.

Wellicht moet ik wat zwaarder geschut pakken.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/560545/Axiaalventilator-230-V-120x120x38-duaal/SHOP_AREA_17202&promotionareaSearchDetail=005

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
In de fan zelf zit een klein printplaatje die ervoor zorgt dat de fan altijd 1 kant op draait. Wat je moet doen is het prinplaatje er tussenuit slopen. Bij sommige fans is dit kinderlijk eenvoudig. Echter, er zijn ook fans die zo goed als gesealed zijn en daar is het weer praktisch onmogelijk om de print eruit te halen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• marcunator
ChojinZ schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:49:
In de fan zelf zit een klein printplaatje die ervoor zorgt dat de fan altijd 1 kant op draait. Wat je moet doen is het prinplaatje er tussenuit slopen. Bij sommige fans is dit kinderlijk eenvoudig. Echter, er zijn ook fans die zo goed als gesealed zijn en daar is het weer praktisch onmogelijk om de print eruit te halen.
Ik denk dat t bij mij t geval is, ik krijg de fan er echt niet af ;)

misschien dat ik die andere fan koop die hierboven is gepost. Is ook wat sterker ;)

• Rudolph
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 19:18
Sommige fans zijn 3 fasen motoren waarbij de print de gelijk spanning om zet naar 3 fasen wissel spanning.

Als je een dergelijke motor de andere kant op wil laten draaien zou je dacht ik 2 fasen op de print moeten omwisselen

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:17

henri8096

BIM is not a software!

Rudolph schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:00:
Sommige fans zijn 3 fasen motoren waarbij de print de gelijk spanning om zet naar 3 fasen wissel spanning.

Als je een dergelijke motor de andere kant op wil laten draaien zou je dacht ik 2 fasen op de print moeten omwisselen
Waar jij op doelt is een stappenmotor, waarvan je wel zeker kunt zeggen dat die niet in een casefan zit.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Onder het stikkertje zit normaal een borgveertje op de as. Als de deze eraf haalt kun je de fan eruit trekken en kom je bij het printje. Of je hier weer iets mee kunt doen hangt van je fan af, geen idee hoe dat er uitziet bij jouw type.
Pagina: 1